• 0

Nieuw kredietfonds voor het MKB.

Aanbevolen berichten

  • 1

Qredits is een financieringsregeling en borgstelling inéén. Het initiatief is in het leven geroepen om het principe van microfinanciering, in dit kader financiering tot 35.000,-, in Nederland op gang te helpen. Een goed plan is daarbij belangrijker dan een eventuele BKR-registratie.

 

Op EigenBaas.nl, de site van het Kenniscentrum Microfinanciering, kun je via de postcodezoeker zien welk initiatief zich richt op jouw geografische gebied. Bij hen kun je vervolgens aankloppen voor financiering of voor borgstelling.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er al ondernemers die inmiddels ervaring hebben met deze vorm van financiering?

Ik ben nl zéér geinteresseerd, maar heb echter wat twijfels bij de verplichte ondernemingscoach die bij de deal in zit begrepen. Ook kan ik nergens iets vinden over de rentepercentages en/of e.v.t onderpanden. Iemand?

Alvast bedankt! :)

Link naar reactie
  • 0

De link werkt niet. Aan dit soort kredieten en subsidies zitten altijd ambtelijke addertjes. Maar wel logisch natuurlijk want anders kunnen ze het geld meteen wel in het kanaal gooien. Er moet enige vorm van kontrole zijn en bovendien kan dat heel goed werken als je bijv. maandelijks een kort voortgangsgesprek hebt.

Link naar reactie
  • 0

De link werkt niet. Aan dit soort kredieten en subsidies zitten altijd ambtelijke addertjes. Maar wel logisch natuurlijk want anders kunnen ze het geld meteen wel in het kanaal gooien. Er moet enige vorm van kontrole zijn en bovendien kan dat heel goed werken als je bijv. maandelijks een kort voortgangsgesprek hebt.

Snap ik!

En begrijp me niet verkeerd, ik stel een dergelijke coach ook zeker op prijs.

Toch heb ik zo mijn twijfels over de combinatie ambtenaren en ondernemen, maar ik moet er bij een dergelijk krediet wél voor betalen in de vorm van een wel heel erg hoog rentepercentage van 9%!

Liever zou ik van het prijsverschil met een normale financiering zélf zo nu en dan iemand in de arm nemen, zoals Ruben van den Oord.

Link naar reactie
  • 1

Het mes kan natuurlijk niet aan 2 kanten snijden. Ik heb geen idee hoe ik die 9% kan afzetten tegen andere gangbare tarrieven in Nederland. Maar je kunt moeilijk verlangen dat het krediet gratis wordt aangedragen. Ik denk dat je dit ook anders moet benaderen. Als je (nieuwe) plannen hebt en je hebt dat prachtig op papier staan, maar je kunt dat niet realiseren omdat je de financiele middelen niet hebt, kun je ook gemakkelijk uitrekeken over welke periode je zo'n krediet nodig hebt en hoeveel "schade" jouw projekt oploopt door die rentelast. Dan wordt het uiteindelijk dus toch een eenvoudige rekensom.

Als je in je plannen jezelf kunt garanderen dat:

a. de opbrengsten veel hoger zullen zijn dan de te betalen rentelasten,

b. de looptijd van het krediet tot 2 a 3 jaar kan worden beperkt,

moet je geen moment aarzelen en je projekt zo snel mogelijk realiseren.

Ik wil hiermee zeggen dat je de verantwoording voor de analyse van je projekt altijd bij jezelf neer moet leggen en niet op een kredietverstrekking moet gaan" leunen" om eventuele onduidelijkheden en risico's af te dekken. Als externe faktoren een rol spelen, zul je heel goed moeten vaststellen of er geen kink in de kabel kan komen die jouw projekt ondermijnt.

Link naar reactie
  • 0

Snap ik!

En begrijp me niet verkeerd, ik stel een dergelijke coach ook zeker op prijs.

Toch heb ik zo mijn twijfels over de combinatie ambtenaren en ondernemen, maar ik moet er bij een dergelijk krediet wél voor betalen in de vorm van een wel heel erg hoog rentepercentage van 9%!

Liever zou ik van het prijsverschil met een normale financiering zélf zo nu en dan iemand in de arm nemen, zoals Ruben van den Oord.

 

Vergis je niet in het rentepercentage. Die 9% is marktconform, en op het moment zelfs concurrerend te noemen. Vergeet niet dat we het hier hebben over microfinancieringen aan ondernemers die geen brandschoon financieel verleden hebben. Al zou die 9% aan de hoge kant zijn, in deze situaties is 'duur' nog altijd beter dan 'niet te koop'. Een ondernemer met BKR en een goed plan, zou - als hij al een krediet zou weten los te lullen - makkelijk een risicopremie van 3-6 procent moeten betalen. Dat maakt dan 15% ! En dan krijg je voor die 9% ook nog een gratis coach !

 

En er is geen enkele ambtenaar die je kan verbieden een eigen coach in de arm te nemen natuurlijk! ;D

Link naar reactie
  • 0

...

Ik wil hiermee zeggen dat je de verantwoording voor de analyse van je projekt altijd bij jezelf neer moet leggen en niet op een kredietverstrekking moet gaan" leunen" om eventuele onduidelijkheden en risico's af te dekken. Als externe faktoren een rol spelen, zul je heel goed moeten vaststellen of er geen kink in de kabel kan komen die jouw projekt ondermijnt.

Helder!

 

Dank voor je duidelijke uitleg!

Het plan de campagne zit momenteel nog in de fase van goed nadenken en brainstormen. Ook ontbreekt een businessplan nog, waar ik w.s van de week maar eens mee ga starten. Ik heb er zin an!

 

gr,

Right

 

Link naar reactie
  • 0

Vergis je niet in het rentepercentage. Die 9% is marktconform, en op het moment zelfs concurrerend te noemen. Vergeet niet dat we het hier hebben over microfinancieringen aan ondernemers die geen brandschoon financieel verleden hebben. Al zou die 9% aan de hoge kant zijn, in deze situaties is 'duur' nog altijd beter dan 'niet te koop'. Een ondernemer met BKR en een goed plan, zou - als hij al een krediet zou weten los te lullen - makkelijk een risicopremie van 3-6 procent moeten betalen. Dat maakt dan 15% ! En dan krijg je voor die 9% ook nog een gratis coach !

 

En er is geen enkele ambtenaar die je kan verbieden een eigen coach in de arm te nemen natuurlijk! ;D

Beste Ruben,

Allereerst mjn complimenten voor je uitstekende staat van dienst. Ik heb het topic van Up/Down goed doorgenomen, en daar alvast enorm veel van geleerd!

 

Wat betreft mijn interesse voor micro-financiering:

Ik heb geen enkele negatieve aantekening bij het BKR. De reden dat ik gebruik wil maken van microfinanciering is dat ik (als startende ondernemer) in deze tijden niet verwacht ook maar één cent los te krijgen bij een reguliere bank.

 

Gr,

Right

Link naar reactie
  • 1

Ik heb geen enkele negatieve aantekening bij het BKR. De reden dat ik gebruik wil maken van microfinanciering is dat ik (als startende ondernemer) in deze tijden niet verwacht ook maar één cent los te krijgen bij een reguliere bank.

 

Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met het MF-ondernemerspunt bij jou in de buurt (zie hier voor de postcodezoeker), en gewoon eens contact opnemen om te kijken of het goed voelt.

 

De voorwaarden en rente zijn absoluut marktconform, en onder de coaches zitten best wat goede oud-ondernemers die je goed zouden kunnen helpen (zeker met een forum als Higherlevel.nl als je backup :)). Het zijn niet allemaal ambtenaren, zeker niet.

 

Mocht je trouwens de landelijke regeling Qredits niet de beste vinden, er kunnen er meer voor jou van toepassing zijn. Je moet even kijken welke dat zijn, je vindt de lijst hier.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met het MF-ondernemerspunt bij jou in de buurt (zie hier voor de postcodezoeker), en gewoon eens contact opnemen om te kijken of het goed voelt.

 

De voorwaarden en rente zijn absoluut marktconform, en onder de coaches zitten best wat goede oud-ondernemers die je goed zouden kunnen helpen (zeker met een forum als Higherlevel.nl als je backup :)). Het zijn niet allemaal ambtenaren, zeker niet.

 

Mocht je trouwens de landelijke regeling Qredits niet de beste vinden, er kunnen er meer voor jou van toepassing zijn. Je moet even kijken welke dat zijn, je vindt de lijst hier.

 

Succes!

Top, daar kan ik echt wat mee! ;D

Link naar reactie
  • 0

Hmm, microkredieten. Is dat niet iets voor ontwikkelingslanden. Is Nederland inmiddels een ontwikkelingsland op ondernemersgebied? Het lijkt er steeds meer op.

 

Bovendien zijn microkredieten gericht op symptoom betrijding. Er zijn banken. Er is geld. Waarom gaat het niet naar de beoogde ondernemers? Daar kunnen globaal drie redenen voor zijn:

- De ondernemers kunnen zich de leningen niet permiteren (ze gaan niet genoeg winst maken) of

- Het bedieningsmodel van de banken is niet uitgerust voor het bedienen van kleine ondernemerskredieten

- De banken zijn niet de aangewezen organisatie om kleine kredieten aan ondernemers te verstrekken.

 

Alleen in dat laatste geval zou een nieuw kredietenkanaal een optie kunnen zijn.

 

Waarom is men op EZ van mening dat er nóg meer ondernemers moeten komen? Komen er ook meer klanten voor die ondernemers? Gaat de overheid zelf kopen bij die ondernemers? Ik vrees dat het antwoord op beide vragen nee is en dat veel van de nieuwe ondernemers armoe zullen leiden. Vroeger werd dat verborgen werkeloosheid genoemd.

modes>

 

Leuk voor al die ondernemers dat er nu microkredieten zijn. Het is inderdaad niet eenvoudig om als startende ondernemers aan geld te komen. Die 9% is een koopje. Dat zou ik niet laten liggen. In Oost Afrika wordt voor dit soort leningen tussen de 30% en 40% rente per jaar betaald (op harde valuta).

modus>

 

Ik denk dat een marktconform rentepercentage voor dit soort bedrijfskredieten ergens tussen de 15% en 20% zou moeten liggen. Het aanbieden van deze leningen tegen 9% gaat niet helpen om de reguliere (duurzame) kredietverlening aan dit segment op gang te brengen. Goede zaak voor de ondernemers, slechte zaak voor een duurzame economische infrastructuur.

modus>

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Duidelijke uiteenzetting. Maar ik ben minder pessimistisch.

In deze crisistijd vinden er veel verschuivingen en onverwachte zaken plaats in de markt. Ongeacht in welke zetel je dan ook zit, je moet als ondernemer je kansen grijpen as die zich voordoen. Als je hiervoor projektmatig gemakkelijker aan geld kunt komen dan via het reguliere kanaal van je bank, is dat alleen maar meegenomen. Ik ga er dan wel vanuit dat mijn eerder geschreven criteria moeten worden gehaald. "Even" geld ophalen om in een wazig plan te stoppen was en blijft natuurlijk een domme zaak.

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Natuurlijk moeten ondernemers deze kansen grijpen. Vooral in tijden van crisis kan je dit niet aan je voorbij laten gaan. Het microkredietenprogramma is echter niet opgesteld ter bestrijding van de symptomen van de crisis. Dat zou namelijk heel mooi zijn. Nee, het programma loopt al een jaar of twee. Toen was er nog helemaal geen sprake van een crisis.

 

Nu komt het programma wél mooi van pas. Mooie timing. Maar zonder crisis was het er ook gekomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet zo op de hoogte he... ;) Ik lees het toevallig hier op HL en dat is zeker wel interessant.

 

Ik ben van mening dat projektmatige kredieten veel overzichtelijker zijn dan de gebruikelijke kredietbrei, waarmee de meeste bedrijven te maken hebben. Maar nog mooier is het natuurlijk als je vaste afnemers iets nieuws met je willen doen en als je daar een mooi stuk vooruitbetaling in kunt regelen. Dan lost het probleem zich vanzelf op en heb je nauwelijks krediet nodig. ;)

Link naar reactie
  • 0

Waarom is men op EZ van mening dat er nóg meer ondernemers moeten komen? Komen er ook meer klanten voor die ondernemers? Gaat de overheid zelf kopen bij die ondernemers? Ik vrees dat het antwoord op beide vragen nee is en dat veel van de nieuwe ondernemers armoe zullen leiden. Vroeger werd dat verborgen werkeloosheid genoemd.

modes>

 

Een welvarend land als het onze heeft behoefte aan innovatie en daaruit voortvloeiend ondernemerschap.

Aangezien starters tegenwoordig (al dan niet terecht) over een wel zéér hoge drempel moeten om nog iets los te krijgen bij een bank, geeft de overheid een duwtje in de rug met een kleine stimuleringsregeling. Mijns insziens geen slecht idee als je kijkt naar de ondernemingen, werkgelegenheid -en uiteindelijk het geld richting staatskas- wat daar weer uit voortvloeit.

 

Gaan we dan ook nog eens uit van wat men in economische termen de `varkenscyclus` noemt (de economisch slechte tijden zijn het beste om te starten voor een nieuwe ondernemer) dan zit daar een missing link bij de bank, aangezien deze momenteel al helemaal de hand op de knip houdt. Ook hier speelt het microkrediet dus mooi op in.

 

Samenvattend:

- De risico´s voor de staat zijn minimaal

- Het kansen bieden aan serieuze ondernemers die zelf hun broek willen gaan ophouden om zo een bijdrage te leveren aan de economische groei, is een investering in eigen land.

- De inbegrepen .ondernemingscoach (waar ik zelf niet zo´n heel erg groot voorstander van ben) houdt een vinger aan de pols om risico´s wat binnen de perken te houden.

 

Last but not least:

Het is niet één van de sterkste argumenten, maar als je kijkt hoe er in dit land met subsidies gesmeten wordt naar milieubewegingen, minderheidsgroeperingen en integratieprojecten, dan is een investering in je eigen economie duidelijk de meest hoopvolle van het hele rijtje.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Right,

 

Ik kan je argumentatie volgen, maar toch ben ik het niet met je eens. Ik denk dat we subsidieverstrekking aan andere sectoren even buiten beschouwing moeten laten. We hebben het nu over de economische sector. Een paar "meningen" mijnerzijds:

 

- Innovatie komt niet van meer ondernemers, maar van betere ondernemers of ondernemers met meer ambitie in ieder geval.

- Meer concurrentie leidt tot meer innovatie (als er geen concurrentie was) te veel concurrentie leidt tot terughoudendheid in investeringen, dus in innovatie. Als je als ondernemer niet de gelegenheid krijgt om je "investering" terug te verdienen uit extra marge, dan ga je niet investeren. Dat is nu het geval.

- Meer geld leidt niet to meer winst. De schaarsheid van geld heeft een economische functie.

- 12 jaar ondernemings en innovatiebeleid heeft niet geleid tot de beoogde sterke concurrentiepositie van Nederland. Sterker nog het aantal groeibedrijven in Nederland neemt gestaag af.

 

Er is 10 jaar geleden in Lissabon afgesproken dat Europa in 2010 de sterkste "kenniseconomie" ter wereld zou zijn an dat Nederland binnen Europa een leidende rol zou spelen. Je hoort daar niet zo veel meer, maar er is echt vreselijk veel geld in die "Lissabon Ambitie" gestoken.

 

Ik hou er niet zo van om iedere keer de zwartgallige pessimist uit te hangen, maar het gaat momenteel echt slecht met de nieuwe innovatieve groeibedrijven. Ze zijn niet innovatief en ze groeien niet of nauwelijks.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Eén van de vele berichten. Begin vorige week is er nog een internationaal rapport uitgekomen met vergelijkbare strekking.

Innovatie in Nederland blijft achter

 

(Novum) - Het Nederlandse bedrijfsleven innoveert een stuk minder dan bedrijven in andere landen. Dat kan negatieve effecten hebben op de economische groei van Nederland, waarschuwt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een rapport over het Nederlandse ondernemingsklimaat. Op andere gebieden scoort Nederland beter.

Innovatie in Nederland blijft achter

 

Het CBS heeft het ondernemingsklimaat in negentien landen vergeleken. Woensdag werd het onderzoek aangeboden aan minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA). De onderzoekers hebben gekeken naar de invloeden op de economie van ontwikkelingen op het gebied van werkgelegenheid, innovatie, investeringen en marktwerking.

 

Nederland scoort slecht op het onderdeel innovatie, stelt het CBS Nieuw ontwikkelde kennis wordt in Nederland minder benut dan in andere landen, terwijl de mate van innovatie volgens het CBS cruciaal is voor de groei van de economie. Ook geven Nederlandse ondernemers relatief weinig uit aan onderzoek en ontwikkeling.

 

Volgens het rapport scoort Nederland goed op overheidsfinanciën, import en export, openheid van de economie en het functioneren van de overheid. Ook is het CBS positief over het niveau van de Nederlandse werknemers.

 

Hoewel het ondernemerschap in menig land nog steeds groter is dan in Nederland, is het aandeel ondernemers binnen de beroepsbevolking tussen 1996 en 2006 gestegen. Ook zijn meer bedrijven opgericht. Of die ontwikkelingen structureel zijn, is volgens het CBS nog onduidelijk.

Uitgegeven op Woensdag 09 juli 2008 om 16:32:12

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Right,

 

Ik kan je argumentatie volgen, maar toch ben ik het niet met je eens. Ik denk dat we subsidieverstrekking aan andere sectoren even buiten beschouwing moeten laten. We hebben het nu over de economische sector. Een paar "meningen" mijnerzijds:

 

- Innovatie komt niet van meer ondernemers, maar van betere ondernemers of ondernemers met meer ambitie in ieder geval.

- Meer concurrentie leidt tot meer innovatie (als er geen concurrentie was) te veel concurrentie leidt tot terughoudendheid in investeringen, dus in innovatie. Als je als ondernemer niet de gelegenheid krijgt om je "investering" terug te verdienen uit extra marge, dan ga je niet investeren. Dat is nu het geval.

- Meer geld leidt niet to meer winst. De schaarsheid van geld heeft een economische functie.

- 12 jaar ondernemings en innovatiebeleid heeft niet geleid tot de beoogde sterke concurrentiepositie van Nederland. Sterker nog het aantal groeibedrijven in Nederland neemt gestaag af.

 

Er is 10 jaar geleden in Lissabon afgesproken dat Europa in 2010 de sterkste "kenniseconomie" ter wereld zou zijn an dat Nederland binnen Europa een leidende rol zou spelen. Je hoort daar niet zo veel meer, maar er is echt vreselijk veel geld in die "Lissabon Ambitie" gestoken.

 

Ik hou er niet zo van om iedere keer de zwartgallige pessimist uit te hangen, maar het gaat momenteel echt slecht met de nieuwe innovatieve groeibedrijven. Ze zijn niet innovatief en ze groeien niet of nauwelijks.

 

 

Hallo Nils,

 

Tja, als ik je (indrukwekkende) CV bekijk op het gebied van innovatie en investeringen, geeft dat mij geen enkele reden om aan je verhaal te twijfelen. Blijft mijns insziens over dat het - op zijn boeren jongens gezegd- toch nooit kwaad kan om tegen een zeer beperkt financieel risico startende ondernemers een beetje op weg te helpen als overheid?

Liever iemand die de stoute schoenen aantrekt en zijn droom (een onderneming) najaagt, dan iemand die ongelukkig is bij een baas en in de WW beland en/of werkloos wordt.

 

Gr,

Right

Link naar reactie
  • 0

Het is heel eenvoudig en natuurlijk is dat de goede zienswijze van Nils. Goed ondernemerschap hangt niet af van krediet. De mogelijkheden dienen echter als instrument en gereedschap gebruikt te worden om het goede ondernemerschap te exploiteren.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me nu afvraag is het volgende.

 

Bij de bank(en) ben ik afgewezen, ivm negatieve BKR registratie uit het verleden.

Helaas duurt dat nog drie jaar voordat ik ben uitgeschreven, maar de bank(en) zijn streng.

Nu zag ik dat Qredits ook een BKR check doen bij een aanvraag voor financiering.

Zit die kans er dik in dat ik, gezien mijn negatieve BKR achtergrond, ook bij Qredits wordt afgewezen.

Omdat ik natuurlijk ook bij de bank(en) ben afgewezen.

 

Mvg,

Melvin

Link naar reactie
  • 0

Nou het zit zo.

 

Ik ben al sinds jonge jaren particuliere klant bij de Rabobank. Aangezien ik wel weet dat zij zeer streng zijn betreft kredieten, was mijn eerste keus de Rabobank. Ik heb goede ervaringen op gebied van loon stortingen met hun. Alleen bij de eerste telefonische verkorte intake gesprek werd mij al duidelijk gemaakt dat een financiering van hun kant naar mij toe totaal niet mogelijk is. Vanwege negatieve BKR registraties. Dit was trouwens oud nieuws, want ook eerder dit jaar werd een aanvraag voor persoonlijk krediet resoluut afgewezen door de Rabobank. Maar toch kreeg ik een afspraak om een zakelijke rekening te openen. Het zat me niet lekker, en ik belde met de ABN AMRO, wat trouwens mijn 2de keus zou zijn. Dat gesprek ging iets beter, en zij gaven mij meer hoop. Ook werd de BKR besproken, en dat zou bij voorbaad geen directe afwijzing opleveren. Ik heb inmiddels mijn ondernemingsplan ge-maild naar ABN AMRO, en heb een afspraak gemaakt. Direct na het gesprek met ABN werd ik gebeld door de Rabobank, zij gaven duidelijk aan dat een zakelijke rekening bij de Rabobank niet mogelijk is, vanwege een negatieve BKR. Dus zaken doen met de Rabobank is bij deze verleden tijd. De agressieve wijze waarop zij mensen afwijzen is me niet in de koude kleren gaan zitten. Ik weet niet of men hier weet (uit eigen ervaring) of Rabobank altijd de strengste bank is, of dat ze het persoonlijk op mij gemunt hebben. Wel doe ik alleen nog (voorlopig) particuliere zaken met de Rabobank. Maar mocht het hele vervolg gesprek met ABN AMRO positief eindigen (dus begeleiding en financiering) dan ben ik van plan om mijn hele hebben en houden over te hevelen richting ABN AMRO. Nu ben ik met registratievrij (misschien bekend bij sommige hier) ik wil via hun van mijn registraties af komen. Want ik heb hier een fantastisch plan klaarliggen, iedereen is enthousiast, maar die BKR zit me echt volledig in de weg momenteel. Ik sta met me rug tegen de muur genageld.

 

Was getekend een gefrustreerde, doch hoopvolle,

 

Melvin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.