• 0

Koffie verkoop moet op gang komen om ons bedrijf te redden

Een tijdje terug ben ik samen met een zaken partner in een Zweeds koffie avontuur gedoken. Helaas gaat het niet zo snel als we gehoopt hadden en zijn we naarstig opzoek naar feedback en ideeen over hoe we onze sales weer op gang kunnen krijgen.

 

De details:

De Philips Senseo en bijbehorende koffie pads zijn niet in Zweden te krijgen. Wij besloten om de machine en pads naar Zweden te importeren en in een abbonementen formule te verkopen. Met andere woorden, je abboneerd je op koffie. Je weet waarschijnlijk hoeveel koffie je drinkt en maandelijks wordt een hoeveelheid bij je thuis afgeleverd. Je kan natuurlijk je abbo instellingen naar behoefte veranderen via de website.

 

Momenteel hebben we 12 verkoop punten in Zweedse witgoed winkels en de verkoop loopt helaas voor geen meter. We hebben de Senseo machines op zeer opvallende displays in de winkels staan en mensen kunnen direct in de winkel hun koffie proeven alvorens ze zich abboneren. De machine krijg je bij het abbo geleverd. We hebben in-store reclame hangen en er staan zeer gelikte folders bij. Uit de feedback van de verkopers blijkt dat de koffie over het algemeen als goed ervaren wordt maar dat het abbo model angst aan jaagt.

Witgoed verkopers hebben over het algemeen geen ervaring met abbo verkoop en we doen ons best om hen "op te voeden". Dit wordt echter steeds moeilijker aangezien de verkoop niet loopt. Uiteindelijk richten de winkel medewerkers zich op de producten die goed verkopen zodat hun commissie niet onder druk komt te staan. De marge op een afwasmachine is eenmalig (direct) hoger, op ons abbo model verdienen ze een maandelijkse marge op de koffie. Deze maandelijkse marge kan op termijn vele malen hoger zijn dan de andere marges maar dat wordt als "vogels in de lucht" ervaren.

 

Al met al hebben we onze hoop voor de B2C markt op de korte termijn in rook op zien gaan. We verwachten dat de huidige economische situatie een rol speelt maar ik kan me niet voorstellen dat dat de enige reden is.

 

Ondertussen hebben we besloten om ons actief te richten op de klein zakelijke markt (bedrijven tot 15 medewerkers). De concurrenten op de zakelijke koffie markt richten zich voornamelijk op bedrijven met 15 medewerkers of meer aangezien hun machines vaak te duur zijn voor de kleinere ondernemers. De Senseo is daar vanzelfspreken een mooie oplossing voor. Onze prijzen zijn substantieel goedkoper dan de zakelijke koffie alternatieven maar natuurlijk duurder dan een gewoon bakkie prut.

 

Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een reseller netwerk van bedrijven die vandaag de dag al kantoorartiekelen verkopen. Ook zijn we bezig om landelijke verkopers te werven die op commissie basis ons product nationaal verkopen. We merken echter dat het op gang krijgen van de B2B sales erg traag gaat.

 

Omdat we een kleine onderneming zijn is ons advertentie budget erg gelimiteerd (ongeveer 10k euro) en als we niet snel momentum ontwikkelen dan moeten we waarschijnlijk stoppen met ons avontuur. We zijn bereid geld uit te geven maar zijn huiverig om met losse flodders te schieten (aangezien we niet zo veel kogels hebben)

 

Met andere woorden, alle ideeen, feedback en vragen zijn erg welkom.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb lang geleden bij de koffiebrander gewerkt en je hebt het helemaal bij het rechte eind volgens mij. Een marktaandeel vanaf nul opbouwen in een verzadigde markt is erg duur.

Sara Lee zal wel degelijk oog op de Zweedse markt houden en mogelijk toeslaan als er een grotere speler te koop is. Of de activiteiten vanuit een buurland stapsgewijs introduceren. Bijvoorbeeld vanuit Denemarken. http://www.merrild.dk/dk/retail.

Het is gewoon een kwestie van de juiste eieren onder de juiste kip leggen.

 

Toch is de tip om op tijd te stoppen helemaal nog niet zo gek. Ik neem aan dat je bij het introduceren goed hebt nagedacht en als het meer geld kost dan oplevert en de vooruitzichten zijn niet al te best dan ligt het voor de hand dat bijsturen geen valide optie is.

 

Uit ervaring weet ik dat in zo'n geval samenwerken met een wat grotere partij de meeste kansen biedt.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben nog niet van plan om mijn verliezen te nemen, maar als ik op korte termijn geen verbetering zie denk ik daar mogelijk anders over. Ondanks dat je reactie wat scherp is stel ik deze zeker op prijs, eerlijk en direct is misschien niet altijd goed voor mijn ego maar wel voor mijn perceptie :)

 

OK dank je voor de feedback ;)

 

Ja ik ben helaas een enorme Gordon Ramsay verslaafde en Hennie van der Most mag ik ook graag horen praten.

Hier in Groningen zeggen ze: waar je mee omgaat, wordt je mee besmet.

 

Vandaar dus mijn directe en simpele communicatie.

 

Waar kunnen we jouw track record bekijken?

Want dat is volgens mij de enige reden waarom Ramsay en van der Most ermee wegkomen dat het van die enorme ____ zijn.

 

;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooie case.

 

Ik ben nog nooit in Zweden geweest, dus even de statistieken geraadpleegd en dan zie ik dat het 11x groter is dan Nederland met 9 miljoen mensen (die wel meer koffie drinken dan wij).

 

Distributietechnisch dus een moeilijk land.

 

Nespresso is er wel actief ( in de grote steden in ieder geval).

 

Je geeft aan dat je het abo-systeem wil gebruiken om je markt te verdedigen. Mmmm, voelt als een verkeerde aanpak. Je wilt iets gaan verdedigen wat je nog niet hebt. Daardoor werp je zelf eigenlijk alleen maar een extra drempel op. Dit terwijl de keuze voor de aanschaf van het apparaat op zichzelf al een abonnement is, immers je kunt er enkel koffiepads in gebruiken (die niemand anders levert).

 

Over je pads krijg ik niet helemaal een helder beeld uit je verhaal. Hier zou ik kiezen voor 1 eigen merk. Dus geen DE. (Ik heb nog een aardig contact voor je.) Als jij dit merk exclusief levert in Zweden dan heb je daar je verdediging. Immers er is zoiets als smaak en merkbeleving. En wanneer mensen eenmaal gewend zijn aan 1 merk dan blijven ze daarbij en dan kost het daarna veel moeite of een financieel offer om ze er vanaf te brengen.

 

Je zou je binnen de zakelijke markt ook speciaal kunnen richten op winkels. Dan werkt het dubbelop. De klanten in de winkel krijgen een verse kop koffie en maken zo meteen kennis met jouw merk koffie en jouw systeem. Vervolgens uit laten leveren door lokale distributeurs (groothandel en supermarkten). (In Nederland werkt de mode-keten Shoeby al jaren met een koffiehoek, wellicht is er een Zweedse evenknie.)

 

Als jij de eerste bent dan is jouw smaak/merk je verdediging. Mensen zijn daar dan aan gewend. Wanneer jouw merk een succes is maakt het niet zoveel uit wat Sara Lee doet. Of ze kopen je of ze gaan met je concurreren. Hoe meer aandacht er is voor koffiepadkoffie hoe meer jij gaat verkopen. (waarschijnlijk groeit dan de totale koffiepadmarkt).

 

Succes.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

hoe zit het met Senseo op de Amerikaanse markt? En de gemiddelde temperatuur in Zweden daar waar veel mensen wonen moet je ook niet naar beneden overdrijven, een gemiddelde dagelijkse consumptie vanuit gewoonte is dan relevanter.

 

Groet,

 

Highio

 

Beste Highio,

 

Een kort onderzoek wijst uit dat er ongeveer 350k Senseo's zijn verkocht op de Amerikaanse markt. Hoe dit verder demografisch verdeeld is weet ik eerlijk gezegd niet, en daarover kon ik zo snel ook niets vinden.

 

Wat betreft de temperaturen, die zijn wel degelijk een stuk lager dan in Nederland, zelfs in Stockholm. Als je even wat gemiddelden opzoekt zul je zien dat dit in bijna alle maanden toch wel meer dan 5 graden scheelt als je Stockholm met Amsterdam vergelijkt. Het vaak toch wat vettere eten dat (in ieder geval in het midden van) Zweden wordt gegeten is naar mijn bescheiden mening een resultaat van het koudere klimaat, dat zie je in veel landen waar de temperaturen lager liggen. Ik zou dan ook durven beweren dat een land in cultuur en gebruiken beinvloed wordt door het heersende klimaat, en zoals ik al zei, is dat toch een stuk kouder dan wat wij in Nederland gewend zijn.

 

En last but not least, een gewoonte tot het nuttigen van grotere hoeveelheden warme dranken kan in een land gewoonte zijn, wat bedoel je daarmee precies?

Link naar reactie
  • 0

1. Douwe Egberts is van het grote Amerikaanse Sara Lee. De Senseo's zijn een J/V tussen Philips en Sara Lee.

Dat zijn op hun gebieden grote mondiale spelers. Als zij markten als Noorwegen en Zweden niet als interessant aanmerken, dan moet jij je afvragen waarom het dan voor jou wel interessant zou kunnen zijn? Omdat Senseo's er niet te krijgen zijn, wil nog niet zeggen dat Senseo's er een succes zullen worden. Zelfs al zou je ze gratis weggeven.

 

De combo is hier nog niet te krijgen omdat SaraLee geen organisatie in Zweden heeft met een werkelijk marktaandeel. Ze zouden kunnen consolideren om dan toch de markt te bewerken maar na onderzoek was de consolidatie/introductie stap niet loonzaam genoeg voor SaraLee en Philips (volgens onze bronnen). Dit betekend echter niet dat het hier niet hoeft te werken en dat het niet loonzaam genoeg zou zijn voor ons. We hebben markt onderzoek gedaan bij letterlijk honderden Zweden en de reactie op de koffie was voornamelijk positief (90%+ positief).

 

Als het allemaal niet loonzaam is voor groten als Sara Lee en Philips, maar wel voor jullie als klein bedrijf, is een moeilijke constructie als abonnamenten dan wel nodig?

 

Ik persoonlijk wil gewoon koffie en geen abonnament.

 

Wat vinden ze in Zweden van zo'n constructie?

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Dennis en compagnon hebben met producten van multinationals te maken; Merrild/DCS B2B en Philips zijn vertegenwoordigd in het zuiden van Zweden. Beste optie is volgens mij enige vorm van samenwerking. Bas > demografie en temperaturen zijn algemeenheden en theorie, voor de praktijk moet je gewoon bij bovengenoemde partijen zijn en/of zelf pionieren (waarvoor waardering) en ondervinden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dennis en compagnon hebben met producten van multinationals te maken; Merrild/DCS B2B en Philips zijn vertegenwoordigd in het zuiden van Zweden. Beste optie is volgens mij enige vorm van samenwerking. Bas > demografie en temperaturen zijn algemeenheden en theorie, voor de praktijk moet je gewoon bij bovengenoemde partijen zijn en/of zelf pionieren (waarvoor waardering) en ondervinden.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik ben het eens dat het alleen theorie is, en ik haalde het ook puur aan omdat je zei dat de temperaturen in Zweden niet veel lager liggen. De demografie van de VS is hierop van toepassing omdat de apparaten wel 350k keer zijn verkocht, maar het is mij dus niet duidelijk of dit in de warme of koude gebieden is. Ik heb zelf in de praktijk daarbij uitgevonden dat in koude landen over het algemeen grotere koppen koffie worden gedronken, en dat is dus ook een niet-representatief onderzoek geweest. ;)

Link naar reactie
  • 0

Drop het abonnement systeem. (Nespresso ken je vast en zeker!)

 

Maak een super gelikte website waar mensen snel & eenvoudig pads kunnen bestellen. Vandaag besteld, morgen in huis.

 

Geef 1000 gratis apparaten weg.

 

Sponsor de nationale 5 uur show/Life and Cooking achtige programma's.

 

Doe iets met nationale grote namen (Ikea, Volvo, Saab, ...??? (Abba?))

 

Doe 'koffieproeverij' evenementen bij de 'eettenten/lunchrooms'.

 

Zet machines neer bij de Apple stores in Zweden (of andere 'life style' toko's)

 

Wat doet Philips op dit gebied in Zweden?

 

Schot in de roos! Volgens mij de enige kans op succes, hoewel ik persoonlijk niet erg geloof in het product senseo (fervent en verwend nespresso drinker).

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Leuk weer eens van je te horen!

 

Als tussenoplossing zou ik me kunnen voorstellen dat je naar Philips en/of Sara Lee/DE stapt en jullie bedrijf te koop aanbiedt, al dan niet via een tussenpersoon. Jullie hebben de eerste, uiterst moeiljke horde genomen en dat is wat waard. Laat hen de rest opknappen, zij hebben de mensen met de kennis en ervaring (en niet te vergeten het geld!).

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

MLM is een vloek op dit forum, maar heb je party selling al eens overwogen? Je kan waarschijnlijk zo inboren in/aanhaken aan bestaande Tupperware/Body Shop-netwerken. Laat je coffee consulenten elk een aantal machines plaatsen in een kennismakingsaanbieding van een week/maand op proef, doe een doos vol padjes kado bij aanschaf en combineer website + catalogus/consulentes voor de navullingverkoop. Waaruit die consulentes hun verdiensten afleiden.

 

Is koffiedrinken in Zweden trouwens een sociaal gedoe?

 

PS - Pas aan Douwe Egberts verkopen als de kinderziektes overwonnen zijn. Maar misschien dat Ties het geheim kent om verliesgevende bedrijven beter te verkopen dan winstgevende... 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een korte update:

 

Als Philips/SaraLee marktaandeel willen kopen zijn ze bij ons nog niet aan het goede adres, maaaaaar! De afgelopen dagen hebben voor ons een schat aan nieuwe afspraken opgeleverd en het lijkt alsof de klanten beginnen te komen.

 

De planning is nu om tot 10 april vol gas door te gaan waarna we opnieuw kijken of we door gaan of niet. Vooralsnog is mijn instelling door gaan en voor een uitdaging ben ik nog nooit bang geweest ;)

 

Dank voor jullie hulp tot nu toe.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

 

Als Philips/SaraLee marktaandeel willen kopen zijn ze bij ons nog niet aan het goede adres, maaaaaar! De afgelopen dagen hebben voor ons een schat aan nieuwe afspraken opgeleverd en het lijkt alsof de klanten beginnen te komen.

 

 

Waar HL al niet goed voor is he ;D

 

Veel succes de komende tijd. Hou ons op de hoogte van je acties. Wellicht komen er hier nog goede ideëen uit voort

Link naar reactie
  • 0

Een korte update:

 

Als Philips/SaraLee marktaandeel willen kopen zijn ze bij ons nog niet aan het goede adres, maaaaaar! De afgelopen dagen hebben voor ons een schat aan nieuwe afspraken opgeleverd en het lijkt alsof de klanten beginnen te komen.

 

De planning is nu om tot 10 april vol gas door te gaan waarna we opnieuw kijken of we door gaan of niet. Vooralsnog is mijn instelling door gaan en voor een uitdaging ben ik nog nooit bang geweest ;)

 

Dank voor jullie hulp tot nu toe.

 

Lekker bezig Dennis! Keep up the good work en hou ons idd op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of Dennis nog veel rondhangt hier, dus bij deze een update omdat ik weet dat Dennis inmiddels alweer een maand of negen werkzaam is bij bwin, o.a. bekend van de shirtsponsoring van Real Madrid and AC Milan. Tijdelijk geen ondernemer meer dus, maar hij heeft me onlangs nog verzekerd dat hij over een tijdje ongetwijfeld weer zelfstandig aan de slag gaat :)

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik nog wat kan betekenen.

 

De Philips Senseo en bijbehorende koffie pads zijn niet in Zweden te krijgen.

Dat lijkt zeker aantrekkelijk.

 

Wij besloten om de machine en pads naar Zweden te importeren en in een abbonementen formule te verkopen.

Wel heel erg snel een een beslissing genomen. Je had had het ook met een 1 winkel kunnen uitproberen.

Aangezien de pads in Zweden niet verkrijgbaar zijn, is het een zeer duidelijk teken dat het bij de Zweedse volk onbekend is.

Waarschijnlijk hebben ze koffiepads noch op tv noch folders gezien.

En nu kom jij eraan. Ik weet het niet zeker hoor maar ik probeer me in hun te plaatsen.

Een zakje met koffie erin? Wat is dat nou ? zal wel rotzooi wezen, lijkt helemaal niet op koffie.

Het zal vast ook niet zo smaken. En als je nog eens binnen een minuut bakje koffie voor ze klaar zet, beginnen ze nog meer te twijfelen. Volgens mij zijn pads heel simpel en daarom verkoopt het ook in Nederland.

Nederland is heel anders, de ontwikkeling van pads in Nederland is door veel promotie zo sterk geworden.

En dit gebeurde door grote en rijke ondernemingen. Dagelijks zagen we op tv en folders.

Nu is het geinegreerd laat ik het maar zeggen. Een heel proces dus. Het is dus ook niet zomaar gebeurd.

Ik denk dat het in Zweden nog aan het bloeien is. Mensen begrijpen het nog niet helemaal.

 

 

 

Momenteel hebben we 12 verkoop punten in Zweedse witgoed winkels en de verkoop loopt helaas voor geen meter. We hebben de Senseo machines op zeer opvallende displays in de winkels staan en mensen kunnen direct in de winkel hun koffie proeven alvorens ze zich abboneren.

Begrijp me niet verkeerd! Je consumenten toch niet laten abboneren. Je bent nog geen Douwe Egberts van Zweden geworden. Dat komt later wel. Ook willen mensen liever niet aan een abbonment aangesloten blijven, is gewoon geen lekker gevoel, te opdringerig. Die displays zeggen echt helemaal niets. Wat betreft het proeven van de koffie.

Ik weet uit ervaring dat pads niet zo lekker zijn en meestal niet echt vers. Het is wel heel snel en makkelijk voorbereiden met die pads en machintjes. Ik heb het gevoel dat 90% van de koffieproevers de smaak niet zo goed was bevallen, maar gewoon koffiesmaak. Het is eigenlijk niet zo slim om mensen te laten proeven. Geloof me, als je daaro een Philips met een geintegreerde koffiemolen had neergezet + Excellent Bonen van DE., had je nog kans gemaakt. Want dan proeven ze pas echt kwaliteitskoffie, echt waar. Ik weet nog van mezelf hoe lekker de eerste keer was.

Wist je dat vers gemalen bonen dus direct na het malen op zen lekkerst zijn. Hoe langer je wacht hoe minder de smaak, lucht vermindert de aroma. En met zo'n koffiepad moet je daaro niet staan, want die mensen proeven toch gewoon de koffiesmaak die ze gewend zijn.

Niets bijzonders. Dus waarom zou ik zo'n apparaat kopen vragen ze zich af.

 

Misschien een optie een Zweedse verkoper /vertegenwoordiger in te schakelen.

Kleine ondernemingen willen meestal snel koffie hebben en die willen meestal niet al te veel geld

aan apparaten uitbesteden. En laat merken dat pad heel makkelijk in gebruik is en geen rotzooi maakt en binnen 30 seconden goed koffie met schuim produceert. Dan kom je veel verder denk ik. Want ik heb in Nederland zoveel bedrijven gezien die senseo gebruiken en nog steeds. je moet je echt richten op "gemak" .

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.