• 0

(Onderbuik)gevoel & ondernemen

Beste HL's,

 

Ik was benieuwd in hoeverre jullie rekening houden met het (onderbuik)gevoel bij het bijvoorbeeld aannemen van een nieuwe opdracht ja of nee. Proberen jullie hier zo rationeel mogelijk naar te kijken of speelt je gevoel hierbij (ook) een grote rol?

 

Deze vraag stel ik omdat ik gisteren een opdracht uiteindelijk toch heb aangenomen, terwijl ik in eerste instantie dit niet van plan was, omdat ik niet 100% in het business-model geloof. Dit heb ik ook eerlijk gezegd tegen de opdrachtgever; deze gaf aan mijn eerlijkheid zeer te waarderen, maar zei daarbij ook dat dit niet mijn probleem was en me puur moest focussen op de sales (core-business).

 

De reden dat ik het toch ja heb gezegd tegen het project is omdat het relatief veel oplevert in 2,5 maand tijd. Ik ben een uurtarief overgekomen, en aan het eind van elke maand wordt er gefactureerd met een betalingstermijn van 14 dagen. Daarna werd ik alsnog aan het twijfelen gebracht omdat de opdrachtgever met alle voorwaarden akkoord ging, behalve het moment van het sturen van de eerste factuur. De betalingstermijn was verder geen probleem, de opdrachtgever wil alleen dat ik de eerste maand geen factuur stuur. In de 2e maand kan ik beide facturen sturen (van zowel de 1e als de 2e maand). Dit zorgde voor een bepaald gevoel dat ik het misschien toch niet moest doen. De reden dat de opdrachgever hierom vroeg is omdat het een nieuw project is (een nat. beurs) en allemaal mensen om zich heen heeft verzameld die (voor de eerste editie) wat extra's willen doen zonder dit direct in geld terug te zien, met wel de intentie een langer samenwerkingsverband aan te gaan mits alles goed gaat.

 

Uiteindelijk ben ik toch akkoord gegaan. Hopende zo de situatie voldoende te hebben toegelicht, ben ik zeer benieuwd hoe jullie dit soort zaken ervaren en hoop dat jullie me eventueel tips/adviezen kunnen geven (het contract wordt begin volgende week getekend).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marcus,

 

mijn ratio zegt dat je 80% van het werk verricht zonder ook maar een factuur te versturen. Het levert je pas veel op in 2,5 maand werken, als na drie (of drieënhalve) maanden alles betaald is. Wie moet hier, vind je, het risico lopen voor een nieuw project?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bij twijfel niet inhalen!

 

Twijfel kun je wegkrijgen door een bankgarantie te vragen voor het bedrag dat je ermee kunt verdienen.

Bankgarantie een maand of 3-4 laten lopen. Krijg je je centen niet, dan laat je de bankgarantie uitbetalen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik snap eerlijk gezegd de argumentatie niet.

 

De faktuur later sturen betekent toch niet dat je iets extra's doet zonder daar geld voor te willen zien?

Het betekent alleen dat je eignelijk op de eerste faktuur een betalingstermijn geeft van 45 dagen (2 weken + 1 maand) ipv 14 dagen.

 

Frans

 

Hoi Frans,

 

Bedankt voor je reactie.

Hetgeen wat ik "extra doe" is voor de eerste factuur een betalingstermijn van 45 dagen (De 2e en 3e factuur heeft wel een betalingstermijn van 2 weken).

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcus,

 

mijn ratio zegt dat je 80% van het werk verricht zonder ook maar een factuur te versturen. Het levert je pas veel op in 2,5 maand werken, als na drie (of drieënhalve) maanden alles betaald is. Wie moet hier, vind je, het risico lopen voor een nieuw project?

 

Groet,

 

Highio

De opdrachtgever zou inderdaad het risico moeten lopen voor een nieuw project, maar als het hierop botst en niet tot overeenstemming komen heb ik sowieso niks. Al moet ik wel zeggen dat ik ook zonder deze opdracht absoluut niet in de problemen kom, het is dus geen noodzaak.

Link naar reactie
  • 0

Bij twijfel niet inhalen!

 

Twijfel kun je wegkrijgen door een bankgarantie te vragen voor het bedrag dat je ermee kunt verdienen.

Bankgarantie een maand of 3-4 laten lopen. Krijg je je centen niet, dan laat je de bankgarantie uitbetalen.

 

Hoi Ed,

 

Heb net wat zaken opgezocht via het internet betreffende een bankgarantie. Bedankt voor de tip!!

Ik heb hier verder zoals je merkt geen ervaring mee, heb je enig idee aan welk percentage provisiekosten ik moet denken en in wat voor termijn zo'n bankgarantie te regelen valt?

 

Alvast dank voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

maar als het hierop botst en niet tot overeenstemming komen heb ik sowieso niks.

 

Dus nu botst het niet, en heb je misschien ook niks?

 

Voorstel van Ed is het beste. als hij een langere betalingstermijn wil dan wel een bankgarantie voor (een deel van) het bedrag.

 

Even checken bij D&B of Graydon geeft je misschien ook wat meer gevoel

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

[Hoi Ed,

 

Heb net wat zaken opgezocht via het internet betreffende een bankgarantie. Bedankt voor de tip!!

Ik heb hier verder zoals je merkt geen ervaring mee, heb je enig idee aan welk percentage provisiekosten ik moet denken en in wat voor termijn zo'n bankgarantie te regelen valt?

 

Alvast dank voor je reactie!

 

Da's toch niet jouw probleem? Hij moet de bankgarantie aan jou verstrekken. jij hoeft dat niet voor hem te regelen

Link naar reactie
  • 0

maar als het hierop botst en niet tot overeenstemming komen heb ik sowieso niks.

 

Dus nu botst het niet, en heb je misschien ook niks?

 

Voorstel van Ed is het beste. als hij een langere betalingstermijn wil dan wel een bankgarantie voor (een deel van) het bedrag.

 

Even checken bij D&B of Graydon geeft je misschien ook wat meer gevoel

 

Frans

 

 

Ja daar heb je een punt.

Bedankt voor de zeer waardevolle tips, kan hier echt verder mee!

 

Mijn dank is groot!

Link naar reactie
  • 1

De opdrachtgever overruled jou op meerdere fronten.

Allereerst op je leveringsvoorwaarden; jij hebt aangegeven wanneer je wilt factureren (dat is je goed recht) en de opdrachtgever wil dit niet en jij bent hiermee akkoord gegaan.

Jij hebt je twijfels over het businessmodel aangegeven (iets verkopen waar je niet in gelooft is lastig) en de opdrachtgever zei dat dit jouw probleem niet was (wat het volgens mijn logische redenatie wél is als jij de sales moet doen) en jij bent hiermee akkoord gegaan.

Ik denk eigenlijk dat je oorspronkelijke twijfel gegrond was. Ook als je kijkt naar het soort mensen dat deze persoon blijkbaar om zich heen heeft verzameld: je kan die situatie aanzien voor de hoge mate van betrouwbaarheid van deze persoon (heb je inzicht in zijn track record?), of constateren dat hij mensen om zich heen verzamelt die allemaal op deze basis voor hem willen werken en allemaal misschien gevoelig zijn voor de belofte van méér terwijl ze nu het risico van de ondernemer zelf aan het dragen zijn, wellicht ten onrechte. Kijk eens goed naar die mensen, wat zegt dat je?

 

Een goede test is om een beetje tegengas te geven. Dat is een prima manier om het ware gezicht van deze persoon te zien te krijgen. Ik bedoel natuurlijk niet zieken of saboteren, maar gewoon...een beetje tegengas geven. Je zit in de sales dus dat moet lukken ;-) Als deze persoon niet zo fris is krijg je waarschijnlijk hetzelfde "overrulende" gedrag te zien maar dan nog feller, dominanter, onredelijker. Als deze persoon okay is ontstaat er een overlegsfeer, word je gerespecteerd in je visie en kom je samen tot iets constructiefs. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat je toch even laat weten dat je moeite hebt met het factureermoment en misschien toch wel gewoon na een maand al wil factureren, of 50% van de eerste factuur vooraf- en dan kijken hoe hij reageert.

Zelf vind ik het al genoeg zeggen dat hij je eerlijkheid waardeert maar dat je je gebrek aan geloof in het businessmodel moet negeren en gewoon voor de pegels moet gaan, zowel voor hem en alswel voor jezelf. Ik denk wel dat er sales professionals zijn die geen enkel probleem hebben met die manier van werken maar misschien ben jij wat gewetensvoller of intuïtiever aangelegd of ken je jezelf zo goed dat je weet dat je niet kan presteren als je er niet in gelooft en dus je belofte niet waar kunt maken.

Hij zou ook zo iemand kunnen zijn die dit zo speelt en als het niet werkt zegt: sorry jongens, het heeft niet goed gewerkt, ik kan jullie helaas niet uitbetalen (bla bla).

 

Lees ook eens Derek Powazek's "Don't work for assholes"

en Annedien Hoen's "Haaien en Goudvissen"op Lancelots.nl

Een citaat hieruit:

Veel mensen met niet al te zuivere bedoelingen weten zich prima te bedienen van manieren om jou als freelancer te laten geloven dat ze het beste met je voorhebben, dat betalingen in orde komen en dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Want dat is het gekke; meestal ga je je een beetje zorgen maken, schijnbaar helemaal vanzelf en zonder duidelijke aanleiding: je intuïtie heeft het vaak al haarfijn in de gaten als er iets niet helemaal klopt. Alsof er al een zweem van slapeloze nachten en incassobureaus om die persoon heen hangt ga je ineens op je strepen staan, wil je zekerheden inbouwen, wil je contracten en handtekeningen zodat je dat onrustige gevoel kan sussen. Een haai zet hier gerust zijn handtekening onder. Het fnuikende is alleen dat hij maar weinig scrupules heeft en dus uiteindelijk ook lak zal hebben aan jullie contract en bijvoorbeeld de rekening niet zal betalen of onredelijke dingen van je zal verlangen. Wetende dat veel freelancers waarschijnlijk nooit zo ver zullen gaan iets tot een rechtzaak te laten komen, gaat de haai zijn goddelijke gangetje en zul je je verlies moeten nemen of alsnog naar de rechter moeten stappen.

 

Misschien moet je overwegen de opdracht terug te geven en op zoek gaan naar iets leukers. Als je echt zo'n goeie bent moet dat lukken, toch? Of denk je, nu ik dit zo schrijf, "maar zo'n soort persoon is dit helemaal niet!"?

 

Dit was het lange antwoord.

Het korte antwoord luidt: Luister naar je intuïtie!

 

Link naar reactie
  • 0

Je stelt de opdrachtgever voor de keus: vlot betalen of (als zekerheid) een bankgarantie om te voorkomen dat je zometeen klaar bent met werken, hij je niet betaalt.

Bankgarantie dient jouw opdrachtgever af te sluiten, hij draagt daarvoor ook de kosten (anderszijds zou je hem daar in tegemoet kunnen komen om je goede wil te tonen).

 

Ik gebruik op praktisch elk (groot) contract een bankgarantie, opdrachtgevers weten vaak niet eens wat ze tekenen. Ze beseffen niet dat ze je als het ware al betalen want een bankgarantie kun je ten alle tijden opeisen ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoi Annedien,

 

Allereerst dank voor je "lange" maar zeer uitgebreide reactie.

 

Die andere mensen om haar ken ik niet zo bijzonder goed. Een persoon heb ik ontmoet (haar zakelijke partner, werkt voor de overheid bij een ministerie).

 

Ik houd er inderdaad niet van om iets te verkopen waar ik niet achter sta, omdat ik mijn werk zo optimaal mogelijk wil doen en geen dingen beloven die ik niet waar kan maken. Vandaar ook dat ik eerlijk heb gezegd niet achter het businessmodel te staan en voor een vast uurtarief werk bij dit project (i.p.v. provisie). Omdat ik heb gezegd er niet 100% in te geloven heb ik in ieder geval geen dingen gezegd die ik niet waar kan maken. (Wil er wel even bij zeggen dat ik veel vertrouwen heb in de opdrachtgever zelf, dit is eigenlijk de enige rare konkel die ik heb kunnen waarnemen)./

Ikzelf zou nooit voor de sales iemand inhuren die niet in het product/dienst gelooft, maar dit is in dit geval de keuze van de opdrachtgever.

 

Wat betreft het tegengas geven, dit hebben we eigenlijk op een aantal fronten gedaan (heb bijvoorbeeld het gehele contract opgezet, en de opdrachtgever ging uiteindelijk overal mee akkoord (op de zaken die ikzelf belangrijk vond) behalve het versturen van de 1e factuur. Heb overigens niet gedacht aan 50% van de eerste factuur vooraf, dit vind ik zelf een sterk punt!

 

Mijn gevoel is heel dubbel over de gehele opdracht. Ik vertrouw voor mijn gevoel de opdrachtgever zelf wel, maar de opdracht niet (als je begrijpt wat ik bedoel). Lijken me interessante boeken, thnx voor de tip!

 

Wat betreft de opdracht teruggeven is zeker een mogelijkheid, als ik deze opdracht niet aanneem heeft dit verder absoluut geen gevolgen. Maar zowel qua tijdsbestek als financieel is dit een interessante odpracht (financieel goed, en met deze opdracht hebben we 100% bezetting van de capaciteit met 2 personen).

 

Ik ga alles nog eens heel goed doordenken en analyseren, bedankt voor je uitgebreidde advies!!

 

Link naar reactie
  • 0

Je stelt de opdrachtgever voor de keus: vlot betalen of (als zekerheid) een bankgarantie om te voorkomen dat je zometeen klaar bent met werken, hij je niet betaalt.

Bankgarantie dient jouw opdrachtgever af te sluiten, hij draagt daarvoor ook de kosten (anderszijds zou je hem daar in tegemoet kunnen komen om je goede wil te tonen).

 

Ik gebruik op praktisch elk (groot) contract een bankgarantie, opdrachtgevers weten vaak niet eens wat ze tekenen. Ze beseffen niet dat ze je als het ware al betalen want een bankgarantie kun je ten alle tijden opeisen ;)

 

Dit lijkt me inderdaad een goede optie! Ga meteen het een en ander uitzoeken!

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik op praktisch elk (groot) contract een bankgarantie, opdrachtgevers weten vaak niet eens wat ze tekenen. Ze beseffen niet dat ze je als het ware al betalen want een bankgarantie kun je ten alle tijden opeisen ;)

 

Even voor mijn beeld: Betekent dit dat jij de bankgarantie vooraf met de bank van de opdrachtgever regelt en dit dan bij de opdrachtgever alleen ter ondertekening voorlegt?

 

Dank, succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcus,

 

Ik lees dit topic met belangstelling èn zware herkenning!

 

Jij schreef, quote: "Die andere mensen om haar ken ik niet zo bijzonder goed."

Nu begint mijn radar pas goed te draaien...

Begint haar voornaam met een S., is ze kapster geweest en doet ze ook iets met modellen e.d....??

Als dat zo is, dan waarschuw ik je bij deze: je hebt te maken met een aalgladde en gehaaide oplichtster.

Wat is jouw taak? Gaat zij een beurs organiseren en is het aan jou de taak om standhouders te benaderen...?

 

Als jij ook meteen herkenning hebt in het bovenstaande: stuur me dan maar even een PM, dan zal ik je even uit de droom/nachtmerrie helpen.

 

Vr. groet,

 

Innovateur.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcus,

 

Ik lees dit topic met belangstelling èn zware herkenning!

 

Jij schreef, quote: "Die andere mensen om haar ken ik niet zo bijzonder goed."

Nu begint mijn radar pas goed te draaien...

Begint haar voornaam met een S., is ze kapster geweest en doet ze ook iets met modellen e.d....??

Als dat zo is, dan waarschuw ik je bij deze: je hebt te maken met een aalgladde en gehaaide oplichtster.

Wat is jouw taak? Gaat zij een beurs organiseren en is het aan jou de taak om standhouders te benaderen...?

 

Als jij ook meteen herkenning hebt in het bovenstaande: stuur me dan maar even een PM, dan zal ik je even uit de droom/nachtmerrie helpen.

 

Vr. groet,

 

Innovateur.

 

Beste Innovateur,

 

Na eerst even goed geschrokken te zijn begint haar naam niet met een S, en voor zover ik weet is ze ook geen kapster geweest en/of heeft ze iets met modellen gedaan. (Het gaat over gezondheidszorg).

 

Maar ik begrijp uit jouw verhaald dat je wel zoiets heb meegemaakt als oplichting? Hoop dat je er geen blijvende schade (financieël) aan over hebt gehouden?

 

Groet Marcus

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcus,

 

OK, nou dat is dan wel een geruststelling.

De dame waar ik het over heb, kwam ik hier 5 jaar geleden op HL tegen.

Omdat ik destijds een starter was in de biotech branche vroeg ze me of ik ook thuis was op het gebied van kanker.

Dat was ik idd. Zo doende kwamen we snel in een verhoogd ritme van emailen; haar moeder had destijds kanker.

Op een gegeven moment kwam ze op het idee om een 'entertainment' beurs te houden. Vanaf dat moment werd ons contact nog weer intensiever. Tot het moment daar was dat ik haar aangaf: nu is het wel even mooi geweest, ik ben onderhand meer met jouw ding bezig dan met m'n eigen issues. Dus toen heb ik de grens getrokken en gezegd dat het stadium van 'vriendendienst' inmiddels al wel voorbij was en als ze nog langer van m'n kennis en expertise gebruik wilde maken, dan moesten we een oplossing vinden. Omdat ik wel perspectief in haar idee zag, heb ik voorgesteld om partner in het geheel te worden, met het uitgangspunt: zodra er revenuen komen, dan ben ik het eerst aan bod. Ik heb vervolgens die hele kar bedacht, ontwikkeld en getrokken tot het moment daar was dat de grote landelijke media ondernemingen op het punt stonden om een financieel belang in het project te nemen. Toen kreeg de madam plots last van selectief geheugenverlies... Toen gaf ze ook aan dat ze geen rooie cent had en blij was als ze wekelijks clandestien wat mensen kon knippen in haar schuurtje...want dan kon ze tenminste haar kinderen te eten geven.

 

De dame waar ik het over heb, die verstond uitstekend de kunst om allerhande (kleine) ondernemers met mooie praatjes en beloften... En als ze mensen niet meer nodig had, dan gooide ze ze onderweg herhaaldelijk als een vuile vaatdoek weg.

 

Dus het hele 'framework' aan omstandigheden die jij schetst, die komt mij dus akelig bekend voor.

Mijn advies: kappen met het verhaal, want volgens mij moet jij je eigen omzet binnenharken -- daarom ook die ruimte tussen facturering en aanvang van je werkzaamheden -- ; dat is m.i. haar uitgangspunt. Lukt het je niet, dan heb je wel je tijd er in zitten, maar krijg je nul euro betaald. En zij zal het vast naar jou toe gaan spelen als: je hebt niet goed je best gedaan, daarom heb je geen recht op geld etc. etc.

 

Dus wat ik je kan meegeven: kijk uit wat je doet. Ik heb liever minder geld te besteden en een goed gevoel dan een slecht gevoel en een eventuele kans op meer geld.

 

Vr. groet,

 

Innovateur

Link naar reactie
  • 0

Hoi Innovateur,

 

Wat een verhaal zeg, triest dat ze op die manier gebruikt heeft gemaakt van jouw kennis & kunde.

Snap dat je hierdoor het vertrouwen wat verliest in sommige zaken.

 

En je hebt helemaal gelijk hoor, wat betreft wat minder geld te besteden en een goed gevoel dan een slecht gevoel en een eventuele kans op meer geld.

 

Ik ga alles goed overdenken, in ieder geval bedankt voor je open reactie!

 

Groet Marcus

 

Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik op praktisch elk (groot) contract een bankgarantie, opdrachtgevers weten vaak niet eens wat ze tekenen. Ze beseffen niet dat ze je als het ware al betalen want een bankgarantie kun je ten alle tijden opeisen ;)

 

Even voor mijn beeld: Betekent dit dat jij de bankgarantie vooraf met de bank van de opdrachtgever regelt en dit dan bij de opdrachtgever alleen ter ondertekening voorlegt?

 

Dank, succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

 

Neen, de opdrachtgever dient de bankgarantie zelf te regelen met zijn bank en die op te sturen naar mij.

 

Voorbeeldje: ik werk zelf met langlopende projecten. Vanaf de eerste offerte staat er vermeld dat een gedeelte vooruit betaald wordt en voor het gedeelte dat betaald wordt na oplevering dient een bankgarantie overlegd te worden. Bankgarantie moet a.s.a.p. na ondertekening contract geregeld worden en wordt door opdrachtgever opgestuurd naar mij. Bankgarantie heeft een looptijd tot ruim na afloop project (denk aan mogelijke vertragingen én benodigde verlenging van garantie!!).

Hiermee heb ik altijd de zekerheid dat ik 100% betaald wordt voor hetgeen ik lever.

Indien de opdrachtgever weigert te betalen na oplevering kan ik op elk gewenst moment de bankgarantie opeisen en wordt het bedrag door de bank direct naar mij overgeschreven.

Ook als er bijv. verschil van inzicht is over bepaalde opleverpunten.

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Wat doe je als de bankgarantie niet door de bank verstrekt wordt?

 

(Is namelijk afhankelijke van de resterende ruimte op de kredietfaciliteit van opderachtgever in dit geval)

 

Bij het afgeven van een garantie van zeg 40k dan wordt de kredietfaciliteit met 40 k ingeperkt zodat in theorie 'altijd' betaald kan worden.

Is die ruimte van 40k niet aanwezig dan in principe geen bankgarantie.

Dit betekent niet per definitie dat de klant niet zou kunnen betalen.

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik was benieuwd in hoeverre jullie rekening houden met het (onderbuik)gevoel bij het bijvoorbeeld aannemen van een nieuwe opdracht ja of nee. Proberen jullie hier zo rationeel mogelijk naar te kijken of speelt je gevoel hierbij (ook) een grote rol?

 

 

Een poging om weer on topic te gaan ;D

 

Ik hou altijd rekening met mijn onderbuikgevoel. In het verleden een aantal maal niet gedaan en dat leverde uiteindelijk altijd vervelende dingen op zoals onbetaalde facturen of een vervelende samenwerking.

 

Dit wil niet zeggen dat ik meteen besluit dat het niet klikt met een opdrachtgever, ik probeer met mezelf op de bank te gaan zitten en te bedenken waarom ik geen echte klik voelde. Als ik het idee heb dat er iets aan mijn kant speelt dan probeer ik dat eerst op te lossen en ga dan alsnog voor de opdracht. Ik kom ook wel eens tot de conclusie dat het gewoon niet is wat ik wil doen en dan doe ik het niet.

 

Gebeurt gelukkig niet al te vaak.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik was benieuwd in hoeverre jullie rekening houden met het (onderbuik)gevoel bij het bijvoorbeeld aannemen van een nieuwe opdracht ja of nee. Proberen jullie hier zo rationeel mogelijk naar te kijken of speelt je gevoel hierbij (ook) een grote rol?

 

 

Een poging om weer on topic te gaan ;D

 

Ik hou altijd rekening met mijn onderbuikgevoel. In het verleden een aantal maal niet gedaan en dat leverde uiteindelijk altijd vervelende dingen op zoals onbetaalde facturen of een vervelende samenwerking.

 

Dit wil niet zeggen dat ik meteen besluit dat het niet klikt met een opdrachtgever, ik probeer met mezelf op de bank te gaan zitten en te bedenken waarom ik geen echte klik voelde. Als ik het idee heb dat er iets aan mijn kant speelt dan probeer ik dat eerst op te lossen en ga dan alsnog voor de opdracht. Ik kom ook wel eens tot de conclusie dat het gewoon niet is wat ik wil doen en dan doe ik het niet.

 

Gebeurt gelukkig niet al te vaak.

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

Wat ik het lastige vind is dat ik echt een dubbel gevoel heb. Aan de ene kant een goed gevoel (1: vanwege het financieële plaatje & de tijdsplanning. En in mindere mate 2: Vertrouwen in opdrachtgever als bekwaam iemand (gezien het arbeidsverleden).

Aan de andere kant geloof ik dus niet voor 100% in het business-model en het punt van het niet factureren in de 1e maand.

 

Maar jij volgt dus duidelijk je gevoel, en dat pakt voor jouw dus goed uit. Iets wat ik stiekem in mijn achterhoofd houd als ik het doe, en het toch mocht misgaan, dit een les voor het leven is. Waar ik niet van uitga, maar ben er ook niet 100% van overtuigd.

 

Ik ga het allemaal goed op een rijtje zetten, de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen en dan een definitieve beslissing maken.

 

Bedankt voor je mening en reactie!

Link naar reactie
  • 0

Onderbuik gevoel / intuïtie heeft absoluut een grondslag. Het is niet een vaag gevoel dat wispelturig zo nu en dan op komt zetten maar naar mijn idee een radar en kompas dat zichzelf telkens bij stelt op basis van nieuwe ervaringen.

 

Hoe ik functioneer:

1. Kijk op de kaart, vind rationeel de weg

2. Kijk op het kompas (het onderbuik gevoel) en verifieer de weg

3. Staat het kompas niet goed, kijk nogmaals op de kaart, loop alles nogmaals rationeel door

4. En daarna bepaald het kompas wat het gaat worden

 

Als je een onderbuik gevoel door rationeel denken en alles nalopen niet weg kan nemen. Zoals voorgangers al zeiden. Bij twijfel. NIET INHALEN.

 

.NET Software product and project development specialists: http://www.iperform.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.