• 0

Tekstschrijver verhuist naar Belgie en heeft klanten in Nederland

Beste Forumleden,

 

Ik sta op het punt om zowel te gaan freelancen als tekstschrijver (tegenwoordig moet je je dan inschrijven bij de KvK als eenmanszaak), als te gaan verhuizen naar België. Het beginnen met freelancen is iets waar ik bij wijze van spreken morgen mee kan beginnen, het verhuizen naar België gaat over ongeveer 2,5 maand plaatsvinden. Nou zit ik met de volgende vragen:

 

- Kan ik mijn eenmanszaak beter in Nederland of België oprichten?

- Is het mogelijk om zelf in België te wonen en een Nederlands bedrijf te hebben? Ik heb gehoord dat het dan nodig is dat je bedrijf een feitelijke verblijfplaats heeft in Nederland, maar aangezien ik teksten schrijf en ik dit overal en altijd kan doen heb ik uiteraard geen kantoor. Mijn bedrijf is dus waar ik ben. Wat zou hier een oplossing voor kunnen zijn?

- Maak ik het mijzelf onnodig moeilijk als ik nu een bedrijf in Nederland opricht en ik dit over korte tijd 'verplaats' naar België?

- Hoe zullen mijn potentiële Nederlandse klanten tegenover een factuur van een Belgisch bedrijf staan? Schrikt dit af?

 

Goed om te weten is misschien dat ik parttime als freelancer en parttime voor een werkgever zal werken (wel andere werkzaamheden dan in eigen bedrijf), nu en in België.

 

Ik kijk uit naar jullie adviezen en reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sim

 

Voor de fiscus is inderdaad van belang waar je jouw onderneming feitelijk drijft. Dat wordt dus België. Zonder vaste inrichting (zakenpand, winkel) in NL verhuis je jouw onderneming dus naar België. Of je als ondernemer in België fiscaal beter af bent, durf ik niet te zeggen. Overigens spelen daar ook de andere Belgische voordelen in privé in mee.

 

Bericht jouw opdrachtgevers gewoon van jouw privé verhuizing en dus Belgische onderneming. Ik kan me niet voorstellen dat ze daarom weglopen. Als je hen meteen voorziet van jouw Belgische BTW nummer, dan is voor hen ook alles duidelijk en schept dat vertrouwen tav jouw motieven voor de verhuizing.

 

Regel dit wel snel. Hoe langer je wacht met het vermelden van jouw Belgische BTW nummer, des te meer argwaan zullen NL opdrachtgevers wellicht hebben.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie! Ik heb besloten nu gewoon in Nederland te starten en als ik ben verhuisd m'n onderneming in Belgie in te schrijven.

 

Weet jij (of iemand anders) misschien waar ik meer informatie over ondernemen in Belgie kan vinden (bijvoorbeeld het Belgische equivalent van Higher Level)?

 

Groetjes, Sim

Link naar reactie
  • 0

HI. als je in Belgie een onderneming wilt gaat dit veel moeilijker als in Nl. je kan altijd kijken op de website van Securex. Je dient in Belgie oa bedrijfsbeheerkennis te bewijzen. Dit kan door een diploma (vb hoger middelbaar). Indien dit niet in aanmerking komt bestaan er cursussen en kan je deze kennis dan bewijzen via een examen.

Voor zover ik weet zijn de belastingen in Belgie ook hoger dan in NL. Check de websites.

 

Wij zijn op zoek om in NL een bedrijf op te richten om zo in Belgie te kunnen werken ( btw nr aan te vragen in B) . de reden is dat mijn vriend,Hongaar, geen bedrijfskennisbeheer kan bewijzen ( heb op dit forum nagevraagd , zie Als Nederlandse onderneming werken in belgie ). Geen concrete antwoorden bekomen die ons kunnen helpen

Link naar reactie
  • 0

Kvk heet in België Kruispuntbank van Ondernemingen: http://statbel.fgov.be/nl/ondernemingen/KBO/

 

Als je in Belgie een eenmanszaak wil starten (of overschrijven) moet je aan drie wettelijke voorwaarden voldoen:

- meerderjarig zijn

- Belg of onderdaan van een lidstaat van de EER zijn of over een werkvergunning beschikken

- ondernemersvaardigheid kunnen bewijzen:

[*] basis bedrijfsbeheer door opleiding en/of gelijkgesteld door ervaring

[*] indien nodig bewijs van beroepsbekwaamheid

 

Je dient in Belgie oa bedrijfsbeheerkennis te bewijzen. Dit kan door een diploma (vb hoger middelbaar)

 

Dit is niet helemaal waar. Tenzij de opleiding een zgn beroepsopleiding betreft (kapper, schilder, timmerman,...) of een economische opleiding betreft (boekhouder) is een diploma van hoger middelbaar niet voldoende. Daarentegen wordt een universitair diploma wel altijd aanvaard.

 

de reden is dat mijn vriend,Hongaar, geen bedrijfskennisbeheer kan bewijzen

 

De bedrijfsbeheerkennis mag ook bewezen worden door iemand anders dan degene die de werkzaamheden uitvoert. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Link naar reactie
  • 0

Ik had vanuit mijn opleiding geen kennis van bedrijfsbeheer en had helemaal geen zin om deze opleiding te volgen.

Heb me toen ingeschreven bij de examencommissie in Brussel om eens te kijken hoe moeilijk deze examens gingen zijn zonder voorkennis.......was van de eerste keer geslaagd, dus zoveel stelt het echt niet voor.

 

Indien je een bedrijf overneemt ben je ook 3 jaren vrijgesteld om dit bewijs van bedrijfsbeheer voor te leggen.

Of als iemand van je naaste familieleden dit heeft mag het ook (echtgeno(o)t(e), ouder...

 

In België kan je ook starterscheques krijgen, deze kan je gebruiken om advies of dergelijke te betalen, is misschien altijd interessant...

Link naar reactie
  • 0

Ik onderneem zowel in Nederland als in België en ik heb ondertussen wel geleerd dat het ondernemersklimaat in Nederland veel fijner is:

- belasting- en premieheffing in België is voor klein tot middeninkomens veel hoger doordat ondernemersfaciliteiten nauwelijks bestaan en de heffingstarieven vrij hoog zijn (je betaalt de volle mep al vanaf een vrij laag winstniveau - daarnaast worden de premies apart geheven en deze zijn vrij hoog). Daarom is er in België een enorm zwart geld circuit (elke ZZP-er of kleine ondernemer probeert zoveel mogelijk zwart te doen).

- regelgeving en bureaucratie zijn veel archaischer in België dan in Nederland (wel fijn dat ze geen verplichte KvK hebben).

- Belgen zullen niet zo snel klant worden bij een 'Ollander'.

 

Wonen in België heeft wel de nodige voordelen:

- goedkoop wonen

- banken zijn nog bereidt tot lenen

- goedkoop en efficiënt zorgstelsel

- goed onderwijs

 

Dus het is ideaal om te wonen in België en te ondernemen in Nederland. Huur ergens een bedrijfspand of flexplek.

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Sim,

 

Tekstschrijven is, afhankelijk van het soort teksten dat je schrijft , in NL vrijgesteld van BTW. Je moet je wel inschrijven en je krijgt een BTW-nummer, maar in de meeste gevallen ben je dus vrijgesteld. Dit vind je in art. 11, 1, q van de Wet op de BTW.

Of dat in België ook zo is ...?

 

Hou daar iig rekening mee.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Toch even reageren als Belgische ondernemer die jarenlang in Nederland heeft gewoond en gewerkt.

 

In België moet je idd een bewijs van bekwaamheid voorleggen.

 

In jouw geval wil dit zeggen dat je een minimum kennis bedrijfsbeheer moet bewijzen.

 

Er zijn 4 mogelijkheden:

 

- U heeft aantoonbare ervaring als zaakvoerder in een onderneming

- U heeft een opleiding genoten die de nodige bedrijfsbeheer vakken bevatte

- U volgt een opleiding (1 avond per week gedurende 4 maanden)

- U volgt een stoomcursus en legt vervolgens een examen af bij een examencommissie in Brussel

 

Is België een moeilijk land? Nee? De meeste vragen hier op HL worden in België niet gesteld. Want deze info krijg je mee in de bovenstaande cursus. Bewijzen bedrijfsbeheer zorgt er voor dat je met de nodige tools kan starten.

 

Daarnaast: Betaal je in België meer belastingen dan in NL? Ik denk het niet. Lees de Belgische kranten nog eens goed.

Ok: In een eenmanszaak zonder enige financiële finetuning ben je in NL veel beter af.

 

Maar er zijn zoveel trucjes. Belgen zijn koningen in het ontwijken van belastingen.

 

Mijn advies: vergeet eenmanszaak. Richt een comm V. op. Kost niet zo veel in oprichting. Je hebt geen kapitaal nodig. Anders dan in een eenmanszaak wordt je winst niet als loon beschouwd. Je kan dus gaan finetunen.

 

Neem een goede boekhouder; koop een eigendom die je vervolgens aan je vernnootschap verhuurt. Laat je winsten in de vennootschap zitten. Informeer naar de mogelijkheid 'notionele intrest aftrek'.

 

Eenmanszaken zijn absoluut te vermijden, tenzij je nog in loondienst werkt of indien je bruto inkomsten onder de 25K per jaar blijven. In alle andere gevallen is het niet zo slim.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wonend in Belgie, firma in NL, klanten in Belgie :

er werd ons ook aangeraden om niet als éénmanszaak te werken, maar met een euro cv, een andere zegt engelse ltd in NL met dan btw nr in Belgie.als ik het goed begrepen heb kan hij in dit laatste geval enkel werken als onderaannemer voor btw plichtigen en niet voor particulieren

Geraak er uiteindelijk niet goed aan uit. Zijn deze raadgevers enkel uit om hun eigen zakken te vullen ?

.als je je winsten in de vennootschap laat zitten, hoe betaal je jezelf dan ? ik bedoel je moet toch maandelijkse inkomsten hebben om te leven. Ik denk dat je dat alleen kan door jezelf loon uit te betalen, waardoor je, wonend in Belgie, dan belast wordt voor ong 50% in Belgie ( NL zou minder zijn? ). De rest laat je dan in de firma als winst. Zou goedkoper belastingsstelsel hebben, vooral in NL.

maar wat gebeurt er dan met deze winst ?Op welke manier kan je deze "opeten" en welke soort belasting betaal je dan als je deze winst uit je firma haalt?

Link naar reactie
  • -1

en ja Belgie is een droomland. Toch tenminste als je asielzoeker bent. Geen woonst ? Geen probleem. Je krijgt dan een kamer in een(luxe)hotel. Geen hotel ? geen probleem : 500 !!! euro per persoon per dag schadevergoeding

Ook als werkloze ben je goed : je kan werk weigeren en jarenlang genieten op kosten van de brave medeburger

Een vriend van mij werkt als chauffeur in een drankcentrale. Ganse dagen slepen met bakken drank en zware vaten. Niet afzetten aan de deur : neen, in de kelder gaan sorteren. Weinig licht, gevaarlijke trappen en je kan niet eens rechtstaan. Loon 1140 euro per maand. Kosten om te willen werken : 100 km per dag = 350 euro nafte per maand. Ja je krijgt wel 75 euro vergoeding. Onbelast ! ben je dan niet blij ? Er rest 865 euro om te leven. Hoeveel is het levensminimum ??? Als werkloze zou hij ong 1.000 euro krijgen.

Mijn vriend wil zelfstandig beginnen. Nodig ? bedrijfsbeheerkennis. Zijn daar geen boekhouders voor ?

Hij heeft een diploma van schilder/ behanger/ stucadoor (Hongaars).Hij heeft 25 jaar ervaring. Hij heeft in Hongarije 10 jaar een eigen firma gehad met 12 werknemers. Wat blijkt nu ? Hij moet minimum 3jaar praktijkervaring kunnen bewijzen. Geen probleem zeg jedan : hier heb je een officiële verklaring, met alle nodige stempels en documentatie, dat je 10 jaar zelfstandig geweest bent."Ja maar meneer u moet kunnen bewijzen dat je 3 j zelfstandige was en dit in de laatste 15jaar.Uw firma is gestopt in 1999. Je hebt een paar maanden te weinig !!!!! "

In belgie dus niet mogelijk om als schilder te beginnen. welke bullshit is dat ?

Ik heb mijn huis vernieuwd en mijn loodgieter ( 42 euro per uur) diende een 3 e wc boven te plaatsen. Alle leidingen komen beneden samen. Meneer was verwonderd dat mijn wc boven niet doorliep. Ik was het die hem er op wees dat er een ontluchter nodig is. Deze pretentieuze klootzak heeft wel een firma en kent niet eens de natuurwetten.

Zou men niet beter een examen afleggen om te zien of je wel bekwaam bent en niet om paperassenkennis te bewijzen ?

Belgie is een land waar men je ontmoedigt om iets te starten. dan zijn de "Ollanders " toch veel beter af. moet toegeven dat ze slimmer zijn

Link naar reactie
  • 0

 

Hij heeft een diploma van schilder/ behanger/ stucadoor (Hongaars).Hij heeft 25 jaar ervaring. Hij heeft in Hongarije 10 jaar een eigen firma gehad met 12 werknemers. Wat blijkt nu ? Hij moet minimum 3jaar praktijkervaring kunnen bewijzen. Geen probleem zeg jedan : hier heb je een officiële verklaring, met alle nodige stempels en documentatie, dat je 10 jaar zelfstandig geweest bent."Ja maar meneer u moet kunnen bewijzen dat je 3 j zelfstandige was en dit in de laatste 15jaar.Uw firma is gestopt in 1999. Je hebt een paar maanden te weinig !!!!! "

In belgie dus niet mogelijk om als schilder te beginnen. welke bullshit is dat ?

 

Kennis van me wou ook als schilder beginnen, is dus niet mogelijk zonder opleiding of bewijs van voldoende praktijkervaring.

Nu heeft hij zich laten inschrijven als "klusjesman", hiervoor moet je geen opleiding voor genoten hebben, en praktijkervaring moet je ook niet kunnen voorleggen............en het mooiste van al is dat je als klusjesman ook mag schilderen! ;-)

Link naar reactie
  • 0

ik ken iemand die jarenlang klusjesmannen bij mensen deed werken, allemaal " schilders", allemaal zwart werk, allemaal rijkswachters en politieagenten. Heb hen ook geprobeerd. Sommigen vlogen na enkele uren al naar huis, rood van colère want hoe durft een vrouw tegen een rijkswachter te zeggen dat hij eerst dient te schuren en dan te schilderen ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.