• 0

Boeken van koersverlies in Vpb

Hoi, ik heb enkele vragen mbt het verwerken van koersverlies op aandelen in de balans en Vpb aangifte.

 

1) de algemene regel "aandelen boek je tegen aankoopprijs of lagere beurskoers" geldt voor elk aandeel of beleggingsfonds afzonderlijk neem ik aan. Dus als sommige aandelen dalen maar enkele ook stijgen, worden dan alle aandelen tegen de laagste prijs gewaardeerd en heeft de balanswaarde (activa/passiva) daarmee de laagste waarde. Correct?

 

2) klopt het dat dit koersverlies in de Vpb aangifte geplaatst moet worden onder de post "Overige bedrijsksten -naam BV-" onder "waarderingsvermindering van effecten" ?

 

3) het boeken van aandelen en beleggingsfondsen op de balans blijkt op verschillende plaatsen aan de Activa zijde te kunnen gebeuren. Het volgende is me opgevallen, onder de post:

a) Financiele vaste activa

b) Effecten onder vlottende activa

c) Liquide middelen

Waar horen aandelen (onder b) of c)?) en beleggingsfondsen (onder a)?) geplaatst te worden, of kan ik ze alle plaatsen onder a)?

 

Ik stel je reaktie bijzonder op prijs.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Heel hartelijk bedankt voor je snelle reaktie.

 

Je schrijft "aandelen MAG je per soort waarderen". Betekent dit je de aandelen niet elk jaar perse tegen de laagste waarde MOET waarderen? Ik kan me namelijk voorstellen dat je een groot verlies of winst het liefste zou willen uitstellen, wanneer dat jou ook het beste uitkomt.

 

Voorbeeld:

Stel je koopt een pakketje aandelen en verkoopt deze na 5 jaar met +25% winst en heft vervolgens de BV op (kosten buiten beschouwing gelaten). Indien het aandelenpakket elk jaar lager gewardeerd wordt, zou het laatste jaar veel winst gemaakt worden, dus meer Vpb afdracht. Het zou dan beter zijn het pakketje aandelen in waarde constant te houden en pas in het laatste jaar te verrekenen met de Vpb. Carry forward of backward is niet van toepassing mijns inziens omdat hiervoor wel eerst winst gemaakt moet worden.

 

Mijn vraag is dus of je perse tegen de laagste waarde moet waarderen en of het bovenstaande klopt?

 

Alvast bedankt voor je reaktie.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Harry

 

je mag ze per soort waarderen naar de laagste van kostprijs of koers per einde boekjaar. Waarderen naar constante kostprijs is dus mogelijk.

 

Veel BV's kiezen er juist voor om tussentijds koersverlies wel te nemen, mits dat verlies meteen leidt tot VPB teruggave. De boekwinst bij verkoop stel je dan uit en de heffing daarover dus ook.

 

Groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

3) het boeken van aandelen en beleggingsfondsen op de balans blijkt op verschillende plaatsen aan de Activa zijde te kunnen gebeuren. Het volgende is me opgevallen, onder de post:

a) Financiele vaste activa

b) Effecten onder vlottende activa

c) Liquide middelen

Waar horen aandelen (onder b) of c)?) en beleggingsfondsen (onder a)?) geplaatst te worden, of kan ik ze alle plaatsen onder a)?

 

Aandelen die je ter belegging aanhoudt horen thuis onder de categorie effecten en deze categorie staat tussen je vorderingen en liquide middelen in.

 

Voor de commerciele jaarrekening (let wel: dus niet per sé voor de vpb) mag je aandelen waarderen op basis van twee grondslagen en deze zijn:

- kostprijs of lagere marktwaarde (zoals jij noemt in jouw voorbeeld)

- marktwaarde

 

De keuze van de waarderingsgrondslag kan je niet naar vrije keus van jaar tot jaar omwisselen. Eenmaal gekozen blijft gekozen. De eerste waarderingsgrondslag is de meest gehanteerde. Niet alleen omdat die het meest gebruiksvriendelijk is maar ook omdat deze beter aansluit bij je fiscale positie en fiscaal vriendelijker is (je neemt je verliezen bij waardedaling al). Als je aandelen waardeert op marktwaarde moeten namelijk alle waardefluctuaties via het resultaat lopen en dit resultaat kan dan nogal uit de pas gaan lopen met het belastbare resultaat.

Link naar reactie
  • 0

Financiële vaste activa zijn meer deelnemingen in bepaalde bedrijven, maar de belangrijkste eis is dat je de effecten langer dan een jaar wilt aanhouden. Dus b.v. om voor je pensioen te gaan beleggen.

 

Financiele vaste activa zijn meer dan deelnemingen in bedrijven. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook verstrekte langlopende leningen of vorderingen, langlopende obligatieportefeuilles, belastingvorderingen u.h.v. voorwaartse verliescompensatie etc etc. Je kan er ook de waarborgsom van je huurcontract onder plaatsen als het contract toch voor meerdere jaren loopt.

 

Belangrijkste vereiste bij alle vaste activa is dat deze duurzaam ten dienste van de onderneming staan. Als de beleggingsportefeuille dus voor het pensioen wordt aangehouden met de intentie om een flinke winstneming te realiseren wanneer het beursklimaat gunstig is, dan kan dit morgen al zijn indien de koers explosief stijgt. Derhalve is bij beleggingsfondsen classificatie onder effecten meestal beter gepast omdat je niet weet wanneer de stijging of daling zich voor zal doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reakties.

 

Met betrekking tot het waarderen van de aandelen, kan ik inderdaad begrijpen dat waarderen tegen kostprijs de meest aantrekkelijke is, wanneer je de aandelen meerdere jaren vasthoudt. Tussentijdse koersstijgingen worden dan na aftrek van kosten niet Vpb belast. Ik kan me zelfs voorstellen dat je soms aan het einde van het jaar een handvol verliesgevende aandelen (beurswaarde minus kostprijs) zou willen verkopen, om de winst in dat jaar te drukken en daarmee 20% Vpb uit te sparen. Zie ook het heldere voorbeeld van Joost vandaag (Re: Hoe aandelen op de balans te presenteren)

 

Hoe kan ik de verliezen uit vorige jaren verwerken met de winsten (dus Vpb afdracht) in de toekomst? Ik weet dat er een carry back & forward mogelijkheid bestaat, maar het is mij niet duidelijk of ik het verlies van voorgaande jaren ook kan verwerken in toekomstige winsten.

 

Ik stel jullie reaktie (wederom) bijzonder op prijs.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.