• 0

Administratie mbt uitbetaling adsense / mollie en betalingen adwords

Hallo,

 

Moet je voor uitbetalingen van adsense en mollie e.d. ook rekening houden met factuurtelling e.d.?

Ik bedoel is het aan te raden om voor het bedrag dat zij uitbetalen een factuur te maken voor in je administratie?

Dit om het allemaal te laten kloppen voor de belasting.

 

Hoe doen jullie dat?

 

Gr.

 

- edit - nu ik wat meer aan 't zoeken ben lees ik steeds meer verschillende verhalen -

Het gaat niet over enorme bedragen, in totaal zo'n € 200,- deze maand.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik lees mbt google wel zaken als tegen 0% tarief e.d.

 

Nee, geen 0%-tarief. Mijn accountant heeft het laatst bij een btw-specialist gecheckt en ze kwamen tot de conclusie dat er geen btw op de Adsense-omzet zit en dat de omzet niet moet worden meegenomen in de btw-aangifte (het aangiftevak "Leveringen naar landen buiten de EU" betreft alleen export van goederen). De omzet telt natuurlijk wel mee voor de resultatenrekening.

 

Dit soort btw-dingen (diensten buiten de EU, elektronisch, uitzondering voor reclamediensten) zijn vrij ingewikkeld en vandaar dat je er op het web de wildste dingen over leest. Het web is helaas geen betrouwbare bron.

Link naar reactie
  • 0

Adwords :

 

Adwords stuurt een notificatie dat er een incasso komt, als geincasseerd is staat er in adwords een faktuur klaar. Deze faktuur is 0% btw. Deze boek ik gewoon in als crediteur aan 0% btw en dit word automatisch verwerkt in mijn belastingaangifte (google-ierland).

 

Mollie :

 

Mollie stuurt een credit nota, deze boek ik in als crediteur met een negatief bedrag. Word automatisch verwerkt in mijn boekhouding. Let wel op bij mollie dat niet alle betalingen exclusief 19% btw zijn. bv betalingen via ideal zijn incl eventuele van toepassing zijnde btw. Hier zul je dus zelf nog btw voor moeten afdragen. Betalingen via sms etc zijn excl btw.

 

Adsense uitbetaling heb ik nog niet gehad maar verwacht dat het op dezelfde manier gaat, dus dmv creditnota.

 

Ik heb zo verschillende bedrijven waar ik creditnotas van krijg en dit werkt perfect. Om de boekhouding overzichtelijk te houden doe ik ze allemaal als crediteur inboeken. Het enige gevaar is dat je vergeet een negatief bedrag in te vullen, maar dat zie je vanzelf bij je banksaldo. Ik werk overigens met davilex totaal.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zo verschillende bedrijven waar ik creditnotas van krijg en dit werkt perfect. Om de boekhouding overzichtelijk te houden doe ik ze allemaal als crediteur inboeken. Het enige gevaar is dat je vergeet een negatief bedrag in te vullen, maar dat zie je vanzelf bij je banksaldo. Ik werk overigens met davilex totaal.

 

Volgens mij is dat niet de juiste manier. Het zijn namelijk - in het geval van Adsense e.d. - klanten waaraan je iets verkoopt, niet leveranciers die iets terugbetalen. Dat ze een creditnota sturen is omdat je bent overeengekomen aan 'self-billing' te doen. Dat betekent dat de debiteur zelf bepaalt hoeveel er geleverd is en een document opstelt dat de gegevens bevat die anders op jouw verkoopfactuur zouden staan.

 

Kortom, per uitbetaling of creditfactuur moet jij een verkoopfactuur aan een debiteur inboeken, geen negatieve inkoop van een crediteur. Op de resultatenrekening moet het terecht komen als omzet, niet als negatieve kosten.

Link naar reactie
  • 0

Als je voor elke creditnota een verkoopfaktuur zou aanmaken dan krijg je een verschil bij een eventuele belastingcontrole :

 

Stel dat men bij Mollie de boekhouding controleert en deze aan de hand van de door hun verstuurde credit-notas bij jouw verifieert zou men dus een verschil krijgen.

 

Maar goed, ik ben geen boekhouder of belastingdeskundige. Heb dit overigens wel aangekaart bij de belastingdienst en die zag hier geen problemen in. Zolang alles maar traceerbaar/controleerbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Als je voor elke creditnota een verkoopfaktuur zou aanmaken dan krijg je een verschil bij een eventuele belastingcontrole

 

Integendeel, je omzet staat gewoon bij omzet.

 

Stel dat men bij Mollie de boekhouding controleert en deze aan de hand van de door hun verstuurde credit-notas bij jouw verifieert zou men dus een verschil krijgen.

 

Nee, want Mollie moet die dingen ook goed inboeken, namelijk als inkoop i.p.v. negatieve verkoop. Elke creditfactuur van een self-billende klant is in feite een verkoopfactuur van jou, bij hun een inkoop, bij jou een verkoop, geen verschil.

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat ik je niet snap, echter zoals ik het in mijn boekhouding verwerk komt het wel bij de juiste omzet terecht, ook de btw aangiftes kloppen, dus ergens zal mijn boekhoudprogramma het toch verwerken zoals ik het wil hebben.

 

Waar ik echter toch mijn twijfels bij heb is die verkoopfaktuur aanmaken : dan zouden er 2 fakturen zijn voor 1 dienst/produkt en dat kan niet. Want dan word je dienst 2 x omgezet en er word 2 x btw berekend cq gevorderd.

 

Waarom boek ik ze in bij crediteuren : zo blijven mijn verkoopfakturen doorlopend genummerd (voorwaarde)

Link naar reactie
  • 0
echter zoals ik het in mijn boekhouding verwerk komt het wel bij de juiste omzet terecht, ook de btw aangiftes kloppen, dus ergens zal mijn boekhoudprogramma het toch verwerken zoals ik het wil hebben.

 

Ik weet niet hoe je je boekhouding ingericht hebt, maar een negatieve inkoopfactuur van een crediteur komt normaliter op de resultatenrekening als een negatieve bijdrage aan de kosten, in plaats van een positieve bijdrage aan de omzet. Hetzelfde geldt voor de btw-aangifte (voor zover er btw op zit): wat je negatief op crediteuren boekt komt negatief bij de terug te vragen btw, in plaats van positief bij de af te dragen btw.

 

Waar ik echter toch mijn twijfels bij heb is die verkoopfaktuur aanmaken : dan zouden er 2 fakturen zijn voor 1 dienst/produkt

 

Ik heb niet gezegd dat je twee facturen moet aanmaken. Ik zeg dat je een creditfactuur van een self-billende klant moet inboeken als een verkoopfactuur aan een debiteur, in plaats van als een negatieve inkoopfactuur van een crediteur.

 

Waarom boek ik ze in bij crediteuren : zo blijven mijn verkoopfakturen doorlopend genummerd (voorwaarde)

 

Deze redenering klopt niet. Die creditfacturen die je ontvangt zijn verkoopfacturen en moeten zelf een verkoopfactuurnummer krijgen. Ze zijn gewoon onderdeel van de doorlopende nummering. Jij maakt de fout om alleen de papiertjes die je zelf uitschrijft als verkoopfacturen te zien en niet de papiertjes die je ontvangt van self-billende klanten. Daardoor hebben sommige van jouw verkoopfacturen geen nummer en voldoe je dus juist niet aan de voorwaarde van doorlopende nummering.

Link naar reactie
  • 0

Nee, geen 0%-tarief. Mijn accountant heeft het laatst bij een btw-specialist gecheckt en ze kwamen tot de conclusie dat er geen btw op de Adsense-omzet zit en dat de omzet niet moet worden meegenomen in de btw-aangifte (het aangiftevak "Leveringen naar landen buiten de EU" betreft alleen export van goederen). De omzet telt natuurlijk wel mee voor de resultatenrekening.

 

Dit soort btw-dingen (diensten buiten de EU, elektronisch, uitzondering voor reclamediensten) zijn vrij ingewikkeld en vandaar dat je er op het web de wildste dingen over leest. Het web is helaas geen betrouwbare bron.

 

Vreemd, mijn accountant was van mening dat het onder '1(e) Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast' hoorde op de BTW aangifte.

Anders kom je als je verder niks anders aan hebt te geven ook in de problemen volgens mij.... want de vraag of je wat aan te geven hebt kun je eigenlijk niet echt met 'nee' beantwoorden natuurlijk, want je hebt wel omzet. maar je kunt als je 'ja' zegt niet 0 aangeven. Ik zal 't nog eens een keer vragen :)

Effectief maakt 't verder niet zoveel uit natuurlijk, geen BTW afdragen is geen btw afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Vreemd, mijn accountant was van mening dat het onder '1(e) Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast' hoorde op de BTW aangifte.

 

De belastingdienst zegt over 1e:

Let op!

Het gaat hier alleen om vergoedingen voor goederen en diensten die in Nederland (met 0% btw) zijn belast en niet om vergoedingen voor leveringen die in het buitenland zijn belast of voor diensten waarvan de plaats van dienst in het buitenland ligt.

 

En dat laatste is volgens mij het geval: de plaats van dienst is verlegd naar de VS.

Link naar reactie
  • 0

@Rene, ik twijfel niet aan je kennis maar ben het vooralsnog (nog) niet met je eens. Ik ga mijn boekhouding doorspitten en kijken hoe het verwerkt is. Voorheen heb ik alle btw handmatig nagerekend en dat was altijd correct, ik ga er dus van uit dat alles correct verwerkt word, maar : meten is weten....... ik kom hier op terug, ook omdat er blijkbaar meerderen zijn die het zoals mij doen (en dus wellicht fout).

 

echter zoals ik het in mijn boekhouding verwerk komt het wel bij de juiste omzet terecht, ook de btw aangiftes kloppen, dus ergens zal mijn boekhoudprogramma het toch verwerken zoals ik het wil hebben.

 

Ik weet niet hoe je je boekhouding ingericht hebt, maar een negatieve inkoopfactuur van een crediteur komt normaliter op de resultatenrekening als een negatieve bijdrage aan de kosten, in plaats van een positieve bijdrage aan de omzet. Hetzelfde geldt voor de btw-aangifte (voor zover er btw op zit): wat je negatief op crediteuren boekt komt negatief bij de terug te vragen btw, in plaats van positief bij de af te dragen btw.

 

Waar ik echter toch mijn twijfels bij heb is die verkoopfaktuur aanmaken : dan zouden er 2 fakturen zijn voor 1 dienst/produkt

 

Ik heb niet gezegd dat je twee facturen moet aanmaken. Ik zeg dat je een creditfactuur van een self-billende klant moet inboeken als een verkoopfactuur aan een debiteur, in plaats van als een negatieve inkoopfactuur van een crediteur.

 

Waarom boek ik ze in bij crediteuren : zo blijven mijn verkoopfakturen doorlopend genummerd (voorwaarde)

 

Deze redenering klopt niet. Die creditfacturen die je ontvangt zijn verkoopfacturen en moeten zelf een verkoopfactuurnummer krijgen. Ze zijn gewoon onderdeel van de doorlopende nummering. Jij maakt de fout om alleen de papiertjes die je zelf uitschrijft als verkoopfacturen te zien en niet de papiertjes die je ontvangt van self-billende klanten. Daardoor hebben sommige van jouw verkoopfacturen geen nummer en voldoe je dus juist niet aan de voorwaarde van doorlopende nummering.

Link naar reactie
  • 0

@Rene, ik twijfel niet aan je kennis maar ben het vooralsnog (nog) niet met je eens.

 

Dat kan natuurlijk, maar ik snap echt het punt niet.

 

Je verkoopt advertentieruimte, dus moet je verkoopfacturen uitreiken aan de klant (i.c. Google). Het feit dat de klant de papiertjes aan jou uitreikt i.p.v. andersom (self-billing) wil toch niet zeggen dat het opeens negatieve inkoopfacturen zijn geworden?

 

Als je het toch als negatieve kosten inboekt en bij de btw-aangifte en resultatenrekening overhevelt naar positieve omzet dan komt het wel weer in orde (behalve dat je verkoopfacturen niet doorlopend genummerd zijn), maar waarom zou je dat doen?

 

Kun je het eens proberen uit te leggen?

Link naar reactie
  • 0

We zijn er inmiddels via pm'tjes achter dat Derek-Jan inkoopboekingen invoert, maar op een omzetrekening i.p.v. een kostenrekening. Zodoende komt de omzet wel goed terecht in de resultatenrekening en op de aangiftes.

 

Het resterend probleem lijkt me dan dat voor deze verkopen geen verkoopfacturen zijn ingeboekt en dus geen verkoopfactuurnummers toegekend.

 

Logischer lijkt me om omzet in het verkoopboek in te voeren en verkoopfactuurnummers toe te kennen. Dat geldt m.i. ook als de klant creditfacturen stuurt naar de leverancier (self-billing) i.p.v. dat de leverancier facturen stuurt naar de klant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.