• 0

hoe een schildersbedrijf beginnen?

Hallo beste mensen,

 

Ik heb wel eens wilde plannen om voor mezelf te gaan beginnen, en zo dacht ik er over om een schildersbedrijf te beginnen, gewoon ZZP met een bestelauto op klus. Schilderen wordt door de meeste mensen als een klus gezien die ze liever laten doen want het kan stinken en geeft troep als je niet goed weet waar je mee bezig bent.

Dus leek het mij interessant om dit i.p.v. mijn huidige 40 uurige werkweek bij een werkgever als zelfstandig huisschilder aan het werk te gaan maar dan voor mijzelf! :)

 

Is dit haalbaar in jullie ogen?

Als ik een beetje adverteer krijg ik klanten daar ben ik niet bang voor maar juist de opstart papierenwinkel en belasting zie ik tegenop.

 

Is dit vak eigenlijk wel een vrij beroep?

Niet dat ik geen ervaring heb met schildertechnieken ofzo want ik heb als schilder gewerkt maar zonder de diplomas ervoor.

T is een handigheid en techniek die je moet ontwikkelen en dat leer je niet op een school is mijn idee.

 

even resumé ;

welke stappen moet ik ondernemen om dit plan te doen starten?

wat voor plannen moet ik maken? ondernemningsplan?

waar moet ik beginnen? hoeveel moet ik investeren in mijn situatie?

 

Graag advies!

 

Met vriendelijke groet,

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ronald en welkom !

 

Om maar met de deur in huis te vallen : start met een ondernemersplan. Google even en gebruik hierboven de zoekfunctie. Wanneer je nl dit plan aan het schrijven bent, krijg je inzicht in je situatie en wordt je gewezen op dingen waar je misschien nog niet aan gedacht had. Gebruik dit als leidraad voor je denkproces !

Mocht je ook een lening nodig hebben ivm aanschaf materiaal en busje, zul je ook met een plan op de proppen moeten komen.

 

Belasting e.d. zijn stappen die pas veel verder daarna komen. Het zijn iig geen grote boze wolven, dus maak je daar (nog) niet druk om !

 

Door het schrijven van je plan leer je ook wat je investeringen zijn, dus is die vraag ook beantwoord.

 

Begin bij de basis en heel veel succes !

Voor specifieke vragen weet ik zeker dat we je hier graag terug zien !

 

Marcel

Link naar reactie
  • 1

Ik heb een gouden tip voor je: zorg dat je niet te groot groeit en dat je je geld op tijd krijgt.

 

Ik ken iemand die nu aan zijn tweede schildersbedrijf bezig is en weer dezelfde fouten maakt: hij wil steeds groter worden, kan het werk niet aan en gaat kapot. Het ironische is dat het een steengoede schilder is en een echte 'ambachtsman'.

 

Bij zijn eerste bedrijf had hij op een moment dertig man personeel en een drankprobleem (het scheen dat hij regelmatig van de stijgers afdonderde). Ook had hij een flinke klus binnengehaald maar deze opdrachtgever ging (net nadat de klus af was natuurlijk) failliet. Hoppakee: zijn eigen bedrijf ook failliet.

 

De beste man start weer een bedrijfje, maar krijgt moeilijkheden met zijn schoonzoon omdat hij dezelfde naam gebruikt (zijn schoonzoon had het bedrijf doorgestart). Hoppakkee: een rechtszaak en ruzie met zijn dochter.

 

Toch start hij weer een kleinschalig schildersbedrijfje en haalt weer leuke opdrachten binnen. Hij richt zich wat meer op restauratie van oude panden en haalt weer een enorme klus in Amsterdam binnen. Hij moet weer personeel aannemen en je raad het al: de opdrachtgever gaat failliet... en weer een rechtszaak en hij raakt weer in geldproblemen.

 

Hij had twee prima schilders aangenomen overigens, maar die zijn al weer weg doordat hij het loon niet kon uitbetalen.... wat een ellende. Ik vraag me altijd af: waarom ga je zo door, zo wordt je vak toch een kwelling?

 

Maar goed, de moraal van dit verhaal: blijf nederig en houdt het kleinschalig, ook al is er meer werk dan je aankan. Ik geloof namelijk wel dat er gebrek is aan goede vaklui, maar deze vaklui moeten ook goed kunnen rekenen!

 

Zorg ook dat je een goede band opbouwt met je klanten, dan komen ze altijd terug. Probeer ze niet af te zetten maar leg een offerte neer die je ook kan onderbouwen (dus niet uit de losse pols). Vraag bij grote klussen om tussentijdse voorschotten.

 

Maar eigenlijk het belangrijkste: waarom wil je zelfstandig worden? Als je bij een baas werkt is je werkdag voorbij als je naar huis gaat, als je voor jezelf begint is dat voorbij. Dan mag je 's avonds nog eens je administratie gaan doen etc. Heb je daar wel zin in?

Zet alles op een rijtje en ga zitten rekenen. En vergeet je belangrijkste investering niet: jezelf. Zet ook eens op een rijtje wat je zelf wil en wat je niet absoluut niet wil. Het gaat er uiteindelijk om een beetje een lollig leven te hebben, toch?

 

Wandel ook nog eens bij de KvK binnen en stel je vragen. En Google je suf!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronald,

Maar direct even de advocaat van de duivel gaan spelen.

Je zegt dat je hebt geschilderd maar doe je dat nu nog en / of hoelang doe je dat al niet meer? Ik vraag dat omdat met name op gebied van Milieu er natuurlijk behoorlijk wat is veranderd in vergelijking met een aantal jaren geleden. Ken je die regels?

 

Dan zeg je dat schilderen een handigheid en techniek is    wat je met name leert in de praktijk. Dit is gedeeltelijk waar. Je krijgt natuurlijk de ervaring door de praktijk, echter bepaalde technieken leer je toch echt op school.

 

En dan.. hoe ga je je prijzen berekenen? Ik bedoel, voor een paar muren texen kun je nogal eens snel een prijsje maken, maar wat als het complex wordt? Alle kozijnen van een huis volledig laten behandelen? Dus afbranden, gronden, plamuren etc etc.

Mensen willen hiervoor voorafgaande graag een offerte. Kun je die berekeningen zelf maken?

Ken je met je ervaring alle verschillende soorten verf die nodig zijn voor hout, staal, muren etc?

 

Wat ik zou doen als ik jou was, is een aspirantgezel opleiding volgen voor je theoretische kennis die je heel goed kunt gebruiken en voor mijn gevoel zelfs onmisbaar is.

Ondertussen gewoon nog lekker tijdens deze opleiding wat voor een baas werken. En vast wat lijntjes uitgooien.

 

In deze tijd kun je mooi je ondernemersplan schrijven en na je opleiding heb je alvast een leuke basis.

Een mooi beroep en voor goede schilders is altijd werk is mijn ervaring.

 

Succes

 

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronald,

 

Volgens mij is je plan wel haalbaar, ik zat 2,5 jaar geleden met hetzelde idee en was ook wel een beetje huiverig voor "die papierwinkel" . Het heeft bij mij best een tijdje geduurd voordat ik de stap durfde te nemen, maar een flinke aanvaring met mijn toenmalige werkgever heeft uiteindelijk de doorslag gegeven en toen ben ik eind 2006 voor mezelf begonnen met een klussenbedrijf (voornamelijk schilderwerk).

 

Ik ben begonnen met een ondernemingsplan en me goed te orienteren.

Toen ik nog in loondienst was heb ik al werk/opdrachtgevers gezocht. Tijdens mijn opzegtermijn van 2 maand heb ik me ingeschreven bij de KvK en aangemeld bij de belastingdienst.

Ook heb ik via internet een aantal accountants gezocht die volgens mij passen bij mijn bedrijf. Bij twee kantoren op bezoek geweest en daarna met een van deze in zee gegaan. Ik heb erg veel aan adviezen van mijn accountant gehad, ook direct begonnen met het opzetten van de boekhouding en mijn ervaring is dat als je dit netjes bijhoudt en en inboekt de tijd die je nodig hebt voor deze "papierwinkel"best meevalt.

 

Ik vind het belangrijk dat ik netjes verzorgd overkom op mijn klanten en daarom heb ik voordat ik begon werkkleding laten drukken met mijn logo.

De eerste tijd heb ik in mijn prive auto mijn werk gedaan maar dat begon al snel tegen te vallen vanwege ruimtegebrek, toen was er nog geen crisis en was het geen enkel probleem om bij de bank een krediet te krijgen en toen heb ik een nieuwe bus gekocht en ook deze direct laten bedrukken.

 

Op je vraag hoeveel moet ik investeren: ik denk dat je ervoor moet zorgen dat je netjes en vertrouwd over moet komen, dus nette werkkleding, nette bus, en ook zeker niet onbelangrijk zorg voor goed gereedschap, vandaag nog kreeg ik de opmerking van een klant dat ik mijn zaakjes zo netjes voor elkaar heb en dat ze daarom zelf nooit aan de klus zouden beginnen. Het meeste werk dat ik heb komt binnen via mond- op mond reclame, adverteren doe ik eigenlijk niet.

 

Als je goed werk levert denk ik dat je plan haalbaar is, en ik vind het vanaf de eerste dag dat ik zelfstandig ben geweldig ! je hebt wel meer (administratief) werk als wanneer je bij een baas werkt maar zoals ik al zei als je het bijhoud is het volgens mij goed te doen.

Begin maart is er in de evenementenhal in Hardenberg de S.G.A. beurs daar is erg veel te leren en te zien , zeker een aanrader om te gaan kijken.

 

Veel succes,

 

Chris.

 

 

 

 

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronald en de andere,

 

Goede vraag ook ik heb wel interesse in een eigen schilderbedrijf MAAR:

Als ik in Nederland woon en mijn collega in België kunnen we dan ieder apart een zaak starten maar toch samen werken in beide landen?

 

Groeten Mart

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.