• 0

wat brengt een lege bv op?

De bv waar ik als enige aandeelhouder en direkteur van ben (het gaat hier niet om een enorm bedrijf voor alle duidelijkheid) heeft het volgende probleem: de 18.000 euro zijn door - inmiddels - expartner van de rekening gehaald. Ik heb bij oprichting als enige de benodigde 20.000 euro gestort. Ik wil de bv opheffen. Nu zegt een accountant dat de bv ook verkocht kan worden, maar dat brengt dan 2000 euro op. De bv heeft verder geen enkele schulden o.i.d.. Het is 'gewoon' een mislukte zakelijke/relationele affaire. Enige dat ik wil weten is of dat bedrag van 2000 euro klopt/redelijk is.

Kan iemand mij dat zeggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dat eigenlijk als koper wel verstandig?

 

ik kan me zo voorstellen dat er nog wat spoken in de kast zouden kunnen zitten, dan ben je hier misschien niet verantwoordelijk voor maar levert je toch een hoop gezeik op.

 

heeft hier iemand wel eens ervaring mee?

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Is dat eigenlijk als koper wel verstandig?

 

Je moet hoe dan ook 18.000 hebben om je nieuw aangekochte BV in stand te houden.... en als je dat toch hebt, waarom zou je dan niet een eigen BV oprichten? Dat lijkt me eigenlijk in alle gevallen verstandiger.

 

Tenzij je een fout verleden (fraude etc.) hebt natuurlijk, dan mag je geen BV oprichten, maar wel kopen.

Link naar reactie
  • 0

Is dat eigenlijk als koper wel verstandig?

 

ik kan me zo voorstellen dat er nog wat spoken in de kast zouden kunnen zitten, dan ben je hier misschien niet verantwoordelijk voor maar levert je toch een hoop gezeik op.

 

heeft hier iemand wel eens ervaring mee?

 

Veelal neemt de notaris een vrijwaring op bij de aandelenoverdracht.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En stel dat degene de bv koopt/wil kopen bij de (neutrale) accountant... kan dat zonder inleg van 18.000 euro? Voor ALLE duidelijkheid, er zitten geen lijken in de kast, er is echt geen enkel financieel probleem behalve dat twee partners niet meer verder willen met elkaar in deze.

Link naar reactie
  • 0

Op zich moet een BV het minimum kapitaal op de balans hebben staan. Nu kan de aandeelhouder dat er uit halen, maar dan staat er i.p.v. 18k aan cash een vordering van 18k op deze aandeelhouder. Het EV wordt in deze niet aangetast. Het lijkt mij niet mogelijk het EV af te boeken omdat dit niet uitkeerbaar is (gebonden vermogen). De nieuwe aandeelhouder moet de schuld van de vorige aandeelhouder overnemen. De oude aandeelhouder wordt dan gevrijwaard.

 

M.b.t. de vrijwaring geldt dat de koper geen aanspraak meer op de verkoper kan doen. Anderen die een vordering op de BV hebben, kunnen de BV aanspreken. En evt. ook de nieuwe aandeelhouder. Daar helpt geen vrijwaring tegen. Bij vermoeden van dergelijke vorderingen kan je wel garanties van de verkoper bedingen.

Link naar reactie
  • 0

M.b.t. de vrijwaring geldt dat de koper geen aanspraak meer op de verkoper kan doen. Anderen die een vordering op de BV hebben, kunnen de BV aanspreken. En evt. ook de nieuwe aandeelhouder. Daar helpt geen vrijwaring tegen. Bij vermoeden van dergelijke vorderingen kan je wel garanties van de verkoper bedingen.

 

Ik lees het vrijwaringsverhaal anders: de verkoper vrijwaart de koper voor de eventuele lijken in de kast. Mochten die er toch zijn dan is in eerste instantie de bv aansprakelijk maar de koper kan e.e.a. verhalen op de verkoper (moet de verkoper dan natuurlijk nog wel over de middelen beschikken...)

Link naar reactie
  • 0

Daar kon je wel eens gelijk in hebben... Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de vordering op de BV blijft bestaan, waardoor de koper deze cadeau krijgt. De verkoper kan de koper inderdaad vrijwaren van deze aanspraak, door hiervoor zelf in te staan. Maar dan moet de verkoper daar inderdaad wel de middelen hiervoor hebben (of garanties kunnen geven). De vrijwaring geldt overigens niet naar derden. Zij zullen de verkoper in de regel niet rechtstreeks aanspreken, maar zich tot de koper wenden.

 

Dank voor de correctie en excuses voor de mogelijke verwarring.

Link naar reactie
  • 0

M.b.t. de vrijwaring geldt dat de koper geen aanspraak meer op de verkoper kan doen. Anderen die een vordering op de BV hebben, kunnen de BV aanspreken. En evt. ook de nieuwe aandeelhouder. Daar helpt geen vrijwaring tegen. Bij vermoeden van dergelijke vorderingen kan je wel garanties van de verkoper bedingen.

 

Ik lees het vrijwaringsverhaal anders: de verkoper vrijwaart de koper voor de eventuele lijken in de kast. Mochten die er toch zijn dan is in eerste instantie de bv aansprakelijk maar de koper kan e.e.a. verhalen op de verkoper (moet de verkoper dan natuurlijk nog wel over de middelen beschikken...)

 

Beide zijn mogelijk, maar moeten wel in de overnameovereenkomst worden opgenomen. Bij eventuele claims is het vaak nog een hele strijd om je gelijk en je geld te halen: ondanks een vrijwaring voor lijken in de kast, heb je toch ook een onderzoeksplicht die aan verhaal in de weg kan staan.

 

Normaal neem je koper ook de vordering van de BV op de verkoper over, dus ooit zal je als koper nog 18k aan de BV moeten betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.