• 0

beschadigde verpakking bij retourzending binnen zichttermijn

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een dilemma.

 

Een klant van onze webshop heeft een product retour gestuurd welke hij onlangs had besteld.

De retourzending is netjes binnen de zichttermijn en dus heeft de klant recht op terugbetaling van zijn aankoopbedrag.

 

Echter, de verpakking is dusdanig beschadigd dat ik het zo onmogelijk nog weer verkopen kan.

In mijn algemene voorwaarden staat ook dat bij retouren de verpakking onbeschadigd dient te zijn.

 

Nu weet ik niet goed wat te doen, aan de ene kant heeft de klant recht op terugbetaling van zijn geld, maar aan de andere kant zit ik met een onverkoopbaar product..

Het product zelf is niet beschadigd en kan ik dus op zich wel weer door verkopen maar zonder verpakking staat dat wel heel raar..

 

Sta ik in mijn recht als ik bijvoorbeeld alleen het product zelf vergoed en de bijkomende kosten (verzendkosten e.d.) niet?

 

Alvast bedankt voor de informatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een dilemma.

 

Een klant van onze webshop heeft een product retour gestuurd welke hij onlangs had besteld.

De retourzending is netjes binnen de zichttermijn en dus heeft de klant recht op terugbetaling van zijn aankoopbedrag.

 

Echter, de verpakking is dusdanig beschadigd dat ik het zo onmogelijk nog weer verkopen kan.

In mijn algemene voorwaarden staat ook dat bij retouren de verpakking onbeschadigd dient te zijn.

 

Nu weet ik niet goed wat te doen, aan de ene kant heeft de klant recht op terugbetaling van zijn geld, maar aan de andere kant zit ik met een onverkoopbaar product..

Het product zelf is niet beschadigd en kan ik dus op zich wel weer door verkopen maar zonder verpakking staat dat wel heel raar..

 

Sta ik in mijn recht als ik bijvoorbeeld alleen het product zelf vergoed en de bijkomende kosten (verzendkosten e.d.) niet?

 

Alvast bedankt voor de informatie.

Ik heb daar voor mijn afstudeeronderzoek gekeken wat daarover in Europa geschreven is. Komt erop neer dat wanneer het - in theorie - mogelijk is het opnieuw te verpakken, dit voor risico van de verkoper is.

 

Anders is het als de verpakking nodeloos opengescheurd is.

Link naar reactie
  • 0

Mijn rechtsgevoel zegt dat als de verpakking een essentieel onderdeel is van het product en je het product niet zonder deze verpakking kan verkopen voor dezelfde prijs dat je dan geen onbeschadigd product retour hebt ontvangen.

 

Volgens mij is het ook zo dat terugsturen in een geschikte verpakking dient te gebeuren.

 

Hoe is de schade ontstaan?

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een lastige zaak, vooral omdat sommige producten zodanig zijn verpakt dat het onmogelijk is ze te proberen zonder de verpakking te beschadigen (denk aan display blisters en dergelijke).

 

Volgens mij is het ook zo dat terugsturen in een geschikte verpakking dient te gebeuren.

 

Geschikt maakt natuurlijk niet weer verkoopbaar... althans, ik heb altijd aangenomen dat geschikt in deze context zoveel wil zeggen als adequaat om transportschade te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Het product zit in een plastic "tas" welke met 2 drukknopjes eenvoudig is te openen.

Dit product wordt altijd in twee-tallen verkocht en dat zit gezamelijk in deze tas.

Deze tas is aan de zijkant gewoon compleet open gescheurd, de drukknoppen zijn voor zover ik kan zien niet gebruikt.

Met deze drukknoppen is niets aan de hand, ik kon ze gewoon open en dicht doen dus dat kan de reden niet zijn.

 

Het product zelf is op zich best wel weer te verkopen want daar is niets mis mee maar die tas kan ik weggooien.

Persoonlijk vind ik het vooral slordig staan als ik een nieuwe klant dit product zonder de verpakking toestuur.

Het is niet een heel belangrijk onderdeel verder, meer gewoon makkelijk om het product in te bewaren.

 

Op de website wordt overigens niets gezegd over deze verpakking.

Link naar reactie
  • 0

Beste Buffy

 

Eg vervelende kwestie.

In je algemene voorwaarden staat dat de verpakking onbeschadigd moet zijn maar staan er ook mogelijke consequenties bij als het niet zo is?

 

Zijn er behalve het verhaal of je in je recht staat, nog andere zaken waar je rekening mee kunt houden? Bestelt deze klant vaker bij je en komt dit vaker voor of nooit. Heb je een goede verhouding met de klant en kun je met hem praten over de verzendkosten alvorens dit te hoog op te spelen?

 

Weegt dat dan op tegen het feit dat je product onverkoopbaar is geworden?

Kun je het product nog op een andere manier verkopen zodat je geen omzetverlies lijdt?

 

Kortom mi de vraag in hoeverre het je waard is om dit hoog op te spelen.

Wat kost het aan geld en energie dat je er in moet steken en wat krijg je er voor terug?

 

Succes

 

Ronny

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is de eerste bestelling van deze klant, dus er is nog niet echt sprake van een goede verhouding of zo.

Of de klant nog een 2e keer terug komt weet ik niet.. misschien niet.

 

In de algemene voorwaarden staan helaas geen consequenties als iets wel beschadigd wordt teruggestuurd..

letterlijk genomen had ie het zo niet terug mogen sturen, maar zo hoog wil ik het niet spelen.

 

Over het algemeen ben ik erg coulant en meewerkend met klanten. Vandaar dat ik de klant het bedrag voor het product zelf op zich ook wel terug wil betalen, maar de verzendkosten dan niet omdat ik die kosten al gemaakt heb en ik het risico loop dat een klant die deze producten zonder mooie verpakking krijgt ook niet terug komt.

 

Het hele product kost nog geen 50 euro dus heel hoog wil ik dit zeker niet gaan spelen, dat is het me niet waard.

 

Het is voor mij de eerste keer dat dit gebeurd.

De retouren waren tot nu toe altijd gewoon in orde en dan krijgen ze altijd zonder enig morren het complete bedrag terug.

 

Vandaar mijn vraag hier, ik weet gewoon eigenlijk niet goed wat ik hiermee aanmoet.

 

Link naar reactie
  • 0

kan je bij je leverancier een nieuwe tas krijgen?

of het product afgeprijsd op je site zetten.

 

eventuele kosten hiervan zou je op je klant kunnen verhalen, maar als het om een "simpele" plastic tas gaat, kost het je waarschijnlijk meer dan het oplevert. (tijd+geld+potentieël boze klant)

 

misschien kan je voortaan duidelijker vermelden dat dit soort verpakkingen onbeschadigd geretourneerd dient te worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik importeer deze producten dus een nieuwe over laten komen kost waarschijnlijk meer dan het waard is.

 

Waarschijnlijk is het toch het verstandigste de klant maar gewoon terug te betalen en de algemene voorwaarden

aan te passen voor de toekomstige klanten.

 

In elk geval erg bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
  • 0

In dit individuele geval terugbetalen lijkt me ook het beste, maar er voor de toekomst regels voor stellen lijkt me wel verstandig. Je zou wellicht kunnen vermelden dat retourzending met vergoeding alleen mogelijk is als het product voorzichtig, reversibel, geopend is - als de verpakking dat toelaat althans.

 

Voor zover ik weet worden in de VS wel eens restocking fees gehanteerd voor teruggezonden producten, maar in nederland is dat ivm de wetgeving op afstandswinkelen niet echt mogelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.