• 0

Import van pistache noten

Beste forumlezers en medeondernemers,

 

Ik ben nog nieuw op dit forum, dus als ik afwijk van de regels of als ik iets verkeerd doe, waarschuw mij.

 

 

 

Allereerst wil ik beginnen met wat achtergrondinformatie:

 

Ik heb een plan, om gepelde en gezouten pistachenoten vanuit Turkije naar Nederland te importeren. Alleen ben ik met een beetje gegoogle, al gestuit op bepaalde regelingen en eisen die er gesteld worden aan de import van pistachenoten uit ....je raadt het al, Turkije.

link naar de regelgeving is : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002D0080:NL:HTML

 

Dit was een van de factoren die mij ontmoedigt heeft om de pistachenoten te importeren.

 

De tweede reden is, dat ik helemaal geen ervaring heb met import, en daarmee dus ook niets afweet van de formaliteiten die er getroffen moeten worden.

Wat moet ik doen om een volle container met pistachenoten uit Turkije, hier in Nederland te importeren ?

 

Alle reacties zijn welkom.

Slechte reacties bestaan niet.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als men deze nootjes gaat importeren uit een niet EU land komt er een behoorlijke invoer heffing bovenop.

 

Beste rene,

 

Ik heb met de douane gebeld en die hebben mij verteld dat er met een 'eur' ofzoiets er geen invoerheffing hoeft betaald te worden.

 

 

niet mijn ding maar vertelde de douane eur1 / eur2 ?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als men deze nootjes gaat importeren uit een niet EU land komt er een behoorlijke invoer heffing bovenop.

 

Beste rene,

 

Ik heb met de douane gebeld en die hebben mij verteld dat er met een 'eur' ofzoiets er geen invoerheffing hoeft betaald te worden.

[/quote

 

 

Zo'n twee jaar geleden importeerde een kennis die een groothandel had ook pistache nootjes die reeds verpakt waren uit Turkije.

Met de heffing erop kwam de inkoopprijs duurder uit dan dat hij ze gewoon in Nederland had aangeschaft vandaar deze opmerking.

 

We hebben zeker een half jaar elk weekend pistache nootjes gegeten want hij raakte ze niet kwijt ;D

Link naar reactie
  • 0

Twee jaar terug had ik dit idee ook, maar dan pistachenoten uit Iran. Ik kwam tot de constatering dat de inkoopprijs met transportkosten niet veel voordeliger was dan het kopen van hetzelfde product hier in Nederland in kleine hoeveelheden.

 

 

Mocht het jou echter wel lukken om goedkoop in te kopen, mag je contact met mij opnemen. Wellicht zal ik je eerste klant zijn.

Link naar reactie
  • 0

Nou... lekker hoor! De pistachenootjes uit Iran zijn de beste die ik ooit heb gegeten (oud collega kwam er mee aanzetten). En dan lees ik nu dat deze door douane te duur worden om ze hier te verkrijgen :'(. Ik wil gewoon lekkere nootjes!!!

 

Nu een wat serieuzere opmerking: als de Turkse nootjes net zo lekker zijn als de Iraanse, willen mensen er misschien wel wat meer voor betalen... En dan kan het misschien wel uit. Of kraam ik nu alweer onzin uit?

Link naar reactie
  • 0

Verdiep je anders ook eens in olijfstruiken uit Turkije?

 

Ik had een kleine onderzoek gedaan naar deze en de marge's zijn op het eerste gezicht heel interresant.

 

Inkoopwaarde: €0,50 per stuk hoogte 1,50 t/m 2,00 (per 1000)

 

De verkoopwaarde in NL is van soortgelijke olijfstruiken tussen de € 35 en € 50

 

Turkije zit momenteel met overschot van olijfstruiken, omdat vorige jaar de overheid massaal de boeren gratis stekjes heeft uitgedeeld. Nu zitten de boeren met al die olijfstruiken in hun maag.

 

Maar zat hierna met de vragen, douane, transport en aan wie raak je het kwijt ???

 

Succes met je pistache noten.

Link naar reactie
  • 0

Twee jaar terug had ik dit idee ook, maar dan pistachenoten uit Iran. Ik kwam tot de constatering dat de inkoopprijs met transportkosten niet veel voordeliger was dan het kopen van hetzelfde product hier in Nederland in kleine hoeveelheden.

 

 

Mocht het jou echter wel lukken om goedkoop in te kopen, mag je contact met mij opnemen. Wellicht zal ik je eerste klant zijn.

 

Waarschijnlijk doordat er veel mensen tussen zaten. Een Iraanse kennis van mij exporteert (vanaf Iran natuurlijk) pistachenoten naar Duitsland en andere landen. Er zijn zelfs groothandelaars die deze pistachenoten vanaf Duitsland naar Nederland brengen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze geen winst maken ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Notenbeheer,

 

We zijn inmiddels ruim 2 jaar verder en ik was benieuwd of je de plannen hebt doorgezet. :)

Ik ben de import van pistachenoten ook aan het uitzoeken, voordeel is wel dat ik zelf een grote plantage heb in Turkije dus wil ik mijn eigen pistachenoten importeren. Graag hoor ik van je of je nog wat mee hebt gedaan.

 

Verder vroeg ik me af of je ergens een berekening kunt laten uitvoeren om exact te weten wat de importkosten zullen zijn. Ik heb geprobeerd om zelf eea uit te vogelen maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

 

Alle tips en advies van harte welkom. Bedankt alvast.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-3-2009 om 15:34, handelspartner zei:

Mocht het jou echter wel lukken om goedkoop in te kopen, mag je contact met mij opnemen. Wellicht zal ik je eerste klant zijn.

Mocht je nog iemand zoeken.

Momenteel ben ik bezig met dit traject - om o.a. pistachenoten te importeren vanuit Iran.

Dan mag je je altijd bij mij melden ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.