• 0

Van eenmanszaak naar B.V. (io) doen / niet doen?

Hallo,

 

Ik ben ontwerpster en heb momenteel een eenmanszaak, het inkomen wat ik hier in 2007 en 2008 uit heb gehaald is zeer beperkt (1000 euro omzet met bijna evenzoveel kosten, dus inkomen bijna nihil) en ik had dan ook maar 2 a 3 klanten, waarvan 1 eigelijk de grootste omzet voor zijn rekening nam. Dit inkomen is in 2007 en zal in 2008 als inkomen uit overige werkzaamheden worden aangemerkt. Voor 2009 verwacht ik relatief veel inkomen van mijn grootste klant te ontvangen in de vorm van royalties, o.b.v. een licentiecontract dat ik met hen heb gesloten voor het produceren en verhandelen van een van mijn ontwerpen. Dit inkomen zal naar verwachting ergens liggen tussen de 20.000 tot 35.000 euro en relatief weinig kosten.

 

Aangezien ik in 2009 maar 1 grote klant heb (de klant van het royalty contract), en de rest van de klanten klein zijn (wellicht 1000 omzet verdeeld over 2 tot 3 klanten) vermoed ik dat ik niet zal worden aangemerkt als ondernemer, waardoor het uiteindelijke belastbaren inkomen relatief hoog zal zijn, dit wil ik voorkomen. Ik wil dit met name voorkomen omdat ik nu in een relatief gunstige trap val voor kinderopvang toeslag, dit zal door dit inkomen in 2009 een stuk ongunstiger uitpakken waardoor ik verwacht per maand wel minimaal 250 euro extra kinderopvangkosten te hebben.

 

Mijn vraag is wat is de beste ondernemersvorm voor mij in dit geval, om mijn inkomen zo laag mogelijk te houden. Daarnaast vraag ik mij af of het mogelijk is in mijn geval te worden aangemerkt als ondernemer, gezien het feit dat ik met name royalty inkomsten ontvang van 1 klant. Tot slot vraag ik mij of het zo is dat als ik mijn eenmanszaak zou omzetten in een bv dan altijd automatisch als ondernemer zal worden aangemerkt, en of ik dan altijd de 40.000 euro aan fictief loon moet aanhouden als de winst dit toestaat, of dat je dit wat zou kunnen verminderen, ook wellicht omdat het met name gaat om royalty inkomsten waar ik niet al te veel voor hoef te doen.

 

Een hoop vragen, en wellicht niet allemaal even scherp, maar toch hoop ik dat iemand met een goed advies komt.

 

Hartelijk dank,

 

Louise

 

'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met 1 klant is winst ondernemer idd een moeilijke zaak met meerdere klanten wordt het een stuk eenvoudiger.

 

Het oprichten van een bv heeft de volgende gevolgen:

-oprichtingskosten (notaris/kvk enz) reken op 2k.

-jaarlijks verplcht deponeren bij kvk, en dus accountantskosten reken op 1.5k

-je zit met het fictief loon, dit is te verminderen dmv een vaststellingsovereenkomst met de bdienst. Echter dit kan niet zomaar er moet aangetoond worden waarom er een lager inkomen genoten gaat worden.

Er van uitgaande dat je aan het fictieve loon vastzit schiet je er niet veel mee op daar het belastbaar inkomen (dus prive) zal toenemen met het salaris (ongeacht of je dit daadwerkelijk betaald of niet). Daarbij komen de jaarlijkse kosten voor de BV.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ontwerpster en heb momenteel een eenmanszaak, het inkomen wat ik hier in 2007 en 2008 uit heb gehaald is zeer beperkt (1000 euro omzet met bijna evenzoveel kosten, dus inkomen bijna nihil) en ik had dan ook maar 2 a 3 klanten, waarvan 1 eigelijk de grootste omzet voor zijn rekening nam. Dit inkomen is in 2007 en zal in 2008 als inkomen uit overige werkzaamheden worden aangemerkt. Voor 2009 verwacht ik relatief veel inkomen van mijn grootste klant te ontvangen in de vorm van royalties, o.b.v. een licentiecontract dat ik met hen heb gesloten voor het produceren en verhandelen van een van mijn ontwerpen. Dit inkomen zal naar verwachting ergens liggen tussen de 20.000 tot 35.000 euro en relatief weinig kosten.

 

Aangezien ik in 2009 maar 1 grote klant heb (de klant van het royalty contract), en de rest van de klanten klein zijn (wellicht 1000 omzet verdeeld over 2 tot 3 klanten) vermoed ik dat ik niet zal worden aangemerkt als ondernemer, waardoor het uiteindelijke belastbaren inkomen relatief hoog zal zijn, dit wil ik voorkomen. Ik wil dit met name voorkomen omdat ik nu in een relatief gunstige trap val voor kinderopvang toeslag, dit zal door dit inkomen in 2009 een stuk ongunstiger uitpakken waardoor ik verwacht per maand wel minimaal 250 euro extra kinderopvangkosten te hebben.

 

Mijn vraag is wat is de beste ondernemersvorm voor mij in dit geval, om mijn inkomen zo laag mogelijk te houden. Daarnaast vraag ik mij af of het mogelijk is in mijn geval te worden aangemerkt als ondernemer, gezien het feit dat ik met name royalty inkomsten ontvang van 1 klant. Tot slot vraag ik mij of het zo is dat als ik mijn eenmanszaak zou omzetten in een bv dan altijd automatisch als ondernemer zal worden aangemerkt, en of ik dan altijd de 40.000 euro aan fictief loon moet aanhouden als de winst dit toestaat, of dat je dit wat zou kunnen verminderen, ook wellicht omdat het met name gaat om royalty inkomsten waar ik niet al te veel voor hoef te doen.

 

Een hoop vragen, en wellicht niet allemaal even scherp, maar toch hoop ik dat iemand met een goed advies komt.

 

Hartelijk dank,

 

Louise

 

'

 

Louise, even los van het aantal klanten, vraag ik me af of je aan het urencriterium zou komen (minimaal 1225 uur per jaar werken voor de onderneming). Als je daar niet aan komt, dan hoeven we binnen de eenmanszaak denk ik niet verder te puzzelen naar mogelijkheden.

 

Hierboven zijn de consequenties van een BV al opgesomd.

 

Je kunt je inkomen ook middelen over drie jaar bij de belastingdienst. Ik weet niet wat dit voor effect heeft op de kinderopvangtoeslag overigens. Er zijn hier wel fiscale experts, misschien weten die dat wel.

Link naar reactie
  • 0

Middeling heeft geen invloed op de toeslagen. Het is puur een tegemoetkoming voor de inkomstenbelasting.

Verwacht geen gouden bergen want er geldt een drempel van bijna E550 waarboven er pas betaald gaat worden door de belastingdienst, maar goed alle beetjes helpen.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Hi Louise

 

Je geeft aan dat de inkomsten uit royalties komen. Daarvoor verricht je doorgaans geen arbeid. Voorwaarde voor het fictief loon is dat de DGA arbeid verricht in de BV. Ik zie zeker een mogelijkheid om het fictief loon naar beneden te halen als het om royalties gaat zonder (of met beperkte) arbeid.

 

Afhankelijk van het overige inkomen van jou kan een BV zeker een uitkomst bieden! Doordat royalties geen arbeid vergen, kan dat inkomen als dividend uitgekeerd worden. Dan geldt eerst 20% VPB en daarna 25% in box 2 van de IB aangifte. Samen 40%.

 

Als je geen ander inkomen hebt, dan is dat zonde geld (tarief over de eerste 17K is 33,5% en daarboven tot 54K 42%). De BV is eigenlijk pas een optie als de winst uit de eenmanszaak altijd belast wordt met 52% omdat je overig inkomen hebt ter grootte van minimaal 54K (na aftrekposten).

 

Voor toeslagen ben je afhankelijk van je verzamelinkomen, dus inclusief box 2. Dan zal een dividend dus geen hulp bieden. Het helpt je wel als je geen dividend uitkeert en de winst in de BV laat.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.

 

Hoi Joost,

 

Zou het dus wellicht een idee zijn om al het inkomen afkomstig uit het royalty contract in een BV te stoppen, en de rest van mijn onwerp activiteiten gewoon via mijn bestaande eenmanszaak te laten lopen. Ik zou dan, als ik jouw goed begrijp, geen fictief inkomen behoeven uit te keren, aangezien ik geen arbeid verricht voor de royalties (dat werk is namelijk al gedaan in het verleden). Ik zou dan al de royalty inkomsten in de bv laten, en pas in de toekomst de winst geleidelijk via divend uit laten keren, met als gevolg geen sterk hoger inkomen in box 1/2 en dus geen sterke daling van de toeslag.

 

Zou dit een optie zijn?, en zo ja zou ik dit dan ook zonder op dit moment een bv via de notaris op te laten richten, wat veel geld kost, gewoon een bv i.o. in het leven kunnen roepen?

 

bedankt,

 

Louise

Link naar reactie
  • 0

Hoi Louise,

 

Een BV i.o. kun je alleen starten als een notaris verklaart dat de BV bij hem/haar in oprichting is. Dus onder die kosten kom je niet uit. Maar het gaat ook juist pom het fiscale voordeel, dat daar kosten aan zitten, is niet anders.

 

Overigens, ik heb niet gezegd dat het sowieso voordelig is. Dat zal toch eerst becijferd moeten worden.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

De activiteit waaruit je royalties gaat ontvangen inbrengen in een BV, gaat niet zomaar. Dit recht op royalties heeft immers waarde en je BV zal jou dus een zakelijke prijs moeten betalen. Stel dat je 5 jaar lang E 20.000 royalties per jaar denkt te ontvangen, dan praat je in euro's van nu al snel over een prijs ad E 70.000.

 

Er zijn allerlei manieren om niet ineens over zo'n groot bedrag te hoeven afrekenen, maar het zal er hoe dan ook toch ooit eens van moeten komen.

 

Verder adviseer ik je om je keuze niet af te laten hangen van zaken als: "Bij welk inkomen ontvang ik maximale kinderopvangtoeslag?" Dit soort regelingen wijzigt namelijk vrij regelmatig. En rijk wordt je er sowieso niet van. Dat is ook niet de bedoeling van dat soort regelingen.

 

Bij jaarlijks maximaal E 35.000 royalties en maar een paar duizend euro ander inkomen, lijkt me de keuze fiscaal zeer eenvoudig: geen BV. Want er zijn desgewenst genoeg andere manieren om je inkomen te drukken. Welke manier het beste bij jou past, is zeer persoonlijk en lijkt mij niet iets om via HL te behandelen.

 

Op basis van je situatieschets zou ik overigens zeggen dat er t.a.v. het royalty-contract sprake is van resultaat uit overige werkzaamheid. Van de rest moet je ernstig rekening houden met de mogelijkheid dat de fiscus dit voorlopig ziet als geen bron van inkomen. Dan heb je dus geen kostenaftrek e.d. Daar zou ik me eerlijk gezegd meer zorgen over maken dan over je kinderopvangtoeslag.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jantax,

 

Wat bedoel je precies met jouw laatste opmerkingen, dat de royalty geen bron van inkomen is? Ik heb flink wat geld moeten investeren om dit contract in de wacht te slepen, en besteed er nog steeds zo nu en dan wat tijd aan.

 

Mis ik iets, of moet ik mij ergens zorgen over maken?

 

Link naar reactie
  • 0

Jan doelt op het feit dat er fiscaal nog geen sprake is van een onderneming. We kennen daarin een onderscheid tussen resultaat uit overige werkzaamheden (zonder fiscale voordelen, maar wel met normale winstberekening) en winst uit een echt onderneming.

 

Of dit onderscheid terecht is, hangt heel erg af van de feitelijke omstandigheden. Daartoe kun je beter een fiscalist raadplegen en de boeken open doen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Louise, zoals ik al schreef vind ik je royalty-contract op grond van je situatieschets eerder lijken op de fiscale inkomensbron "resultaat uit overige werkzaamheid (ROW)" dan op de bron "winst uit onderneming (WUO)". Het verschil tussen beide komt er in de praktijk veelal op neer dat een onderneming een hoofdactiviteit en -inkomensbron vormt, terwijl dat voor een overige werkzaamheid niet persé geldt. Maar het is een grijs gebied.

 

Als je er inmiddels nog maar zeer weinig tijd aan besteed, maakt het voor de belastingheffing over de jaarlijkse inkomsten weinig uit. Beide bronnen vallen immers in box 1 en als je minder dan 1.225 uur aan de royalty-avtiviteit besteedt, heb je zowel als winstgenieter als resultaatgenieter vrijwel geen recht op fiscale voordelen.

 

Voor de eventuele inbreng van het royalty-contract in een BV maakt het predikaat wel uit, want voor een overige werkzaamheid gelden geen faciliteiten waarmee je de belastingheffing over de verkoopprijs van het royalty-contract aan een eigen BV kunt uitstellen/uitsmeren.

 

Van de rest - die +/- 2 klussen waarvan de opbrengst volgens jou per saldo nihil is - vind ik zelf voorlopig niets. Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat je een vrij groot risico loopt dat de fiscus dit voorlopig geen bron van inkomen vindt. Op het 1e gezicht is dat ook niet onlogisch, gezien de bedragen.

 

Je kan dit risico verkleinen door stijgende resultaten en/of serieuze plannen e.a. acties te laten zien. Want zomaar wat aan rommelen kan iedereen en het is niet de bedoeling dat gerommel fiscaal gestimuleerd wordt. Als je winst in 2007 en 2008 nihil was (dus niet zwaar negatief) en je in 2009 geen nieuwe zelfstandige activiteiten naast het royalty-contract verricht, is er overigens in feite niet echt een probleem.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Is er sprake van stille reserves?

Heb je al een FOR? (lijkt me niet)

 

Als je over inbreng praat zul je een accountant moeten vinden die wil verklaren dat jouw royalties tenminste 18.000 euro waard zijn. (of minder, maar dan moet je een restant in cash storten)

Die accountant heb je ook nodig als de BV binnen 2 jaar na oprichting goederen koopt van de oprichter.

 

Afrekenen hoeft hier volgens mij helemaal niet aan de orde te zijn.

 

 

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.