• 0

ureninschatting software implementatie traject

Beste mensen,

 

Een klant heeft mij gevraagd het project management te verzorgen inzake het implementeren van een urenregistratiesysteem. Hierbij heeft de klant graag op voorhand een indicatie van te maken uren. Lastig aangezien scope en doorlooptijd op voorhand nooit meteen duidelijk zijn. Heb zelf wel ideeen maar hoor graag jullie visie in deze. Misschien heeft iemand een handige checklist?

 

Onderstaand een ruwe opzet, ben benieuwd naar jullie commentaar, aanvullingen, opmerkingen etc.

 

- project initialisatie. Het op detailniveau uitwerken van behoeften, werking van het systeem etc. Hoe gaan we het systeem integreren met bestaande systemen. Wat zijn dit voor systemen (ik denk aan boekhoudsoftwware, banksoftware etc.) Resultaat: Conses wat aangeschaft dient te worden, hoe de software dient te werken en met welke bijkoemdne factoren we te maken hebben. Eventueel samengevoegd in een functioneel ontwerp. 40 uur?

 

- projectmanagement gedurende implementatie. De ontwikkelaar gaat met het funtioneel ontwerp aan de slag. Vraag me af wat hier voor mij voor pm werkzaamheden komen kijken. Is dit in uren per week in te schatten?

 

- bugfixing testen etc. 50 uur?

- klaarstomen van de organisatie middels training en opleiding. 65 uur?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tjsa, je zegt training met een x aantal uren maar we weten niet eens hoeveel mensen je moet trainen en of je dat persoonlijk gaat doen. Kortom: Niet te beantwoorden op deze manier.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad onmogelijk om op deze wijze in te schatten hoeveel uur het kost.

Hoe groot is de organisatie?

Wie gaat het bouwen (met diegene kun je overleggen hoe de functionele specs eruit moeten zien).

 

Mijn ervaring is dat het schrijven van functionele specificaties erg veel werk kan zijn. Daaraan voorafgaand heb je de gesprekken met de mensen die weten hoe ze het willen hebben, dat alleen al kost je een behoorlijk aantal uren.

 

Als de ontwikkelaar aan het bouwen is dan zullen er waarschijnlijk uren nodig zijn voor overleg. En juist in deze fase is het projectmanagement erg belangrijk. Gaat de ontwikkelaar zich houden aan tijd en budget?

 

Testen en bugs doorgeven en daarna de opgeloste bugs weer testen is geheel afhankelijk weer van hoe het systeem is qua omvang en natuurlijk ook hoe goed de communicatie richting de programmeur is geweest.

 

Maar goed, alles is afhankelijk van de situatie. In jouw planning zou je in een week of 3 a 4 klaar zijn en dat lijkt me vrij kort.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al gemeld is hangt natuurlijk erg veel af van o.a. de omvang van het project. Binnen het project waar ik nu de planning en dergelijke voor verzorg werken we met ongeveer een factor 600 ten opzichte van het toaal van de getallen die je net noemde. (Dit is natuurlijk vanuit mijn reguliere betrekking, niet vanuit het stukje ondernemer in mijzelf ;D)

Als je dergelijke projecten al vaker gedaan hebt kun je neem ik aan stoelen op een stukje ervaring, maar ik vermoed dat je jouw vraag dan niet gesteld zou hebben.

 

Heb je zelf nog nooit zo'n project gedaan, dan kun je het beste de inschattingen 'bij de bron' gaan halen. Hiermee bedoel ik dus dat je van je opdrachtgever helder moet krijgen wat hij precies wil (dit is overigens ook meestal het moeilijkste gedeelte van een project). Dan kun je met dat lijstje 'specs' eens overal je oor te luisteren leggen om een kosten- en tijdspad te bepalen. De afwegingen omtrent tijd, kosten en kwaliteit moet je natuurlijk duidelijk in kaart brengen zodat je klant een weloverwogen keuze kan maken.

 

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.