• 0

misbruik bedrijfsnaam

Nadat ik mijn eigen bedrijfsnaam eens had opgezocht op google,kwam ik bij een ander bedrijf uit.

Dit bedrijf heeft advertenties op marktplaats,speurders en nog een stuk of wat van dat soort sites.

uiteraard ben ik hier niet van gechameerd,het bedrijf in kwestie leverd ook nog eens beunhaas kwaliteit.

Ik ben bang dat als dat bedrijf weer eens ergens aan het "beunhazen"is geweest en er gebeurt wat met de installatie,

dat ik er ook schade van ondervindt.

 

Ik heb het bedrijf al aangeschreven met het verzoek om binnen 1 week de naam te verwijderen in hun reclame uitingen.

Wat kan ik eventueel nog meer hier tegen doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik las dat jij vanaf 2007 bezig bent, nu is de vraag vanaf welke datum die andere partij al ingeschreven staat.

 

Het andere bedrijf staat ingeschreven sinds september 2008,alleen ze staan onder een heel andere naam ingschreven bij de KvK.

De naam waar het om gaat is mijn handelsnaam,geen geregistreerd merk.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, Ja BTI Installatietechniek is natuurlijk niet echt een unieke naam die je kunt claimen..

 

Waar het om gaat is BTI en dat zijn maar 3 letters, is moeilijk deze 3 letters te claimen als uniek. "Installatietechniek", ja er zijn misschien dan wel 100.000 bedrijven die dan hetzelfde bij jou kunnen claimen.

 

Eindresultaat is denk ik dat je er mee moet leven. Tenzij je je bedrijf zeer specifieke naam geeft valt er weinig te doen.

 

Mijn advies is niet te druk hierover maken, er zijn vast 10-talle bedrijven die deze naam gebruiken, en evenveel met andere 3 letter combinaties.

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0
De naam waar het om gaat is mijn handelsnaam,geen geregistreerd merk.

 

Dan moet je nagaan of de manier waarop ze de naam gebruiken verwarring kan veroorzaken bij het publiek. Dat hangt af van de branche en locatie. En of ze dat deden toen jij al met die naam actief was.

 

Als je vindt dat dat zo is, dan kun je ze sommeren het gebruik van de handelsnaam te stoppen, op grond van de handelsnaamwet:

 

Artikel 5

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

Link naar reactie
  • 0

BTI" is inderdaad voldoende onderscheidend als handelsnaam, zeker in combinatie met installatie techniek. En ook helemaal terecht is de vraag van Rene of de andere gebruiker van de naam die al eerder gebruikte.

 

Het is namelijk niet van belang om de handelsnaam ingeschreven te hebben, gebruik is voldoende. Dat is aan te tonen door gedateerde facturen e.d. Het zou dus wel eens een bal kunnen zijn die hard terug komt.

 

Ik heb ook even in het merkenregister gekeken en daar zijn 45 merken met BTI aanwezig. De eerste de beste die ik aanklikte zit ook nog eens in de zelfde hoek (kachels ed). Redelijk gecompliceerd dus. En zeker geen uitgemaakte zaak.

 

Link naar reactie
  • 0

De naam waar het om gaat is mijn handelsnaam,geen geregistreerd merk.

 

Dan moet je nagaan of de manier waarop ze de naam gebruiken verwarring kan veroorzaken bij het publiek. Dat hangt af van de branche en locatie. En of ze dat deden toen jij al met die naam actief was.

 

Als je vindt dat dat zo is, dan kun je ze sommeren het gebruik van de handelsnaam te stoppen, op grond van de handelsnaamwet:

 

Artikel 5

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

De naam veroorzaakt zeker verwarring bij het publiek, zij zitten in nagenoeg dezelfde branche als ik.

De afstand tussen onze woonplaatsen,(ik zit in Stadskanaal,zij in Gieten),vind ik dermate klein dat het artikel zoals hierboven

zeker van kracht is.

Daarbij is het zo dat ik als zodaning geregistreerd sta en zij onder een kompleet andere naam,het wordt BTI en Installatietechniek komt bij hun KvKnummer niet eens voor.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals. Het maakt helemaal niet uit of je handelsnaam bekend is bij de KVK. Gebruik creëert handelsnaamrechten. Als BTI installatie techniek door de tegenpartij al langer wordt gebruikt dan u (kans is redelijk groot als u pas in 2007 bent begonnen) kunnen zij gebruik door u aanvechten. Iemand die naast een handelsnaam ook merkrechten heeft staat nog sterker.

 

U moet dus nagaan wanneer de tegenpartij begonnen is met de handelsnaam én u moet nagaan of de tegenpartij merkrechten heeft op de naam.

 

Nu duidelijk wordt voor iedereen om welk bedrijf het hier gaat zou ik voorzichtig zijn hun kwaliteit hier te discussie te stellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet de TS iets duidelijker zijn op welke manier de concurent de betreffende naam gebruikt.

 

Ik heb ook wel eens concurenten gehad die mijn naam bij advertenties misbruikte.

Dat ging dan om het vermelden van mijn naam in hun advertentie of hun website als als zoekwoord bij google adwords.

Daarbij ging het dus enkel om het gebruik van mijn naam om klanten te lokken.

 

Maar als de TS niet duidelijker is hoe en in welke context ze zijn naam gebruiken valt er niet veel over te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

De uitdrukking : " there is no such thing as bad publicity" komt in mijn gedachten op in dit soort gevallen. Ikzelf zou er niet zo'n probleem van maken, als de ander het goed doet onder dezelfe naam is dat gratis reclame en dan is het stil. Wanneer de ander een slechte dienstverlening heeft is dit weer aanleiding uit te leggen dat er geen enkel verband is tussen Uw bedrijf en de concurrent. Hoe meer er over BTI installatietechniek gesproken wordt des te beter.

 

Ik heb in het verleden een zelfde situatie gehad, mijn glazenwassery heette Crystal en verdomt er bleek in dezelfe omgeving een ander te lappen die Kristal heette.. Dit heeft mij nooit klanten gekost, maar wel opgeleverd. Als je een betere service of produkt levert komt het balletje altijd naar je toe.

 

Is in mijn ogen net als "houthandel Kees" en "houthandel Japie" die naast elkaar in de gouden gids staan. Het duurt even voor dat mensen door hebben bij wie ze het beste langs kunnen gaan.

 

Wat betreft de voorbeelden van KLM, TNT etc, ja dat is een heel andere categorie in mijn ogen. Hierbij speelt historie en kenmerk Koninklijke ook nog eens een rol.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.