• 0

Supermarkt Wiki

Beste allemaal,

 

Ik loop met het idee een supermarkt wiki te starten. Het idee:

 

In een wiki per supermarkt kunnen consumenten prijzen, aanbieden e.d. beheren op basis van het wiki (bijv. wikipedia) principe.

 

Daarnaast beschikt de website over de mogelijkheid boodschappenlijstjes te maken. Supermarkten te vergelijken en een "boodschappen strategie" te laten berekenen.

 

Mogelijke inkomsten: google ads en advertenties supermarkten

 

Wat vinden jullie van dit idee?

 

Groeten,

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg leuk en goed idee natuurlijk. Echter zullen veel mensen het idee al gehad hebben en een bekende site is er nog niet echt geloof ik. Het lijkt mij enorm moeilijk om alles up to date te houden. Prijzen kunnen per dag verschillen, hoe pak je dat aan?

Als je bijv. een TV koopt staan de prijzen simpelweg op internet maar denk bijv. is aan Amstel bier of brocoli, mogelijk verschilt het zelfs per regio en filliaal..

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Het idee achter het wiki-principe is natuurlijk dat je consumenten dat uiteindelijk zelf doen, en je er dus "geen omkijken naar" hebt. Probleem is wel dat je daarvoor eerst een bepaalde kritieke massa (aantal participerende gebruikers) moet zien te bemachtigen, en daarvoor moet er, zoals hiervoor aangesneden, in eerste instantie al voldoende interessants te vinden zijn om die gebruikers aan te trekken. Hoe ga je dat inregelen? Eerst lokaal/regionaal beginnen met een groep vrienden/kennissen/etc ("alle supermarkten in Amsterdam Zuid") en dan langzaam uitbreiden?

 

Verder: Wat zou je doelgroep zijn? De klassieke huisvrouw (m/v)? In dat geval is de term "boodschappen strategie" misschien niet de meest aansprekende, dat klinkt meer of je de stoere jonge huisvader wilt aanspreken met termen uit het businesswezen (of het leger). Wel een leuke invalshoek trouwens :D.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

De 'incentive' om die gegevens bij te houden is zéér laag. Als ik veel weet over een onderwerp en mijn expertise kan laten zien wil ik nog wel wat typen op Wikipedia. Dat is voor langere tijd van waarde.

 

Prijzen veranderen veel te vaak en bieden geen enkele waarde voor mij om toe te voegen (laat staan dat ik ze weet, eerlijk gezegd). Het lijkt me een idee wat je nooit van de grond zult krijgen, omdat je zelf niet genoeg kunt doen om het boeiend te houden, en tegelijkertijd de kritische massa zult ontberen die nodig is om dit actueel te houden.

 

Wellicht is aggregeren (= automatisch van websites schrapen en verzamelen) dan beter, als prijsvergelijker. Maar ik betwijfel of je voldoende prijsinfo zult vinden om er echt iets boeiends van te maken. Al met al lijkt het me onmogelijk hier een business op te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Ach, qua concept valt natuurlijk best wat leuks neer te zetten: links naar aanbiedingenpagina's, een beoordeling van spaarprogramma's (en uitwisseling van zegels of items) en een overzicht van bijvoorbeeld de huismerkartikelen. Kwestie van beginnen, lijkt me...markt is groot genoeg. Oftewel, ga voor artikelen met een langere houdbaarheid.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat idee van Supers.nl is natuurlijk niet nieuw. Toch kan zoiets interessant zijn als je daar bijvoorbeeld een 'gadget' van op Hyves maakt, zo'n keuze onderdeel op google.nl die je kan toevoegen of iets vergelijkbaars.echter wel overzichtelijker. Ik vind die site drama.

Het lijkt mij best leuk als je zo af en toe tijdens het surfen zoiets tegen komt. Ik zou daar persoonlijk meer aan hebben als dat ik letterlijk per product kan kijken. Je gaat toch niet naar 4 supermarkten om bij elk het goedkope product weg te kapen, maar als ik nou die grafiek af en toe zie en ik zie dat de AH duurder wordt en de al goedkopere C1000 wordt nog een stuk goedkoper zou het wel de overweging waard zijn.

 

Denk daar is over na!

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet zeker dat het idee gebruikt gaat worden wanneer de content dit toelaat. Vooral in deze tijden van recessie. Mijn vrouw was laatst bezig met het uitpluizen van een kassabon in Excel. Ook zie ik regelmatig in de supermarkten dat klanten de kassabonnen goed nakijken. Vergelijken van prijzen gebeurt vaak.

 

De database vullen is lastiger. Ik vermoed dat dit wel gevuld gaat worden dmv een wiki wanneer de mensen de meerwaarde ervan zien. Daarnaast kan er eventueel gebruikt worden van een crawler die sites met winkelprijzen indexeert. Misschien willen supermarkten hun prijslijst wel aanbieden (neutraliteit komt dan in het geding?).

 

Een combi van bovenstaande is natuurlijk ook mooi.

 

Daarnaast lijkt me een marktplaats ook een geweldig idee. Het ruilen van zegeltjes, smurfen, voetbalplaatjes, wuppies etc.

 

Het gaat veel verder dan supers.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals een paar voorgangers al aangaven, er is een groot prijsverschil tussen de filialen van een zelfde keten.

 

Dit heeft te maken met de concurrentie, vestigingsplaats en of het een eigen of franchise filiaal is.

 

Tevens worden prijswijzigingen angstvallig geheim gehouden.

Link naar reactie
  • 0

Erg leuk en goed idee natuurlijk. Echter zullen veel mensen het idee al gehad hebben en een bekende site is er nog niet echt geloof ik.

 

Er wordt wel gezegd dat als je geen concurrenten hebt er ook geen markt is voor het product. Ik denk dat ik het daar niet mee eens ben. De bovenstaande redenering betekent feitelijk dat je nooit iets radicaal nieuws kan verzinnen. Er zal altijd 1 de eerste zijn. Nu is een supermarkt vergelijking site misschien wel een voor de hand liggend idee (als je bv. aan een telecom vergelijk site denkt).

 

Misschien is het wel haalbaar als mensen weinig moeite hoeven te doen om de gegevens in te voeren. Het moet mogelijk zijn om bv. met een mobieltje een foto van de kassabon te maken. Deze foto stuur je dan op naar de site. Met een OCR programma/script kan dan de foto automatisch naar tekst worden omgezet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Al zou je maar in de winkel ter plekke geattendeerd kunnen worden dat een bepaald produkt ergens goedkoper is. Nu is alles nog met barcodes, als er straks RFID chips in zitten, bied het wellicht meer mogelijkheden.

 

Ik geloof niet meer zo in databases, maar misschien meer een twitter price check.

 

Loop je door een winkel en krijg je een seintje van iemand of je even langs de chocolade vla wil lopen zodat een ander dan kan zien wat de vla daar kost. Informatie loopt dan van mobiel naar mobieltje.

 

Zal nog wel even duren :-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.