• 0

te betalen voor goodwill agentschap

na research op het www, kom ik er zelf toch niet uit.

 

wij zijn een agentschap aangegaan met een duitse firma, nu stelt deze firma in het samenwerkingscontract dat wij hen een goodwill vergoeding moeten betalen thv de omzet over 2007.

 

zij geven aan dit liever niet te doen maar dat zij volgens europees recht hiertoe verplicht zijn.

 

kan iemand mij bevestigen of dit idd zo is?

 

nb. wij nemen een bestaande (kleine) klantenkring met bijbehorende omzet over. ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na even googelen in het engels kwam ik bij het volgende document uit wat gaat over agentschappen tussen Duitsland en Italie: http://www.elgroup.org/trento_documents/germany.pdf Het lijkt dus waarheid, maar het gaat ook andersom gelden: jullie kunnen een goodwill vergoeding vragen indien jullie klanten aanbrengen.

 

In het document wordt verwezen naar een Europese richtlijn: the directive of the Councilof the European Communities of 18.12.1986 Niet duidelijk is welke richtlijn hier precies mee bedoeld maar je hebt in ieder geval voer om verder te zoeken.

 

En misschien weet iemand hier precies waar het over gaat.

 

Edit: Nog wat meer gevonden: http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=1686&location=

Je kan daar ook specifieke info over Duitsland vinden in de linkerkolom

Link naar reactie
  • 0

gaat idd over zogenaamde agenturen overeenkomt.

indien je een agent gebruikt voor het binnenhalen van klanten en je verbreekt na verloop van tijd de relatie, dien je aan hem een goodwill-vergoeding te betalen. Want je neemt namelijk de klant(relatie) meestal zelf over.

 

NB voor aanbrengen van klanten bereken je geen goodwill, dit is in de regel gewoon commissie (% van de omzet). pas als relatie verbroken wordt ontvang je goodwill over de aangebrachte klanten.

 

Erwin

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

ben bang dat ik blijkbaar niet duidelijk ben geweest,

 

wij zijn de agent, en de firma welke wij vertegenwoordigen wil ons nu een bepaald bedrag in rekening brengen omdat wij goodwill over zouden nemen (volgens hen).

 

iedereen die ik spreek, en alles wat ik kan vinden hierover gaat over de evt uitbetaling van goodwill bij beeindiging van de overeenkomst door de leverancier, maar nergens iets over de verplichting tot betalen bij aangaan van een agenturenovereenkomst.

Link naar reactie
  • 0

na research op het www, kom ik er zelf toch niet uit.

 

wij zijn een agentschap aangegaan met een duitse firma, nu stelt deze firma in het samenwerkingscontract dat wij hen een goodwill vergoeding moeten betalen thv de omzet over 2007.

 

zij geven aan dit liever niet te doen maar dat zij volgens europees recht hiertoe verplicht zijn.

 

kan iemand mij bevestigen of dit idd zo is?

 

nb. wij nemen een bestaande (kleine) klantenkring met bijbehorende omzet over. ???

 

Wat ik kan bedenken is dat de leverancier de verplichting die bestaat uit hoofde van de richtlijn waarnaar wordt verwezen probeert door te leggen naar jullie. Dit ook gelet op de toevoeging onder NB. Wellicht dat in dit kader sprake is van enige miscommunicatie waarbij de leverancier niet bedoelt dat er sprake is van een verplichting tot het opleggen van de goodwill vergoeding aan jullie, maar dat deze verplichting bestaat in de relatie tot de vorige agentuur en dat men deze verplichting aan jullie wil opleggen omdat het redelijk is dat jullie voor de bestaande klantenkring de vergoeding betalen die de leverancier heeft betaald aan vorige agentuur in het rayon.

 

Die redenering zou ook redelijk kunnen zijn. Pleeg wel goed onderzoek naar de klantenkring. Wanneer deze inmiddels allemaal ter ziele zijn dan koop je in feite een kat in de zak. Succes.

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

verwacht zelf ook dat het zo iets dergelijks is.

 

maar vorige agent is wegens failisement gestopt en heeft derhalve geen recht op vergoeding goodwill.

 

ben bang dat het een manier van de leverancier is om de commissie (welke aanzienlijk is ) te drukken ipv het percentage naar beneden bij te stellen, wat ze overigens ook al geprobeert hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.