• 0

De margeregeling in de postzegelhandel

Beste forumgenoten,

 

Ik zit met enkele vragen waarvan de belangrijkste de volgende is:

Ik heb bij enkele belastingadviseurs inlichtingen ingewonnen en hun antwoorden zijn niet consistent.

Het betreft het toepassen van de margeregeling in de postzegelhandel.

Bij de handel in postzegels is het toepassen van de margeregeling geaccepteerd, zie site belastingdienst.

In de praktijk echter kun je binnen de postzegelhandel losse zegels en hun (inkoop)waarde niet traceren want je koopt zelden losse zegels. Je koopt een partij/verzameling in, die vervolgens flink uitgesplitst wordt en waarbij losse zegels en series worden samengevoegd uit andere partijen om weer als nieuwe partijtjes en series verkocht te worden. Labelen is dus zinloos. Alleen bij dure zegels die los ingekocht en verkocht worden is labelen wel mogelijk en kun je inkoop en verkoop zonder probleem administreren en kun je m.i. uiteraard de margeregeling toepassen. Maar hoe zit het in het andere geval (meest voorkomende situatie)? Dan spreken mensen elkaar tegen en hanteren de meeste postzegelhandels wel maar sommige weer niet de margeregeling en ook de adviseurs die ik dit heb voorgelegd spreken elkaar tegen.

Het is voor mij van groot belang en ik hoop hier van mensen te horen hoe je dit nu precies hoort te doen in deze handel.

 

Ten tweede voor de zekerheid nog even, postzegels vallen onder verzamelvoorwerpen en dus onder het 6% BTW tarief. Echter, bij het toepassen van de margeregeling behoor ik 19% over de marge te nemen TOCH? Of wel 6%. Graag bevestiging.

 

Ten derde, bij een omzet van meer dan 100.000 - 150.000 euro per jaar, is het een probleem om nog steeds Excel te blijven gebruiken voor de administratie of is dit voor de belastingdienst onacceptabel bij een eventuele controle. Zo ingewikkeld is de administratie niet en de prijzen van boekhoud programma's zijn hoog en voor mij best lastig te begrijpen.

 

Mijn hartelijke dank alvast,

Ondas

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even voor mijn beeld.

 

Bij de marge-regeling label je in principe toch nooit (eventueel uitgezonderd auto's op kenteken)?

Gewoon alle verkoop en inkoop op een grote hoop en daarvan de btw berekenen?

 

 

Gr

Mark

 

Klopt!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.