• 0

Compensabel verlies

Heb geen antwoord gevonden dat een licht werpt op mijn vraag.

Ik heb een holding met daaronder (o.a.) 3 bv's, waarvan 1 in een FE met de holding. De holding was na jaren van winst in 2007 en 2008 verlieslatend (door BV 1). De 2 andere bv's hebben compensabele verliezen waarvan BV 3 in 2009 winsgevend wordt. Alle werkmaatschappijen hebben dezelfde bedrijfsactiviteiten.

Heeft het zin te onderzoeken om:

a) BV 2 en BV 3 in een FE onder te brengen per 2009?

b) de bedrijfsactiviteiten uit BV 3 te kopen door BV 1 (of zelfs BV 2) om de winst te compenseren?

Anderszins?

Ik wil graag iets meer info voordat ik naar de fiscalist stap. Welke vragen zijn bijvoorbeeld van belang om dit goed te kunnen beoordelen.

Dank! :-K

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je kunt een fiscale eenheid aangaan, maar dat zal niet snel helpen om de verliezen te verrekenen. Voor de bestaande verliezen (voorvoegingsverliezen) zul je namelijk binnen die fiscale eenheid een winstsplitsing moeten maken. Die verliezen kunnen alleen worden verrekend met winsten die bij de betreffende vennootschap zelf zijn opgekomen. Alleen verliezen die binnen de fiscale eenheid zelf opkomen, kunnen direct met winsten uit die fiscale eenheid worden verrekend.

 

Activiteiten overdragen heeft ook niet direct effect. Doe je dit vóór het aangaan van de fiscale eenheid, dan moet de overdragende vennootschap afrekenen over de stille reserves en goodwill die worden overgedragen (en er is goodwill, want het zijn winstgevende activiteiten).

 

Draag je binnen de fiscale eenheid over, dan hoef je niet direct af te rekenen, maar voor de verrekening van de voorvoegingsverliezen moet je dan wel uitgaan van overdracht tegen werkelijke waarde. Daardoor heb je dus hogere afschrijvingen en lagere winst, zodat de verliezen nog steeds niet direct verrekend kunnen worden. Bovendien moet je er rekening mee houden dat bij verbreking van de fiscale eenheid, alsnog belasting moet worden betaald over stille reserves die binnen de fiscale eenheid zijn verschoven (en nog aanwezig zijn).

 

Maar op termijn kan het wel zin hebben en zeker voor eventuele toekomstige verliezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hmm, lijkt dus weinig zinvol, daar in BV 2 en BV 3 de winst juist omhoog gaat. Ik sta op de loonlijst van BV 1 die voor mijn werkzaamheden een vergoeding aan (BV 2 en) BV 3 berekent. Die zal ik dan maar flink ophogen om nog iets van de belastingdruk te spreiden. Bedankt zover!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.