Arjan 2 Geplaatst: 3 juli 2003 Arjan 2 6 0 Geplaatst: 3 juli 2003 Ik wil een productomschrijving maken voor mijn site en brochures. is het aan te raden om naast je productomschrijving ook te vermelden waarom substituten van concurrenten minder goed zijn. Wat zijn de meningen hierover? Alvast bedankt Arjan Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/ Delen op andere sites More sharing options...
0 OlafJ Geplaatst: 3 juli 2003 OlafJ 272 3 Geplaatst: 3 juli 2003 Ik vind persoonlijk van niet. Sterker nog, de succesvolste verkopers zullen zeggen 'welke andere?' Dat werkt als een tierelier. Veel softwarehuizen vergelijken hun product met Microsoft. Microsoft zelf zwijgt de concurrentie bijna letterlijk dood. Heinz heeft de klapper gepresteerd. Tot eind jaren zeventig was in Nederland Del Monte de nummer één ketchup leverancier. De reclamecampagne met als slogan 'welke andere' van Heinz is volgens mij verantwoordelijk voor het feit dat de mensen nu ketchup en Heinz in één ademtocht noemen. Nee, ik denk dat het noemen van en vergelijken met concurrenten beperkt moet worden tot het noodzakelijke, bijvoorbeeld als je desgevraagd niet anders kunt. Bovendien hoort een productomschrijving de key benefits en de unique selling points van het product zelf aan te geven, bijvoorbeeld door een opsomming. Mijn ervaring is dat het veel beter is om dingen als 'bijzonder' te presenteren, ook al hebben veel anderen het ook. Denk bijvoorbeeld aan venster-gestuurd windows. Microsoft zegt niet dat ze het beter doen, maar dat ze het doen. Of anderen het doen of niet is niet relevant. Olaf Janssens www.anasign.com Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16424 Delen op andere sites More sharing options...
0 zrski Geplaatst: 4 juli 2003 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 4 juli 2003 Helemaal mee eens. Volgens mij is het ook zo dat als je je concurrentie in een negatief ligt zet, dat er dan een negatief smaakje aan je presentatie komt te houden. Soms kan negativiteit heel goed helpen met je verkoop (denk bijvoorbeeld aan angst: "wat als ik de boot mis?") maar in een product presentatie zou ik gewoon omschrijven wat er zo fantastisch is aan jouw product, of waarvoor iets opgelost kan worden door middel van jouw product, o.i.d. HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16435 Delen op andere sites More sharing options...
0 mgouw Geplaatst: 4 juli 2003 mgouw 24 0 Geplaatst: 4 juli 2003 Ga altijd uit van de kracht van je eigen produkt, niet van de zwakte van een concurrerend produkt. Niet doen dus, ben het met zrski eens dat het zelfs een negatieve invloed kan hebben. :-X All Digital Effectieve Communicatie www.all-digital.nl Martin@all-digital.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16436 Delen op andere sites More sharing options...
0 EstherG Geplaatst: 4 juli 2003 EstherG 18 0 Geplaatst: 4 juli 2003 Hoi Arjen, Ik zou het niet doen. Eens met zrski v.w.b. de negatieve nasmaak die iemand er aan kan overhouden. Het is m.i. sterker om klanten in je brochure en op je site over je product te laten vertellen. Dus een soort van mini-advertorials als het ware. ;) Komt objectiever over en 'toont' ook vriendelijker, menselijker zelfs. Want het zegt indirect ook iets over de band die je met je klanten hebt. En dát zegt weer iets over de service en aanpak. Esther www.essentie.nl <-- opvallende site van een onderscheidend communicatie-adviesbureau: divine bv. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16447 Delen op andere sites More sharing options...
0 TwaBla Geplaatst: 4 juli 2003 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 4 juli 2003 Het hangt uiteindelijk van je product en de marktomstandigheden af. Bekendste voorbeeld is uiteraard Pepsi, dat Coca-Cola toch aardig in het nauw dreef. Ook zijn er supermarkten die voortdurend hameren op hun prijzen die goedkoper zijn dan anderen. In jouw geval gaat het om een product waar de markt het bestaan amper van kent. In je communicatie met de eindgebruiker is een duidelijk verhaal over het voordeel dan ook belangrijker. Je hebt met je concurrenten belang bij marktgroei. Ben je erg afhankelijk van resellers/installateurs, dan is in de contacten met hen een wat hardere vergelijking best zinnig, zeker wanneer je je moet invechten. Je hoeft dan echter niet je concurrenten met naam en toenaam te noemen, maar kan het pluspunt van jouw product vergelijken met 'de gangbare' producten. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16459 Delen op andere sites More sharing options...
0 Annedien Hoen Geplaatst: 5 juli 2003 Annedien Hoen 3,2k 1 287 Geplaatst: 5 juli 2003 Je noemt het product van de concurrent 'substituut'. Is dat dus niet 'the real thing', of ervaar jij het als substituut? Als je echt iets hebt dat de concurrent niet heeft en jouw product veruit superieur maakt dan zou ik er, beschaafd docht resoluut, melding van maken. In Amerika doen ze niet anders ("Why Honda is better than Toyota..."). Er is een verschil tussen beweren dat het andere product slecht is en het benadrukken waarom jouw product beter zou zijn. Ik maak er ook wel eens melding van dat mensen bij mijn concurrenten vooral voor bergen overhead en extra waxbeurten voor de leasebak betalen. ;) C'est le ton qui fait la musique, het is maar net hoe je het brengt en hoe relevant het vermelden ervan is. Groet, Annedien Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16475 Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 5 juli 2003 Gast Verwijderd account Geplaatst: 5 juli 2003 Indien je écht een beter product hebt en daar gedegen onderzoek naar gedaan hebt, zou je bijvoorbeeld in een objectieve vergelijkings matrix concurrenten kunnen tonen. Iets van wij hebben A, B, C èn D en de concurrent heeft alleen A en D. Het product moet zich daar wel voor lenen en de voorbeelden van Annadien spreken voor zich. In jouw branche (prestaties verbeteren van auto's middels het aanpassen van chips in het motor management systeem) lijkt het me wel mogelijk om de voordelen van jouw product te vergelijken met de concurrentie. De bereikte verbeteringen zijn immers objectief vast te leggen. Beperk je echter enkel tot objectieve zaken. Prijs kan daar ook bij horen. Service en dergelijke zijn subjectief en die zou ik niet meenemen in een vergelijking. Tenzij dit meetbaar is. PS. Kun je ook OBDS uitlezen en kun je communiceren met de CAN-bus? Kan een USP zijn of nieuwe markten openen..... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16482 Delen op andere sites More sharing options...
0 Arjan 2 Geplaatst: 8 juli 2003 Auteur Arjan 2 6 0 Geplaatst: 8 juli 2003 iedereen harstikke bedankt voor zijn/haar reacties. ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb en zal er nog vaak gebruik van gaan maken!! :) Annedien: met substituut bedoel ik een product van de concurrent wat anders is, maar voor het zelfde resultaat zorgt. bv voor vervoer van a naar b kan je auto maar ook de trein pakken. gooz: Dit gaat niet over chippies en nootjes haha. ben weer met andere dingen bezig :) enneh usp: unique selling position ?! ik zeg maar wat, die term is mij nog onbekend.. over op die trein en auto terug te komen, ns adverteerde ook dat je met de trein geen last van file had en in hartje stad kwam in x minuten, er daarbij een indirecte vergelijking plaatste tov de auto, ik bedoel ook zoiets. groeten Arjan Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16543 Delen op andere sites More sharing options...
0 Celletje1974 Geplaatst: 8 juli 2003 Celletje1974 328 2 Geplaatst: 8 juli 2003 usp is een unique selling point, dus je zat er niet zo ver naast ;-) usp staat dus voor die eigenschappen van jouw product die aankoopargumenten zijn voor je klanten, en dus jouw verkoopargumenten... Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie. Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16549 Delen op andere sites More sharing options...
0 Persoon Geplaatst: 8 juli 2003 Persoon 1,4k 2 Geplaatst: 8 juli 2003 Zelfde als een EVA (Exclusief Verkoop Argument) Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16551 Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast Verwijderd account Geplaatst: 8 juli 2003 Gast Verwijderd account Geplaatst: 8 juli 2003 USP = Unique Selling Proposition in plaats van Point wat vaak door sales mensen en vele anderen verkeerd wordt uitgelegd ;D Ook in de Nederlandse (vak) literatuur..... PS. Kijk maar eens in Marketing Management van Philip Kotler. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16552 Delen op andere sites More sharing options...
0 Niemandje Geplaatst: 11 juli 2003 Niemandje 78 0 Geplaatst: 11 juli 2003 Ik ben bang dat de wereld gaat veranderen. We worden steeds Amerikaanser in Europa en dat is ook in de concurrentie strategien te merken. Ik ben het eens dat de productvergelijking een nare nasmaak kan geven, maar het begint eraan te komen. De extreemste vorm op dit moment is de Tele-2 reklame. Die presteren het om letterlijk een gesplitst beeld van links tele-2 en rechts KPN te plaatsen en daarna doodleuk te zeggen dat KPN veel duurder is. De wetgeving hierin is natuurlijk aangepast, maar ik was er toch even stil van toen ik 'm zag op TV. Om op je topic terug te komen, ik zou het niet doen, het "voelt" gewoon niet lekker. Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/#findComment-16628 Delen op andere sites More sharing options...
Arjan 2
Arjan 2
Ik wil een productomschrijving maken voor mijn site en brochures.
is het aan te raden om naast je productomschrijving ook te vermelden waarom substituten van concurrenten minder goed zijn.
Wat zijn de meningen hierover?
Alvast bedankt Arjan
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1936-productomschrijving/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag