• 0

eigen bijdrage auto van de zaak

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over de eigen bijdrage van de auto van de zaak, wat de voordeel ervan is.

Ik ben DGA en heb een auto met een cataloguswaarde van 62000 euro

Mijn bruto loon is 5625 euro per maand en nu betaal ik een eigen bijdrage van 1300 euro per maand.

 

Ik heb zelf een berekening gemaakt en volgens mij betaal ik nu zelfs meer dan zonder die eigen bijdrage.

 

Maar volgens mijn accountant zit de voordeel in de loonheffing, met eigen bijdrage betaal je minder loonheffing waardoor het toch voordeliger wordt om een eigen bijdrage te betalen i.p.v. zonder een eigen bijdrage. (????)

 

Ik heb zo mijn twijfels vandaar dat ik jullie om hulp vraag voor de volgende antwoorden:

- betaal ik niet te veel eigen bijdrage ?

- wat is de voordeel van een eigen bijdrage ?

- is het inderdaad voordeliger voor de loonheffing waardoor het toch voordeliger wordt om een eigen bijdrage te betalen ?

 

Alvast hartstikke bedanktvoor de moeite.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Casey

 

Fijne accountant heb je, sorry voor de bewoording, maar je bent niet volledig geïnformeerd.

 

In cijfers:

 

Zonder eigen bijdrage:

 

bijtelling: 62.000 maal 25% maal 52% IB = netto € 8.060

 

Met eigen bijdrage:

 

bijtelling: (62.000 maal 25%) min (12 maal 1.300) = bruto bijtelling van € nihil. (eigenlijk min 100, maar dat resulteert in geen bijtelling. Dus geen LB bijtelling.

 

Maar netto betaalde je aan de BV 12 * 1.300 = 15.600.

 

Een fijn verschil van ruim 7K.

 

Ik denk dat ze jou vergeten zijn te vertellen dat de eigen bijdrage dan door de BV als dividend weer naar privé uitgekeerd moet worden.

 

EB = 15.600

Af VPB 20% - 3.120

 

Zodat voor dividend resteert 12.480

af: 25% box 2: - 3.120

 

Zodat prive netto resteert: 9.360.

 

De netto eigen bijdrage was 15.660. Na dividend en belastingen krijg je 9.360 terug, zodat de auto je netto kost:

€ 6.300. En dat is ruim 1.700 euro minder dan zonder EB.

 

Leg dit nog even voor aan jouw adviseur..... ;)

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

De accountant had het over de voordeel in de loonheffing.

Ik zou met een eigen bijdrage 8052 euro per jaar minder LB betalen

 

Extra winst in bv van 15.500,00 minus 20% vpb (= 3101 eur) en 25% dividendbelasting (3101 eur) blijft er over EUR 9302,00 uit te keren aan prive

 

8052 - 3101 - 3101 = 1850 besparing op de LB

 

Er is dus wel een besparing op de LB maar als je naar het geheel kijkt ga ik er dan nog steeds op achteruit of heeft de accountant gelijk dat ik wel een eigen bijdrage moet nemen.

 

Er is wel genoeg vermogen om dividend uit te keren.

 

Alvast bedankt voor je hulp

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

De accountant had het over de voordeel in de loonheffing.

Ik zou met een eigen bijdrage 8052 euro per jaar minder LB betalen

 

Extra winst in bv van 15.500,00 minus 20% vpb (= 3101 eur) en 25% dividendbelasting (3101 eur) blijft er over EUR 9302,00 uit te keren aan prive

 

8052 - 3101 - 3101 = 1850 besparing op de LB

 

Er is dus wel een besparing op de LB maar als je naar het geheel kijkt ga ik er dan nog steeds op achteruit of heeft de accountant gelijk dat ik wel een eigen bijdrage moet nemen.

 

Er is wel genoeg vermogen om dividend uit te keren.

 

Alvast bedankt voor je hulp

 

 

 

Het verhaal klopt volgens mij wel. De accountant heeft het over 8052 euro. Dat is volgens mij de 8060 waar Joost het over heeft. (IB heffing is in dit kader niet anders dan de LB).

 

Het voordeel van 1850 (jij) of 1700 (Joost) komt alleen naar voren indien het dividend wordt uitgekeerd.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net de bovenstaande antwoorden.

 

Ben je als DGA eigenlijk verplicht om een eigen bijdrage voor Auto van de Zaak te betalen.

 

Ik ben pas gestart: BV, Auto van de zaak en door de zaak betaald en verder hou ik een sluitende ritten administratie bij.

 

Bedankt,

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je eigen bijdrage, of heb je het over fiscale bijtelling voor privégebruik?

 

Eigen bijdrage kun je afspreken en betaal je dan aan de BV. Bijtelling voor privégebruik volgt uit de belastingwet: als je aantoonbaar minder dan 500 km privé rijdt, heb je geen fiscale bijtelling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net de bovenstaande antwoorden.

 

Ben je als DGA eigenlijk verplicht om een eigen bijdrage voor Auto van de Zaak te betalen.

 

Ik ben pas gestart: BV, Auto van de zaak en door de zaak betaald en verder hou ik een sluitende ritten administratie bij.

 

Bedankt,

 

Alex

 

Als je een sluitende rittenadmin bijhoudt, dan neem ik aan dat je minder dan 500 km privé rijdt per jaar. Waarom zou je dan een EB betalen aan de BV???

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit met die eigen bijdrage voor mijn auto.

Kunnen jullie me nog heel even helpen aub ;D

 

Ben 100% aandeelhouder (DGA) van mijn eigen BV, cataloguswaarde auto 62.000,- en IB is 52%

 

Hier komt mijn berekening:

Ik betaal EB van EUR 15.500 (gaat netto van mijn loon af ) op jaar basis

Door de EB betaal ik EUR 8.060 op jaar basis minder loonheffing waardoor ik in werkelijkheid dus 15.500 - 8.060,- = EUR 7.440 betaal

 

Maar door de EB wordt mijn nettoloon minder, het verschil (met een loon zonder EB) is EUR 7.440,- dit wordt dan gecompenseerd door een dividend uitkering (bruto EUR 9.936,-) waardoor ik netto evenveel ontvang als de loon zonder EB.

 

Door de EB is er een extra winst in de BV van EUR 15.500 waarover ik vpb moet betalen van EUR 3101,-

Door de dividend uitkering moet ik div.belasting betalen van EUR 2.484,- (25% van bruto 9.936,- )

 

Dus in totaal heb ik dan betaald 7.440 + 3101 + 2484 = EUR 13.025,- om netto evenveel uitbetaald te krijgen dan de loon zonder EB. Klopt deze berekening wel of niet ? Volgens mij reken ik iets dubbel op of ik zie iets over het hoofd maar weet niet zeker.

 

Zonder EB betaal ik EUR 8.060,- meer aan loonheffing dan met EB en krijg netto evenveel loon uitbetaald.

of moet ik dan nogmaals 8060 erbij optellen (62.000 x 25% x 52% = 8.060) zodat ik betaal 2x 8.060 = 16.120,-

Als dat zo is dan is een EB wel voordeliger nml. : 16.120 - 13.025 = EUR 3.095,- voordeel

 

Als dat niet zo is dan is een EB niet voordelig nml.: 8.060 - 13.025 = EUR 4.965 meer betaald dan nodig is voor dezelfde nettoloon.

 

Klopt mijn berekening wel of zit ik er helemaal naast en zijn deze berekeningen totaal verkeerd ?

 

Ik hoop echt dat ik hierop een antwoord krijg zodat ik het kan voorleggen aan mijn accountant want hij zegt dat ik wel een EB moet doen en dat mijn voordeel is : 8.060 - 3101 - 2484 = EUR 2475 ,-

 

Waarschijnlijk heeft hij gelijk aangezien hij de accountant is maar toch zou ik het graag van jullie horen, zoiets als een second opinion.

 

Alvast heeeeel erg bedankt voor de moeite om te antwoorden. Ik waardeer het heeel erg. Ben nog een groentje en moet nog veel leren maar dankzij jullie en deze site heb ik tot nu toe al veel van jullie geleerd en hoop in de toekomst nog veel van jullie ervaringen te mogen genieten.

 

Casey

 

Link naar reactie
  • 0

De eigen bijdrage gaat van je bruto loon af.

 

De dividenduitkering van 9936 die je noemt is netto, niet bruto. Immers: 15.500 - VPB - box 2 = (+- ) 9936.

 

Zonder EB:

5625 x 12 = 67500

62000 x 0,25 (25%) = 15.500

---------------------------------------

bruto inkomen: 83.000

 

IB/LB betalen en klaar. (netto/bruto mag je zelf uitrekenen) ;)

 

 

Met EB:

5625 x 12 = 67500

62000 x 0,25 = 15.500

- EB = 15.500

------------------------------

Bruto inkomen 67500

=netto: ......

 

Te verhogen met

dividend 15.500

- VPB 3100 (= 20%)

- box 2 3100 (15500 - 3100=12400, 12400x 25%)

-------------------------------

15500 - 3100 - 3100 = 9300

 

 

 

Zonder

83000

- LB/IB

-------------

=

 

Met

67500

- LB

+ 9300

------------------

=

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor je berekening. Ik zal het op jouw manier berekenen en dan kijken wat het beste is.

 

Maar het bedrag van EUR 9936 is bruto dividend.

Netto krijg ik EUR 7452 dividend uitgekeerd.

Omdat het verschil in nettoloon (met en zonder EB) uitkomt op EUR 7.452,-

 

Maakt het wat verschil dan, behalve dan dat ik minder netto dividend krijg.

 

Casey

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus 9936 is na de VPB de uitkering die je krijgt als dividend? Dan wordt niet de volledige eigen bijdrage als dividend "terug gegeven". Dan wordt de berekening iets anders. Dividenduitkering even herrekenen.. en voila!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.