• 0

BTW naar eindafnemer doorschuiven

 

Hallo iedereen,

 

Ik heb een civieltechnisch ingenieursbureau in Peru. Echter voor diverse projecten werk ik voor Nederlandse opdrachtgevers. Hiervoor moet ik af en toe bedrijven in Nederland inschakelen om wat werkzaamheden voor mij uit te voeren.

 

Hiervoor brengen deze bedrijven natuurlijk BTW in rekening. Mijn ingenieursbureau is nog niet geregistreerd bij de Nederlandse belastingdienst, wel bij de Peruaanse. De BTW wil ik graag doorrekenen naar mijn opdrachtgevers. En vanwege administratieve redenen het liefst zonder dat mijn ingenieursbureau geregistreerd is bij de Nederlandse belastingdienst. Is dit mogelijk?

 

Het gaat er dus om dat de BTW door de eindafnemer wordt betaald en dat ik daar zo min mogelijk administratieve rompslomp van heb. Heeft iemand ideeen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Hanno Kant

Bezoek ook eens: www.kantengineering.com, voor al uw civieltechnische projecten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Hanno

 

Als Peruaanse ondernemer heb jij geen registratieplicht bij de NL fiscus. Sterker nog, dat doen ze niet eens omdat jij in NL geen onderneming hebt.

 

Voor het doorbelasten van de NL BTW aan jouw eindafnemers is de Peruaanse BTW wetgeving van toepassing. Staat dus compleet los van de NL fiscus.

 

Doe lokaal eens navraag bij een adviseur.

 

groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Wat je vertelt klopt als het Peruaanse bedrijven zijn die ik inschakel. Mijn vraag heeft echter betrekking op de Nederlandse bedrijven die ik inschakel. De BTW die zij in rekening brengen vallen onder het Nederlandse recht. Ik zou die BTW graag in één keer doorschuiven naar de eindafnemer, die ook in Nederland is gevestigd. Is dat mogelijk?

 

Met vriendelijke groet,

 

Hanno Kant

Bezoek ook eens: www.kantengineering.com, voor al uw civieltechnische projecten.

Link naar reactie
  • 0

Da's een ander verhaal. Nu jij als ondernemer in Peru gevestigd bent en geen onderneming drijft of een vaste inrichting hebt in NL wordt de BTW heffing sowieso verlegd naar jouw afnemers. Dit geldt bij dienstverlening door een niet NL ondernemer zonder vaste inrichting altijd:

 

In dat geval moet de buitenlandse ondernemer het BTW-identificatienummer van de Nederlandse afnemer op de factuur vermelden.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

 

 

Hoi Joost,

 

Ik begrijp het niet helemaal. Misschien lukt het met een praktisch voorbeeld. Ik laat een Nederlands landmeetkundig bureau een inmeting doen voor 5000 euro excl. BTW. Hij voegt op zijn factuur de BTW toe (950 euro).

 

Ik wil dit doorberekenen aan mijn opdrachtgever. Dus ik tel mijn kosten op bij de 5000 euro. Over mijn kosten is geen Nederlandse BTW-afdracht noodzakelijk omdat ik in Peru gevestigd ben. Ik wil echter wel de BTW over de landmeetkundige werkzaamheden (950 euro) terug ontvangen van mijn opdrachtgever.

 

Hoe kan ik dat doen, zonder al te veel administratieve rompslomp?

 

Groeten

 

Hanno

Bezoek ook eens: www.kantengineering.com, voor al uw civieltechnische projecten.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt ook.

 

Jij verhoogt jouw factuur aan jouw opdrachtgever met de BTW die jij in rekening hebt gekregen van het landmeetkundig bureau.

 

Op jouw factuur aan jouw opdrachtgever vermeld jij geen BTW (die wordt door NL fiscus van hem geheven).

 

Jij hebt gewoon niets met NL BTW van doen omdat de NL fiscus niet in Peru gaat incasseren. Daarom is de BTW verlegd naar jouw opdrachtgever.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.