• 0

dga salaris Stichting

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan een dga een stichting hebben waarin hij zijn eigen salaris bepaalt?

De term DGA en stichting gaan niet samen.

 

Je kan directeur zijn van een stichting als personeel en dan bepaalt het bestuur het salaris maar je kan nooit als bestuurslid

een salaris onttrekken uit een stichting.

Link naar reactie
  • 0

René:

 

Het bestuur en directeur zijn synoniemen.

 

Het begrip bestuurder is de wettelijke term, directeur een volksmondbegrip.

 

Een bestuurder van een stichting kan wel degelijk een salaris krijgen. Denk eens aan alle stichtingen in de zorg.

 

Of het DGA-salaris ook van toepassing is op bestuurders van een stichting durf ik niet zeggen. Ik denk dat dat sterk afhankelijk is van de uit te voeren activiteiten in de stichting.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Nee, René heeft IMHO gelijk: het begrip "DGA-salaris" heeft betrekking op het minimale salaris dat een Directeur-grootaandeelhouder moet hanteren. Niet de term "directeur" is hier bepalend maar het "aandeelhouder"-schap. In een stichting is geen sprake van aandeelhouderschap, dus is er ook geen vereiste voor een minimaal salaris voor de bestuurder: integendeel: veel stichtingsbesturen hebben volledig onbezoldigde bestuurders (zowel dagelijks bestuur als hoofdbestuur)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, bij een stichting niet. Een stichting heeft een bestuur (dat zijn de statutaire bestuurders) en kan daarnaast een directie hebben die het dagelijkse bestuur voor zijn rekening neemt. Die laatste zijn gewoon werknemers die een salaris (kunnen) krijgen.

 

Het is mogelijk beide te zijn. DGA salaris is normaal echter niet van toepassing, omdat je geen aandeelhouder kunt zijn van een stichting. Er is een theoretische mogelijkheid, namelijk wanneer je vermogensbestanddelen ter beschikking stelt aan de stichting en dit onder de terbeschikkingstellingsregeling in de IB zou vallen.

 

DGA salaris is overigens ook niet nodig bij een stichting, omdat er een belangrijk verschil is met een BV: de stichting kan geen uitkeringen doen aan oprichters en bestuurders.

 

//edit: niet allemaal tegelijk, jongens ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat een stichting-bestuurder een DGA is. De vraag gaat over het DGA-salaris.

 

Dus ik ben het eens met Joost en Norbert. Met Rene de eerste twee regels..

 

"Je kan directeur zijn van een stichting als personeel en dan bepaalt het bestuur het salaris maar je kan nooit als bestuurslid

een salaris onttrekken uit een stichting. "

 

is onjuist. Althans de formulering is onjuist, ik denk dat de strekking geheel niet onjuist is bedoeld.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
dus ik kan uit de bv gewoon een salaris krijgen bijvoorbeeld het minium

 

Que? ??? Wat bedoel je precies. Verricht je vanuit een management-BV activiteiten voor een stichting? Uiteraard ben je dan in je eigen management-BV wel verplicht om de regels voor het minimale DGA salaris te hanteren. Als je in de management BV voldoende winst maakt zul je gewoon het minimum van € 40.000,- moeten hanteren, mogelijk zelfs meer op grond van de gebruikelijk-loon regeling.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp heeft hij dus de certificaten van aandelen verkregen?

 

Dan is de stichting enig aandeelhouder van de BV. Wie is de directeur van de BV? De stichting of de collega?

 

Volgens mij prikt de belastingdienst hier hoe dan ook doorheen. Ervaring heb ik er niet mee.... iemand?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.