• 0

Bedrijfskosten in IB 2008

In geheel 2008 was ik in loondienst. Per 1 januari 2009 ben ik gestart met een eenmanszaak, waarvoor ik kosten heb gemaakt in 2008.

 

Ik heb begrepen via dit forum dat ik deze kosten kan aftrekken van mijn IB in 2008. In het aangifteprogramma kan ik echter nergens een veld (noemer) vinden waar ik het af te trekken bedrag kan invullen. Wie kan mij helpen?

 

ThAnX

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

Ik heb een vraag wat in het verlengde ligt. Ik ben ondernemer vanaf 1 jan 2009 en heb aanloopkosten in 2008 gemaakt.

Ik ga deze aanloopkosten in de boekhouding van 2009 opnemen. Ik heb een OB formulier ontvangen voor tijdvlak okt-nov-dec. Kan ik ook de voorheffing op gemaakte kosten buiten dit tijdvlak terugvragen? Zo ja, hoe? Alvast bedankt.

 

M.vr.gr.

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk ben je volgens de belastingdienst (in ieder geval btw-technisch) al sinds het 4e kwartaal van 2008 belastingplichtig. De btw moet je dus in ieder geval ook in dat jaar aangeven (zal vaak een teruggaaf zijn, omdat je nog geen omzet hebt).

 

Het zou dus kunnen dat dat ook voor de IB zo is. Je kunt in het ondernemersgedeelte van de Belastingdienst inloggen om te kijken of daar een ondernemersaangifte klaar staat voor de IB. Dan dus niet de kosten doorschuiven naar 2009. Zolang je fiscale resultaat negatief is, kan het wel voordelig zijn dat negatieve resultaat vast in 2008 te nemen, omdat je dan nog niet aan het urencriterium zal voldoen en daarom ook niet te maken hebt met bijvoorbeeld de MKB-winstvrijstelling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Er blijven nog wat vragen over.

Volgens berichten van de belastingdienst ben ik ondernemer en btw-plichting vanaf 1 jan 2009. Toch krijg ik een OB formulier voor het tijdvlak okt-dec 2008. Ik heb nu de voorheffing van dit tijdvlak ingevuld en teruggestuurd (ik krijg idd wat terug). De voorheffingen buiten dit tijdvlak heb ik nog niet opgegeven. Kan ik dit opgeven bij mijn volgende aangifte (tijdvlak jan-mrt)?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

M.vr.gr.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.