• 0

winkelruimte delen; hoe verdeel je de huur?

Hallo, sinds ruim 2 jaar huur ik een winkelpandje in Amsterdam-Noord (45m2 voor 850pm) met daarin me goedlopende kapsalonnetje. Ik heb een huurtermijn van 3 jaar en heb nog ruim de tijd om op te gaan zeggen. Aan de overkant van de straat zit een schoonheidssalon die wat ruim in haar jasje zit.

 

Op een bijeenkomst van de winkeliersvereniging kwamen wij aan de praat en hebben wij besloten om me kapsalon in haar pand onder te brengen. Zij heeft een pand van 160m2 met dus een schoonheidssalon, zonnebank etc. en zij gebruikt ongeveer 75% van de ruimte en ik heb voldoende aan ongeveer 40m2 (een kwart dus van haar ruimte). Haar huur bedraagt 1700pm. Nu kwam zij met het voorstel om de huur te delen (50%-50%) en ik heb aangegeven dat dit een onredelijke verdeling zou zijn omdat zij het grootste deel van het pand gebruikt en heb aangegeven dat het 25%-75% zou moeten zijn. Nu geeft zij aan dat het normaal is als je een bedrijfspand deelt, om 50-50% te doen. Ik kan me daar niet in vinden en vraag jullie om advies. Waar moet ik nog meer op letten?

 

groetjes,

miranda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb niet echt een idee, waar ik je wel voor wil waarschuwen is als ze een zonnebank(en) heeft dat je heel goed moet gaan kijken hoe jullie het met de energie rekening gaan doen; die bakken verbruiken natuurlijk veel meer stroom dan jouw fohn

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

KIjk eerst of er mag worden onderverhuurd (vaak mag dit niet), zou zonde zijn als je alles weer ongedaan moet maken.

Ik zou zeggen verdeel de huur in verhouding tot de gebruikte meters, waarbij gezamelijke ruimtes uiteraard voor rekening van beide huurders komen.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het normaal vinden als de verdeling plaatsvindt op basis van het aantal m2 dat ieder gebruikt (in jullie geval dus een 75-25 verdeling). Wel is het gebruikelijk om facilitaire/gemeenschappelijke zaken gelijkmatig over het aantal gebruikers te verdelen. Is er dus bijvoorbeeld een toiletruimte en een keukentje dan wordt de huurprijs van deze m2 bij jullie beiden voor 50% toegerekend.

 

Naast de terechte opmerking over het electraverbruik zul je ook even goed bij jezelf te rade moeten of je jezelf wel dusdanig wilt verbinden met een ander voor die paar honderd euro verschil per maand. Vooral omdat je waarschijnlijk weer een stuk zult moeten investeren om die andere ruimte helemaal geschikt en naar jouw wensen te maken, dan zou het nog best eens lang kunnen duren voordat je deze investering met de besparing op de huur terugverdiend hebt.

 

Het kan natuurlijk voordelen bieden doordat de bezoekers van de zonnestudio dan ook bij jou 'over de vloer' komen en jij hier wellicht wat extra omzet mee kunt scoren. Al vermoed ik dat jouw huidige ligging tegenover de zonnestudio jouw aanwezigheid al voldoende duidelijk maakt aan de zonnestudio-klanten.

 

Als mogelijke nadelen kan ik mij voorstellen dat jij wellicht andere ideeën hebt over inrichting, openingstijden etc dan de eigenaar van de zonnestudio. Bovendien zal de zonnestudio het voornaamste gezicht voor de buitenwereld vormen en wordt jouw kapsalon hooguit als extra'tje van de zonnestudio gezien. In het ergste geval kan een imagoschade of zelfs tenondergang van de zonnestudio jouw bedrijf ook ernstige schade berokkenen.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

oke, iedereen bedankt voor het meedenken. Het pand is van haar vader en die heeft haar juist op dat idee gebracht. Men kapsalon zou aan de voorkant komen van haar pand. Ze heeft de entree in het midden van de pui. Dat zal het probleem niet zijn. Over gebruik van energie enzovoort zijn we het er wel over eens dat we dit naar rato doen. Ik moet haar nu gaan overtuigen dat het met de huur ook zo zal moeten gebeuren, want dan wordt het voor mij wel interessanter.

Link naar reactie
  • 0

Als jouw zaak aan de voorkant komt te zitten, en je aan de straatkant dus prominent aanwezig bent (wellicht zelfs prominenter dan de zonnestudio) kan er natuurlijk wel een iets andere verdeling afgesproken worden. De m2 voorin een zaak zijn nu eenmaal waardevoller dan de m2 achterin. Bepaal eens voor jezelf hoeveel je evoor over zou hebben (en hoe je de ruimte dan precies voor je ziet) en ga vanuit dat standpunt eens het overleg in.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Het pand is van haar vader en die heeft haar juist op dat idee gebracht.

 

Regel je zaken dan extra goed. Wanneer verhuurder en hoofdhuurder dusdanig verstrengeld zijn kun jij als onderhuurder het lijdend voorwerp worden. Stel dat de verhuurder de prijs verhoogd of voorwaarden aanpast wat zijn dan jouw rechten?

Wat als de hoofdhuurder huurachterstand heeft? Wat heeft dat voor gevolgen voor jouw positie?

Misschien dat je het huurcontract rechtstreeks bij die vader kan sluiten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.