• 0

Bedrijfsauto voor eenmanszaak

Hallo,

 

allereerst ben ik blij om te zien dat er een forum zoals deze is; ik heb me rotgezocht naar informatie over mijn situatie via dit forum, belastingdienst, KvK en de belastingfoon. Via deze wegen ben ik al wel wat wijzer geworden, maar nog niet voldoende helaas. Ik hoop dat ik hier wat situatie-gerichte antwoorden kan ontvangen.

 

Mijn situatie:

 

Ik heb een éénmanszaak. Nu heb ik al een tijdje zitten dubben of ik nu een zakelijke auto moest nemen, of een privé en deze zakelijk gebruiken. Ik heb vele documenten gedownload/geprint en uiteindelijk de belastingfoon gebeld, daar kwam ik erachter dat je bij een éénmanszaak al helemaal geen auto op de zaak kunt zetten!

 

Nu zit ik met het volgende.

Ik heb een auto, privé, deze is niet echt geschikt voor mijn zakelijk gebruik. Ik heb mijn ogen gericht op een zogenoemde caddy, dus een bestelauto.

Helaas zit ik een beetje met het feit dat die bestelauto dan weer minder geschikt is voor privégebruik.

Mijn vraag is feitelijk, als er een bestelauto bijkoop (dus 100% voor zakelijk) ik er dan meer voordeel bij heb, omdat ik hem dan dus alleen voor zakelijk gebruik? Ik begrijp dat het minder voordelig is om 2 auto's te hebben, maar ik vraag mij dus feitelijk af of je uit een auto die je 100% zakelijk gebruikt in deze situatie, voordeliger is dan een auto die ik misschien 50% zakelijk gebruik.

 

Vriendelijk bedankt alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nico,

 

Dit valt onmogelijk definitief te beantwoorden zo. Het zal niet snel voordeliger zijn om twee auto's te rijden om zakelijke en privé gescheiden te houden. De kosten van die 2e zakelijke auto drukken de winst en dus houd je privé minder over.

 

Of en hoe te handelen kun je beter navragen bij een fiscalist en die voorzien van alle relevante info (welke auto's, hoeveel winst maak je, hoeveel kilometers rij je, hoeveel zakelijk?).

 

En nog iets:

 

en uiteindelijk de belastingfoon gebeld, daar kwam ik erachter dat je bij een éénmanszaak al helemaal geen auto op de zaak kunt zetten!

 

Die ambtenaar moet ontslag krijgen op staande voet. Wat een onzin is jou meegedeeld. Tuurlijk kun je als eenpitter een auto op de zaak zetten. En ook dat weegt weer mee in jouw keuze.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Die ambtenaar moet ontslag krijgen op staande voet. Wat een onzin is jou meegedeeld. Tuurlijk kun je als eenpitter een auto op de zaak zetten. En ook dat weegt weer mee in jouw keuze.

 

Groet

Joost

 

 

 

Bedankt voor het snelle antwoord!

Is het serieus zo dat het dan wel kan? Deze medewerker beweerde dat het niet kon omdat het een eenmanszaak was en dat het met mijn BTWnummer te maken had. Zelf vond ik dit bijzonder verrassend, sinds ik hier niets van kon terug kon vinden in enige documentatie. Hier moet ik bijvoegen dat het een algemeen antwoord was, zonder enige kennis van mijn gegevens, met andere woorden, hij gaf het als een algemeen antwoord.

Dat is wel bijzonder raar dan.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik probeerde vandaag een auto op mijn bedrijf over te laten schijven en ik kreeg het zelfde te horen, dat het niet mogelijk was om een bedrijfsauto op mijn eenmanszaak te zetten.

 

MvG

Ronald Fens

 

Als dit ging over de tenaamstelling (kentekenregistratie) van de auto dan klopt het: in het geval van een eenmanszaak kan dit niet op naam van het bedrijf, maar moet dit gebeuren op de naam van de eigenaar zelf.

 

Afgezien daarvan kan de auto fiscaal gezien natuurlijk wel 'op de zaak' gezet worden. Let er wel op dat een bestaande auto (nu privé) meestal niet meer omgezet kan worden naar een zakelijke auto.

Link naar reactie
  • 0

waarom koop je geen bus met dubbele cabine op grijs kenteken?

 

Kan alles en iedereen in en je hebt een grote kofferbak.

 

Als je er dan eentje opzoekt van 15 jaar, betaal je maar een scheet aan bijtelling en alle onderhoudskosten komen ten laste van de zaak.

 

minimaal 10% zakelijk gebruiken is al voldoende

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een bedrijfsauto, deze heb ik gekocht van een ander bedrijf.

Moet ik nu iets melden bij de belastingdienst ?? en hoe zit het met de wegenbelasting,

wordt ik nu wel aangeslagen als zijnde particulier bezitter ??

 

Dag Ronald,

 

Mijn opmerkingen gingen inderdaad over het "op de balans zetten" van de auto, niet de tenaamstelling bij het RDW, dat gaat altijd op de eigen naam als je een EMZ hebt.

 

Als je de auto per se zakelijk wilt hebben voor de inkomstenbelasting, dan moet de auto op de balans opgenomen worden. Dat is richting fiscus voldoen. Je hoeft ze geen briefje te sturen ofzo.

 

Voor de BTW geldt dat als je de auto zakelijk wilt hebben voor de omzetbelasting dat je dan de BTW op de aanschaf gewoon moet terugvragen als voorbelasting.

 

Als je BTW plichtig bent en de auto minstens 10% zakelijk gebruikt, dan geldt het lage MRB tarief. Dit doet de fiscus doorgaans automatisch goed.

 

groet

Joost

 

NB: heb je al wel laten berekenen of je de Kangoo wel zakelijk moet kopen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

> heb je al wel laten berekenen of je de Kangoo wel zakelijk moet kopen?

 

Ik heb de auto voor een klein bedrag gekocht, wil hem in 1 keer afschijven, ga hier allleen maar zakelijke km mee rijden en met een grijs kenteken zijn de maandlasten erg laag.

 

Dus dat is mijn reden geweest om deze auto geheel op mijn zaak te zetten.

 

Mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik het graag

 

Gr. Ronald Fens

Link naar reactie
  • 0

Als je veel zakelijk rijdt en weinig privé, kan het zijn dat de 19ct/km vergoeding voor een privé-auto voordeliger is dan kostenaftrek. Een berekening is dus altijd aan te raden. Afschrijven in 1 keer? Heb je er minder dan 450 euro voor betaald dan?

 

Btw is weer een ander verhaal, waarbij moet worden opgemerkt dat voor de btw de eventuele woon-werkkilometers tegenwoordig weer als privé worden aangemerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je er alleen maar zakelijk mee rijdt heb je verder geen bijtelling en is het meestal wel gunstig. Maar in de meeste gevallen is de auto op de zaak zetten juist gunstig bij weinig zakelijk en veel prive gebruik.

 

Willekeurige afschrijving is toch gewoon van toepassing ronaldinho ALS Nicotenbroeke nog een startende ondernemer is en die kangoo een grijs kenteken heeft (en dat heeft ie lees ik net :) ) ?

Link naar reactie
  • 0

Willekeurige afschrijving is toch gewoon van toepassing ronaldinho ALS Nicotenbroeke nog een startende ondernemer is en die kangoo een grijs kenteken heeft (en dat heeft ie lees ik net :) ) ?

 

Het is niet gerelateerd aan 'de kleur' van het kenteken, maar de bestemming van de (personen)auto, bijvoorbeeld beroepsvervoer (zoals taxi's) en of het een zuinige/schone auto is.

Link naar reactie
  • 0

Hmm maar wanneer is het persoonsvervoer en wanneer beroepsvervoer? Een kangoo voldoet toch aan de eisen van een bestelauto... Dan valt het toch onder de criteria van de investeringsaftrek en dus mag je willekeurig afschrijven?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een kangoo voldoet toch aan de eisen van een bestelauto... Dan valt het toch onder de criteria van de investeringsaftrek en dus mag je willekeurig afschrijven?

 

Ja, daar zou je misschien een punt kunnen hebben. Mits de Kangoo (ken ik verder eerlijk gezegd niet) voldoet aan de eisen op inhoud laadruimte etc (en dan dus geen personenauto is).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.