• 0

windenergie: de energiebron van de toekomst

Volgens een studie van het Earth Policy Institute is het potentieel van windenergie sterk verbeterd. Het wordt steeds goedkoper, en als er massa-productie van turbines zal plaatsvinden wordt het echt goedkoop.

 

Prijzen:

in 1980: 38 dollarcent per Kwh

tot voor kort: 4 cent

nu: 3 cent

2010: 2.5 cent

2020: 2 cent

 

indien massaproductie: tussen 1 en 2 cent

 

daarentegen worden fossiele energiebronnen steeds duurder.

Duitsland loopt op kop qua Kwh-productie en heeft zijn doelen voor 2010 nu al gehaald en hoopt zo een 40% CO2 uitstoot reductie te realiseren voor 2020.

 

 

Volgens de website zal windenergie niet alleen belangrijk zijn voor electriciteit-generering maar vervolgens ook voor waterstofproductie d.m.v. electrolyse van water.

 

verder lezen:

 

EPI (engelstalig)

 

artikel uit BN/DeStem van vandaag (nederlands)

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Inderdaad, men wordt niet afgerekend op resultaten daarom kan de energiemaffia zoals nuon en essent rustig doorgaan met het planten van inefficiente windmolens. Dit doen ze omdat ze er schandalige subsidies voor vangen.

Toen een aantal delftse professoren hun rapport indienden bij het ministerie waarin stond dat windmolens niet de toekomst hebben werd hun werk direct doorgezonden naar de shredder. Ik vind het misdadig hoe het publiek gewoon voorgelogen wordt. Wederom verwijs ik naar het televisieprogramma zembla: http://redir.vara.nl/zembla/

Link naar reactie
  • 0

Onderzoek is prima, maar er moet ok naar resultaten gekeken worden.

Nu wordt er niemand afgerekend op geen resultaten, en daarmee kom je er niet.

 

Over het algemeen deel ik deze houding wel hoor, lekker door het bedrijfsleven laten uitzoeken en als er snel resultaten zijn dan haalt het vanzelf de markt wel.

 

De vraag is alleen: Wie kan onderzoek van deze schaal financieren, en wie heeft er baat bij mogelijk zeer grote winsten maar pas over 40 jaar of meer? Zeker als die redementen qua omvang lastig te schatten zijn, en welliswaar waarschijnlijk maar geen 100% zeker zijn?

 

Eigenlijk hebben alleen staten/landen zowel de middelen als de belangen om eraan te beginnen. De kosten zijn een schijntje op de begroting van een industrieland, en de meeste landen zijn toch voornemens over 50 of 100 jaar nog wel te bestaan.

 

Het zou me niet verbazen als het 40 jaar en 100 miljard kost om de eerste serieus producerende centrale te bouwen, zoiets is privaat niet te financieren, zelfs niet voor general electric of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0

Grappig om te zien hoe men over energie denkt en welke prijs daar aan hangt.

Het zit wat dat betreft wel wat ingewikkeld in elkaar.

Energie economie en politiek zijn aan elkaar gekoppeld dat moet eerst los gekoppeld worden.

Je moet eerst energie van geld scheiden arbeid is ook energie.

Dan de nadelen van de voordelen onderscheiden wat eigenlijk niet gaat omdat een ieder daar zijn of haar uitgesproken mening over heeft.

Uiteindelijk gaat het er om met zo weinig mogelijk energie te kunnen werken.

Zeker als daar een prijskaartje aan gehangen word.

Ga je bezuinigen snijd je jezelf in de vingers dat is ons dilemma.

Een bezuiniging werkt door in de schatkist van de overheid die er vervolgens weer meer belasting op gooien om dit te herstellen.

De cirkel moet doorbroken worden in ons denken en doen.

mike

 

Er zijn twee dingen oneindig

Het Universum en de menselijke domheid.

Echter ben ik het mij van het Universum niet zeker.

Albert Einstein

Link naar reactie
  • 0

Windenergie is energie weggooien. Helaas, maar het is waar. Een 200 ton stalen windmolen moet worden omgesmolten eerst als erts, dan tot halfproduct , en later tot eindproduct, tot en met de sloop. De smeltovens kosten miljoenen liters fossiele brandstof. Deze windmolen moet worden vervoerd, enz. Ook dat kost brandstof. De 100.000 werknemers die in de windenergie werken, verbruiken ook de nodige fossiele brandstof. Die windmolen kan het equivalent verbruikte fossiele brandstof nauwelijks terug leveren. Dus het gaat niet om het financiele plaatje maar om de zuivere energiewinst. Die is negatief. Het kost meer energie dan het opleverd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oud topic wordt weer omhoog gekickt, maar ja, het is nu eenmaal actueel.

 

Windmolen verslaat kerncentrale

Door ROBIN ROTMAN

 

Windmolens op land streven kerncentrales voorbij als goedkoop alternatief voor fossiele brandstoffen. De kostprijs voor beide energiesoorten is inmiddels vergelijkbaar, maar de prijs van kernenergie wordt hoger omdat daar extra kosten bijkomen voor beveiliging tegen terroristische acties. Dankzij technische verbeteringen wordt windenergie de komende jaren juist steeds goedkoper.

 

Dit blijkt uit een conceptrapport van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), waarover het AD beschikt.

 

De milieubeweging trekt de conclusie dat er definitief geen kerncentrales meer hoeven te worden gebouwd. Volgens hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders is er in ons land genoeg ruimte voor windmolens om kernenergie overbodig te maken. „We moeten ervoor kiezen om géén kerncentrale te bouwen met haar gevaarlijke afval en gevoeligheid voor terreur. Ook moeten we investeren in windmolens op zee, zodat ook die betaalbaar worden.’’ Het ECN deed haar onderzoek in opdracht van de Sociaal Economische Raad (SER). Het conceptrapport is onderdeel van een onderzoek van de SER-commissie Toekomstige Energievoorziening, naar de vraag of Nederland extra kernenergie moet opwekken. In de commissie zitten zowel voor- als tegenstanders. Eind 2007 hoopt de commissie advies uit te brengen aan het kabinet. Het kost in Nederland gemiddeld 6,6 cent per kilowattuur om elektriciteit te produceren. Zowel wind- als kernenergie komt rond dit gemiddelde uit. Daarbij zijn de beveiligingskosten voor een kerncentrale niet meegerekend.

 

Zie hier: http://www.ad.nl/binnenland/article1501336.ece

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me altijd af of er wel is een onderzoek is geweest hoeveel CO2 het kost om een windmolen te produceren. (bouw, transport, inbedrijfstelling) persoonlijk denk ik dat wanneer gekeken wordt naar de levensduur van een windmolen en de opgewekte Megawatts dat er weinig CO2 besparing is geweest vergeleken met de CO2 uitstoot per MW van een STEG Centrale.

 

*STEG centrale = een stoomturbine met een voorgeschakelde gasturbine. (i.c.m. stadsverwarming een rendement van +/-70%)

Link naar reactie
  • 0

Er worden heel was gasturbines neergezet, die aanspringen voor het geval het niet waait.

 

De CO2 besparing wordt daarmee volledig teniet gedaan, zie:

 

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/253621/Nieuwe-studie-windmolens-zijn-zinloos.htm

 

Windenergie is daardoor ook duur, wanneer je alle kosten meeneemt.

 

Op dit moment is kernenergie veruit het milieu vriendelijkste. De hoeveelheid kernafval is minimaal, de stralingstijd kunnen we tegenwoordig flink terug brengen. Het afval kunnen we veilig opslaan, met het geld wat we besparen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam toevallig hier terecht en wilde jullie een interessante presentatie niet onthouden van een wetenschapper die tevens ook milieuactivist is maar zijn kritische blik werpt op windenergie.

 

Het is een lange presentatie maar als ik voor mezelf spreek wel heel helder en het kan ook zeker een eye-opener zijn voor mensen die nu enorme fan zijn van windenergie. Als ik de reacties las wisselt dat hier ook behoorlijk maar persoonlijk vond ik de presentatie erg de moeite waard.

 

Wat mij onder andere is bijgebleven is het feit dat wil je met windenergie net zoveel energie opwekken dan met een kerncentrale dat je dan 1000x meer grondoppervlak nodig hebt. Iets waar je in dit kleine land rekening mee kan houden. Buiten het feit dat het storen van het betonnen fundament al een enorme uitstoot van CO2 per windmolen tot gevolg heeft.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat kernenergie of mini kerncentrales (komen ook even aan bod in de presentatie) een uitkomst kunnen zijn voor de toekomst. Ik weet niet of de getallen van een site als atoomstroom kloppen (als het gaat om restafval) daar hebben ze het over 10 gram afval per jaar per gezin 3500 kWH. Klinkt in mijn oren niet veel.

 

Ben geen wetenschapper vind het vooral interessant. Wat julle conclusie is van de presentatie laat ik ook helemaal aan jullie over. De link naar de presentaties:

(is overigens ook te downloaden).
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.