• 0

Toch zelfstandig ondernemer naast voltijd dienstverband?

Beste High levelaars,

 

ik heb een bijzonder situatie en ik vraag me af wat fiscaal mogelijk is volgens jullie, alvorens ik naar de fiscus zelf stap.

 

Ik ben de helft van het jaar op een offshore lokatie in de olie en gasindustrie werkzaam en werk daar (in loondienst) 12 uur per dag, zeven dagen in de week. Dit doe ik in periodes van twee of drie weken achtereen. Op die manier werk ik binnen twee weken een goed maandsalaris bij elkaar. (twee weken is 168 uur werken) De aard van het werk staat niet zomaar toe dat ik dat onder eigen vlag zelfstandig kan doen. Dit in verband met internationale regels ten aanzien van aansprakelijkheid.

 

De andere helft van het jaar ben ik vrij en jullie raden het al; ondernemer. Nu was dat aanvankelijk spielerei, maar is dat nu niet meer. Ik heb naast enkele grote opdrachtgevers, vele kleine opdrachtgevers en kan prima hard maken dat ik aan de regels van het ondernemerschap voldoe. Ik maak naar verwachting dit jaar voldoende omzet, heb tientallen klanten en draai meer dan 1225 uur om als ondernemer gezien te worden. Ik ken de regels van de eenmanszaak en ik voldoe eraan. Ik zou ook als dusdanig gezien willen worden, zodat ik kan investeren als een ondernemer, want ik zie kansen. Daar heb ik echter wel de faciliteiten van de eenmanszaak voor nodig.

 

Punt is; ik werk ondanks die ruime 1225 uur voor mijzelf, nog meer uren in loondienst met mijn 168 uur per maand. (Voor diegenen die zich afvragen hoe dit technisch mogelijk is; ik kan ook in mijn offshore tijd uren werken voor mijzelf)

 

Nu weet ik dat het eerste jaar de verhouding van de hoeveelheid tijd in de onderneming versus loondienst niet per se in balans hoeft te zijn, maar het tweede jaar wordt wel verwacht dat ik meer dan 50% van mijn werkzame tijd in mijn onderneming steek. Technisch gezien is dat onmogelijk voor mij. Nu is de eerste logische vraag; waarom nog in loondienst? De hoofdreden is dat ik tegen zeer goede voorwaarden werk voor mijn baas en de tweede is dat ik met deze tijden de kat nog even uit de boom wil kijken. Een groot deel van mijn omzet komt namelijk voort uit een niche markt die we twee maanden geleden hebben aangeboord. Over twee jaar stoppen met loondienst en zelfstandig verder zie ik als reëel scenario.

 

Mijn vraag is hoe mijn geval behandeld zou worden. Maak ik kans op enige flexibiliteit met deze aparte situatie, of ben ik na dit eerste jaar kansloos om als eenmanszaak gezien te worden?

Als dat dan het geval is, heeft het dan zin om dit jaar als eenmanszaak gezien te worden en dat ik mezelf volgend jaar weer ophef? Lijkt me onzin en ik werk graag via de regels. Ik hoop dat jullie een advies hebben over welke stappen te zetten. Als er stappen zijn om te zetten. Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ingewikkeld verhaal, maar volgens mij draait het alleen om de vraag: kun je die 1.225 ondernemingsuren aannemelijk maken? Zo ja, dan is er toch geen probleem?

 

En dan nog, zijn die belastingvoordeeltjes waarvoor het urencriterium geldt nou zo belangrijk, als je een goed salaris én een goedlopende onderneming hebt? In het ergste geval betaal je wat meer belasting dan je zou willen. Soit.

Link naar reactie
  • 0

Beste Renep,

 

bedankt voor je reactie en excuses voor het enorme verhaal. Die 1225 uren is het probleem niet. Belasting betalen is het probleem niet, maar de faciliteit van de willekeurige afschrijving bijvoorbeeld is een hele mooie voor mij. Alleen toepasbaar op de eenmanszaak. Daarnaast maken startersaftrek en zelfstandigenaftrek het besluit om grote investeringen aan te gaan daarnaast natuurlijk nog iets makkelijker.

Als de 1225 uur leidend zou zijn dan ben ik klaar inderdaad, want dat is het probleem niet. Ik zat meer met de minimale vereiste van 50% in je onderneming steken in mijn maag.

Link naar reactie
  • 1
Ik zat meer met de minimale vereiste van 50% in je onderneming steken in mijn maag.

 

Die extra eis geldt pas vanaf het 6e ondernemingsjaar. In de informatie over de IB 2007 staat bijvoorbeeld:

U besteedde meer dan 50% van de tijd die u werkte aan uw onderneming(en). Deze voorwaarde geldt niet als u in 1 van de jaren 2002 tot en met 2006 geen ondernemer was.

 

Wat deze eis betreft kun je dus 5 jaar doen over de overgang van hoofdzakelijk loondienst naar hoofdzakelijk ondernemer.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Lex-y

 

Ik wil nog even toevoegen dat die 5 jaar alleen geldt als je in die 5 jaar maar drie keer de startersaftrek claimt. De exacte regel is als volgt:

 

Starteraftrek kun je claimen als je min. 1.225 uur gewerkt hebt als ondernemer. Dat mag maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar.

Als je daarna de zelfstandigenaftrek wilt behouden, dan moet je meer uren in jouw onderneming maken dan in dienstverband.

 

Veel starters claimen de startersaftrek in de eerste drie jaren, waardoor het meerderheidscriterium qua uren al in jaar vier gaat spelen.

 

Wellicht dat tegen die tijd (bij navenante winsten) een BV een goede optie is voor je.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.