• 0

Vriendin bij mij op loonlijst, of zelf inschrijven KVK?

Goedendag,

We zitten met het volgende:

Ik heb sinds juli vorig jaar een eenmanszaak en ik hoop dit jaar een winst (voor bel) van 20.000 te maken. Mijn vriendin start 1 maart ook als zelfstandig ondernemer. Ze gaat zorg doen voor mijn opa en oma via een thuiszorginstelling, en daarnaast gaat ze een eigen nagelstudio opzetten. Ze verwacht ongeveer 1200 euro per maand te krijgen voor de zorg, en na een half jaar als de nagelstudio van de grond is ongeveer 1000 euro winst per maand.

 

Ik vroeg mij af wat is nu gunstiger voor haar (en mij). Dat zij zichzelf inschrijft bij de kvk en dan voordeel heeft van zelfstandigenaftrek, startersaftrek, 10%MKB vrijstelling (ze voldoet aan het urencriterium). Of dat ze bij mij op loonlijst komt en dan haar verzekeringen heeft zoals ww en ziektewet.

 

Hoe kan ik dit bepalen, welke gegevens zijn er nog nodig.

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag A.vt.K

 

Ik zie geen reden om haar in loondienst te nemen en dan alle fiscale voordelen van haar ondernemerschap mis te lopen.

Ondernemen is risico's nemen, dus ook een beperkte verzekeringsplicht hoort daarbij. Dekking tegen AO kan ze zelf regelen.

 

Laat haar gewoon een eenmanszaak inschrijven bij de KvK. Als ze voldoende uren maakt (min. 1.225), dan zit het met de fiscale voordelen wel snor. En die voordelen zijn beslist groot genoeg om zaken als arbeidsongeschiktheid af te dekken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.