• 0

Starter met koudwatervrees: nadelen voor mij aan het starten van een bedrijf?

Hallo,

 

Ik wil een éénmanszaak beginnen.

 

* hoofdvestiging = thuis (dus geen huur voor kantoor ruimte of andere apparatuur waarvoor je geld zou moeten betalen).

 

Ik zal geld verdienen via mijn website (mollie etc.), ik zal dus geen schuld kunnen krijgen of failliet kunnen gaan doordat ik mijn schuld bij klant 1, 2 en 3 niet kan betalen puur omdat ik geen klanten zal hebben.

 

Ik kan dus alleen failliet gaan als ik het geld voor mijn domeinnaam, hosting, prive verzekering etc. niet kan betalen? Of zijn er nog andere punten waardoor ik "failliet" kan gaan? Moet ik bijv. een boekhouder hebben? Of kan ik zelf mijn inkomsten/uitgaven bijhouden en dit melden bij de belastingdienst etc?

 

En wat als ik bijv. geen zin meer heb in een éénmanszaak en wil stoppen? Wordt er dan het 1 en ander gecontroleerd en zeggen zij JA of NEE? Of kan ik gewoon naar de KvK stappen en zeggen dat ik wil stoppen?

 

Raden jullie mij (IN MIJN GEVAL, ZOALS IK HIERBOVEN HEB OMSCHREVEN) aan om een éénmanszaak te starten? Ik ben in mijn eentje en voor een BV heb ik het geld niet voor (startbedrag van 18.000 op je rekening).

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en meer informatie kunnen geven zodat ik weet wat ik kan/moet doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als zelfstandige registreer je je bij de kvk, dit kost je 40 à 50 euro per jaar, afhankelijk van de onderneming die je gaat starten kan het zijn dat je je moet aansluiten bij een ondernemers organisatie. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de detailhandel dan ben je verplicht om je aan te sluiten bij het HBD. Dit kost je ongeveer 80,- Euro per jaar. De kvk wijst je hier uiteraard ook op bij het registreren van je onderneming. Het stoppen als zelfstandige is eigenlijk net zo eenvoudig als het starten.

 

Als je een klein beetje boekhoudkundig bent aangelegd dan kom je zelf een heel eind, er zijn hier genoeg boeken en hulpmiddelen over te vinden. Ben je dit niet dan adviseer ik je een belastingadviseur / boekhouder in de arm te nemen.

 

Als je als eenmanzaak, zzper, zelfstandige, freelancer failliet gaat dan betekent dit dat je als persoon ook failliet bent.

 

Welke fouten zou je kunnen maken bij het uitoefenen van je beroep en hoe hoog zou een eventuele schadeclaim kunnen zijn. Lastig te zeggen natuurlijk, maar dit zijn wel zaken waar je over na moet denken. Uiteraard kun je je hier ook weer tegen verzekeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

bedankt voor uw reactie.

 

Ik zal voornamelijk geld verdienen via mijn website (mollie, ideal etc.) gebruikers kunnen bijv. VIP-lid worden met behulp van mollie/ideal (bellen naar of smsen of met behulp van ideal geld storten)

 

ik zal dus puur geld verdienen door dit. Ik zou dus nooit schuld kunnen krijgen door mijn website.

 

Dus enige dingen waarvoor ik schuldeisers kan krijgen of failliet kan gaan:

- niet kunnen betalen van domein en hosting kosten

- niet kunnen betalen van mijn prive verzekering (DSW)

 

??

 

Voor de rest zal ik nooit geld lenen van.... , rood staan of iets voor mijn website laten maken en dan zeggen: "ik heb geen geld, ik kan het niet betalen" waardoor ik schuldeisers aan mijn deur krijg.

 

en ik zal het zelf wel bij kunnen houden (mijn inkomsten/uitgaven) maar heb er niet veel verstand van. Mijn neef heeft boekhouden gedaan (en een dilpoma) misschien dat hij mij hiermee wel wilt helpen.

 

 

 

Als zelfstandige registreer je je bij de kvk, dit kost je 40 à 50 euro per jaar, afhankelijk van de onderneming die je gaat starten kan het zijn dat je je moet aansluiten bij een ondernemers organisatie. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de detailhandel dan ben je verplicht om je aan te sluiten bij het HBD. Dit kost je ongeveer 80,- Euro per jaar. De kvk wijst je hier uiteraard ook op bij het registreren van je onderneming. Het stoppen als zelfstandige is eigenlijk net zo eenvoudig als het starten.

 

Als je een klein beetje boekhoudkundig bent aangelegd dan kom je zelf een heel eind, er zijn hier genoeg boeken en hulpmiddelen over te vinden. Ben je dit niet dan adviseer ik je een belastingadviseur / boekhouder in de arm te nemen.

 

Als je als eenmanzaak, zzper, zelfstandige, freelancer failliet gaat dan betekent dit dat je als persoon ook failliet bent.

 

Welke fouten zou je kunnen maken bij het uitoefenen van je beroep en hoe hoog zou een eventuele schadeclaim kunnen zijn. Lastig te zeggen natuurlijk, maar dit zijn wel zaken waar je over na moet denken. Uiteraard kun je je hier ook weer tegen verzekeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Misschien kun je iets meer vertellen over wat je gaat doen?

 

Als je geld gaat verdienen dan geef je dit ieder jaar op aan de belastingdienst en dan betaal je daar als eenmanszaak inkomstenbelasting over. Deze belasting zet je apart zodra je geld hebt verdiend en als je dit altijd doet dan heb je dus aan het einde van het 1e jaar voldoende geld om je belasting te betalen.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Manon GJ,

 

Ik ga een website beginnen met een forum, berichtenbalk etc.

VIP-leden hebben meer mogelijkheden. Paar keer gratis op het berichtenbalk,VIP-room op het forum.

 

Met behulp van ideal of mollie kunnen gebruikers VIP worden (voor meer mogelijkheden), zij kunnen "credits" opwaarderen en hiermee bijv. op het berichtenbalk schrijven (1 bericht is 50 credits o.i.d).

 

Voor de rest zal ik alleen kosten maken aan mijn website wanneer ik een nieuwe systeem laat maken. Dat zal ik alleen doen als ik (genoeg) geld heb zoals ik in mijn vorige reactie heb aangegeven.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt als een ondernemersdroom: geen schulden maken en geld komt binnen. Eerlijk gezegd zie ik geen probleem als het is zoals je het brengt. Let wel: de aansprakelijkheidsclaim is geen spook. Als iemand iets op jouw forum plaatst dat als smaad bestempeld wordt en jouw disclaimer is niet afdoende, dan .....

 

Begin met een eenmanszaak. Als de site succesvol is, kun je altijd nog een BV overwegen. Zie:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Een boekhouder is niet verplicht, maar veel ondernemers die het zelf doen, schieten zichzelf in de voet met gemiste fiscale voordelen. Een check eens per jaar door een fiscalist is op zijn minst aan te bevelen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je moet natuurlijk wel zorgen voor inkomsten, anders kun je jezelf straks niet meer onderhouden en ga je als persoon failliet. Uiteindelijk betaal je ook voor het onderhoud van je huis, de hypotheek, eventuele auto, gezin en heel belangrijk eten.

Succes!

( Klinkt misschien simpel, maar kan zijn dat je het even over het hoofd gezien hebt).

 

P.s ik weet niet hoeveel transacties je per maand op je site hebt, maar bij de grote aanbieders van Ideal betaal je ook opstartkosten en houdt er rekening mee dat je voor Ideal rond de €0,75 per transactie betaald.

 

 

Je moet de lat hoog genoeg leggen om eronder door te kunnen."

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt inderdaad een beetje als een droom, maar soms komen die ook uit.

 

Als je stopt met werken, gelden je huur, gas water etc natuurlijk wel als lasten..

 

Verdere lasten zijn SEO en andere vormen van reclame. Tenminste, als je van jouw idee een succes wil maken is dat nodig.

 

Het begint allemaal bij een ondernemingsplan.. daar heb ik nog niets over gehoord, maar is zeker van groot belang om de realistische situatie in beeld te brengen.

 

Mijn ervaring is : There is no such thing as a free ride

 

Wat jij gaat proberen hebben al 1000en voor U gedaan en het is verstandig dit te realiseren, want dat zijn jouw eerste concurrenten. Zij verdienen al (als het goed is) en hebben middelen en tijd om voor te blijven.

 

Kortom, de gedachte van "ik ga alleen maar geld verdienen" is leuk, maar een illusie. Je zult eerst flink moeten zaaien en water geven voor er geoogst kan worden.

 

Veel succes!

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Even een paar vraagjes die mij zo even te binnen schieten

 

Met je forum ga je dus geld verdienen, je zal het dus van je bezoekers aantallen moeten hebben. Maar wat heb jij meer te bieden dan je concurrenten? Hoe groot zijn deze? maken zij ook gebruik van een VIP constructie? Vragen deze hier ook geld voor? Hoe ga je adverteren? Wat is je marketing budget? EN is het niet mogelijk om dit naast een vaste baan te doen ?

 

Groeten Rick

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

mijn website heeft een bepaalde doelgroep, namelijk Turkse mensen. (15/35 jaar)

Er zijn misschien veel van dit soort websites, maar een website dat zich richt op Turkse "jongeren" heb je niet veel van. (bijv. marokko.nl, speciaal gericht op Marokaanse internet gebruikers)

 

Ik denk dat dit een gat in de markt is en dat ik hiermee veel Turkse, maar ook Nederlanse, Marokaanse jongeren zal trekken naar mijn website. En met behulp van een VIP-systeem, Mollie-systeem etc. Ik heb veel mensen in mijn omgeving, zodat ik mond op mond reclame kan doen, op internet heb je veel sites waar je gratis je URL kunt plaatsen. En familieleden, bekenden, kennissen etc. Op het begin wordt het misschien niet druk maar uiteindelijk hoop ik duizenden leden te krijgen en mischien na 1 jaar of 1,5 /2 jaar tienduizenden leden.

 

En ik ben bijna 21 jaar. Ik woon bij mijn ouders. Dus ik betaal geen huur, geen water kosten, geen electriciteits kosten etc. En ik ben op zoek naar een vaste baan tot en met augustus, want in september ben ik van plan om te beginnen met een HBO-opleiding. (daarna kan ik als het mogelijk is altijd nog parttime werken).

 

Vandaar dat ik alleen kosten heb voor mijn domein, hosting en verzekering (DSW)

en eventueel als ik iets laat maken voor mijn website of iets wil kopen. Maar dat doe ik dan alleen als ik geld heb.

Link naar reactie
  • 0

Als zelfstandige registreer je je bij de kvk, dit kost je 40 à 50 euro per jaar, afhankelijk van de onderneming die je gaat starten

 

Ik kreeg anders vorige week een factuur van de KvK binnen met € 90,93 >:(

 

Dan is jouw onderneming in Roosendaal een VOF

 

Ja dat klopt... Stom stom, had ik kunnen weten dat voor elke rechtsvorm een andere bijdrage geldt... :-[

Link naar reactie
  • 0

Als zelfstandige registreer je je bij de kvk, dit kost je 40 à 50 euro per jaar, afhankelijk van de onderneming die je gaat starten kan het zijn dat je je moet aansluiten bij een ondernemers organisatie. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de detailhandel dan ben je verplicht om je aan te sluiten bij het HBD. Dit kost je ongeveer 80,- Euro per jaar. De kvk wijst je hier uiteraard ook op bij het registreren van je onderneming. Het stoppen als zelfstandige is eigenlijk net zo eenvoudig als het starten.

 

Als je een klein beetje boekhoudkundig bent aangelegd dan kom je zelf een heel eind, er zijn hier genoeg boeken en hulpmiddelen over te vinden. Ben je dit niet dan adviseer ik je een belastingadviseur / boekhouder in de arm te nemen.

 

Als je als eenmanzaak, zzper, zelfstandige, freelancer failliet gaat dan betekent dit dat je als persoon ook failliet bent.

 

Welke fouten zou je kunnen maken bij het uitoefenen van je beroep en hoe hoog zou een eventuele schadeclaim kunnen zijn. Lastig te zeggen natuurlijk, maar dit zijn wel zaken waar je over na moet denken. Uiteraard kun je je hier ook weer tegen verzekeren.

 

Hoe ligt de KvK ons hierover in dan? Mondeling als we ons inschrijven? Of staat het ook in één van hun brochures?

 

Wij waren vandaag toch erg verrast toen we een brief van de HBD ontvingen.

eigenlijk dacht ik als eerste dat het een of ander oplichters bedrijf was. Prachtige brief, prachtige website, uit beiden kan ik opmaken dat het geld kost. Maar ik kan na 2 minuten zoeken nergens ontdekken hoeveel geld het kost.

15 secs op HL zoeken en ik heb dit bericht gevonden.

 

Nu ben ik toch even benieuwd of we hier niet onderuit kunnen komen?

Wij verkopen enkel vanuit huis (geen fysiek winkelpand en ook geen webwinkel en ook nog eens partime = <12uur)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was er ook niet over ingelicht en dacht ook dat het oplichting was. Je kan de zoekfunctie nog even gebruiken, er zijn veel topics over. Er was wel soort regeling van hoe minder je verdient hoe minder je betaald.

 

ik ben nu wel nieuwsgierig hoe het met topicstarter is gegaan.

Link naar reactie
  • 0
Nu ben ik toch even benieuwd of we hier niet onderuit kunnen komen?

Wij verkopen enkel vanuit huis (geen fysiek winkelpand en ook geen webwinkel en ook nog eens partime = <12uur)

 

Dit heeft helemaal te maken met hoe je bij de KVK ingeschreven staat (branche activteiten)

 

Als uw verzamelinkomen in 2007 of 2008 lager was dan € 17.590,- dan kunt u een verzoek om vermindering van de heffing indienen. U kunt in de tabel nagaan of de korting ook voor u geldt. (bron: HDB website)

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.