• 0

Ondernemer is de volgende melkoe regering

Weggemoffeld op nu.nl staat het bericht dat Eddy van Huijm (CDA) en Mei Li Vos (PvdA) zich zorgen maken over de snel groeiende groep zzp’ers. In dit bericht vinden beiden elkaar op aanverwante onderwerpen: zzp’ers betalen geen premies volksverzekeringen en dragen ook niet af aan de pensioenfondsen. Wat er niet staat maar wel wordt bedoeld: de solidariteit (tussen generaties) dreigt te verdwijnen. Dus worden de sociale voorzieningen onbetaalbaar.

 

Ik voorspel dat na o.a. de vliegtax en verpakkingsbelasting, de ondernemer de volgende melkkoe gaat worden.

 

Tot medio jaren ’90 (Joost weet vast wel de datum ;D) betaalden ondernemers wel de premies maar hadden we geen recht op WW en WAO. In het kader van de solidariteit.

Het enige goede nieuws van Prinsjesdag 2004 was dat met terugwerkende kracht tot 1 januari de Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (WAZ) werd afgeschaft. Op zicht terecht. Degenen die er aan meebetaalden herinneren het zich nog wel: je betaalde, afhankelijk van je winst, een premie van ruim 2.000 euro per jaar en je moest nagenoeg dood zijn om een uitkering van nog geen 12.000 euro te kunnen ontvangen. Waarom juist die verzekering toen werd afgeschaft? Zalm had knaken nodig en kon zo netto ruim 900 miljoen laten vrijvallen.

 

Ik voorspel de terugkeer van beiden:

De WAZ

Nu wil Mei Li Vos,die ooit een vliegende start maakte met Alternatief voor Vakbond maar wiens ster daarna even snel weer doofde onder de vleugels van de PvdA, weer een soort “overheids AOV” op basis van “solidariteit” terug. Eerder schreef ik hier al een column over. Godzijdank is die ramp toen afgewend. Helaas niet voor lang vrees ik. (PS: ik leg geen relatie tussen beide gebeurtenissen ;D)

 

Premieplicht voor ondernemers

De premieplicht voor ondernemers keert terug. En dat komt dan niet als een donderslag bij heldere hemel. December 2007 waarschuwde staatssecretaris Heemskerk van EZ in het Financieele Dagblad al voor de gevolgen van het snelgroeiende leger zzp’ers. Samengevat zei hij: “Het moeten er niet te veel worden want dat ondergraaft de solidariteit”.

 

De heren en dames politici misbruiken de crisis voor persoonlijke en partijpolitieke stokpaardjes. Bijvoorbeeld bezuinigen op de AWBZ, verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd (hier volgt binnenkort nog een column over), koopzondagen en het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.

Wat op zich nog enigszins acceptabel zou zijn, indien ook de eigen organisatie en huishoudboekje van de overheid nu eindelijk eens onder de microscoop werd gelegd. Maar helaas, dat is zo’n beetje de enige organisatie in Nederland die de broekriem niet aanhaalt.

 

Wie dacht dat het communisme über-dogmatisch was, moet eens in Den Haag gaan kijken.

 

Zo, dat moest ik even kwijt >;(

 

Edit 16 februari: link naar column AOW-opportunisme toegevoegd.

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, wat kan ik ervan zeggen, behalve hopen dat het geen waarheid zal worden...

 

Maar het lijkt me wel duidelijk dat zelfstandigen op een gegeven moment de klos zullen zijn, met pvda in het kabinet is weinig anders mogelijk. Een geluk is wel dat we in ieder geval tot dusver redelijk gespaard zijn gebleven van de haagse geldplukwoede de afgelopen jaren, en dat het eigenlijk ook niet zolang duurt voor er weer verkiezingen zijn.

 

Met een beetje mazzel worden dit soort maatregelen niet ingevoerd binnen de huidige regeerperiode, en met een beetje meer mazzel wordt de huidige regering daarna niet herkozen en wordt het een beetje veiliger.

 

Overigens vind ik het vooral jammer dat het 'leger zzp'ers' als een bedreiging wordt gezien. Juist nu zou den haag er blij mee moeten zijn, want het is een groep waar ze in tijden van crisis geen cent aan hoeven of zullen besteden - in tegenstelling tot het veel grotere leger loondieners waarvan een aanzienlijk deel momenteel linea recta de ww in verdwijnt en het financiele probleem voor de staat erger maakt.

Link naar reactie
  • 1

Wat op zich nog enigszins acceptabel zou zijn, indien ook de eigen organisatie en huishoudboekje van de overheid nu eindelijk eens onder de microscoop werd gelegd. Maar helaas, dat is zo’n beetje de enige organisatie in Nederland die de broekriem niet aanhaalt.

 

 

 

Net een reus uitgedeeld voor deze goede beschouwing.

Als voorbeeld van burgervriendelijke bezuinigingen zijn er tientallen te noemen:

1.Samenvoeging van alle 12 provincies tot vier: Noord/Oost/ West/Zuid Nederland.

2. Meer selectie aan de poort bij universiteiten.

3. Minder managers in de gezondheidszorg en thuiszorg.

4. Geen waterschapsverkiezingen meer.( Burgers zijn hier niet warm voor te maken.)

 

Paul

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de reuzen en de instemming. Het was me bekend geen "roepende in de woestijn" te zijn en iedere bevestiging is meegenomen ;D

 

De column waarover ik sprak is inmiddels ingestuurd bij HL, dus die verschijnt vanzelf (hoop ik 8)).

 

Dagelijks verbaas ik me over de onkunde van bepaalde politici in het bijzonder en van hun collega's in het algemeen. Met on top of the bill meneer Rouwvoet ... alsof we nu echt snel een stapel stenen gaan kopen indien de hypotheekrente in 2012 wordt afgeschaft. Mijn inschatting: kondig het aan en de huizenmarkt komt echt tot stilstand, er wordt geen hut meer verkocht en de huizenprijzen dalen met minimaal 30%. Doemdenken? Welnee, zo ging het in Zweden ook toen de aftrek bij het grof vuil werd gezet.

 

Gelukkig doet het me deugd te zien dat er minimaal één lid van de Tweede Kamer wel een scherpe analyse en heldere blik aanwezig is.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Er is op zich niks mis met een terugkeer van de WAZ. Er zijn nu dus circa 1 miljoen zzp-ers blijkbaar, waarvan een groot deel zich niet heeft verzekerd tegen de gevolgen van langdurige arbeidsongeschiktheid.

 

Dat is begrijpelijk, want de premie voor dat soort verzekeringen is torenhoog, helemaal als je in t verleden eens n deukje hebt opgelopen. Maar je kunt je afvragen, of je het risico van blijvende invaliditeit wel onverzekerd kunt laten. Wordt je namelijk als "kleine zelfstandige" ernstig ziek en vallen daardoor je bedrijfsinkomsten terug, of zelfs weg, dan gaat niet alleen je bedrijf koppie onder, maar je gezin ook. Moeten we dat willen?

 

Wel zou herinvoering van de WAZ gepaard moeten gaan met een fatsoenlijke uitkering, ik ben het op zich eens met de stelling dat de premie destijds niet in verhouding stond tot de te verwachte WAZ-uitkering. En er moest inderdaad heel wat gebeuren, eer je WAZ tot uitbetaling overging.

 

Dus laat die herinvoering er maar komen, mits er ook een zodanige uitkering tegenover staat, dat in elk geval je gezin verder kan draaien

 

 

Ik ben een no-nosense realist, HBO-controller, (Hofammer QC) en deel mijn kennis graag met hen die dat nodig hebben. Ik coach particulieren, ZZP-ers, MKB-ondernemers, op financieel-economisch terrein, in zwaar weer. Mijn motto: "als er op tijd wordt ingegrepen, valt er véél te winnen"

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad...

 

Als het zo'n aantrekkelijke constructie was zou het niet verplicht hoeven zijn, en stond iedere ondernemer in de rij om premie te betalen voor zo'n prachtige verzekering. Ook al zou bij een nieuwe variant de uitkering 2x zo hoog zijn als bij de waz destijds, dan nog heb je er weinig aan.

 

En wat ondergaan van de rest van het gezin betreft: wil je daarmee ook zeggen dat iemand bijvoorbeeld geen riskante investering mag doen, omdat dat hetzelfde gevolg heeft als die misloopt?

Link naar reactie
  • 0

Dat een groot deel van de zzp'ers zich niet heeft verzekerd, wil niet zeggen dat ze dat niet kunnen doen.

Uit eigen praktijk weet ik dat een aantal er gewoonweg het geld niet voor over heeft en dat liever ergens anders aan besteedt. "Ik ben nooit ziek", is het meest gehoorde argument. Let it be. Ondernemen is risico's nemen en afdekken. Welke je afdekt, dat bepaal je zelf.

 

Overigens ben ik van mening dat wanneer je kostwinner bent, het misdadig is niet een dergelijke verzekering af te sluiten. Je hebt immers een verplichting naar je gezin toe. Natuurlijk is het mogelijk dat je nooit ziek bent geweest. Maar ook hiervoor geldt: resultaten behaalt in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Bovendien is het ook mogelijk dat je buiten je eigen schuld om ziek of arbeidsongeschikt wordt.

 

Er zijn verzekeraars die je zonder (uitgebreide) medische keuring een verzekering kunnen aanbieden die een inkomen van circa 12.000 euro dekt (het bedrag dat je in de WAZ ook kreeg). De premie is uitzonderlijk laag. Indien die premie alsnog te hoog is of je krijgt de verzekering niet omdat je medische verleden je daarbij in de weg, dan is dat vervelend. Maar het is de vraag of alle andere ondernemers daarvoor moeten opdraaien.

 

Last but not least: toen Zalm de WAZ in 2004 afschafte, zat er circa 1,1 miljard euro in de pot. Daarvan is circa 200 mln gereserveerd voor toekomstige uitkeringen die al waren toegekend. Al met al is er dus nog een potje van 900 miljoen dat de ondernemers ooit eens bij elkaar hebben gespaard. Ik vrees met vreze dat dit geld in de bodemloze overheidsput is verdwenen.

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.