• 0

Re-labeling

Beste iedereen,

 

Wij zijn bezig met de opzet van een kledinglijn. We zijn aan het twijfelen tussen zelf laten produceren of omlabelen.

Wij hadden een paar vragen omtrent de omlabeling.

1) Is dit wel legaal? Ik heb het idee dat zo'n beetje de trend is om te doen.

2) Als dit legaal is. Dat betekent dus, dat we een Armani tshirt kunnen kopen, label eruit en ons label erin. Dit lijkt mij toch wel een illegale operatie dan.

3) Indien we zouden omlabelen is het tshirt dan ook echt je eigen merk of is dit ook maar een verzinsel?

 

Volgens verschillende forums in de USA schijnt dit een legale bezigheid te zijn zolang je de wasinstructies, land van herkomst mee opneemt in je label.

 

Is er iemand die mij hier iets meer over kan vertellen hoe dat hier in Europa zit. Want die info vindt ik helaas niet.

 

Alvast bedankt

 

Jeroen Offergelt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de merkhouder bezwaar zou kunnen maken maar er zijn waarschijnlijk aanknopingspunten om het als legaal te beschouwen.

 

In het verleden had het Kruidvat een geschil met o.a. Lancôme, doordat het parfum buiten hun kanalen verkocht (selectieve distributie). Het Kruidvat knipte de codes van de verpakking om de leverancier te beschermen. Dit werd als aantasting van het merkrecht beschouwt. Met enige goede wil kun je het relabelen ook als een aantasting van het merkrecht beschouwen.

Zie : http://www.iept.nl/files/2004/IEPT20041014_Hof_Amsterdam_Kruidvat_v_Lancome.pdf

 

Echter worden op pag. 6/7 ook een aantal punten genoemd op basis waarvan het misschien wel toegestaan is:

 

Een merkhouder (van onder meer luxe producten) kan zich met een beroep op zijn merkrecht ertegen verzetten, dat producten die door hem binnen de EER in het verkeer zijn gebracht en waarop door hemzelf zijn merk is aan-gebracht, door een derde – kort gezegd - worden omgepakt, tenzij

a. komt vast te staan dat het gebruik van het merkrecht door de merkhouder om zich tegen de verhandeling van de omgepakte producten onder zijn merk te verzetten, tot kunstmatige afscherming van de markten van de Lid-Staten zal bijdragen;

b. wordt aangetoond, dat de ompakking de oorspronkelijke toestand van het zich in de verpakking bevindende product niet kan aantasten;

c. de presentatie van het omgepakte product de reputatie van het merk en van de merkhouder niet kan schaden en

d. de merkhouder tevoren door de ompakker en/of importeur ervan in kennis wordt gesteld, dat het omgepakte product op de markt wordt gebracht.

 

In dit geval had de merkhouder er belang bij om het ompakken tegen te gaan omdat dit de manier was om de leverancier aan te pakken. In geval van t-shirts verwacht ik niet dat dit zo'n vaart zal lopen en wanneer geen link meer wordt gelegd met het oorspronkelijke merk lijkt het me dan geen probleem. Eventueel kun je proberen toestemming van de fabrikant te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt,

 

 

Ik zelf vindt eigenlijk hoe je het ook draait of keert, je toch een beetje illegaal bezig bent aangezien het geen eigen idee ontwerp etc is. En een label aanpassen veranderd niks aan het feit dat het tshirt bv. door Armani gemaakt is.

Uiteraard is een basic tshirt kopen, bedrukken en relabelen een goedkope oplossing. Maarja. Ik heb zoals ik al zij het idee dat dit een trend is ''iedereen'' doet het.

 

We hebben morgen een afspraak met een producent/ leverancier maar kostenplaatje zal hier uiteraard volledig anders uitzien. Aangezien wij niet direct duizenden euro's erin kunnen en willen pompen kan dit natuurlijk weleens een probleem worden. Vandaar dat we het relabelen toch wat dieper willen uitzoeken.

 

Ik hoor het graag.

 

mvg

 

Jeroen

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.