• 0

IB-aangifte (laten) doen: wat is de beste prijs/kwaliteitsverhouding?

Beste HL-ers,

 

De IB-aangifte zit er aan te komen. In 2008 ben ik mijn eenmanszaak gestart, heb daarmee zo'n €15.000,- omzet gedraaid en zo'n €21.000,- aan kosten gemaakt. Verlies dus, daarom denk ik dat het geen kwaad kan om gewoon vóór 31 maart aangifte te doen en te betalen. Veel zal het me toch niet kosten.

 

Mijn vraag is (ik stel hem hier en niet in 'vraag en aanbod' omdat ik tips wil en niet per sé aanbiedingen):

DOOR WIE kan ik de aangifte het beste laten doen?

1. Door een goede accountant?

2. Zelf?

3. Door een fiscaal onderlegde kennis?

 

Optie 1 heeft natuurlijk als voordeel dat alles tot in de puntjes zal kloppen. Geen gedoe met naheffingen en boetes, een veilig gevoel er aan overhouden... Het grote nadeel is voor mij het prijskaartje, ik hoorde zelf dat je met uurtarieven van €150,- rekening moet houden. Als een accountant een middag bezig zal zijn met mijn aangifte, komen we op een bedrag dat ik eigenlijk niet kan betalen.

 

Optie 2 is precies omgekeerd. Het grote voordeel is dat het me niks kost, behalve tijd.

Eerste nadeel is dat het niet tot in de puntjes zal kloppen. Ik denk dat ik in grote lijnen de belastingregels wel zal snappen, maar dat ik toch hier en daar voor een paar tientjes de fout in ga. Is het een goede gedachtegang om te zeggen: die paar tientjes zijn nog altijd minder dan die paar honderd euro accountantskosten van optie 1?

Tweede nadeel is dat ik misschien grote voordelen misloop, al denk ik dat ik op de hoogte ben van de drie grootste voor mij toepasbare belastingvoordelen: startersaftrek, zelfstandigenaftrek en verliescompensatie.

 

Optie 3 is de gulden middenweg. Minder kans op foutjes, minder kans op het mislopen van grote voordelen. Redelijke uurprijs. Echter, het bezwaar dat ik tegen deze optie heb: degene die ik op het oog heb is minder goed aanspreekbaar op fouten (want geen erkende accountant), en toch betaal ik hem ervoor.

 

Voor de duidelijkheid: mijn belastingaangifte is vrij eenvoudig. Naast de eenmanszaak had ik drie bijbaantjes en studiefinanciering. Verder heb ik niet op ingewikkelde/ondoorzichtige manieren geld binnengeharkt.

 

 

Wat is de beste optie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi,

 

De IB aangifte is redelijk simpel naar mijn mening. De toelichting bij de aangifte is duidelijk en buiten de cijfers bestaat het meeste uit aankruisen. Wat je niet snapt, kun je ook nog nalezen op de site van de belastingdienst.

 

Ik zou het persoonlijk gewoon zelf doen en dan misschien die kennis er even naar laten kijken.

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
  • 1

Naar mijn mening is de IB aangifte zelf inderdaad vrij triviaal ALS je eenmaal balans en verlies/winst van je onderneming op orde hebt. Dus eigenlijk is de vraag: hoe ver heb je dat? Heb je alleen opgetelde inkomsten en uitgaven? Of weet je al precies welke kosten je direct mag aftrekken, wat je over x jaar moet afschrijven, etc.

Link naar reactie
  • 1

Zoals je het stelt, zal er van jouw inkomsten en uitgavenoverzicht eerst een balans en winst&verliesrekening gemaakt moeten worden. Die zijn nu eenmaal verplicht voor de winstaangifte.

 

Je geeft echter ook aan dat je in de aanloopfase zit. Gezien jouw omzet van 15K en het fiscaal compensabel verlies dat ontstaan is in 2008 zul je toch IB ondernemer zijn.

 

Heb je je al gemeld bij de fiscus als ondernemer en welk aangiftebiljet heb je ontvangen?

 

Overigens zijn er ook fiscalisten en aangiftemedewerkers die 80 tot 100 euro per uur kosten. Je hoeft van jouw cijfers geen jaarrekening te laten maken, dus iemand die goed is met aangiftes kan in een ochtendje de aangifte op orde hebben, mits de cijfers kloppen. Reken op 400 tot 500 euro.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb je alleen opgetelde inkomsten en uitgaven? Of weet je al precies welke kosten je direct mag aftrekken, wat je over x jaar moet afschrijven, etc.

 

Ik heb inderdaad alleen opgetelde inkomsten en uitgaven. De rest heb ik niet en heb ik nul verstand van... Is dat tijdsintensief om te leren?

Link naar reactie
  • 0

Vraagje: Moet er ook geen BTW aangifte worden gedaan?

Gelukkig niet, ik ben btw-vrijgesteld.

 

Nog even een reactie op Michiel van Vlaardingen: een dergelijke balans is nu toch nog niet aan de orde, omdat ik vanwege mijn geleden verlies nog geen ondernemer ben voor de IB? M.a.w.: ik moet die cijfers toch pas volgend jaar op orde hebben, als ik inmiddels wel winst maak, dus ondernemer voor de IB ben (en dus verliescompensatie e.d. toepas)?

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik verder niet, dus dat laat ik aan de experts over. Maar volgens mij hangt het al dan niet IB-ondernemer zijn niet af van of je verlies maakt in 't eerste jaar.

 

Maar hou er in ieder geval rekening mee dat niet alles wat jij uitgeeft ook direct in het eerste jaar van de winst af gaat. (Tenzij je willekeurig mag afschrijven, maar dan ben je sowieso wel IB-ondernemer zover ik weet)

 

Stel dat je bijvoorbeeld 10.000 euro omzet hebt en een machine hebt gekocht voor 20.000 euro en die gaat 10 jaar mee (en is voor het rekengemak niks meer waard) dan heb je in 't eerste jaar toch nog 8.000 euro winst gemaakt, ook al zie je er niets van terug op je bankrekening.

Link naar reactie
  • 0

Zoals je het stelt, zal er van jouw inkomsten en uitgavenoverzicht eerst een balans en winst&verliesrekening gemaakt moeten worden. Die zijn nu eenmaal verplicht voor de winstaangifte.

Je geeft echter ook aan dat je in de aanloopfase zit. Gezien jouw omzet van 15K en het fiscaal compensabel verlies dat ontstaan is in 2008 zul je toch IB ondernemer zijn.

Heb je je al gemeld bij de fiscus als ondernemer en welk aangiftebiljet heb je ontvangen?

 

Bedankt Joost, duidelijke reactie. Ik heb ook even gebeld met de Belastingtelefoon, waar me hetzelfde verteld werd. Ik ga nu eerst een winst- en verliesrekening maken, daar zal ongeveer die €6000,- verlies uitkomen (heb geen grote éénmalige aankopen gedaan, die over een langere periode afgeschreven moeten worden). Vervolgens doe ik de IB-aangifte die op 'Mijn Belastingdienst' voor me klaar staat. Zoals ik het nu zie moet ik daar uit kunnen komen zonder die fiscalist à 400 of 500 euro.

 

Wat een heerlijk forum is dit; onbekommerd domme vragen stellen en nog antwoord krijgen ook. Spread the love, reusje voor iedereen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.