• 0

Voorlopige aanslag 2008

Ik heb mij eind december 2008 ingeschreven bij de KVK voor mijn KVK nummer, deze had mijn bank nodig om de financiering voor mijn winkel in orde te maken. Echter ik ben alleen nog maar op papier gestart omdat de zaak pas eind mei of begin juni open gaat, dit i.v.m. een gootschalige verbouwing welke de verhuurder gaat uitvoeren. Ik heb ook nog geen gegevens aan de belastingdienst verstrekt en er is dus ook nog helemaal niks verdient. Toch kreeg ik vandaag tot mijn grote verbazing een voorlopige aanslag inkomstenbelasting binnen over 2008 ter hoogte van 12000 euro, in 2008 studeerde ik nog en had ik dus ook geen inkomen; daarnaast bestaat mijn bedrijf alleen nog op papier. Ik heb ook nog geen vaste accountant dus ik vraag mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken? aangezien deze aanslag gaat over 2008 zou ik een dezer dagen dan ook al 1 over 2009 binnen krijgen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op een voorlopige aanslag kun je altijd bezwaar indienen, met jouw schatting van je winst uit onderneming. En voor 2009 krijg je waarschijnlijk een schattingsformulier. Zo niet, dan kun je op een voorlopige aanslag voor 2009 opnieuw bezwaar indienen.

 

Zo'n bezwaar is een routineprocedure en is niet zo zwaar als het misschien klinkt. Het heeft een opschortende werking, wat betekent dat je de voorlopige aanslag nog niet hoeft te betalen (daarvan krijg je na het indienen een bevestiging).

Link naar reactie
  • 0

Op een voorlopige aanslag kun je altijd bezwaar indienen, met jouw schatting van je winst uit onderneming. En voor 2009 krijg je waarschijnlijk een schattingsformulier. Zo niet, dan kun je op een voorlopige aanslag voor 2009 opnieuw bezwaar indienen.

 

Zo'n bezwaar is een routineprocedure en is niet zo zwaar als het misschien klinkt. Het heeft een opschortende werking, wat betekent dat je de voorlopige aanslag nog niet hoeft te betalen (daarvan krijg je na het indienen een bevestiging).

 

Bedankt voor je reactie!

Ik zal gelijk een bezwaarschift opstellen waarin ik aangeef dat mijn winst over zowel 2008 als het merendeel van 2009 nul euro was en zal zijn. Echter omdat mijn aanslag meer dan 12000 euro bedraagt komt het toch ''schokkend'' over. Ik ga er wel vanuit dat ik uiteindlijk niks zal hoeven te betalen omdat er ook nog niets is verdient tot op heden. :)

Link naar reactie
  • 0

Aandachtspuntje: een bezwaar heeft (fiscaal) geen opschortende werking, wel kun je uitstel van betaling vragen. Dat moet dan wel expliciet in het bezwaarschrift staan vermeld. Het is overigens wel zo, dat als je bij een bezwaar om uitstel vraagt, je dit ook min of meer automatisch krijgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.