• 0

Marktplaats voor ideeën?

Beste mensen,

 

Met een vriend/zakenpartner heb ik een idee voor een website, maar we weten niet echt of daar behoefte aan is, daarom aan jullie de vraag om commentaar op onderstaande.

 

Bedrijven zijn constant bezig met innoveren, octrooien worden aan de lopende band aangevraagd. In Nederland zijn veel uitvinders met soms slechte, maar vaak ook goede ideeën die de bedrijven niet bereiken. Als je nu een website maakt waarop uitvinders en bedrijven elkaar treffen, een database met ideeën zeg maar, dan komt de uitvinder met advies en misschien wel verkoop een heel eind verder en kunnen bedrijven nog meer innoveren.

 

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Om dit echt goed te laten werken, moet je veel bedrijven en veel uitvinders aantrekken. Uitvindingen zijn vaak heel specifiek in hun nut en gebruik, dus als je niet een voorraad van een paar duizend ideeën hebt lijkt mij de kans vrij klein dat een bedrijf precies vindt wat het nodig heeft.

 

Daarnaast zal het met alleen een inleiding moeilijk worden om het kaf van het koren te scheiden; er kunnen honderden ideeën zijn om de opwarming van de aarde te voorkomen bijvoorbeeld, maar hoe weet een bedrijf nou uit een inleiding op te maken of het daadwerkelijk een kostenbesparende uitvinding gaat zijn? Als ik als bedrijf op zoek was naar een uitvinding zou ik gewoon iedereen contacteren, is dat toegestaan?

 

Het kip/ei probleem zal denk ik een grote drempel worden bij deze website. Probeer maar eens uitvinders aan te trekken die hun grote idee online zetten, en probeer maar eens bedrijven te vinden die tijd in jouw site gaan steken wanneer er nog geen uitvinders zijn.

 

Ik vind het op zich een goed idee, maar ik denk dat de implementatie heel moeilijk zal zijn. Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Als jij denkt dat je wel kan wat bv. het Beste Idee van Nederland, Dragon's Den en ID-NL nét niet doen dan zijn er denk ik op dit forum genoeg mensen die je willen helpen, maar misschien moet je dan zelf net iets meer:

 

de inleiding zó te schrijven dat het net genoeg van het idee prijsgeeft om interesse te wekken?

 

;)

Link naar reactie
  • 0

Wat denk ik nog een andere complicatie is, is dat een idee moeilijk te prijzen is. Alhoewel een entrepreneur natuurlijk voor een zo laag mogelijk bedrag het idee wil kopen, zullen uitvinders vaak een piece of the action willen. Een beloning is heel leuk, maar in de praktijk denken mensen met een goed idee toch vaak dat ze er miljoenen uit kunnen slepen. Als je het zo gaat aanpakken dat de bedrijven eigenlijk een idee van een uitvinder sponsoren en een partnerschap sluiten, dan ga je eigenlijk meer een marktplaats voor VC's starten, wat voor zover ik kan zien niet je bedoeling is.

 

Waar het op neerkomt is dat ik denk dat je best mensen zult kunnen vinden die hun uitvinding er neerknallen, maar dat de bedrijven uitblijven door de beperkte info die verstrekt wordt.

Link naar reactie
  • 0

De moeite waard is een mooie verwoording! zit jij in die praktijk dan? Misschien kun je er iets meer over vertellen? Bijzondere naam trouwens, Desmond Dekker , die jamaicaanse zanger is in 2006 overleden, dus je hebt een beroemde naamgenoot, maar je ketn hem vast al (...)

 

Ben vernoemd. O ja, ik zit midden in de woelige wereld van het (hopelijk uiteindelijk succesvol) vermarkten (zeer algemeen gesteld) van een 'persoonlijke voorstelling van zaken'.

 

Er is denk ik hier genoeg geschreven over hoe om te gaan met ideeen: aan de uitvinderskant als aan de investors kant. Wordt een herhaling van argumenten. Misschien moet je even zoeken op 'ideeen' of 'idee'. Lijkt mij een prima startpunt want verder dan een 'idee' kan het toch niet komen als een bedenker zijn/haar eerste schreden gaat zetten richting welk medium dan ook. Tenzij octrooi. Maar ik ken voorbeelden waar zelfs een patent geen garantie inhoudt...

 

Dragons' Den is hier genoemd. Goed beschouwd, zitten ook daar beperkende kantjes aan. Ik noem er eentje (ook wel een cirkelredenering): als de voorstellen van degenen die komen voorstellen werkelijk zo goed zijn, hadden ze in al die specifieke markten wel relaties gelegd, feedback gekregen over wel of niet doorgaan....

 

Presenteren voor DD is dus bijna per definitie een zwaktebod (nog afgezien van het feit dat presenteerders vaak zeer slecht hun huiswerk hebben gedaan). Er zijn uitzonderingen.... Vaak hebben die te maken met het snel kunnen opzetten van een idee die betrekking heeft op internet... viel me op.

 

Er worden in de wereld wel van die uitvindersbeurzen gehouden waar octrooihouders een marktpartij proberen te vinden. Het vis a vis karakter ondervangt denk ik wat van de nadelen die kleven aan jouw voorstel.

Link naar reactie
  • 0

In ons land bestaan/bestonden er al lang van die initiatieven bijv. de Uitvindersbeurs en de Innovatieveiling( allebei niet zo'n groot succes....) De Innovatieveiling, een sympathiek project, is al lang ter ziele. Oorzaak: Er zijn wel veel geinteresseerden maar dan voornamelijk consultants en NAUWELIJKS ondernemers.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Het idee om meer goede ideeen beschikbaar te maken voor ondernemers en de markt is natuurlijk altijd goed. Maar ik denk dat het commentaar wat hierboven staat beschreven hout snijdt. Een idee op zich is vaak niet zoveel waard, het gaat om de ontwikkeling van het idee tot een daadwerkelijk goed product, met daarbij een sterk verhaal dat door marketing kan worden gebruikt om het op de markt te zetten. En dat kost moeite, tijd en geld, soms zelfs veel geld. Pas als er een prototype beschikbaar is en een goed businessplan, dan worden ideeen pas echt interessant voor bedrijven.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Met een vriend/zakenpartner heb ik een idee voor een website, maar we weten niet echt of daar behoefte aan is, daarom aan jullie de vraag om commentaar op onderstaande.

 

Bedrijven zijn constant bezig met innoveren, octrooien worden aan de lopende band aangevraagd. In Nederland zijn veel uitvinders met soms slechte, maar vaak ook goede ideeën die de bedrijven niet bereiken. Als je nu een website maakt waarop uitvinders en bedrijven elkaar treffen, een database met ideeën zeg maar, dan komt de uitvinder met advies en misschien wel verkoop een heel eind verder en kunnen bedrijven nog meer innoveren.

 

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

 

Die site bestaat al en wordt niet goed bezocht.

 

Ik dacht zelf aan iets anders. Database maken van alle idee zodat men ideeën van elkaar niet steelt.

Nu bedenk je een idee, je stuurt het naar een tv-productie bedrijft en deze reageert als volgt: "We hebben geen interesse, want we zijn ook bezig met het uitwerken van een idee dat op dat van je lijkt"

 

Zo worden je ideeën gejat. Als er een database is van alle ideeën, worden tv-productie bedrijven gedwongen om hun ideeën te sturen naar die database. Maar dat dit moet door de wet geregeld worden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Ino hoe weet je dat investeringsplein niet goed wordt bezocht?

 

Ik heb even over het idee nagedacht en ben zelf eens betrokken geweest bij een online project om online ideeën binnen bedrijven zelf te verzamelen.

 

Wellicht zou de aanpak niet het verzamelen van heel veel investeerders kunnen zijn, maar zorgen dat je focust op een kleine groep investeerders. Daarnaast moet je inderdaad veel mensen met ideeën verzamelen.

 

Maar door een beperkt aantal investeerders (paar bedrijven als Philips, paar VC's, paar PI's) toegang te geven tot de ideeën behoud je exclusiviteit.

 

Doel is om dan een paar successtories te realiseren, waardoor die paar investeerders bij voorbaat voor toegang tot een nieuw idee bereid zijn te betalen. Zonder dat ze bijvoorbeeld het idee al kunnen bekijken en de mensen met ideeën het risico lopen dat het idee gestolen wordt. Eventueel kun je deze investeerders een fysieke non-disclosure verklaring laten ondertekenen, wanneer ze lid worden van de website.

 

Misschien heb je wat aan bovenstaande brainwave :) Ik wens je in ieder geval heel veel succes.

Wij maken http://www.factuurdesk.nl waarmee je uren kunt registreren en factureren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb als eigen uitgever en voor eigen kosten een boek geschreven,

en laten drukken over een nieuw Model om middelen te genereren voor een overheid en

dan alle, letterlijk alle, belastingen af te schaffen,

de sociale zekerheid op de helling te zetten en

de subsidies te herdefinieren.

Ik heb er een paar websites voor gebouwd, Nederlands en Engels,

nu maar hopen dat de politiek, maar vooral degenen

buiten de politiek het oppikken, het is nieuw, verfrissend, innovatief en

zo simpel, een kind begrijpt het.

 

Cees

Hoe te Overleven zonder Belastingen is een aanslag (sic!) op uw vermogen(sic!) om ANDERS te (durven) DENKEN

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, merkwaardig dat een boek over een belastingvrij stelsel dan (naar de regels van het bekende systeem) gewoon geld kost. ;)

 

wat betreft de ideeënmarktplaats / website... Daaronder gaat de veronderstelling schuil dat uitvinders en investeerders of entrepeneurs gevonden willen worden en dat is nu net niet mijn ervaring. Het zou mooi zijn als het wel zo was, want dan zou er een levendige markt in de handel in ideeën ontstaan, maar klaarblijkelijk is er iets dat wij over het hoofd zien.

 

Sancho heeft een idee, wie doet er wat mee?

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig heb ik een maand geleden achter de schermen een hele discussie gehad over het feit dat kleine importeurs van in Nederland nog niet verkrijgbare goederen totaal geen ingang hebben naar de detailhandel, misschien kan je daar ook iets mee doen.

 

Jouw idee is goed en zeker een gat in de markt alleen zal de informatie die je gaat verstrekken over die uitvindingen en ideeen beknopt moeten daar, zoals ook al veel voorgangers op hamerden, het heel eenvoudig is iets te kopieeren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Gerard,

 

Je idee is natuurlijk op het eerste gezicht niet zo'n slecht idee en het lijkt ook plausibel dat er een behoefte voor zal zijn.

Maar ik denk dat ik het je dringend moet afraden om e.e.a. effectief te maken. Bespaar je de moeite en kosten zou ik zeggen.

 

Motivatie? Er is ten eerste al een moraal vervaging op internet ten opzichte van de èchte wereld om ons heen.

Een DVD jatten bij V&D laten de meeste mensen wel uit hun hoofd, maar 'm illegaal downloaden is maar voor weinig mensen een onoverkomelijk moreel bezwaar. Dat is de realiteit waarin we leven.

 

Diezelfde lijn -- van immoreel gedrag -- zal ook snel op jouw geplande site gaan ontstaan.

Uitvinders en creatieve geesten snakken vaak naar erkenning en aan de andere kant van de ADSL lijn, zitten al snel mensen die graag voor nop of voor erg weinig op de eerste rang willen zitten. Kortom ik denk dat het heel erg voor de hand gaat liggen, dat 'men' aan de vraag kant een lager moreel kader zal kennen dan aan de aanbod kant. Dus lijkt het me zeer aannemelijk dat allerhande gehaaide figuren zullen trachten, om middels slinkse methoden, zoveel mogelijk inzage te krijgen in de creatieve output van anderen. Vooral als het anoniem kan.

 

En let dan maar eens op: er zal maar twee of drie keer een negatieve ervaring optreden, dan is het positieve imago -- wat je nastreeft -- sneller verdampt dan de inhoud van een fles water in de woestijn. De eersten die dan afhaken zijn de creatieve professionals -- zij die doorgaans worden betaald voor hun denkwerk -- en dan blijf je m.i. uiteindelijk met de risee van minder begaafde gelukzoekers zitten.

 

Dan is er het idee, het validatie proces en (dikwijls) een haalbaarheidsonderzoek. Wat is een enkel idee dan waard en wat is er allemaal nodig om dat idee te vercommercialiseren? Voorts is het ook erg belangrijk, althans zo denk ik erover, om je als aanbieder van "goede" ideeën ter dege te beseffen, dat er meestal nog wel behoorlijk veel water door de sluizen bij Ijmuiden moet passeren, alvorens een idee is verworden tot een omzet genererende dienst of product. Niet iedereen heeft zomaar dat inzicht.

 

Al snel krijg je dan situaties waarin de aanbieder stelt, "mijn idee is echt miljoenen waard" en er aan de andere kant een boodschap komt van: "maar voordat die vermeende miljoenen kunnen worden gemaakt, moeten er eerst miljoenen worden geïnvesteerd!". Dus dat kan dan al snel leiden tot mispercepties over o.a. exhorbitante vergoedingen en wat zal volgen zijn de nodige spanningen. En indien een aanbieder van een idee of concept het e.e.a. dan niet in de juiste context kan zien, dan zullen er vast al snel harde woorden vallen. Zeker bij de groep huis-tuin-en-keuken uitvinders. Dan zal je markplaats voor ideeën denk ik al snel gaan evolueren: in een marktplaats waar mensen elkaar ernstige ziektes gaan toewensen.

 

Korte anekdote: Ik ben zelf best wel een creatieve geest. In de nazomer van 2008 kwam ik terecht op een Amerikaanse website, waar je voor anderen bedrijfs- en domeinnamen kan verzinnen. Neemt iemand jouw idee/suggestie over, dan ontvang je U.S. $25. De vraag-kant betaald voor het plaatsen van een vraag U.S. $50 en dat bedrag stort de website terug, wanneer je niet happy bent met de geleverde suggesties. Is er een geschikte naam verzonnen, dan kun je dat aangeven en ontvangt de bedenker U.S. $25 en de website exploitant neemt zelf ook U.S. $25.

 

Een heel mooi en fair systeem; althans op het eerste gezicht. Ik had er wel lol in om voor diverse 'profielen' en voor uiteenlopende diensten en ondernemingen. domeinnamen te verzinnen. En dan blijkt dat zeker 80% van wat je denkt dat een mooie passende (fantasie) naam is, inmiddels al als .com is geregistreerd. Kortom voor sommige 'profielen' was ik dikwijls wel een half uur zwaar aan het denken. Da's helemaal niet erg, maar je wil toch wel de nodige feedback hebben.

 

De ondernemers die U.S. $ 50 hadden betaald en hun vraag hadden geplaatst, kregen telkens een mailtje met de aangedragen suggesties en dan moesten ze aangeven of ze de suggestie: niks, wel aardig, interessant of 'die neem ik' vonden. Wat geschiedde er? Ik heb zo'n 20 keer voor allerhande profielen en ondernemingen domeinnamen en productnamen verzonnen. Gewoon omdat het leuk en goed voor de geest is; die eventuele $25 is dan mooi meegenomen. De afknapper kwam al relatief snel: ondanks het feit dat mensen hadden betaald voor de dienst, namen ze niet de moeite om fatsoenlijk feedback te geven. Ik kreeg slechts 65% aan respons. En dan is het al snel niet zo heel erg leuk meer.

 

Ik vrees voor jouw site een dergelijk scenario: de echt goede mensen haken al snel af, je site zal niet tot slecht instaat zijn om een positief imago op te bouwen en je kindje zal dan vast al snel moeten worden bijgezet in het mausoleum van niet geslaagde ideeën.

 

Ik mag het allemaal negatief zien -- er zijn wel meer negatieve zaken op te noemen --, maar dit is mijn visie over de mogelijke afloop. Dus wat mij betreft: bespaar je het geld en de moeite.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Innovateur

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Ewout,

 

Zoals je kan zien -- en ik al had voorspeld -- valt er met een dergelijke website geen droog brood te verdienen; ze hadden zich de moeite kunnen besparen. De website innovatieveiling.nl staat dan ook te koop.

 

-----------------------

 

Als ik dan op die site kijk en aanschouw de (semi)overheidspartners, dan krijg ik meteen al de 'kriegels' over me.

Waarom denkt men bij het ministerie van EZ en haar derivatieve dochter-instituten -- welke partner zijn van innovatieveiling.nl --, niet eens wat internationaler? Waarom geen alliantie met het internationaal georiënteerde http://www.oceantomo.com/index.html en Ocean Tomo blij te maken met een subsidie als ze een 'klein' kantoortje openen in den Haag o.i.d.?

 

Nu was het weer Hollandse kneuterigheid ten top...[Ohh my phucking god!]

Op de eerste Nederlandse innovatieveiling -- onder leiding van onze premier Balkenende -- quote: "Bracht het octrooi over het verbeteren van de houdbaarheid van eetbare paddestoelen nauwelijk iets op, het octrooi “filteren gasvormige oxideerbare componenten uit gasfase” ging voor €675 van de hand. De totale opbrengst van de veiling ging naar de Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU). Hiermee ondersteunt het “grote” TNO de kleine uitvinder."

 

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen, maar m'n tenen krommen hier in elk geval dwars door m'n schoenzolen heen. En als de NOVU zich serieus wenst te afficheren met dergelijke publieke schertsvertoningen, dan is het feitelijk niets meer dan een wat uit de hand gelopen knutselclub, met leden van het type kabouter Plakmuts. [Lieve hemel nog aan toe!]

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! We waren best verrast door alle doordachte kritieken en links naar vergelijkbare initiatieven. We hebben alles bekeken en naar aanleiding hiervan iets anders bedacht dat niet meteen commercieel is, maar waarvan wij denken dat er wel aandacht voor komt en uiteindelijk ook kan leiden tot innovatie:

 

Website voor consumenten waarop ze ideeën en vragen over producten kunnen uiten, die via websites en hotlines van bedrijven nooit beantwoord zullen worden, maar op deze website wel, omdat fabrikanten er niet onder uit kunnen wanneer een aantal bedrijven deelnemen omdat die concurrentievoordeel en mogelijke productinnovatie in dit initatief zien:

 

Voorbeeld: Die prut in dat flesje (bijv. Knorr Vie), is dat niet gewoon een rest product en waarom is het dan zo duur als u het anders weggooide of verkocht als varkensvoer... En: Klopt het als uw product over datum is e.d. het ergens anders in de wereld weer opduikt of gewoon terug komt met een nieuwe datum. (Denk aan ingeblikte voeding zoals bijv vis e.d.)

 

Mogelijke toepassingen: Nieuwsbrieven met interviews van topmannen, op bepaalde tijden kunnen chatten met fabrikanten, links naar websites van fabrikanten en tv-programma's, verslagen van bedrijfsexcursies, en meer... Mogelijke samenwerking: TV-programma's, universiteit, consumentenbond, e.d.

 

Kortom, een website voor kritische consumenten die iets willen weten van of vertellen aan een fabrikant. Fabrikanten stellen zich open op omwille van concurrentievoordeel en/of productinnovatie.

 

Mijn vraag: wat denken jullie dan?

Link naar reactie
  • 0

Een vriend/zakenpartner en ik zouden een website willen maken die niet meteen commercieel is, maar waarvan wij denken dat er wel aandacht voor komt en uiteindelijk ook kan leiden tot innovatie:

 

Website voor consumenten waarop ze ideeën en vragen over producten kunnen uiten, die via websites en hotlines van bedrijven nooit beantwoord zullen worden, maar op deze website wel, omdat fabrikanten er niet onder uit kunnen wanneer een aantal bedrijven deelnemen omdat die concurrentievoordeel en mogelijke productinnovatie in dit initatief zien:

 

Voorbeeld: Die prut in dat flesje (bijv. Knorr Vie), is dat niet gewoon een rest product en waarom is het dan zo duur als u het anders weggooide of verkocht als varkensvoer... En: Klopt het als uw product over datum is e.d. het ergens anders in de wereld weer opduikt of gewoon terug komt met een nieuwe datum. (Denk aan ingeblikte voeding zoals bijv vis e.d.)

 

Mogelijke toepassingen: Nieuwsbrieven met interviews van topmannen, op bepaalde tijden kunnen chatten met fabrikanten, links naar websites van fabrikanten en tv-programma's, verslagen van bedrijfsexcursies, en meer... Mogelijke samenwerking: TV-programma's, universiteit, consumentenbond, e.d.

 

Kortom, een website voor kritische consumenten die iets willen weten van of vertellen aan een fabrikant. Fabrikanten stellen zich open op omwille van concurrentievoordeel en/of productinnovatie.

 

Mijn vragen: wat denken jullie van bovenstaande? stel dat de website met een paar goede voorbeelden populair wordt, zouden bedrijven dan geneigd zijn om mee te doen? Zijn TV-Programma's e.d. bereid om samen te werken?

Link naar reactie
  • 0

Ik zat inderdaad ook te denken aan de Keuringsdienst...

 

Het is wel steeds meer een trend om consumenten te betrekken bij het innovatie proces, het zou voor fabrikanten zeker mooi zijn als consumenten met goede feedback terug komen. Aan de andere kant kun je als fabrikant ook vaak wel informatie halen op fora waar mensen praten over producten en ervaringen. Wel is onze ervaring dat mensen (consumenten, maar ook professionals) vaak andere dingen zeggen dan doen. Als je ze observeert met een product, dan komen daar hele andere resultaten uit dan dat je ze vraagt naar hun ervaringen. Het is denk ik belangrijk hoe je zo'n site opbouwt, welke vragen je stelt, om met informatie te komen die relevant is en bruikbaar.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.