• 0

Wat te doen faillissement?? Beter of slechter?

Ik heb een vraag over faillissement aanvragen.

Ik run een eenmanszaak. Het gaat nu erg slecht met de zaak. De zaak brengt geen geld meer op. Om de zaak te starten heb in het begin een paar duizenden euro's van enkele mensen geleend. Om verwarringen en problemen te voorkomen en hun geld veilig te stellen heb ik contracten getekend waarbij ik binnen 2 jaar tijd al hun geleende geld terug zou geven.

Het is nu de tijd om de schulden af te lossen. Ik dacht binnen 2 jaar lukt het wel om alle schulden af te lossen. Jammer genoeg is het niet echt gelukt. Ik heb een contract getekend waarbij ze beslag mogen leggen op mijn inventaris in de zaak. Ze mogen dus alles wat in de eenmanszaak van mij is inbeslag nemen en te verkopen.

 

Nu willen ze geld zien. Ze zitten zelf ook in een onaangename situatie. En ik heb al 3,5 jaar huurtermijn te gaan. Ik zit dus tussen 2 vuren. De verhuurder en de mensen die hun geld willen. De mensen zeggen dat ze een contract met mij hebben en zo de zaak leeg kunnen halen. De verhuurder aan de andere kant wil voor geen meter het contract opzeggen en wil nog van 3,5 geld zien. De verhuurder heeft al 5000 euro van mij als waarborg.

 

Mijn vraag luid???

Moet ik de schuldeisers al mijn inventaris geven om zo mijn schulden af te lossen??

Wat kan de belastingdienst doen wanneer de schuldeisers beslag leggen op de inventaris.

Voor de duidelijkheid ( ik ben de belastingdienst en andere mensen behalve die 2 schuldeisers niks schuldig .

De schuldeisers vragen geen faillissement aan, alleen willen ze hun geld en dat doen ze door zoals het in het contract staat beslag te leggen op mijn inventaris.

Wat kan de verhuuder in zo geval doen?

Wat moet ik in zo geval doen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ib ondernemer ben je hoofdelijk aansprakelijk, dit wil zeggen prive aansprakelijk.

Het meest erge wat er kan gebeuren is dat een crediteur het prive faillisement gaat aanvragen, dit gaat via de rechter.

Ik denk dat je dit ten alle tijden moet voorkomen daar dit verre gaande gevolgen kan hebben.

Je hebt geen belastingschulden, de fiscus komt dus (vooralsnog niet) in het verhaal voor.

 

Als de inventaris is verpand aan schulden die je niet kunt terugbetalen dan kunnen de crediteuren zich hier formeel op beroepen. Wat het beste werkt in dit soort situaties is om duidelijke afspraken te maken met de crediteuren en de verhuurder.

Lukt dit niet dan zullen de crediteuren zich beroepen op de verpanding.

 

Nogmaals probeer dit onderhands te regelen, nu het nog kan, een eventueel faillisement (prive) is erg vervelend.

Laat het anders voor je regelen, vaak helpt het als een accountant contact opneemt met de crediteuren om de zaak voor te rekenen en duidelijke afspraken te maken.

 

Sander

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een eenmanszaak failliet verklaart of de verhuurder verklaart het feit.

Ik weet dat ik persoonlijk ook failliet ga? Ik heb eigenlijk maar 1 kamer en heb niks op de bank maar sta ook niet rood.

Ik heb me laten bergijpen dat wanneer ik failliet ga de schuldeiser in dit geval de verhuurder in de toekomst alleen zijn geld kan opeisen wanneer ik weer een onderneming kan beginnen en Niet wanneer ik in loondienst ben.

Ben ik voor de gek gehouden???

Link naar reactie
  • 0

Als je failliet gaat zal er een curator aangesteld worden.

Valt er dan niks bij je te halen zal naar verloop van tijd het faillisement weer worden opgeheven.

De gene die dan nog geld van je krijgen kunnen dan weer bij jou komen voor het resterende bedrag.

Dus alles wat je na het opheven van het faillisement weer verdient of koopt of wat dan ook kan weer ebslag op gelegd worden.

Als je dus in loondienst gaat kan er beslag op je loon gelegd worden. als je een uitkering krijgt kan er beslag op je uitkering gelegd worden enz.. en dat dus net zo lang tot ze het opgeven of je schulden betaald zijn.

 

Andere optie is dus schuldsanering maar daar is al veel over egschreven op dit forum dus kan je even op zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik even een sneer uitdeel.... (de meesten hier weten dat ik geen kneuzen (of reuzen) deler ben....)

 

Maar voordat je verder gaat met posten, zou je misschien ook de moeite kunnen doen te reageren op reactie's ?

 

Van mij hoef je iig geen bericht meer te verwachten >;(

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=23454

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik even een sneer uitdeel.... (de meesten hier weten dat ik geen kneuzen (of reuzen) deler ben....)

 

Maar voordat je verder gaat met posten, zou je misschien ook de moeite kunnen doen te reageren op reactie's ?

 

Van mij hoef je iig geen bericht meer te verwachten >;(

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=23454

 

Sorry mijn fout. Er is iets fout gegaan. Ik ben natuurlijk blij met alle reacties en wil iedereen daarvoor bedanken.

De bedoeling was ok ok iedereen bedanken maar is per ongeluk het bericht verwijderd.

Link naar reactie
  • 0

Als je failliet gaat zal er een curator aangesteld worden.

Valt er dan niks bij je te halen zal naar verloop van tijd het faillisement weer worden opgeheven.

De gene die dan nog geld van je krijgen kunnen dan weer bij jou komen voor het resterende bedrag.

Dus alles wat je na het opheven van het faillisement weer verdient of koopt of wat dan ook kan weer ebslag op gelegd worden.

Als je dus in loondienst gaat kan er beslag op je loon gelegd worden. als je een uitkering krijgt kan er beslag op je uitkering gelegd worden enz.. en dat dus net zo lang tot ze het opgeven of je schulden betaald zijn.

 

Andere optie is dus schuldsanering maar daar is al veel over egschreven op dit forum dus kan je even op zoeken.

 

Dus ook als je geen andere bedrijf opricht maar in loondienst gaat, de schuldeiser hun geld kunnen opeisen??

Link naar reactie
  • 0

Dus ook als je geen andere bedrijf opricht maar in loondienst gaat, de schuldeiser hun geld kunnen opeisen??

 

Ja tuurlijk kan dat. Je bent verplichtingen aangegaan, en daar zul je niet gemakkelijk onderuit komen. Probeer dit ook niet op te lossen met snelle uitwegen want die zijn er vaak niet. Je moet hier verantwoordelijk mee omgaan, dus dat is in het merendeel van de gevallen een andere regeling proberen te treffen met je schuldeisers. Zij kunnen van een kale kip ook niet plukken, dus als je maar in contact blijft en goed en oprecht communiceert, zullen zij ook wel snappen dat ze wat water bij de wijn moeten doen en niet per direct hun geld zullen krijgen. Nogmaals: bedenk een oplossing (via (bij)baan terugverdienen o.i.d., het genoemde bedrag is nu ook weer niet zó groot), ga overleggen met je schuldeisers en tref een regeling.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dus ook als je geen andere bedrijf opricht maar in loondienst gaat, de schuldeiser hun geld kunnen opeisen??

Uiteraard. U hebt er - al dan niet bewust - voor gekozen het ondernemingsvermogen niet af te schermen van uw privévermogen en daarmee bent u persoonlijk aansprakelijk voor uw schulden. De makkelijkste weg om tot betaling te komen is nu net door na een vonnis beslag te leggen op uitkering of salaris, omdat niet niet, of althans heel moeilijk, te verbergen is. Het UWV verschaft namelijk deze informatie aan deurwaarders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.