• 0

Hoe aandelen op de balans te presenteren

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak en heb ontvangen gelden voor een deel belegd in aandelen. Nu heb ik er een aantal vragen over hoe deze te presenteren.

 

1. Behoren aandelen tot de liquide middelen, omdat ze direct opneembaar zijn of onder een andere categorie?

 

2. Is de waarde op de balans de actuele waarde of de aankoopwaarde?

 

3. Indien sprake is van actuele waarde, hoe boek ik en presenteer ik dan de ongerealiseerde waardestijging of -daling?

 

4. Eventuele verkopen met winst/verlies, hoe ga ik daar mee om? Komen deze in de winst- en verliesrekening onder bedrijfsopbrengsten cq -lasten en zijn deze dan belast voor de inkomstenbelasting?

 

Ik ben benieuwd wat jullier er van vinden.

 

met vriendelijke groet,

Harry

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Harry

 

een reactie van mij in een ander gelijkend topic:

 

Ook een eenmanszaak kan effecten houden en daarvoor gelden de boekhoudregels zoals die ook voor een BV gelden. Je mag de effecten waarderen tegen de laagste van: aankoopwaarde of lagere marktwaarde.

 

Door de recente koersverliezen kun je beiden dus straks (in de jaarstukken 2008) waarderen op de marktwaarde per 31-12-2008.

 

Dit komt voort uit het principe dat, zolang je de effecten niet verkocht hebt, een koersstijging niet voorzienbaar is en een koersdaling wel. Verlies mag je dus nemen als dat gerealiseerd is. Koerswinst moet je nemen bij staking of verkoop (ook tussentijds) van de effecten. Hierin zie je de essentie van goedkoopmansgerbuik: winsten alleen nemen als die gerealiseerd zijn en verliezen nemen als die voorzienbaar zijn.

 

Voorbeeldje:

 

Gekocht in 2008: ING voor € 100.000, 5.000 stuks, dus 20 euro per aandeel

Waarde eind 2008: ING € 70.000, 5.000 stuks, dus 14 euro per aandeel

 

Nu mag je voor 2008 op de aandelen ING 30.000 verlies nemen (5.000 stuks maal 6 euro koersdaling).

 

In 2009 verkoop je 1.000 stuks voor 20 euro per stuk. Deze staan op de balans voor 14 euro per stuk. Je maakt dan een boekwinst van 6 euro per aandeel. Maal 1.000 stuks geeft dus een winst van 6.000 euro.

 

Eind 2009 heb je dus nog 4.000 stuks over. De koers bedraagt dan, stel, 22 euro per stuk. Je hebt ze echter gekocht voor 20 euro per stuk. Eind 2009 mag je dan waarderen: 4.000 stuks maal 20 euro = 80.000 euro.

 

Die 4.000 stuks stonden eind 2008 op de balans voor 4.000 x 14 = 56.000. Nu (eind 2009) is de waarde 80.000, dus dan tevens een winst van 80.000 - 56.000 = 24.000 euro.

 

Jouw vragen derhalve:

 

1. aandelen neem je apart op onder het kopje effecten.

2. zie hierboven, laagste van aankoopwaarde of lagere marktwaarde

3. NVT. Koerswinst pas nemen bij verkoop, verlies bij lagere koers dan aankoopkoers

4. winsten zijn IB belast, verliezen aftrekbaar in de onderneming

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het duidelijke antwoord Joost.

 

Dan is mijn logische gedachte, dat het verstandig is om beleggingen, waarvan je beoogt een hoger rendement te behalen, het beste in privé te houden. Dan blijven ze in elk geval buiten schot voor de IB en zijn ze enkel belast in box 3. Het lijkt me niet, dat je "slechte" beleggingen aanhoudt om de winsten te drukken. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar heb ik al gebruik gemaakt van het sommetje van Joost Rietveld voor het waarderen/presenteren van aandelen op de balans. Een duidelijk verhaal.

Helaas is voor het volgende boekjaar mijn situatie net anders dan omschreven.

Het 1e jaar heb ik de waardevermindering van mijn aandelen als verlies genomen (overigens in een stamrecht BV), conform voorbeeld 6€ verlies per aandeel

Het volgende boekjaar is de koers weliswaar gestegen maar niet boven mijn aanschafwaarde. ik heb niets verkocht

Dus afgaande op het voorbeeld, aankoop tegen €20, eind 2008 €15, en eind 2009 geen koers van 22€ (volgens het voorbeeld) maar, laten we zeggen 16€.

Mijn aandelen zijn dus 2€ per aandeel gestegen maar nog steeds onder aanschafwaarde.

Hoe laat ik dat op mijn balans zien. Heb ik nu €2 winst per aandeel te presenteren of.....?

Ik ben wat laat met mijn aangifte dus een snelle reactie waardeer ik bijzonder

Alvast dank

Link naar reactie
  • 0

Hai heb jij ooit antwoord op deze vraag gekregen, cq. ben je eruit gekomen ? ik heb nl. voor het eerst sinds 15 jaar ook deze situatie : ongerealiseerde koerswinst op aandelen die ik nog niet verkocht heb. In mijn VPB aangifte worden ze echter als gerealiseerde koerswinst gezien, is dit juis of doe ik iets verkeerd ? Alvast bedankt voor je feed-back.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.