• 0

Voorzetting/goodwill verdeling

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Janneke,

 

Allereerst natuurlijk een vervelende situatie! Jij spreekt over een vof overeenkomst, staat hier ook in "Echter de afspraak was dat ik het zou "runnen". We hebben toen een winstverdeling van 5/6 pour moi en 1/6 voor hem afgesproken."

 

?

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

MIjn 'rechtsgevoel' opgedaan in mijn Rechten studie zegt me dat je een goede kans maakt. Er zitten hier echter ook voldoende mensen met veel meer juridische praktijkervaring dan ik dus er zal vast nog wel iemand reageren.

Link naar reactie
  • 0

Ik deel Manons rechtsgevoel. Temeer omdat de bepaling:

 

Vennoot sub 2 (dat ben ik dus) heeft een eerste optie tot voortzetting van de vof bij beeindiging van de vennootschap

 

zonder verdere omschrijving erg eenzijdig uit te leggen valt. Als niet nader omschreven is wat de oorzaak van het opzeggen van de vof overeenkomst in dit geval is (dus uitzonderingen op deze bepaling), dan geldt deze bepaling dus ook als jij opzegt. Enige strijd van jouw ex is dan kansloos.

 

Aangaande de goodwill: ik denk dat Manon doelt op het gevoel dat jouw werkzaamheden in deze zwaarder mee zullen wegen voor de vraag welk deel van de goodwill voor jouw ex is.

 

Hij brengt klanten in en krijgt daarvoor 1/6e winst. Daarna doet hij niets meer. Die ingebrachte klanten zijn al beloond met 1/6e winst. Elke goodwill die, buiten zijn ingebrachte klanten om, ontstaan is, is sowieso voor jou.

 

Hij zou dus kunnen bepleiten dat zijn goodwill bestaat uit een X aantal maal de winst die jij maakt op zijn ingebrachte klanten. Zonder die klanten had je immers geen basis gehad.

 

Omgekeerd (ja, daar gaan we) kun jij stellen dat het succes met die klanten van hem door jou uitgebouwd is.

 

Kortom: zoals altijd met goodwill in een scheidende vof: waardering is de key!

 

Neem niet zondermeer genoegen met de arbitrage als die erg zwaar zijn kant op leunt. Ook voor aan arbiter is goodwill een abstract begrip en is zijn/haar onderbouwing daarvan dus essentieel.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Allereerst bedankt voor je reactie!!!

 

En nog wat verdere uitleg natuurlijk:

 

Het gaat hier om een winkel. Mijn ex heeft geen klanten ingebracht, maar contacten met leveranciers en is voor een groot deel verantwoordelijk geweest voor het concept......

 

Gr.

Janneke

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Allereerst bedankt voor je reactie!!!

 

En nog wat verdere uitleg natuurlijk:

 

Het gaat hier om een winkel. Mijn ex heeft geen klanten ingebracht, maar contacten met leveranciers en is voor een groot deel verantwoordelijk geweest voor het concept......

 

Gr.

Janneke

 

Nu kan je het verhaal ook een hele andere kant op "lullen" en lijkt die 50/50 goodwill ineens weer dichtbij voor je ex.

Als jouw man een concept heeft bedacht, wellicht inclusief strategie, plan van aanpak, werkwijze, merkenbeleid, hoe e.e.a. gerunt moet worden etc. etc. en hij brengt ook nog eens alle noodzakelijke leveranciersrelaties aan....

En zegt vervolgens tegen jou: als jij het op deze manier gaat runnen krijg je 5/6 van de winst (relatief groot deel m.i.).

Dan kan je ook stellen dat je nog blij kan zijn met 50% van de goodwill.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er mede gekeken wordt naar de feitelijke situatie. Hoe meer je kan aantonen dat de winkel door jou groot is geworden, dat je zelf nog veel aan het concept hebt bijgesteld e.d....hoe meer e.e.a. jouw kant gaat opschuiven...dossier/feiten opbouw is m.i. dus erg belangrijk.

 

Erwin

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

hi

ben geen jurist dus vanuit juridisch oogpunt (en bepalingen in het VOF contract) zou ik geen uitspraak durven doen.

 

moet wel zeggen dat artikel over dat veroorzaker (ik neem aan degene die het contract opzegt) geen recht heeft op voortzetting vrij duidelijk is, ook al is daar art 2 aan toegevoegd (wat in deze situatie m.i. tegenstrijdig is).

vraag hierover: nu jij hebt opgezegd, heb jij dan volgens contract nog enig recht op compensatie? moet er afrekening plaatsvinden? (vast wel, anders had je niet zo maar opgezegd neem ik aan...)

 

vragen:

wil jouw ex de voorzetting echt of is dit alleen als "dreigement" om maar over de brug te komen. kan hij dit succesvol voortzetten of heeft hij daar echt jou bij nodig?

 

heb je inmiddels juridisch advies ingewonnen? heb je een andere adviseur die jouw bijstaat?

 

naast arbitrage kan je ook nog kiezen voor mediation. jullie proberen er dan met behulp van een mediator uit te komen.

juridische procedure/arbitrage kan ook in de papieren lopen en die kosten ben je zeker kwijt (ook je ex). weet niet de orde van grootte van jouw goodwil bedrag, maar kan zinvol zijn om daar eens over na te denken. Tot slot zal een juridische strijd ook nog (extra) emotioneel een aanslag op je doen en e.e.a. kost ook weer tijd, die het wellicht beter in de winkel kan (blijven) stoppen!

 

 

Erwin

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard heb ik een advocaat, fiscalist en een accountant aan mijn zijde staan! Zij geven mij goede kansen, maar kunnen mij uiteraard niet met 100% geruststellen. Vandaar dat ik via deze site aan nog wat extra info wil komen.

 

 

Het is natuurlijk altijd goed om je licht elders op te steken, maar bedenk wel dat de bovengenoemde personen meer dossierkennis hebben.

 

Voor zover ik kan overzien is de ex alleen maar aan het sarren en is het ook goed om dat duidelijk te krijgen. Wanneer zijn insteek primair is geweest om de helft van de goodwill op te steken en hij gooit het ineens over de boeg van het voortzettingsbeding dan heeft hij wel iets uit te leggen.

 

Het voortzettingsbeding dient duidelijk te worden gescheiden van de vereffening. Het voorzettingsbeding zegt alleen maar iets over aan wie het recht toekomt om de onderneming voort te zetten. Zolang daarbij geen afspraken zijn gemaakt over de wijze waarop de vereffening plaatsvindt zal dit geschieden naar rato van de inbreng.

 

Ik denk overigens dat jij de sterkste kaarten hebt voor wat betreft het recht op het voortzetten van de onderneming. Het beding kan immers moeilijk anders worden uitgelegd.

 

Wat ik mij in deze afvraag is de aard van de relatie met de ex. Gaat het om een huwelijk? Zo, ja is er sprake van een gemeenschap van goederen? Wanneer dat zo is dan ligt het voor de hand dat de ex de helft van de Vof claimt.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Bij een arbitrage commissie kan de corrspondentie tussen advocaten niet gebruikt worden zonder toestemming van de tegenpartij. Hij kan het dus doen laten voorkomen alsof hij al die tijd alleen maar op voortzetting uit is.......

 

Blijkt de veranderde koers alleen uit de correspondentie tussen de advocaten?

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik willen weten wat de ervaringen zijn binnen een arbitrage. Gaat het het puur over feiten of worden emotionele zaken ook meegenomen in een beslissing? Kortom hoe werkt het?

Arbitrage is een met wettelijke waarborgen omklede procedure. Blijf het vooral zakelijk benaderen en blijf bij de feiten, is mijn devies.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bij een arbitrage commissie kan de corrspondentie tussen advocaten niet gebruikt worden zonder toestemming van de tegenpartij. Hij kan het dus doen laten voorkomen alsof hij al die tijd alleen maar op voortzetting uit is.......

Zo zwart-wit ligt het niet. Die toestemming kan ook van de deken worden verkregen en juist wanneer er allerlei zaken gezegd / geschreven worden die duidelijk in strijd zijn met de eerdere correspondentie zal een deken waarschijnlijk zijn medewerking verlenen.

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik willen weten wat de ervaringen zijn binnen een arbitrage. Gaat het het puur over feiten of worden emotionele zaken ook meegenomen in een beslissing? Kortom hoe werkt het?

Arbitrage is een met wettelijke waarborgen omklede procedure. Blijf het vooral zakelijk benaderen en blijf bij de feiten, is mijn devies.

 

 

Het zit zo: Ex heeft al een goed lopend bedrijf en wil nu dit bedrijf ook nog eens naar zich toe trekken. Hij biedt mij natuurlijk wel een leuke overnamesom, maar daar kan ik op lange termijn niet zoveel mee. We hebben inmiddels drie kleine kinderen en een nieuw berijf opstarten en 6 dagen in de week aan de bak zit er voorlopig niet in........Zijn dit "feiten" waar een arbitrage commissie iets mee doet?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het uitmaakt waar je kantoor zit, als men maar goed is, en jij je er goed bij voelt. Degene waar ik momenteel mee samenwerk, woont hier ook ver vandaan. Ik heb geen rijbewijs en ben afhankelijk van openbaar vervoer. Maakt mij niet uit, zolang ik me goed voel en het werk wordt goed gedaan, heb ik daar graag reistijd voor over.

 

Ik denk dat je gewoon op internet/google moet zoeken en moet gaan bellen. Waar je een goede babbel mee hebt gehad, daar ga je naar toe voor een gesprek. Eerste is meestal gratis.

 

Succes !

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

zonder de letterlijke tekst van het VOF-contract en de saleco is hier geen zinnig antwoord te geven.

 

Dat de 5/6 en 1/6 niet op papier staat is behoorlijk jammer. Daaruit blijkt weer eens destemeer (en ik vertel dat redelijk vaak) dat dit soort contracten en heel veel andere afspraken slechts moeten worden vastgelegd voor de slechte tijden.

 

Vergelijk het maar met huwelijkse voorwaarden, leuk dat er allerlei dingen instaan over de kostenverdeling etc, niemand houdt zich er toch aan. Pas als de echtscheiding nadert... dan kijken mensen er naar.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.