• 0

Huurverlaging aanbieden?

Ik verhuur mijn winkelpand aan startende ondernemers sinds 09-2007.

 

Vanmorgen hebben we een gesprek gehad,omdat de zaken (uiteraard) niet zo goed gaan. Hun starterscontract loopt tot september a.s., daarna kunnen ze verder huren voor 3 jaar of opzeggen. Ze willen graag doorzetten als dat financieel mogelijk blijkt te zijn, maar e hebben natuurlijk nog 'geen vlees op de botten'.

 

Ik overweeg om hen tot september een kwart van de maandelijkse huur kwijt te schelden. Is dit verstandig en moet e.e.a. mondeling of schriftelijk vastgelegd worden? Heeft dit nog andere consequenties, behalve dat het mij geld kost? ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiteraard gewoon een bedrijfseconomische beslissing met de volgende afweging:

 

- kan je snel een nieuwe huurder vinden voor het "normale" bedrag (officiele opzegtermijn is denk ik 6 maanden voor september, dus a.s. maart?)

- wat is de kans dat zij sowieso opzeggen

- wat is het risico dat ze voor sept. niet meer kunnen betalen (ook jij kan denk ik in maart opzeggen, dus dat moet je ook overwegen)

Tevens:

- er is nog een verschil tussen kwijtschelden (ben je in ieder geval wat kwijt) en betalingsregeling (als er wel vet op de botten komt wordt er alsnog betaald, in feite leen je hen dan).

 

Tot slot:

sowieso alles schriftelijk vastleggen.

en uiteraard het menselijke aspect, wil je hen helpen, hoe is je relatie met je huurders e.d.

 

NB: mocht je aan het overwegen zijn om pand te verkopen, dan is huurkorting niet handig. Dan kan je volgens mij nog beter geen huurders hebben...

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Ik was me er niet van bewust dat ze een opzegtermijn hebben en dus per 1 maart op zouden moet zeggen indien ze niet door willen gaan. Bij mijn weten staat zoiets niet in het (standaard) huurcontract.

 

Ze hebben contact met en 'adviseur' bij de KvK. Ze zijn begonnen met een starterskrediet van de Gemeente. Ze willen nagaan of ze de zaak ook aan een andere starter kunnen overdoen...... daaruit blijkt dat ze eigenlijk weinig vertrouwen in hun zaak hebben.

 

Ik wil graag 'menselijk' zijn, maar ik wil ook niet in eigen vlees snijden. Eventuele andere huurders staan vermoedelijk niet in de rij.

Dit is dus een moeilijke afweging .

 

Ik ben (nog) niet van plan om het pand te verkopen.

Link naar reactie
  • 0

ik zou zeggen, kijk het huurcontract nog even na, hoeft niet per se 6 maanden te zijn, maar zo maar aflopend lijkt mij niet.

Eerder stilzwijgend verlengd. Dat wil je wellicht ook niet, dus dat moet je ook nog even goed bekijken en overwegen...een huurder die uiteindelijk niet kan betalen is geen huurder. En dan kom je volgens mij ook nog eens in ingewikkelde uitzettingsprocedures terecht, maar daar ben ik niet zo in thuis.

E.

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.