• 0

geen stakingswinst bij nieuw bedrijf in buitenland?

Hallo,

 

een vraag.

 

Sinds 1 januari 2008 hoef je niet af te rekenen over de stakingswinst als je binnen een jaar een nieuw bedrijf start. Geldt dit ook als je het volgende bedrijf in het buitenland start, maar in Nederland blijft wonen? Geen emigratie dus, maar semigratie.

 

Wie kan helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

AMSTERDAM - De directeur-grootaandeelhouder (dga) krijgt de mogelijkheid om de totale opbrengst van de verkoop van zijn bedrijf belastingvrij te beleggen. Mits hij de opbrengst onderbrengt in een vennootschap waarin een ander een belang van minstens 10% heeft, is hij over de winst vennootschaps- noch dividendbelasting verschuldigd.

 

Kan een eenmanszaak hier ook wat mee? Als vervolg op mijn vraag; kan ik de stakingswinst beleggen in het buitenland, in een agrarisch bedrijf (evt. BV) met grond bijvoorbeeld?

 

Bart

 

 

Link naar reactie
  • 0

AMSTERDAM - De directeur-grootaandeelhouder (dga) krijgt de mogelijkheid om de totale opbrengst van de verkoop van zijn bedrijf belastingvrij te beleggen. Mits hij de opbrengst onderbrengt in een vennootschap waarin een ander een belang van minstens 10% heeft, is hij over de winst vennootschaps- noch dividendbelasting verschuldigd.

 

Kan een eenmanszaak hier ook wat mee? Als vervolg op mijn vraag; kan ik de stakingswinst beleggen in het buitenland, in een agrarisch bedrijf (evt. BV) met grond bijvoorbeeld?

 

Bart

 

 

 

Bart

 

Je kunt BV wetgeving niet inruilen voor een IB onderneming. Zoals ik al aangaf kan dit m.i. voor de IB wel.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Weet iemand waar ik indicatief kunnen berekenen wat ik netto kan overhouden als ik een onderneming ga staken?

Kan ik de stakingswinst in een BV parkeren en er eventueel in het buitenland mee gaan investeren?

 

verkoopwaarde 500.000

schuld: 15.000

leeftijd ondernemer 38

 

Groeten,

 

Bule

Het enige plezierige aan je eigen fouten, is dat je er soms anderen gelukkig mee maakt..

Link naar reactie
  • 0

@Bartq: Ik ben het met Joost eens, dat je ook in het buitenland mag investeren. Vanuit de analogie met de herinvesteringsreserve betekent dit wel, dat je goed op moet letten bij het indienen van je aangifte. Voor de buitenlandse onderneming zul je immers in het buitenland aangifte moeten doen aan de hand van de werkelijke investeringen, terwijl je in Nederland voor dezelfde onderneming aangifte moet doen met inachtneming van de lagere boekwaarde agv de doorschuiving. Dat betekent dat je geen volledige voorkoming van dubbele belasting zult krijgen en langzaam aan dus toch in Nederland afrekent over je stakingswinst. Je hebt dus ook wel wat extra administratie.

 

@Bule: misschien is het handig een eigen topic te openen, maar als eerste aanzet: De stakingswinst is niet afhankelijk van de schuld die je hebt, maar van de (fiscale) boekwaarde van je activa (en passiva). Als het een IB-onderneming betreft, kun je de stakingswinst niet in een BV onderbrengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.