• 0

Hoe fiscaal omgaan met auto op naam van mijn zaak voor een zakenrelatie?

Hallo,

 

Ik heb een bedrijf en werk veel samen met zzp'ers. Veelal zorg ik voor hen dat ze in opdracht zijn. Nu doet zich het volgende voor. Eén van mijn zakenrelaties (lees zzp'er) heeft mij heel erg goed geholpen met een aantal zaken. Eind vorig jaar heeft hij met zijn vrouw een ongelukje met hun auto gehad. Ik heb ze geholpen om uit de problemen te komen. Ze hadden twee auto's waarvan hij ééntje gebruikt voor zijn werk. (personenauto's)

 

Door mijn waardering uit te spreken en zijn gezin uit de problemen te helpen (hun 2eauto was rijp voor de sloop) heb ik een auto voor ze gekocht welke ik om naam heb gezet van mijn bv.

 

Hoe moet ik dit fiscaal verantwoorden mbt 'auto van de zaak'. Zijn vrouw is dus niet bij mij in dienst en hij ook niet.

Groet,

Bernd K.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bernd,

 

Dit kan leuk uitpakken. Geen loonbelasting, dus geen bijtelling auto van de zaak. Wat dan? Schenking? Omzet voor zijn onderneming?

 

Ik denk aan het laatste. Hij geniet uit hoofde van zijn onderneming een voordeel. Dat zou omzet betekenen. Belast (IB winst) zou voor hem dan zijn het werkelijke voordeel dat hij geniet door zelf geen autokosten te hoeven maken.

 

Laten we even wachten tot andere fiscalisten reageren. Ik ben niet 100% zeker van mijn antwoord.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Grappige casus ... en ik wil er nog wel een vraag aan toevoegen in hetzelfde licht:

 

Een werknemer verlaat het bedrijf en is dus niet langer meer in dienst. Wel wordt afgesproken dat hij zijn bedrijfsauto vier maanden mag blijven gebruiken.

 

Hoe zit het dan met de bijtelling?

 

En ten aanzien van de originele casus:

Is het juist door het ter beschikking stellen van de auto niet mogelijkerwijs een aanleiding voor de belastingdienst om de relatie met de zzp'er als fictief dienstverband te bestempelen?

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Af en toe kom je wel eens vragen tegen die werkelijk niet op te zoeken zijn in de belastingalmanakken, ondernemerwijzers of de site van de BD.

Dit is weer zo'n pareltje.

 

Stel dat Joost gelijk heeft, en daar ga ik wel van uit, kan de zg. omzet voor zijn onderneming dan niet teniet gedaan worden door een fictieve huur of lease van b.v. maar 10,00 p/mnd?

Link naar reactie
  • 0

Hallo jongens,

 

Al vast bedankt voor jullie reactie.

Persoonlijk kan ik me voorstellen dat jullie ook kijken hoe mijn zakenrelatie (zzp'er) het moet verantwoorden in zijn administratie. Nu is de auto aan zijn vrouw gegeven. Ik heb een verklaring door haar en mij ondertekend dat ik haar een auto geef ivm haar inzet en hiermee mijn waardering wil uitspreken. Daarin staat ook dat ik de eerste 12 maanden volledig op mij neem, qua kosten, en volgend jaar de auto overschijf op haar naam.

Nu zou dit gezien kunnen worden als vrijwillersvergoeding o.i.d., maar daar heb ik (als ik er eerlijk over ben) niet zoveel verstand van.

 

Als ik kijk naar mijn situatie heb ik een 2e hands autootje (met alle waardering Ford Ka) gekocht, neem de eerste 12 maanden op me qua kosten en geef komend jaar oktober de auto weg. Kan ik deze kosten dan wel gewoon in de resultaten meenemen zonder poespas met de fiscus? Ik heb de Btw in de voorbelasting meegenomen, heeft dit nog gevolgen?

 

Ik hoop dat er een fiscalist is die dit wel weet.

Link naar reactie
  • 0

Even los van de belastbaarheid bij hem, kan het inderdaad qua aftrek voor jou wel problemen opleveren.

 

Jij zult aan moeten tonen dat er een zakelijk belang mee gediend is. Als hij de autokosten die jij betaalt, tot zijn winst uit onderneming rekent, dan zal aftrek bij jou wel verleend worden. Zo ook de BTW.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een interessante vraag. Die gaat zich mogelijk bij mij voordoen.....

Weet er iemand hoe dit zit?

 

 

Grappige casus ... en ik wil er nog wel een vraag aan toevoegen in hetzelfde licht:

 

Een werknemer verlaat het bedrijf en is dus niet langer meer in dienst. Wel wordt afgesproken dat hij zijn bedrijfsauto vier maanden mag blijven gebruiken.

 

Hoe zit het dan met de bijtelling?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grappige casus ... en ik wil er nog wel een vraag aan toevoegen in hetzelfde licht:

 

Een werknemer verlaat het bedrijf en is dus niet langer meer in dienst. Wel wordt afgesproken dat hij zijn bedrijfsauto vier maanden mag blijven gebruiken.

 

Hoe zit het dan met de bijtelling?

 

 

 

In deze situatie kun je je afvragen of de arbeidsovereenkomst fiscaal gezien wel ontbonden is. Er loopt immers een beloningsvoordeel 4 maanden door die voortvloeit uit de arbeidsovereenkomst.

 

De fiscus zal willen zien dat de bijtelling over de auto verloond wordt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.