• 0

Winstverdeling VOF

Beste leden,

 

Ik ben samen met een compagnon een VOF begonnen en hiervoor willen we e.e.a. contractueel gaan vastleggen. Het volgende doet zich voor; we werken beiden 50/50 voor de VOF, alleen werk ikzelf nog extra als consultant op een project in 2009 (via de VOF).

 

Vraag:

Hoe kan ik de uren die ik aan dit project besteed alleen aan mij laten toekomen?

Ik heb nu de volgende constructie:

2. Vennoot 1 ontvangt een vergoeding voor ingebrachte arbeid ter hoogte van tweeduizendvijfhonderd euro (2500 euro) netto per maand, deze vergoeding wordt gezien als voorbedeling.

 

4. De (over)winst of het verlies zal door de vennoten worden genoten of gedragen aan de hand van de volgende percentages:

Vennoot 1: vijftig procent(50,00 %);

Vennoot 2: vijftig procent(50,00 %);

 

- Is dit correct en fiscaal toegestaan?

- Kan ik er ook aan toevoegen dat deze vergoeding vervalt als het project is afgesloten? Zo ja, hoe?

- Hoe neem ik dit mee in de aangifte IB aan het einde v/h jaar?

 

Bvd voor uw spoedige reactie.

Groeten Nick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nick

 

Ja, je kunt voor jouw extra arbeid een arbeidsbeloning bedingen. Feit blijft wel dat de andere vennoot daarmee akkord moet gaan!

 

in jouw IB aangifte is een koppeling met de winstaangifte van de vof. Bij de winstverdeling in de winstaangifte geef je eerst aan dat jij 2500 pm als arbeidsbeloning opgenomen hebt en dat de restantwinst 50/50 verdeeld moet worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ter opvolging van mijn eerste bericht, het volgende:

 

Wij willen deze week het vennootschapscontract afronden, maar er zijn in de tussentijd nog meer consultancy-projecten bijgekomen. Het is nu niet meer overzichtelijk om mijzelf een vast bedrag per maand uit te keren, omdat ik een variabel aantal uren aan deze projecten werk.

 

Hoe kan ik in het vennootschapscontract duidelijk maken dat ik een voorbedeling krijg (vergoeding ingebrachte arbeid), die samenhangt met het aantal uren dat ik aan de consultancy-projecten werk? Bijvoorbeeld?:

- Vennoot 1 ontvangt een vergoeding voor ingebrachte arbeid ter hoogte van 18 euro netto per uur voor consultancywerkzaamheden, de gemaakte uren zullen door vennoot 2 worden geaccordeerd, deze vergoeding zal maandelijks worden ontvangen en wordt genoten als voorbedeling.

 

Is dit verstandig?

Is dit gemakkelijk te verwerken bij het doen van mijn IB-aangifte?

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen, dit "euvel" speelt nu al te lang!

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dit zo afspreken, inderdaad, daar ben je vrij in. Je moet er wel voor zorgen dat er een werkbare situatie ontstaat. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als jullie ruzie krijgen en vennoot 2 jouw uren niet wil goedkeuren? Overigens, wat als vennoot 2 werkzaamheden verricht? En welke uren tellen allemaal mee (administratie, marketing, etc)?

 

In de IB-aangifte blijft het gewoon allemaal winst uit onderneming. De meeste werk zal in het uitrekenen van de beloning zitten, niet in de invulling daarvan in de aangifte. En dat uitrekenen zul je toch willen doen, je wilt immers je aandeel in de winst hebben...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oke duidelijk, dank je.

Stel je dan een andere omschrijving voor? Of zal ik weglaten dat vennoot 2 deze uren moet accorderen?

 

Het principe is heel simpel, ik krijg het alleen niet helder uitgelegd in het contract.

Onze VOF doet haar "normale werkzaamheden" waarbij de winst als 50/50 wordt verdeeld. Daarnaast doet de VOF nog consultancy werkzaamheden (in principe uitgevoerd door vennoot 1, met ondersteuning van venoot 2), en de beloning hiervoor wil ik (vennoot 1) dan ook iedere maand uitgekeerd krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het handig om een 2e firma op te richten en vanuit die firma dan gewoon te factureren? Dan kun je het allemaal wat duidelijker scheiden en kun je flexibeler werken.

 

Even een voetnoot: dit is enkel vanuit logica geredeneerd, ik heb 0,0 fiscale kennis verder, dus niet klakkeloos mijn advies opvolgen, eerder om een optie aan die discussie toe te voegen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ook over nagedacht, inderdaad... maar ik weet waar ik/wij met de onderneming naar toe willen, en het opzetten van een tweede onderneming is nu geen optie. Dit zou te veel belangenverstrengeling en rompslomp met zich meebrengen.

Ik wil nu gewoon een juiste verdeling van winst zien te vinden, op basis van de consultancy werkzaamheden.

 

Toch bedankt voor je inbreng, want in iedere andere situatie was dat de beste oplossing geweest, denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ook over nagedacht, inderdaad... maar ik weet waar ik/wij met de onderneming naar toe willen, en het opzetten van een tweede onderneming is nu geen optie. Dit zou te veel belangenverstrengeling en rompslomp met zich meebrengen.

Ik wil nu gewoon een juiste verdeling van winst zien te vinden, op basis van de consultancy werkzaamheden.

 

Toch bedankt voor je inbreng, want in iedere andere situatie was dat de beste oplossing geweest, denk ik.

Afhankelijk van hoe die toekomst er uit ziet en of er altijd een grotere uitkering zal plaatsvinden aan jou ten opzichte van je vennoot (gemiddeld genomen) zou het ook mogelijk zijn om een andere vaste verdeelsleutel te kiezen. Dit zou tijd (en dus geld) schelen met het bijhouden van deze aparte constructie en alle extra papierwerk die hierbij komt kijken. Dan heb je een afspraak die weinig flexibel/afhankelijk is en dus ook niet op eens voor problemen kan zorgen zoals met het goedkeuren van uren, etc.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dit stond in mijn eerste post over dit onderwerp.

maar deze vaste vergoeding is nu niet meer relevant (het zijn meerdere opdrachtgevers, verschil in uren per maand, vennoot 2 ondersteunt mij ook af en toe met het consultancywerk).

 

Een verschil in (over)winstverdeling qua percentages is niet relevant. Wij moeten beiden 50% uitgekeerd krijgen. Ik wil alleen iets vooraf als beloning. En dit dan?

 

- Vennoot 1 ontvangt een vergoeding voor ingebrachte arbeid ter hoogte van 18 euro netto per uur voor de gefactureerde consultancywerkzaamheden. Deze vergoeding zal maandelijks worden ontvangen en wordt genoten als voorbedeling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.