• 0

Aandelen in een Business Platform

Hallo,

ik zit in het bestuur van een Business platform dat ontwikkelingswerk ondersteunt. We willen tbv een aantal ontwikkleingsprojecten obligaties uitgeven (onder naam van de NGO). Het geld gebruiken we binnen de projecten dan voor micro credits.

 

Is het geoorloofd om als NGO obligaties uit te geven? Is dit een omslachtige procedure? Raaden jullie dit aan of niet?

 

Graag hoor ik van jullie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor rechtsvorm hebben jullie en wat staat er in de statuten vermeld over uitgifte van aandelen? Een stichting kan bijvoorbeeld geen aandelen uitgeven, want die heeft geen in aandelen verdeeld kapitaal.

 

Wie is jullie eigenaar, hoe staat die er tegenover?

 

edit: gaat dus niet meer over aandelen

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter,

 

Vanuit fiscaal oogpunt is het geen probleem om obligaties uit te geven, dit wordt in beginsel als een gewone lening aangemerkt. Vanuit financieel oogpunt kan ik er geen zinnig woord over zeggen, ik weet niet of er bijvoorbeeld vanuit de WWFT of de AFM eisen bestaan die hier van toepassing zijn. Een bank zou je daar meer over moeten kunnen vertellen, wellicht zijn er hier nog anderen die er iets van weten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij geven ze zelf geen aandelen uit, maar obligaties die derden kunnen kopen. Met deze opbrengst worden vervolgens de projecten bekostigd. Deze constructie wordt ook voor vastgoedbeleggingen in Dubai gehanteerd (herrinnert u zich Palm invest nog?). Op het uitgeven van notes is de WFD van toepassing. Kijk hiervoor op de site van de AFM.

 

Wanneer het nominale bedrag > 50k ligt, valt het buiten toezicht. Van investeerders die met deze bedragen beleggen wordt verwacht dat ze zelf de risico's kunnen inschatten. Door de dubieuze praktijken wordt er over gesproken de grens naar 100k op te rekken. Maar ik weet niet of dit er doorheen gekomen is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

ik zit in het bestuur van een Business platform dat ontwikkelingswerk ondersteunt. We willen tbv een aantal ontwikkleingsprojecten obligaties uitgeven (onder naam van de NGO). Het geld gebruiken we binnen de projecten dan voor micro credits.

 

Is het geoorloofd om als NGO obligaties uit te geven? Is dit een omslachtige procedure? Raaden jullie dit aan of niet?

 

Graag hoor ik van jullie!

 

 

Obligaties zijn effecten en vallen onder de wet toezicht effectenverkeer (gecontroleerd door de AFM) voor het uitgeven van obligaties gelden dus dezelfde regels als voor het uitgeven van aandelen. Mag niet zonder vergunning. Ook niet door NGO's.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.