• 0

urencriterium openingstijden bedrijfsruimte aan huis

Hallo allemaal,

 

Mijn man heeft en hondentrimsalon aan huis, naast zijn baan van 4 dagen van 9 uur. We zijn geopend op vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur.En op zaterdag van 8.00 uur tot 18.00 uur, tottaal 22 uur en ook doordeweeks s avonds werkt hij in de trimsalon.

Mijn vraag is nu..mogen de uren op vrijdag en zaterdag meegeteld worden wb het urencriterium van het zelfstandigenaftrek, ook al is er geen klant aanwezig?

We werken op afspraak, maar de honden blijven vaak lang aanwezig omdat baasje is winkelen bv, of mensen komen spontaan, zonder afspraak even aan om wat te vragen enz.

 

Hoe denkt U daarover?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

mogen de uren op vrijdag en zaterdag meegeteld worden wb het urencriterium van het zelfstandigenaftrek, ook al is er geen klant aanwezig?

 

Het urencriterium betreft niet de openingstijden of klantaanwezigheid, maar door de ondernemer gewerkte uren. Als de ondernemer gedurende die uren in of aan de zaak werkt, en dat met een urenadministratie aannemelijk kan maken, dan mogen ze worden meegeteld.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord!

Meneer de inspecteur doet moeilijk omdat hier prive en zakelijk nogal door elkaar lopen, eigenlijk.

 

als er geen klant in de salon is, blijft hij toch thuis om de salon eens extra te ontsmetten of om vakliteratuur door te nemen of modellen op te zoeken die e week erop zullen komen enz.

 

Daarbij zijn er heel veel mensen die hun hond afleveren in de ochtend en s avonds pas weer op komen halen, ze worden daadwerkelijk maar 2 of 4 uur behandeld, maar zijn vaak wel 8 uur hier, mag je die uren ook meetellen?

Link naar reactie
  • 0

Houd jouw én zijn activiteiten per direct beter (in detail) bij en dan heb je iets om op terug te vallen bij beroep.

 

Toevoeging: uren dat je op honden past kun je ook goed administreren voor meneer B. en eventueel in rekening brengen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
als er geen klant in de salon is, blijft hij toch thuis

 

"thuis blijven" is natuurlijk geen zakelijke activiteit. Je kunt alleen de uren meetellen die op de een of andere manier aan de zaak worden besteed. Die uren moet hij goed kunnen onderbouwen met een geloofwaardige urenadministratie.

 

ze worden daadwerkelijk maar 2 of 4 uur behandeld, maar zijn vaak wel 8 uur hier, mag je die uren ook meetellen?

 

Nogmaals, het draait niet om de aanwezigheid van klanten, laat staan honden, maar om het werk dat de ondernemer uitvoert ten behoeve van de onderneming. Als het in de branche gebruikelijk is dat de ondernemer (of zijn personeel) de aanwezige honden verzorgt, toezicht houdt e.d. en/of als hij ondertussen andere zakelijke werkzaamheden verricht dan mogen die uren worden meegeteld. Maar als hij het eten gaat staan koken of de krant lezen, dan tellen die uren niet mee alleen omdat er ergens een hond aanwezig is die in andere uren werd behandeld.

 

Ik denk dat jullie zelf zaak en privé wat meer moeten scheiden, je werkzaamheden expliciteren, een urenadministratie voeren, activiteiten waar mogelijk onderbouwen etc.

Link naar reactie
  • 0

uren dat je op honden past kun je ook [...] in rekening brengen.

 

Ook dat is een goeie. Als je bijvoorbeeld op de facturen aflever- en ophaaltijden vermeldt, eventueel met een tarief voor verblijfuren van de hond (met bijvoorbeeld 4 uur inclusief bij een behandeling), dan vormen je facturen mooie dossierstukken die onderbouwen dat je gedurende bepaalde openingstijden op honden past.

Link naar reactie
  • 1

Laten we eens analoog rederneren naar iemand met een hondentrimsalon buiten de eigen woning met dezelfde openingstijden. Bij diegene tellen alle uren van openstelling mee! Al gaat hij/zij de hele dag op Youtube filmpjes kijken omdat er geen 'hond' binnenkomt, dan is de winkel open en dus tellen de uren mee.

 

Lastig in dit geval is dat je in de tijd dat je niets te doen hebt ook privé zaken thuis kunt doen. Daardoor heb je de schijn tegen.

 

Als er echter honden achterblijven dan tellen die uren sowieso mee voor het criterium. Je neemt immers vanuit zakelijk oogpunt de tijdelijke zorg voor de hond op je.

 

De Hoge Raad heeft in 2003 geoordeeld dat alle uren die dienstbaar zijn aan de onderneming meetellen.

 

In 2007 (Hoge Raad 30-03-2007, LJN BA1832) volgde weer een zaak waarin het belang van onderscheid tussen privé en zakelijk duidelijk is omschreven:

 

Als tijd die in beslag wordt genomen door het drijven van een onderneming geldt alle tijd die wordt besteed aan werkzaamheden die worden verricht met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming (HR 14 maart 2003, nr. 37975, BNB 2003/201). Hierbij dient als leidraad te worden genomen dat de wijze waarop een onderneming wordt gedreven, in beginsel wordt bepaald door de ondernemer, dat het te zijner beoordeling staat of bepaalde werkzaamheden voor de onderneming nut hebben, en dat het niet gaat om werkzaamheden die bedoeld zijn om in particuliere behoeften te voorzien

 

Hieruit kun je opmaken dat het sec openstellen van een zaak aan huis wellicht al voldoende is, als je kijkt naar de criteria die ik vet gemaakt heb hierboven. De salon openstellen en aanwezig zijn, kun je beschouwen als jullie wijze waarop een onderneming wordt gedreven. Je kunt ook het omgekeerde stellen: als je wel open bent, maar je bent niet aanwezig, dan lopen de klanten weer weg!

 

Leg deze uitspraak, maar met name de vette tekst, eens bij de inspecteur neer.

 

Groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Echt heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!! Hier kan ik wel wat mee!!

 

Het is voor ons de pech dat we en gewone tussen woning hebben en in de schuur in de tuin hebben we de trimsalon gemaakt. Klanten komen dus gewoon via onze voordeur binnen, onderscheid prive en zakelijk is klein, daar zijn we ons van bewust. Daarentegen vinden de klanten dat heel plezierig, het is allemaal erg ongedwongen.

De reden waarom we [ nog] geen aparte bedrijfsruimte hebben is gewoon het niet aandurven.......

Met een gezin wil je nu eenmaal geen grote risico's nemen, vandaar.

 

Ik ga die uitspraak van de Hoge Raad eens opzoeken en uitprinten en voorleggen aan de inspecteur....

 

Als ik daadwerkelijk alle uren zou opgeven die we besteden aan de trimsalon, denk ik dat de inspecteur zich een hoedje zou schrikken, het is niet alleen een eigen zaak, maar meer een passie.

 

Als voorbeeld gaf de inspecteur een rechtszaak van een kapsalon en schoonheidssalon die ook op afspraak werkten en waarbij de openstelling van de zaak niet als uren meetelden [ Gerechtshof A'dam 92/2389 en 00/1183]

Heb geprobeerd hierover info te vinden, maar wil niet echt lukken,

 

 

Link naar reactie
  • 0

uren dat je op honden past kun je ook [...] in rekening brengen.

 

Ook dat is een goeie. Als je bijvoorbeeld op de facturen aflever- en ophaaltijden vermeldt, eventueel met een tarief voor verblijfuren van de hond (met bijvoorbeeld 4 uur inclusief bij een behandeling), dan vormen je facturen mooie dossierstukken die onderbouwen dat je gedurende bepaalde openingstijden op honden past.

[/quote

 

Nog even dit...

De tijd dat honden hier langer blijven brengen we niet in rekening, het is meer een service voor de klant.

Trouwens, dat langer blijven wordt niet altijd van te voren besproken..er zijn best wat klanten die zeggen op een bepaalde tijd de hond te komen halen, maar net zo vrolijk uren later pas komen. Vinden wij niet erg hoor, maar ja al die tijd verblijft die hond in de trimsalon en moet mijn man er bij blijven. [ willen graag goede buren blijven ivm blaffen]

Link naar reactie
  • 0

Gerechtshof A'dam 00/1183

Heb geprobeerd hierover info te vinden, maar wil niet echt lukken,

 

 

 

In die zaak kon de ondernemer niet aantonen dat het openstellen van zijn salon zakelijk was omdat hij enkel op afspraak werkte en er van feitelijke aanloop van cliënten geen sprake was. Tevens mis ik in die zaak uren besteed aan bijv. administratie, inkopen etc. Overigens ligt deze rechtbank uitspraak ver voor de criteria van de Hoge Raad uit 2003 en mijn quote uit 2007. Voortschreidend inzicht zou de inspecteur wellicht op andere gedachten kunnen brengen.

 

Succes

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik heb inmiddels die uitspraak van 2007 gevonden en uitgeprint en gaat mee in mijn dossier[tje]

 

wat betreft die salon...idd ik miste ook verschillende punten zoals idd uren voor adm. en event. bijscholing, bijhouden van vakliteratuur enz. Zijn idd nogal gedateerde uitspraken...toch heeft die inspecteur ze wel als voorbeeld aan ons gegeven.

 

de aanslag betrft de jaren 04,05,06 en waren toen starters......moet wel zeggen dat de lol er zo wel wat van af gaat....maar geven niet op, dat niet.

 

groetjes gemma

Link naar reactie
  • 0
Lees één post boven de laatste van Joost.

 

Dat is nog geen update over de afloop...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.