• 0

3 jr uitstel en vervolgens na 4 jaar ( totaal 7 jr na dato ) dwangbevel IB 2001

In 2004 heb ik aangifte Inkomstenbelasting 2001 gedaan ; door allerlei (zakelijke) omstandigheden was dit er niet van gekomen en er was uitstel verleend voor het doen van aangifte over dat jaar.

In 2004 ontving ik een geschatte aanslag en enkele maanden na de aangifte over 2001 ontving aanvullende aanslag IB over dat jaar.

Deze aanvullende aanslag heb ik netjes (in 2004) betaald. Echter, de originele ben ik gewoon vergeten te betalen.

Eind 2008, komt de belastingdienst mij via een brief vertellen dat mijn uitstel is verlopen en of ik binnen 10 dagen het resterende bedrag over 2001 wil betalen.

Is hier bezwaar tegen aan te tekenen ? Het is toch vreemd dat ik 4 (!!) jaar niets hoor en nu meteen moet betalen. Toegegeven, ik ben het ook vergeten, maar een instantie als de belastingdienst zou mij daar toch wel eerder van op de hoogte moeten stellen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Eind 2008, komt de belastingdienst mij via een brief vertellen dat mijn uitstel is verlopen en of ik binnen 10 dagen het resterende bedrag over 2001 wil betalen.

 

Het is een schande! In 2009 al je belasting over 2001 betalen, ronduit belachelijk. Hebben die ambtenaren bij de belastingdienst soms niks beters te doen? Ik zou meteen bezwaar aantekenen en nog eens 4 jaar bedenktijd vragen, plus 4 jaar omdat je nog een keer vergeet te betalen. In 2017 registreer je dan een nieuw account op higherlevel met een nog schrijnender verhaal en dan helpen we je weer verder tot 2025.

Link naar reactie
  • 0

Grappig, dat je dit verkeerd wil begrijpen...waar het mij om gaat is dat mijn dossier blijkbaar " kwijt" was en nu ineens is opgedoken. Bij een normale procedure wordt je binnen afzienbare tijd " herinnerd" aan je verplichting(en)...en dat is nu niet gebeurd..

Dat is vergeten ben te betalen , is idd niet slim, maar om daar op deze manier op te reageren is een beetje jammer...

Link naar reactie
  • 0

waar het mij om gaat is dat mijn dossier blijkbaar " kwijt" was en nu ineens is opgedoken.

 

Jouw spullen bij hen zijn in ieder geval nog opgedoken

(klein weetje: de belastingdienst heeft zo'n 250.000 strekkende meter papier van ons ondernemers staan. Dat zijn 2.000.000 archiefdozen vol, en toch vinden ze je papieren nog ;))

 

Helaas ben ik bang dat er niet aan te ontkomen valt.

Link naar reactie
  • 0

@ Marjan,

 

Als men zou vergeten omzet-, loon- of vennootschapsbelasting te betalen, wordt je vriendelijk, doch dringend binnen 2 weken verzocht alsnog te betalen. Dat is het punt.

Tegenwoordig (en ook in 2004, zelfs al gaat het over belastingjaar 2001) gaat alles digitaal, daar zou toch een systeem achter moeten zitten ? Nogmaals, ik had het in de gaten moeten houden, maar vind het gewoon vreemd dat zoiets kan gebeuren.

 

Link naar reactie
  • 0

waar het mij om gaat is dat mijn dossier blijkbaar " kwijt" was en nu ineens is opgedoken.

 

Jouw spullen bij hen zijn in ieder geval nog opgedoken

(klein weetje: de belastingdienst heeft zo'n 250.000 strekkende meter papier van ons ondernemers staan. Dat zijn 2.000.000 archiefdozen vol, en toch vinden ze je papieren nog ;))

 

Helaas ben ik bang dat er niet aan te ontkomen valt.

 

Dat zijn heel wat kasten ;)

Link naar reactie
  • 0

@ Marjan,

 

Als men zou vergeten omzet-, loon- of vennootschapsbelasting te betalen, wordt je vriendelijk, doch dringend binnen 2 weken verzocht alsnog te betalen. Dat is het punt.

Tegenwoordig (en ook in 2004, zelfs al gaat het over belastingjaar 2001) gaat alles digitaal, daar zou toch een systeem achter moeten zitten ? Nogmaals, ik had het in de gaten moeten houden, maar vind het gewoon vreemd dat zoiets kan gebeuren.

 

 

Eerlijk gezegd snap ik je punt niet. Je geeft zelf aan dat je een brief (waarschijnlijk een betaalherinnering) hebt ontvangen met het verzoek binnen 10 dagen te betalen. Dit is overigens voor de IB een normale termijn wanneer je een herinnering ontvangt. Bij een dwangbevel zijn er extra kosten en krijg je hooguit twee dagen respijt. Naar mijn idee heb je dus gewoon een betaalherinnering gekregen. Waarom vind je dat jij anders behandeld moet worden dan anderen? Een betaalherinnering met een termijn van 14 dagen voor de vpb vind je namelijk wel normaal.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 2

Terecht of niet: Annelies vraagt om een advies en dat ziet op verjaring van belastingschulden.

 

Welnu, een belastingschuld verjaart (gaat teniet) wanneer er gedurende vijf jaar geen invorderingsactie (aanmaning, dwangbevel of een andersoortige herinnering) is ondernomen waardoor de verjaring is gestuit. Wanneer vóór het verstrijken van de vijfjaars-termijn actie wordt ondernomen door de belastingdienst, gaat die termijn steeds opnieuw lopen.

 

Hierbij is van belang dat er geen sprake is geweest van opzet of grove schuld bij de indiening van de belastingaangifte. Nu de aangifte in 2004 is ingediend, lijkt mij dat van verjaring geen sprake is, zodat de invordering tijdig is. Hoe onbehoorlijk laat ook.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.