• 0

hulp a.u.b. met winstberekening

Hallo allemaal,

 

Ik ben als ondernemer een aantal maanden terug begonnen. Ik heb een webshop en verkoop een stuk of 50 producten. Administratie is nog niet mijn sterkste kant, maar ik wil het wel zelf blijven doen! Op dit moment doe ik het als volgt: download van gegevens van internetbankieren en daarna inlezen (en enigszins verwerken) in excel. Resultaat is: debet en credit met inkomsten en uitgaven plus aan beide zijden extra kolom voor btw betaald en ontvangen. Verschil hiertussen is af te dragen btw. Tot zover simpel en helemaal automatisch.

 

Ben begonnen op moment x met saldo 0. Eind banksaldo op 31-12-2008 was 4000. Daarbij heb ik een flinke voorraad producten ingekocht. Geen kasgeld, alles gaat via één bankrekening. Af te dragen BTW heb ik berekend op 900. Wat is nu mijn winst? Zie ik iets over het hoofd in mijn simpele administratie??

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

EV (= eigen vermogen) 31/12 -/- EV startdatum + prive opname -/- prive stortingen = winst

 

Dus in jouw geval met de door jou gegeven cijfers:

 

EV begin € 0,00

 

EV 31/12/2008:

activa (= bezittingen / vorderingen / overlopende posten)

- bank € 4000

- voorraad €

- inventarissen €

- etc.

 

= totaal activa

 

Trek daar van af de schulden:

- te betalen BTW € 900

- overige schulden €

 

En het saldo is het EV, dus € 3.100

 

Tel hier de privé opnames bij op en trek de privé stortingen er af en je hebt je nettowinst berekend.

 

Controleer het resultaat door een winst & verlies rekening te maken:

 

omzet

-/- inkoop

= brutowinst

-/- overige kosten

= nettowinst

 

Uiteraard moeten beide nettowinst bedragen aan elkaar gelijk zijn.

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Echter net iets anders dan ik had verwacht.

Meerdere personen hadden mij gezegd: heb je geld op de rekening staan? Koop voor het einde van het jaar flinke voorraad in zodat je banksaldo op 31-12 laag is. Je voorraad telt niet mee bij het berekenen van de winst.

Maar dat is dus niet juist?

 

1. M.a.w. ik moet dus ook IB betalen over de voorraad die ik op 31-12 had staan?

2. nog een voorbeeld: hoe ga ik om met een IKEA stelling die ik voor 400 aangeschaft heb? Wat doet die met de winst?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Echter net iets anders dan ik had verwacht.

Meerdere personen hadden mij gezegd: heb je geld op de rekening staan? Koop voor het einde van het jaar flinke voorraad in zodat je banksaldo op 31-12 laag is. Je voorraad telt niet mee bij het berekenen van de winst.

Maar dat is dus niet juist?

 

1. M.a.w. ik moet dus ook IB betalen over de voorraad die ik op 31-12 had staan?

2. nog een voorbeeld: hoe ga ik om met een IKEA stelling die ik voor 400 aangeschaft heb? Wat doet die met de winst?

 

Nee, dat is niet juist, je kan niet zomaar je voorraad gaan afschrijven, alleen als je redenen hebt dat deze niets meer waard is... Die IKEA stelling van € 400 zou ik meteen afschrijven echter ik weet niet meer bij welk bedrag de fiscus iets als een investering aanmerkt (moet je op de balans zetten en dan afscrijven over bv. 3 jaar) of als kostenpost (dus direct als kosten verwerken). Vroeger was dit 1.000 gulden dus ik denk dat je met die € 400 net goed zit om ze meteen als kosten weg te boeken. Je winst valt daarmee dus € 400 lager uit. Je betaald geen IB over voorraad maar over de winst, gezien de kleine bedragen zal dit echter niets zijn, of heb je geen recht op zelfstandigen aftrek?

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Echter net iets anders dan ik had verwacht.

Meerdere personen hadden mij gezegd: heb je geld op de rekening staan? Koop voor het einde van het jaar flinke voorraad in zodat je banksaldo op 31-12 laag is. Je voorraad telt niet mee bij het berekenen van de winst.

Maar dat is dus niet juist?

 

1. M.a.w. ik moet dus ook IB betalen over de voorraad die ik op 31-12 had staan?

 

Hangt er een beetje vanaf of je de voorraad moet activeren. Geniet jij winst uit onderneming of dienen jouw activiteiten als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) te worden aangemerkt? Voor het onderscheid wil ik je graag verwijzen naar de site van de belastingdienst (of probeer de zoekfunctie op het forum). Als ROW'er mag je het kasstelsel toepassen en dus je voorraad direct als kosten verantwoorden, bij een eenmanszaak mag dit niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi,

 

Aansluitend heb ik nog even de volgende vraag waarbij ik hoop dat iemand me kan helpen.

 

Ik heb een éénmanszaak (webwinkel) en moet de winst nu opgeven bij ROW bij de belastingopgave.

Ik zie nu even door de bomen het bos niet meer en weet nu niet meer precies wat ik daar moet invullen.

Ik heb alles netjes bijgehouden en me het afgelopen jaar veel verdiept in het boekhouden.

Ik dacht dat ik inmiddels een heel eind was, maar makkelijke vind ik het helaas nog steeds niet.

 

Maargoed, heb ik het nu correct dat ik hier moet invullen mijn omzet-privestorting+prive-opname?

en is dat gelijk de balans waar ik het nieuwe jaar mee begin?

UIteraard heb ik nog voorraad over van het afgelopen jaar...

 

Hopelijk kan iemand mij even een start geven, want ik haal nu alles door elkaar ben ik bang :-\

 

Ik heb op mijn balans de volgende posten staan:

 

ACTIVA   2008       PASSIVA   2008

            

Inventaris          Prive Storting   

afschrijving inventaris       Prive Opname   

Inkoop producten       Prive Winst/Verlies voorgaand   

Inkoop vracht/verzending    Resultaat boekjaar   

            

Debiteuren          Crediteuren   

Bank              

Kas          

            

Te vorderen BTW hoog      Te betalen BTW hoog   

Te vorderen BTW laag        Te betalen BTW laag   

BTW teruggave       Afdracht BTW   

 

Zeer zeer bedankt alvast voor jullie reactie!

 

Groet,

Kirsten

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet omzet -/- privé mutaties, maar omzet -/- kosten.

Hoeveel je privé opneemt en stort heeft totaal geen invloed op de winst.

 

Dus je neemt je omzet en je trekt daar de bijbehorende inkoopkosten vanaf. Alle inkopen die je nog niet hebt verkocht zet je onder de voorraad (debet op de balans).

Dan trek je de overige kosten ervan af (b.v. kantoorkosten, telefoon, autokosten, verzekeringen, bankkosten) en tel je de opbrengsten er bij op (b.v. rente bank).

 

Je balans ziet er meestal zo uit:

Voorraden Eigen vermogen (Beginkapitaal+winst+privé stortingen-/-privé opnames)

Debiteuren (als je een factuur hebt gestuurd die jouw klant nog niet betaald heeft)

Bank Crediteuren (als je zelf een inkoopfactuur pas in het volgende jaar betaalt)

BTW (denk aan de kleine ondernemersregeling! zeker isselq met haar 900 btw heeft daar recht op!)

 

 

 

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Nimda, allereerst ontzettend bedankt voor je snelle reactie.

 

Bij de omzet had ik al de kosten zoals telefonie etc enzo afgetrokken, maar niet de inkoopkosten van de producten die ik verkocht heb. Deze moet ik er dus enkel dan nog afhalen en dan ben ik rond?

 

Het restant tel ik dan voor het nieuwe jaar bij de voorraad op de balans op.

Vergeet ik nu iets of heb je nog een andere tip?

 

Ik val inderdaad ook onder de klein ondernemersregeling, maar bedankt voor de tip!

 

Groetjes,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Let er bij de kleine ondernemersregeling wel op, dat je het voordeel dat jij uit deze regeling hebt, bij je winst moet optellen.

Je moet nog even kijken of al je uitgaande facturen al betaald zijn en of je zelf al je facturen hebt betaald per 31-12-2008. Daarnaast is het raadzaam om even naar de kosten en opbrengsten te kijken of er niet zaken voor 2009 in zitten (b.v. een abonnement van 1-5-2008 tot 30-4-2009.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

 

Nogmaals zeer bedankt voor je reactie.

Ik heb alle gegevens inmiddels verwerkt.

Ik vroeg me alleen af als ik nu voor 2009 op de balans bij Debet de overgebleven voorraad boek,. tegen welk post aan de creditkant wordt dit dan weggewerkt? privé winst/verlies voorgaand?

 

Groetjes,

Kirsten

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.