• 0

Startende ondernemer zoekt advies over instappen in bestaande VOF

Graag win ik jullie advies in als ondernemers. Zodoende zal ik eerst even kort een inleiding geven.

 

Momenteel ben ik nog werkzaam voor een bedrijf waar ik in loondienst ben. Echter sta ik op het punt om partner te worden van een eenmansbedrijf. De persoon in kwestie ken ik nog niet zo goed, maar wij hebben nu afgesproken om eerst een proef periode aan te gaan van 1 jaar. Waarbij ik eerst 3 maanden vanuit mijn huidige functie opdrachten op mij neem en vervolgens dan 6 maanden in dienst treed om vervolgens daarna wellicht al eerder partner te worden. Dit is uiteraard allemaal nog afhankelijk van hoe het samenwerken verloopt.

 

Dit betekend dat er veel veranderd in mijn financiele situatie. Dus mijn vraag: Binnen welke belasting schaal val ik momenteel? En vanaf welk bedrag moet ik meer belasting gaan betalen?

 

Momenteel verdien ik per jaar 34.200 euro en zijn mijn jaarlijkse hypotheek lasten 15.600 euro (incl alles). Deze kosten draag ik momenteel samen met mijn vriendin. Zitten daar bijvoorbeeld ook nog risico's aan of gevolgen?

 

Elk ander advies dat jullie mij kunnen geven, los van mijn belasting schaal, is natuurlijk van harte welkom. Met name omdat ik startend ondernemer zal worden ben ik benieuwd naar eventuele tips en advies hoe dit verder op te zetten.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo!

 

Fout 1: 'De persoon in kwestie ken ik nog niet zo goed'

Dus je wil met iemand die je nog niet kent een bedrijfje opzetten, of ga je in loondienst bij deze persoon? Ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat je deze persoon wel leert kennen, met iemand samenwerken is bijna een soort huwelijk. Staat er iets op papier wie wat moet gaan doen? Let op het fundament waar je de boel op neer gaat zetten.

 

Fout 2: 'Binnen welke belastingschaal val ik momenteel'.

Je wilt iets gaan ondernemen (anders zat je niet op dit forum) en je zal dus moeten leren zaken zelf uit te zoeken. Hiervoor heb je een accountant en/of hypotheekadviseur nodig. Ook kan je op internet een hoop vinden.

 

Fout3:'Zijn er nog risico's aan of gevolgen'

Yep, je breedbeeld tv en je Ipod worden van de bank als je niet oppast. Je loopt nu eenmaal 'ondernemersrisico', dat is de prijs die je moet betalen als je zelfstandig wilt worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

@ Zeemeeuw je hebt helemaal gelijk. Als ondernemer moet je inderdaad dingen zelf ook opzoeken. Vandaar ook dat ik bij dit forum terrecht ben gekomen. En ik moet zeggen het meeste leer je nog altijd uit ervaringen van andere.

 

Uiteraard is er risico en daar ben ik mij ook goed van bewust. Wat betreft het samenwerken met iemand die ik niet ken ben ik het ook helemaal met je eens. Wij zijn druk bezig om de afspraken op papier te zetten en inderdaad elkaar beter te leren kennen. Vandaar ook een proefperiode van 1 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Belastingschijf per loon per jaar    jonger dan 65 jaar    Ouder dan 65 jaar

1) t/m € 17.319     33,65%     15,75%

2) € 17.320 t/m € 31.122     41,40%     23,50%

3) € 31.123 t/m € 53.064     42%     42%

4) € 53.065 of meer     52%    52%

 

Klopt dit met wat jullie weten.. Dit betekend gewoon dat ik al in schijf 3 zit momenteel..

Link naar reactie
  • 0

Sorry ik was nog wat vergeten:

 

Je praat wel over geld en de financiële kant van de zaak. Maar wat zegt je 'gut feeling': ik ga ervoor of nwah, kweetutnietzo... Luister ook eens naar dat stemmetje in je hoofd en ga eens op je gevoel af. Klinkt misschien gek maar ik heb veel stomme beslissingen gemaakt uit rationele overwegingen, en geweldige beslissingen als ik op mijn gevoel afging.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Eigenlijk zegt mijn Gebruikersnaam al een hele hoop ;D

 

Ondernemen is geen spel maar een hele serieuze bezigheid, je moet er vol in, anders....game over!

(zo nog meer inkoppertjes? ;) en ja, je zal vast in de game-industrie gaan ondernemen...)

 

Uiteraard nog een advies: zet alles goed op papier, mn op welke termijn je tegen welke condities kan/mag instappen als partner!

 

E.

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

ik heb meer vragen

wat is de juridische structuur van die eenmanszaak , en wat voor n juridische partner word jij ?

wat is de financiele historie van die eenmanszaak, want he zou zo maar kunnen zijn dat nadat eea bij de KvK is aangepast je hoofdelijk aansprakelijk bent voor de volledige schulden van je gloednieuwe partner.

ofwel hij of zij heeft zn schulden gehalveerd danwel volledig afgewenteld.

 

samen een zaak is prima, maar je zou dit "nieuwe samen" ook in een nieuwe bv oid kunnen stoppen, en dan pas partner worden hierin, das wellicht ook beter voor je partner omdat je zijn historische inbreng in die nieuwe eenheid beter kunt waarderen (financieel dan) en je kunt inverdienen.

 

succes, en inderdaad as je gut feeling zegt doen, dan gewoon doen indien je je nieuwe partner kunt vertrouwen en dit door derden (bank, leverancier, klant, vriend of vriendin) hebt weten te verifieren, per slot het is een serieuze stap.

Link naar reactie
  • 0

Momenteel is het een eenmanszaak. En het idee dat momenteel op tafel ligt is om op basis van een VoF verder te gaan. Echter voordat wij zover zijn ben ik al weer 1 jaar verder. In eerste instantie ga ik gewoon in loondienst en moeten wij elkaar leren kennen. Wat dat betreft ben ik wel heel voorzichtig, want ik wil niet onbekende schulden ineens op mij nemen waar ik geen bijdrage aan heb geleverd.

 

Daarnaast is een BV wellicht wel een mogelijkheid, maar daar staat tegenover dat je pp 20k moet inleggen. Of is dit minder of meer?

Zo'n bedrag kan ik momenteel niet opbrengen om een BV op te zetten. Wellicht is een lening van de bank een optie, maar dat is iets waar ik naar ga kijken.. Het geeft namelijk wel meer zekerheid.

 

Wat betreft mijn Gut feeling. Die zegt GAAN! Elke keer als ik er mee bezig ben merk ik dat dit is wat ik wil doen. Voorbeeld: zo lag ik laatst in bed en kwam ik op een briljant idee voor een game concept. Vervolgens was ik zo enthousiast dat ik 2 uur niet heb kunnen slapen en het concept verder heb uitgewerkt (dit was op vrijdag avond).

 

Uiteraard moet het werk niet alleen leuk zijn, maar moeten wij ook goed kunnen samenwerken. Daar gaan wij achter komen door dit proef jaar in te gaan.

 

Ik ben dankbaar voor al jullie informatie. Het geeft mij extra informatie over de zaken waar ik rekening mee moet houden en het bevestigd ook al heel veel zaken die ik voor mijzelf heb overwogen.

Link naar reactie
  • 0

HI

ik probeer de zaken altijd simpel te houden, en werk bij voorkeur met een BV (en ik het kader van 1 BV is geen BV dus min. 2 BV's). Wellicht fiscaal niet optimaal bij kleinere ondernemingen, maar...gaan we er vanuit dat we allemaal groeien en op termijn (mogelijk) verkopen...dan beter direct goed regelen.

 

Oprichtingskapitaal is min. 18K, maar wellicht dat de huidige eenmanszaak kan worden ingebracht met die minimale waarde. Dan is er al 1 BV (werkmij). Jouw partner kan regelen dat ie uiteindelijk een holding + werkmij constructie heeft.

De holding kan jou (of jouw op te richten holding) dan de optie geven op op termijn een x% in de werkmij te verkrijgen.

Op moment dat jij instapt geeft de zittende aandeelhouder (balans)garanties en evt. vrijwaringen voor de gebeurtenissen uit het verleden, die mogelijk nog in de toekomst naar boven komen.

 

 

Erwin

 

NB lees ook die info op HL over holding en werkmij constructies, AB (aanmerkelijk belang) aandelen houden via holding of in prive, inbreng in natura (geruisloos, ruisend).

 

 

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.