• 0

Koffie verkoop moet op gang komen om ons bedrijf te redden

Een tijdje terug ben ik samen met een zaken partner in een Zweeds koffie avontuur gedoken. Helaas gaat het niet zo snel als we gehoopt hadden en zijn we naarstig opzoek naar feedback en ideeen over hoe we onze sales weer op gang kunnen krijgen.

 

De details:

De Philips Senseo en bijbehorende koffie pads zijn niet in Zweden te krijgen. Wij besloten om de machine en pads naar Zweden te importeren en in een abbonementen formule te verkopen. Met andere woorden, je abboneerd je op koffie. Je weet waarschijnlijk hoeveel koffie je drinkt en maandelijks wordt een hoeveelheid bij je thuis afgeleverd. Je kan natuurlijk je abbo instellingen naar behoefte veranderen via de website.

 

Momenteel hebben we 12 verkoop punten in Zweedse witgoed winkels en de verkoop loopt helaas voor geen meter. We hebben de Senseo machines op zeer opvallende displays in de winkels staan en mensen kunnen direct in de winkel hun koffie proeven alvorens ze zich abboneren. De machine krijg je bij het abbo geleverd. We hebben in-store reclame hangen en er staan zeer gelikte folders bij. Uit de feedback van de verkopers blijkt dat de koffie over het algemeen als goed ervaren wordt maar dat het abbo model angst aan jaagt.

Witgoed verkopers hebben over het algemeen geen ervaring met abbo verkoop en we doen ons best om hen "op te voeden". Dit wordt echter steeds moeilijker aangezien de verkoop niet loopt. Uiteindelijk richten de winkel medewerkers zich op de producten die goed verkopen zodat hun commissie niet onder druk komt te staan. De marge op een afwasmachine is eenmalig (direct) hoger, op ons abbo model verdienen ze een maandelijkse marge op de koffie. Deze maandelijkse marge kan op termijn vele malen hoger zijn dan de andere marges maar dat wordt als "vogels in de lucht" ervaren.

 

Al met al hebben we onze hoop voor de B2C markt op de korte termijn in rook op zien gaan. We verwachten dat de huidige economische situatie een rol speelt maar ik kan me niet voorstellen dat dat de enige reden is.

 

Ondertussen hebben we besloten om ons actief te richten op de klein zakelijke markt (bedrijven tot 15 medewerkers). De concurrenten op de zakelijke koffie markt richten zich voornamelijk op bedrijven met 15 medewerkers of meer aangezien hun machines vaak te duur zijn voor de kleinere ondernemers. De Senseo is daar vanzelfspreken een mooie oplossing voor. Onze prijzen zijn substantieel goedkoper dan de zakelijke koffie alternatieven maar natuurlijk duurder dan een gewoon bakkie prut.

 

Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een reseller netwerk van bedrijven die vandaag de dag al kantoorartiekelen verkopen. Ook zijn we bezig om landelijke verkopers te werven die op commissie basis ons product nationaal verkopen. We merken echter dat het op gang krijgen van de B2B sales erg traag gaat.

 

Omdat we een kleine onderneming zijn is ons advertentie budget erg gelimiteerd (ongeveer 10k euro) en als we niet snel momentum ontwikkelen dan moeten we waarschijnlijk stoppen met ons avontuur. We zijn bereid geld uit te geven maar zijn huiverig om met losse flodders te schieten (aangezien we niet zo veel kogels hebben)

 

Met andere woorden, alle ideeen, feedback en vragen zijn erg welkom.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn eerste vraag is waarom je ervoor gekozen hebt op abonnementsbasis koffie te gaan leveren.

 

Ik mag graag in de winkel in NL alle verschillende soorten, merken en leveranciers testen. Een abonnement geeft me het gevoel dat ik een niet noodzakelijke verplichting aanga waar ik wellicht moeilijk weer van af kom.

 

Let wel, het is het gevoel, het hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

 

Je schrijft zelf dat de winkeliers huiverig zijn voor het abo-model.

 

Kun je je businessmodel niet omgooien en er reguliere verkoop van maken?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

ik vermoed dat het abbo model gekozen is omdat die pads daar in de winkel niet verkrijgbaar zijn (aangezien de pad machines daar ook niet verkocht werden).

 

En of de witgoed winkels ook losse koffie willen gaan verkopen??

En zo ja of de klanten steeds naar die witgoed winkels willen daarvoor?

 

Wel zou je natuurlijk kunnen overwegen om in plaats vane en abbo de consument gewoon via een website op het moment dat ze zelf willen koppie te laten bestellen.

De witgoed winkel kan je evengoed een commissie betalen aangezien je weet waar de consument zijn apparaat vandaan gehaald heeft.

 

Maar als je het apparaat gratis meeleverd met het huidige abbo moet je dat systeem natuurlijk ook aanpassen en de consument het apparaat laten kopen of huren/leasen.

Link naar reactie
  • 0

Het is maar een idee:

 

kun je niet de truc toepassen zoals bij telefoonabo's?

 

Een moderne mobiel is niet te betalen (duur!) zonder abo. Daarom wordt bij het afsluiten een bijdrage verwacht en loopt de rest via de maandelijkse bijdragen. Is het abo verlopen neem je een sim-only, of in jouw geval een pads-only abo?

 

Daarnaast zou je de senseo's apart kunnen verkopen zonder abo. Zeker als mensen daar huiverig voor zijn (zou ik ook zijn).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Probeer ook eens de grote groep Nederlanders die in Zweden woont te bereiken en te overtuigen van jouw heerlijk 'hollandse' kopje senseo (en de groep die wil gaan emigreren naar zweden moet je natuurlijk ook niet vergeten)... op die manier heb je direct al een groep die het product kent en die het leuk vinden om bij een Nederlands bedrijf te bestellen.

 

Vanuit die basis kun je dan timmeren aan de weg en steeds grotere uitstapjes maken naar het Zweedse publiek.

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Drop het abonnement systeem. (Nespresso ken je vast en zeker!)

 

Maak een super gelikte website waar mensen snel & eenvoudig pads kunnen bestellen. Vandaag besteld, morgen in huis.

 

Geef 1000 gratis apparaten weg.

 

Sponsor de nationale 5 uur show/Life and Cooking achtige programma's.

 

Doe iets met nationale grote namen (Ikea, Volvo, Saab, ...??? (Abba?))

 

Doe 'koffieproeverij' evenementen bij de 'eettenten/lunchrooms'.

 

Zet machines neer bij de Apple stores in Zweden (of andere 'life style' toko's)

 

Wat doet Philips op dit gebied in Zweden?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de feedback. In de B2C markt hebben we tot u toe het volgende geprobeerd:

 

"Telefoon model": koop de machine en je kan pads kopen wanneer je wilt / abbonneer en je krijgt de machine gratis.

Deze test hebben we in drie winkels lopen maar helaas zonder resultaat. We zijn hier de feedback nog aan het verwerken maar ik denk dat het voornamelijk met motivatie om onze producten te verkopen te maken heeft.

 

De reden waarvoor we niet gewoon dozen (pad) schuiver willen worden is omdat we op deze manier onze markt niet kunnen verdedigen. Wij zouden markt aandeel opzetten en Philips drukt ons binnen de kortste keren weg zodra we succesvol zijn. Ten tweede zijn de pads op verschillende websites te koop (anders dan nespresso pads), we kunnen daar geen exclusiviteit in krijgen. :(

 

Philips doet de Senseo samen met Douwe Egberts en DE heeft geen marktaandeel in Zweden. Mede hierdoor zijn ze in Zweden en Noorwegen nog niet actief.

 

Nederlanders zijn we mee in contact maar door de import zijn de prijzen duurder dan de NLse zakken pads. Dit is wat ons betreft vanzelfsprekend maar voor veel hollanders moeilijk te verkopen ;)

 

In de B2B wereld zijn koffie abbos behoorlijk gewoon. Service contracten worden ze meestal genoemd. CafeBar is daar erg succesvol mee. Wat dat betreft stoten we daar niet zo snel op weerstand maar zoals gezegd krijgen we het momentum niet in die sales.

 

p.s.

Henri, top ideeen maar ons budget limiteerd ons in de mogelijkheden.

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Krijg je alle feedback via de verkopers of heb je zelf ook al eens een dagje in een winkel gestaan?

 

Misschien dat het goed is om dat eens te doen en zelf te ervaren hoe potentiële klanten tegen de Senseo aankijken. Ook zou je hier inspiratie uit kunnen halen :)

 

Zijn ze in Zweden overigens net zulke koffiedrinkers als hier in Nederland?

Link naar reactie
  • 4

Hoe ziet de koffiemarkt er daar uit nu?

Zijn daar vergelijkbare 1-2-kops apparaten net zo gemeengoed als hier?

 

Ik denk dat je promotie ook op een ander niveau zou kunnen plaatsvinden- in je aanpak.

Meer gutsy, gooi het open, wees origineel, word een conceptmerk en geen koffiekruidenier (no offense :-K)

Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat je als uitgangspunt neemt "liefde voor koffie", Dutch Guys (ik neem aan dat iets uit Nederland door ook exotisch is, net zoals iets uit Zweden dat hier is), samenwerking, openheid.

Dan zie ik voor me een blog met een oproep: Wij willen dat JIJ ons bedrijf gaat runnen!

Je gaat je strategie, marketing en branding crowdsourcen. Wie weten namelijk wat ze aanspreekt? De mensen zelf. Er is daar zoveel intelligentie en creativiteit aanwezig; ga daar op inpluggen.

Crowd Caffeine. Een virtueel reclamebureau van de mensen zelf!

Stel die mensen geen financiële vergoeding in het vooruitzicht, hou geld uit die dynamiek.

Ik meld me in elk geval vrijwillig aan als Creative Director van de crowdsourcing agency, Crowd Caffeine.

"We begonnen te begrijpen dat we het niet alleen konden, dat we dit anders moesten aanpakken dan al die andere bedrijven. Dit was 2009, tijd om werk te maken van een verregaande samenwerking met je klanten; niet alleen vragen wat ze willen, maar ze de vorm en richting laten geven aan je bedrijf, de guts hebben om niet te denken in ROI en "wat valt er te verdienen", maar met z'n allen aan iets bouwen, gewoon, omdat we ervan houden!"

Ik sluit niet uit dat je met zo'n aanpak de internationale media haalt ;-) en de immer vooruitstrevende Zweden aanspreekt.

Bel me maar als je een identity nodig hebt voor Crowd Caffeine ;) (.com en .se zijn nog vrij)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
De reden waarvoor we niet gewoon dozen (pad) schuiver willen worden is omdat we op deze manier onze markt niet kunnen verdedigen. Wij zouden markt aandeel opzetten en Philips drukt ons binnen de kortste keren weg zodra we succesvol zijn. Ten tweede zijn de pads op verschillende websites te koop (anders dan nespresso pads), we kunnen daar geen exclusiviteit in krijgen.

 

Nederlanders zijn we mee in contact maar door de import zijn de prijzen duurder dan de NLse zakken pads. Dit is wat ons betreft vanzelfsprekend maar voor veel hollanders moeilijk te verkopen

 

Ik zou het abbo- gebeuren laten varen. Zoals je zegt, in de B2B is het heel normaal maar B2C ligt dat behoorlijk gevoelig.

Waarom kies je überhaupt voor import van de Senseomachine en de pads? Er zijn ook andere merken padmachines verkrijgbaar en ook andere soorten merken padkoffie. Misschien zelfs beter dan Philips en Senseo? Zoveel marge zit (in NL) niet op een machine. Misschien op andere machines wel en kan je de retailer laten meedelen hierin.

Verkoop via de witgoedhandel (voelen, proeven, ruiken) en via een site de verdere koffie verkopen. Provisie geven voor een bepaalde periode aan de winkel/ verkoper waar de machine vandaan komt naar gelang de afname van koffie door de consument.

 

Omdat de import van Senseopads je koffie duurder maakt waar de Hollander niet aan wil, waarom dan niet zelf gaan produceren aldaar (samen met een lokale koffieproducent?).

Creëer je eigen beleving van warmte, gezin, knus of juist snel, trendy. Name it.

 

Door eigen productie kan het op termijn goedkoper zijn dan import. Dit voordeel kan dan ook weer naar de klant. Het is jammer dat veel particulieren en bedrijven koffie nog steeds als een kost zien en niet als toegevoegde waarde. Deze omslag duurt nu al jaren, maar gaat komen. Een werknemer die een lekker bakkie krijgt is productiever, gaat met plezier naar zijn werk (eigen ervaring).

Zelfs besprekingen lopen lekkerder met een goede kop koffie. Deals worden ook makkelijker gesloten.

Ik had ooit zijn CafeBar machine staan. Nou, de klant vroeg direct: Probeer je me te vergiftigen?

 

Verkoop van koffie en machines is een beleving verkopen. Dit vergt enthousiasme en kennis van de verkoper. Als die er niet achter staat dan lukt het niet. Training voor hun is dus belangrijk waarbij het uitleggen van usp's veel tijd nodig heeft om hun bewust te maken van het unieke product dat ze mogen verkopen .

 

Vraag: waarom hebben Philips en DE na al die jaren nog geen markt opgezet in Zweden?

 

 

Ferry (die toch echt gaat voor zelfgemalen koffie gezet op een pistonmachine).

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Hoe ziet de koffiemarkt er daar uit nu?

Zijn daar vergelijkbare 1-2-kops apparaten net zo gemeengoed als hier?

 

Ik denk dat je promotie ook op een ander niveau zou kunnen plaatsvinden- in je aanpak.

Meer gutsy, gooi het open, wees origineel, word een conceptmerk en geen koffiekruidenier (no offense :-K)

Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat je als uitgangspunt neemt "liefde voor koffie", Dutch Guys (ik neem aan dat iets uit Nederland door ook exotisch is, net zoals iets uit Zweden dat hier is), samenwerking, openheid.

Dan zie ik voor me een blog met een oproep: Wij willen dat JIJ ons bedrijf gaat runnen!

Je gaat je strategie, marketing en branding crowdsourcen. Wie weten namelijk wat ze aanspreekt? De mensen zelf. Er is daar zoveel intelligentie en creativiteit aanwezig; ga daar op inpluggen.

Crowd Caffeine. Een virtueel reclamebureau van de mensen zelf!

Stel die mensen geen financiële vergoeding in het vooruitzicht, hou geld uit die dynamiek.

Ik meld me in elk geval vrijwillig aan als Creative Director van de crowdsourcing agency, Crowd Caffeine.

"We begonnen te begrijpen dat we het niet alleen konden, dat we dit anders moesten aanpakken dan al die andere bedrijven. Dit was 2009, tijd om werk te maken van een verregaande samenwerking met je klanten; niet alleen vragen wat ze willen, maar ze de vorm en richting laten geven aan je bedrijf, de guts hebben om niet te denken in ROI en "wat valt er te verdienen", maar met z'n allen aan iets bouwen, gewoon, omdat we ervan houden!"

Ik sluit niet uit dat je met zo'n aanpak de internationale media haalt ;-) en de immer vooruitstrevende Zweden aanspreekt.

Bel me maar als je een identity nodig hebt voor Crowd Caffeine ;) (.com en .se zijn nog vrij)

 

Eerste gedachte : wow, ff een marktbenadering die zeker het overwegen waard is.

 

Tweede gedachte: was Rita Verdonk ook niet zoiets van plan?

Link naar reactie
  • 0

Crowd sourcing gaat op veel gebieden goed, maar hier gaat het eerder mank, omdat ik vermoed dat voedsel- en warenwetgeving (koffie en elektrisch apparaat) en twee of drie multinationals behoorlijk tegen kunnen gaan werken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De Zweden lusten er wel pap van.

http://findarticles.com/p/articles/mi_hb4333/is_199411/ai_n15139557.

 

Een abonnementsysteem lijkt erg inventief maar kan m.i. alleen effectief in de markt gezet worden via persoonlijke verkoop.

 

Bij homogene goederen zoals de Philips Senseo gaat het uiteindelijk om de prijs. Als het een succes wordt komt inderdaad Philips zelf en dan is het einde verhaal.

 

Voor de pads geldt dat minder. Hier is het merk belangrijk. Ondanks de alternatieven is Douwe Egberts nog veruit het best verkochte merk, tenminst in Nederland.

 

Hier zijn mensen opgevoed met de combinatie Senseo / Douwe Egberts. In Zweden zijn ze dat niet.

Is het geen optie om samen te werken met een sterk Zweeds merk en deze te sampelen bij elke door jullie verkochte Senseo? Je kan dan een fee voor elke verkocht pak van het merk vragen en/of exclusiviteit voor webverkoop.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondertussen hebben we besloten om ons actief te richten op de klein zakelijke markt (bedrijven tot 15 medewerkers). De concurrenten op de zakelijke koffie markt richten zich voornamelijk op bedrijven met 15 medewerkers of meer aangezien hun machines vaak te duur zijn voor de kleinere ondernemers. De Senseo is daar vanzelfspreken een mooie oplossing voor. Onze prijzen zijn substantieel goedkoper dan de zakelijke koffie alternatieven maar natuurlijk duurder dan een gewoon bakkie prut.

 

Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een reseller netwerk van bedrijven die vandaag de dag al kantoorartiekelen verkopen. Ook zijn we bezig om landelijke verkopers te werven die op commissie basis ons product nationaal verkopen. We merken echter dat het op gang krijgen van de B2B sales erg traag gaat.

 

Omdat we een kleine onderneming zijn is ons advertentie budget erg gelimiteerd (ongeveer 10k euro) en als we niet snel momentum ontwikkelen dan moeten we waarschijnlijk stoppen met ons avontuur. We zijn bereid geld uit te geven maar zijn huiverig om met losse flodders te schieten (aangezien we niet zo veel kogels hebben)

 

Met andere woorden, alle ideeen, feedback en vragen zijn erg welkom.

 

Ikzelf denk dat het kleinbedrijf ook niet de doelgroep is voor jullie. Senseo is echt huiskoffie. Een bedrijf met 15 medewerkers gaat echt niet steeds zo'n koffiepad wisselen.

Wat kosten tegenwoordig nog zo'n Saeco koffiezetmachine met verse koffiebonen en een "koffieprutopvangbak" met een waterresevoir die groter is dan een senseo waterresevoir.

 

Denk niet dat je een oplossing zult vinden op dit forum voor zo'n probleem. Ik denk eerder dat je een marktingplan op moet gaan zetten met iemand uit Zweden (die kent het publiek/wensen/smaken). Maar een budget van € 10.000 zal niet genoeg zijn om een nieuwe produkt in Zweden aan de man te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Niet duidelijk is hoe jullie abo-systeem werkt en welke voorwaarden gehanteerd worden.

Juist bij de Senseo wil je experimenteren met smaken en wanneer je dan maandelijks dezelfde koffie zou krijgen lukt dat dus niet. M.i. zou je het systeem "losjes" op moeten zetten: de klant moet het gevoel hebben dat hij de regie heeft. Je zou het dus ook het woord abonnement niet moeten gebruiken maar men krijgt tot wederopzegging koffie toegestuurd. De klant heeft het idee nergens aan vast te zitten en het merendeel zegt toch niet op. Ook zou je kunnen overwegen om het "abonnement" niet in de winkel af te sluiten maar thuis. Men koopt een apparaat waarbij een tegoedbon voor "gratis" pads (met daaraan het "abonnement" tot wederopzegging) Een beetje vergelijkbaar met hoe sommige uitgeverijen hun boeken verkopen. Het eerste boek is aanlokkelijk goedkoop maar men heeft dan direct ingeschreven op de gehele serie als niet binnen twee weken wordt opgezegd.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf 4 jaar in Zweden gewoond, en weet dat ze in sommige opzichten bijna Amerikaans/Canadees aandoen. Ik ben toevallig ook een half jaar in Canada geweest, en daar werd dat gevoel bevestigd.

 

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het moeilijk gaat worden om het daar te lanceren. Wat is het probleem? Het formaat van de koppen koffie. Zweden is een koud land, mensen houden van grote koppen koffie. Een Senseo kopje koffie is al vrij klein voor de gemiddelde Nederlander.

 

Daarnaast ben ik het met bovenstaande comments eens; ik denk dat een abonnements-vorm je geen grootschalig succes zal opleveren. Ik zou het los gaan verkopen, waarbij online mij het makkelijkste lijkt. Speel in op het warme gevoel dat je koffie oproept, en gebruik hiervoor sprekende kleuren.

 

Kan je geen eigen brand beginnen? Profileer jezelf als de grote koffie expert die de fijnste bonen uit het warme zuiden haalt, en plaats de Senseo daarmee in eerste instantie als een apparaat waarmee je 1 wat grotere kop koffie zet in een paar minuten. "A hot cup of coffee within a minute". Speel in op het warme gevoel dat jouw koffie oproept, en pas je hele stijl hier op aan.

 

Succes ermee in ieder geval. Mocht je vragen over Zweden hebben, neem gerust contact met me op.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

hoe zit het met Senseo op de Amerikaanse markt? En de gemiddelde temperatuur in Zweden daar waar veel mensen wonen moet je ook niet naar beneden overdrijven, een gemiddelde dagelijkse consumptie vanuit gewoonte is dan relevanter.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Achterop 'mijn bijbel' (De beleveniseconomie", Pine & Gilmore) te lezen:

 

"Waarom kost een kop koffie in Café Florian aan het San Marcoplein in Venetië meer dan in een café of dan thuis op de bank?" ..."De klant wil meer dan een product"... "Creëer een belevenis, een gedenkwaardige gebeurtenis... de waarde die een klant hecht aan die ervaring bepaalt het prijskaartje..."

 

Nespresso is niet alleen maar koffie, het is emotie, net als bij Senseo, McDonald's bezoeken met je kinderen of BMW rijden

(doe je dat om van 'A' naar 'B' te komen?).

 

Mijn suggestie: haal het uit de productsfeer en plaats het in de belevenis. Anders gezegd: lees Pine & Gilmore en probeer daaruit eens een vertaalslag te zoeken voor de Zweedse markt.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Top feedback! dankjulliewel. :-K

 

Hier wat reacties:

 

We hebben relaties met alle koffiepad machine makers, momenteel zijn wij van mening zijn dat de senseo het beste is. Ook werken we met verschillende branders en verschillende leveranciers, ons aanbod is daardoor breder dan alleen senseo pads en we kunnen onze marges goed verdedigen.

 

We richten op de MKB markt met <15 medewerkers waarvan de 1 tot 5 medewerkers doelgroep de belangrijkste is. Als je 15 medewerkers hebt is Cafebar waarschijnlijk wat aan de dure kant maar het gemak is substantieel groter dan een bakkie senseo. We moeten ergens een grens trekken en dat hebben we daar gedaan.

 

De grote van de koppen koffie is inderdaad een hindernis. We beargumenteren daar dat een dubbele bak een behoorlijke bak is. Als ze dan zeggen dat dat duurder is dan zeggen wij: "dat klopt". De Zweden drinken trouwens inderdaad een behoorlijke hoeveelheid koffie.

 

Ons eigen merk heeft een sterk retro-hip gevoel en "springt" duidelijk op de voorgrond. We hebben er expres voor gekozen om Senseo en de verschillende merken pads op de achter grond te houden zodat we ons eigen merk bouwen en niet dat van een ander.

 

Het abbo is volledig flexibel en we werken hard aan de je-zit-nergens-aan-vast stelling in de b2c markt. Desalniettemin blijkt dat konsumenten abbos gewoon niet fijn vinden. Hoe weinig je er ook aan vast zit. Ik denk dat dit ook een gedeelte "de taal" van de verkoop is. Abbos verkopen is natuurlijk iets heel anders dan wasmachines (we hebben zelf ook veel demo dagen gedaan waar we veel enthousiasme tegen kwamen maar weinig verkochten (waar ik gek van werd... maar het Zweedse werkwoord is "fundera" = ff nadenken))

 

We stellen jullie ideeen onwijs op prijs en het geeft ons ook weer energie om naar de volgende uitdaging te gaan. Zoals gezegd hebben we nog geld en mogelijkheid om ons uit deze kuil te klauwen. De titel van mijn post is misschien iets aan de zware kant maar als je zo'n slecht buikgevoel krijgt als ondernemer draai ik daar liever geen doekjes omheen.

 

Mijn gevoel zegt dat brand experience een goed idee is, dat we meer online moeten doen en dat we beter in contact moeten komen met onze (potentieele) klanten. Het (audio)boek is gekocht en de term Crowd Caffeine staat in mijn gedachten gebrand. :) Met het oog op rendement denk ik dat we toch initieel vasthouden aan de B2B markt aangezien de abbos over het algemeen groter zijn en het innen van de betaling wat gemakkelijker. Ook met het oog op het huidige financieele klimaat is mijn geloof in de konsumenten markt wat lager, de witgoed winkels die tijdens onze opstart nog vol met klanten stonden staan er nu vaak bij als spooksteden. We moeten ook in de B2B markt toch een gave experience neer kunnen zetten?

 

Nu nog even uitvogelen hoe we die experience on-a-shoestring gaan bouwen :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: cut your losses and run!

 

Dit is iets waar ik inderdaad goed over nadenk. Liever vroeg de pleister er af trekken dan jaren kwakkelen en nergens komen. Maaaaaar:

 

1. Douwe Egberts is van het grote Amerikaanse Sara Lee. De Senseo's zijn een J/V tussen Philips en Sara Lee.

Dat zijn op hun gebieden grote mondiale spelers. Als zij markten als Noorwegen en Zweden niet als interessant aanmerken, dan moet jij je afvragen waarom het dan voor jou wel interessant zou kunnen zijn? Omdat Senseo's er niet te krijgen zijn, wil nog niet zeggen dat Senseo's er een succes zullen worden. Zelfs al zou je ze gratis weggeven.

 

De combo is hier nog niet te krijgen omdat SaraLee geen organisatie in Zweden heeft met een werkelijk marktaandeel. Ze zouden kunnen consolideren om dan toch de markt te bewerken maar na onderzoek was de consolidatie/introductie stap niet loonzaam genoeg voor SaraLee en Philips (volgens onze bronnen). Dit betekend echter niet dat het hier niet hoeft te werken en dat het niet loonzaam genoeg zou zijn voor ons. We hebben markt onderzoek gedaan bij letterlijk honderden Zweden en de reactie op de koffie was voornamelijk positief (90%+ positief).

 

De rest van je reactie vind ik behoorlijk kort door de bocht. Ik woon zo'n 6 jaar in Zweden en ken de cultuur nu behoorlijk goed, ik spreek en schrijf de taal en ben lid van verschillende organisaties (Zweedse organisaties, geen Hollandse clubs). Het is inderdaad zo dat ik me af en toe nog steeds vergis in Zweden die nJA zeggen en daar dus nee mee bedoelen. Maar zo zijn ze niet allemaal.

 

Ik ben nog niet van plan om mijn verliezen te nemen, maar als ik op korte termijn geen verbetering zie denk ik daar mogelijk anders over. Ondanks dat je reactie wat scherp is stel ik deze zeker op prijs, eerlijk en direct is misschien niet altijd goed voor mijn ego maar wel voor mijn perceptie :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.