• 0

Merknaam en Domeinnaam

Goede dag Higherlevelers!

 

Ik zou me voor moeten stellen maar dan blijft het bij een student met interesse in een eigen onderneming. Die dus ook tegen een probleem stuit.

 

Al een tijd ben ik bezig met het opzetten (of de mogelijkheden rondom) van een bedrijf. Nu is mijn probleem dat het domein waar onder ik wou werken al bezet is. Natuurlijk veel over opgezocht maar nog steeds is het een en ander onduidelijk.

 

De situatie.

 

Mijn bedrijf zal gaan werken onder de naam "Partime" (Webshop/ Gedeponeerd)

 

Maar er bestaan al 2 bedrijven die het domein geregistreerd hebben namelijk:

Partime.nl (Partimé / Horeca)

Partime.com (Partime Parnters / Meubels)

 

Partime.nl

Is een bedrijf dat een paar jaar geleden is gevestigd en werkt onder de handelsnaam Partimé en heeft de naam gedeponeert als een logo "Partimé" (Dus niet het woord). Ze opereren in een totaal andere branche.

 

Partime.com

Is een bedrijf dat ook een paar jaar geleden is opgericht en werkt onder de naam Partime Partners, ze opereren in een totaal andere branche en ik weet niet of ze gedeponeerd zijn (Partime of Partime Partners)

 

 

Stel ik deponeer mijn naam, Partime of Partime.nl, heb ik dan recht op het domein partime.nl? Aangezien de spelling van Partimé anders is, en ze niet het woord partime of partime.nl hebben gedeponeert alleen het logo "Partimé". Zouden ze in feite mijn merknaam gebruiken, partime dus. (Zonder de é).

 

Mijn vraag is dus hoe zit dit juridisch? (Vooral de .nl)

 

Vriendelijke groet,

 

Victor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Victor

 

Nu domeinnamen geen leestekens kennen, zul je bot vangen op de afwijkende spelling.

 

Is het zo schadelijk als je bijv. partimeshop.com aanvraagt?

 

Of deponering voorgaat op de oudere rechten van huidige gebruikers betwijfel ik. Partime.nl kun je wel vergeten omdat die domeinnaam door een ander leesteken niet jouw handelsnaam is.

 

Even wachten op de juridische experts van HL.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Victor en welkom op HL,

 

Het probleem dat de domeinnaam waaronder je wilt werken al bezet is is een probleem dat veel starters en zelfs gevestigde bedrijven tegenkomen.

 

Mijn vraag aan jou: "Waarom zou je de problemen al opzoeken voordat je goed en wel gestart bent?"

 

Natuurlijk is het moeilijk om afstand van een naam te doen maar wellicht is het mogelijk om te kiezen voor een andere extensie. Bijvoorbeeld: "partime.biz"

 

Vergeet daarbij ook niet dat de medaille twee kanten heeft en dat "Partimé" en/of "Partime Partners" het als inbreuk op hun handelsnaam en/of merk zouden kunnen zien wanneer jij je als "Partime of Partime.nl" zou inschrijven.

 

Een handelsnaamonderzoek door de KvK laten uitvoeren biedt wellicht wat meer zekerheid m.b.t. de naam die je wilt hanteren.

 

Hoewel ik andere informatie achter de 2 domeinnamen krijg en zoekend op "partime" geen actieve handelsnamen in het online handelsregister kan vinden. (Van "Part Time" en "Party Time" zijn er echter wel resultaten).

 

Verwarring op de vroege morgen, het zal aan mij liggen ;).

 

Toch maar even wachten op de juridische experts van HL zoals Joost zegt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Victor,

 

De rechten op de domeinnaam zal je zeker niet krijgen, mocht jij Partime.nl of Partime deponeren. Wat Joost ook al opmerkte, is een kleine afwijking in je domeinnaam niet iets?

 

www.partime-shop.nl / www.partime.eu (?) / www.par-time.nl

 

Ik noem er maar wat op, maar met veel fantasie kan je wel honderd andere domeinnamen verzinnen. Partime deponeren als handelsnaam is denk ik geen goed idee, maar ik ben geen jurist o.i.d.

Je kan bij de kvk een handelsnaamonderzoek laten doen, of met een jurist gaan praten.

 

Als écht niets mogelijk is zou ik overwegen (omdat het een webshop is) om een nieuwe handelsnaam n.a.v de domeinbeschikbaarheid te kiezen.

 

Succes, Robin

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Wat betreft het niet vinden van de namen, die heb ik achterwegen gelaten want dat leek me wel zo netjes. Misschien onnodig maar toch.

 

Het probleem was dat we voor een merknaam hadden gekozen, dus iets als "partime-shop" zou z'n.. goedkoop aftreksel zijn.

Aangezien de naam niet gedeponeerd was, alleen een beeld/logo en anders gespeld dan die van ons. Dacht ik een mogelijkheid te hebben. Er word namelijk ook in een totaal andere branche geopereerd dus conflicten met de handels naam zouden er niet moeten zijn (Horeca - tegen - Webshop in voornamelijk kleding).

 

Als het niet mogelijk is dan zit er niets anders op, maar ik probeer nog even goed rond te kijken.

 

Victor

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet de simpele basis regel dat er eerst naar de al ingeschreven handelsnamen wordt gekeken. En de volgorde van inschrijven is dan bepalend voor het oudste recht. Bovendien zijn er in de geschiedenis van merkenrecht nog niet zo gek veel domeinnamen overgedragen. Tenminste als het beschrijvende domeinnamen betrof. bijvoorbeeld tomtom.com zou ik wel moeten afstaan als tomtom dat eist. Maar een domein als navigatiesysteem.net natuurlijk nooit. Omdat ze daar geen juridische aanspraak op kunnen maken.

Contcreet: waarom zou je uberhaupt een merknaam kiezen die al 2 keer wordt gebruikt, dan lijkt het me al niet eens het woord merknaam meer waardig.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kees,

 

welkom op Higherlevel. Registratie van merken gebeurt in klassen, dat hoeft geen conflicten op te leveren. Neem het schoolvoorbeeld Ajax maar...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als eerste vraag ik me sterk af of je Partime als merk kan registeren. Een merk moet onderscheidend vermogen hebben Partime heeft dat m.i. in onvoldoende mate.

 

Maar stel dat je het merk (ook elk willekeurig ander merk) kan registeren, dan kan je iemand die Partime.nl bezit niet zomaar dwingen het domein op te geven. In theorie zou je wel op kunnen treden als er in tweede instantie een website komt die in conflict is met jou merk. (dus dezelfde soort zaken aanbiedt)

 

Handelsnamen hoeven niet eens ingeschreven te zijn. Gebruik creëert al bescherming. Een handelsnamen onderzoek door de KVK is dus niet sluitend. Vaak komt een conflict pas aan het licht als een andere ondernemer zich benadeeld voelt. Je moet dus verder kijken dan alleen de KvK. Google leert meestal een hoop.

 

Een merkhouder kan een domein opeisen als kan worden aangetoond dat de registratie te kwader trouw heeft plaats gehad. Echter, een tomtom (als voorbeeld) is ook een onderdeel van een drumstel als ik me niet vergis. Als een muziekwinkel jaren voordat de tomtom navigator een begrip werd, tomtom.nl en tomtom.com had geregistreerd dan heeft in tomtom navigatie een probleem.

 

Edit: tikvauten en wat aanvulling

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat dit topic al een paar jaar oud is. Toch heb ik een vraag die soortgelijk is en ik het minder relevant acht een nieuw topic ervoor te openen.

 

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuwe massagetechniek, of eigenlijk is het een techniek die al gebruikt word, maar gespecificeerd word tot een bepaalde doelgroep en daarin ook aanpassingen heeft gekregen. Ik heb daarvoor het domein (.nl) geregistreerd. Nu vroeg ik mij dus af of dat voldoende is om de naam van de massagetechniek in te dekken zodat niet een ander gebruik maakt van de naam binnen zijn praktijk of dien ik dan het echt als merk te gaan deponeren? Of zal een domeinregistratie voldoende aantonen dat ik de eerste was met het betrokken merk / de naam van de massage?

Link naar reactie
  • 0

Nu vroeg ik mij dus af of dat voldoende is om de naam van de massagetechniek in te dekken zodat niet een ander gebruik maakt van de naam binnen zijn praktijk of dien ik dan het echt als merk te gaan deponeren?

 

Nee dus. En of merkregistratie werkt, hangt van de uitdrukking af. Je kan niet een bestaande uitdrukking 'eigen' maken. Tenzij je heel veel geld hebt.

 

Ik plak dit wat later aan het verzameltopic Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.