• 0

Taalafhankelijk keyword en Google

Ik heb een nieuwe uitdaging met mijn winkel. Deze is tweetalig opgezet, de default taal is Engels, maar als je een Nederlandstalige browser hebt, laat ie de boel keurig in het Nederlands zien. Op m'n site staat de taalswitch middels twee vlaggetjes.

 

Nou komt de uitdaging. Ik wil goed scoren op een keyword dat in het Nederlands anders is dan in het Engels. (appel versus apple als voorbeeld).

Hoe kan ik er nou voor zorgen, dat google.nl mijn site in het Nederlands indexeert en de overige googles in het Engels? Is dat ergens te regelen in je site, of kun je dat ergens bij Google instellen? Default crosst google de Engelse versie van mijn site door en mist dus dit keyword, omdat die alleen maar in de NL versie van de site voorkomt!

Ik heb namelijk alle meta data, titels, etc, keurig meevertaald. Dit is ook precies de reden dat mijn concurrenten wel goed scoren op dat keyword, omdat die sites default in het Nederlands openen (de meesten hebben niet eens Engels als mogelijke taal!)

 

Zoekopdrachten in google.nl laten bijna altijd de engelse versie van de pagina van mijn site bovendrijven, maar dat wil ik niet.

 

Tevens is de switch ?language=nl of ?language=eng niet echt netjes. Is daar een andere oplossing voor?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat wellicht van belang is: Hosten onder een .nl domein verbetered indexering door google.nl, evenals het plaatsen van een meta tag voor nederlandse taal.

 

Een ander probleem kan zijn dat de site alleen in het nederlans getoond wordt na het zetten van een cookie, waardoor de indexering van de nederlandse content niet optimaal verloopt. Dat kan evt wel te ondervangen zijn door de site ook onder .nl aan te bieden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een nl domein met een heel andere naam (modelautootjes.nl) en die linkt naar de nl versie van mijn .com site.

Maar die link wordt helemaal niet opgenomen door Google, omdat er fysiek alleen maar een verwijzing op die pagina staat.

 

Wat zou er dan op de .nl site moeten staan? Hele kopie van de source code van de .com, maar dan met NL als default taal?

Is onderhoudstechnisch ook niet zo fijn...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ok, interessant topic, ga ik ook zeker wat aan hebben! Ik vraag me wel af of een dergelijke lange (en gezochte) domeinnaam meer toegevoegde waarde heeft boven tinytoycars.nl registreren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ok, interessant topic, ga ik ook zeker wat aan hebben! Ik vraag me wel af of een dergelijke lange (en gezochte) domeinnaam meer toegevoegde waarde heeft boven tinytoycars.nl registreren.

 

Groet,

 

Highio

 

Zeker bij mij wel zoek maar eens op schiphol inchecken, heb ik nu 3 maanden en levert veel handel op

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik heb een nl domein met een heel andere naam (modelautootjes.nl) en die linkt naar de nl versie van mijn .com site.

Maar die link wordt helemaal niet opgenomen door Google, omdat er fysiek alleen maar een verwijzing op die pagina staat.

 

Wat zou er dan op de .nl site moeten staan? Hele kopie van de source code van de .com, maar dan met NL als default taal?

Is onderhoudstechnisch ook niet zo fijn...

 

Er is vast wel een mouw aan te passen om verschillende domeinen verschillende default talen te laten hebben en toch de zelfde source te houden. Wat wij in iedergeval doen met onze sites is subdomein voor taal en dan op basis daarvan voor het laden van de pagina altijd de taalkeuze forceren. Als het systeem daar zelf geen mooie oplossingen voor heeft kan ik je wel helpen aan een paar regels PHP die als je ze invoegt voor het uitvoeren van elke pagina, stiekum iedere keer die language=nl of language=en imiteren om de juiste taal af te dwingen.

 

Wat je in iedergeval moet willen bereiken is dat de taalkeuze altijd in het adres besloten ligt. Zodat google weet waar ie voor welke taal heen moet verwijzen.

Link naar reactie
  • 0

Speelgoedautootjes is van heel, heeel lang geleden en niet het keyword waar ik hoog mee wil ranken.

 

Ik haalde het slechts als voorbeeld aan bij de opmerking dat ik een .nl domeinnaam moest claimen en die laten 'doorverwijzen' naar mijn .com site. Als voorbeeld nam ik het speelgoedautootjes.nl en dat dat zoals dat nu is ingericht, niet helpt mijn probleem op te lossen.

 

Mijn vraag is nu dus: wat zet je op zo'n .nl domein? De hele .com inhoud, maar dan met NL als default language? Dat is toch niet handig met updates van de software etc? Hoe kun je dat 'netjes' oplossen? En ook dat alle links op de .nl site naar andere pagina's op de .nl site verwijzen en niet direct teruggaan naar de .com site?

 

Ik voel een htaccess aankomen, daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten... Of zit ik er naast?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

.htaccess kan waarschijnlijk ook wel inderdaad. Hoe dat moet hangt een beetje af van of je al dan niet al iets met .htaccess doet.

 

In PHP is het iig zoiets waarschijnlijk:

 

<?

$domain = $_SERVER["SERVER_NAME"];

$parts = explode('.', $domain);

 

if($parts[sizeof($parts)-1]=="nl"){ // force language

$_GET['language'] = $_REQUEST['language'] = 'nl';

}else{

$_GET['language'] = $_REQUEST['language'] = 'en';

}

?>

 

en niet vergeten ook de taalvlaggetjes aan te passen zodat die ook naar het domein verwijzen ipv simpelweg ?language=en / ?language=nl er achter plakken.

Link naar reactie
  • 0

Er is vast wel een mouw aan te passen om verschillende domeinen verschillende default talen te laten hebben en toch de zelfde source te houden. Wat wij in iedergeval doen met onze sites is subdomein voor taal en dan op basis daarvan voor het laden van de pagina altijd de taalkeuze forceren.

 

Dat lijkt me de wenselijke weg inderdaad. Je zou .nl kunnen koppelen aan het .com hostingaccount zodat ze op de server naar dezelfde documenten verwijzen, en dan kunnen detecteren of iemand op .nl zit om vervolgens te taalkeuze te forceren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.