• 0

Teveel betaald aan incassobureau, terugvorderen?

Dit gaat niet over mijn bedrijf, maar is een persoonlijk iets. Toch post ik het hier in de hoop dat iemand weet wat ik het beste kan doen in deze situatie. Het is een beetje ingewikkeld. Ik zou het mijn advocaat direct voorleggen, ware het niet dat ik over pakweg een uurtje of 16 voor een aantal weken naar het buitenland vertrek voor zaken, en mijn advocaat (terecht) vandaag niet werkt :) Voor een beetje 'piece of mind' hoor ik dus graag sneller iets van iemand die hier ook wat ervaring mee heeft, aangezien ik in ieder geval de komende werkdagen constant in besprekingen ben en dus eigenlijk alleen 's avonds aan persoonlijke dingen kan besteden (kan ik wel HL lezen!).

 

Ik ga verder geen namen noemen, maar ik was origineel wat geld schuldig aan een zeker persoon - die ondertussen bekend is in de media, bij gemeenten en justitie voor 'nare' praktijken, ook al slagen ze er maar niet toe deze persoon een halt toe te brengen. Al met al begon het probleem met dat deze persoon geld van mij wilde, en ik inderdaad wat schuldig was, maar mij geen specificate wilde geven waar ik op in kon gaan. Ik heb dus ook niets betaald. Ik ben nooit te beroerd te betalen wat ik schuldig ben, natuurlijk, maar dan wil ik daar wel een specificatie van. Als je je misschien afvraagt waarom ik ooit met deze persoon in zee ben gegaan, kan ik jullie vertellen dat dit al een aantal jaar speelt en toendertijd niet bekend was hoe deze persoon te werk ging.

 

Een tijd daarna, kreeg ik bericht van een zeker incassobureau (naar verluid willen de meeste incassobureaus niet eens meer met deze persoon werken vanwege haar absurde en zelden correct claims), met een claim die zo maar een duizendje of vijf te hoog was. Uiteraard heb ik hiervoor bezwaar aangetekend bij het incassobureau, en punt voor punt uitgelegd waarom bepaalde punten niet klopte, bewijzen overlegd voor betaalde (maar niet meegenomen) zaken. Etc.

 

Echter gaat het incassobureau hier niet of nauwelijks op in. Een aantal punten hebben ze wel meegenomen, maar ik heb het idee dat ze mijn brieven niet eens lezen. Geen probleem, ik heb berekend (aangezien ik nu wel alle specificaties heb gekregen via het incassobureau) wat ik schuldig was en dit simpelweg overgemaakt. Als ze echt met 'gerechtelijke stappen' komen sta ik sterk en ben ik er van overtuigd dat ik de zaak zal winnen (ook met inachtneming van de reputatie van deze persoon).

 

Nu kreeg ik echter vandaag de brief binnen waarbij zij gerechtelijke stappen aankondigden, maar kwamen daar ook met wat nieuwe informatie (hadden ze niet moeten doen!). Zij hadden wederom een aantal dingen niet meegenomen (inclusief de eerdere betaling aan het incassobureau zelf) maar gaven mij ook nieuwe informatie waar ik eerlijk gezegd zelf niet aan gedacht had. Waar zij niet aan gedacht hadden is dat deze informatie in mijn voordeel werkt, en daar uit blijkt dat ik zelfs duizend euro teveel aan hen betaald heb.

 

Nu is de grote vraag, hoe ga ik dit terug krijgen? In mijn reactie heb ik het allemaal nog eens uitgelegd en bewijs aangeleverd over wat wel en niet correct is, en hen gesommeerd het teveel betaalde bedrag binnen de redelijke termijn van 14 dagen terug te storten. Echter is tot noch toe herhaaldelijk gebleken dat deze 'meesters' zich zeer onprofessioneel gedragen en zich eigenlijk nergens iets van aantrekken - hun klant ook niet, overigens - slecht mijn reactie lezen en ook lak hebben aan betalingsbewijzen e.d. Ik verwacht dus ook niet dat ze dit terug gaan storten.

 

Als zij het op een zaak aan laten komen, kan ik sowieso 90% van mijn punten (en bijbehorende bedragen) onomstotelijk bewijzen, en zal de rechter ongetwijfeld in mijn voordeel oordelen, en ik dus waarschijnlijk ook meteen het teveel betaalde geld terug ga krijgen. Die overige 10% is altijd nog minder dan wat ik teveel betaald heb. Echter denk ik dat zij dit ook wel realiseren, en het dus niet daadwerkelijk tot een zaak laten komen, al hebben ze wel aangekondigd dat ze dit gaan doen.

 

En wat dus als ze dit niet doen? Is het wijs een incassobureau af te sturen op een ander incassobureau? Of moet ik dan bij de originele eiser zijn? (dan krijg ik alleen de teveel betaalde incassokosten niet terug) Of moet ik om dit geld terug te krijgen zelf een procedure aanspannen in dit geval?

 

Het moge duidelijk zijn dat het me niet om de duizend euro gaat, die kan ik best missen. Niet graag natuurlijk, maar wakker zal ik er niet van liggen (het heeft me in tijd e.d. ondertussen al veel meer gekost). Het is echter wel zo dat ik nu iets tegen hen heb, zowel een terechte vordering als op persoonlijk vlak de praktijken die ze er op na houden, en als ik met wat extra tijd en geld hen een oor aan kan naaien, zal ik dat ook graag doen. Zowel voor mezelf als de andere - letterlijke honderden, zo niet duizend - gedupeerden van deze persoon. Ik kan deze zelf waarschijnlijk niet 'pakken', maar dit absurde incasso bureau wellicht zo ver krijgen niet langen voor de persoon in kwestie te werken, dat is al iets!

 

(overigens buigen hele politieke partijen zich ondertussen over deze persoon en hoe ze deze praktijken kunnen stoppen, incasso's van vele malen het verschuldigde bedrag zijn eerder regel dan uitzondering)

 

Mocht iemand wat advies hebben wat mijn volgende stap zou moeten zijn (kan ik me daar vast op voorbereiden voor ik het eventueel voor ga leggen aan de advocaat), een reus krijg je sowieso!

 

Overigens absurd dat sommige mensen zo zaken doen...

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je het niet met een vordering eens bent moet je volgens mij gewoon dat hele incasso bureau zo snel mogelijk dumpen. Die lui worden enkel betaald om geld op te halen en alle achterliggende rompslomp zal ze een zorg zijn.

 

Ik denk dat je door je betaling een soort schikkingsvoorstel hebt gedaan, deze is door het incassobureau afgewezen. Daarmee ligt alles open en kun je in principe een deurwaarder inschakelen om je duizen euro of het hele bedrag terug te halen.

 

Althans, dat denk ik.

 

Link naar reactie
  • 1

Als jij kunt aantonen dat je een X bedrag teveel hebt betaald is dat een onverschuldigde betaling die je kunt terugvorderen van het incassobureau waar je aan betaald hebt. Mijn advies zou zijn niet meer in te gaan op de brieven die zij sturen maar direct een een (aangetekende) brief sturen waarin je bedrag X op grond van onverschuldigde betaling (met onderbouwing) terugvordert. Gaan ze hier niet op in dan heb je in ieder geval de eerste stap gezet in een procedure tegen het incassobureau. Gaan zij niet naar de rechter dan kun je dit uiteindelijk zelf doen. Overigens kun je, als het om minder dan € 5.000 gaat zelf nar de kantonrechter en heb je geen advocaat nodig.

Succes ermee!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn reactie op hun brief komt daar ook inderdaad op neer. Degeliijke onderbouwing tot het bedrag wat ze mij nu schuldig zijn. Inclusief sommatie om dit direct terug te storten op mijn rekening. Wordt morgen aangetekend verstuurd door een werknemer (aangezien ik zelf dan al weg ben).

 

Zullen wel zien wat ze doen. Als zij niet naar de rechter stappen doe ik het!

 

Iets anders wat ik me afvroeg, is er een organsatie oid waar je een klacht in kunt dienen over incassobureaus? (Eentje die ook wat te zeggen heeft, dan). Ze zijn niet aangesloten bij het NVI, had ik al gezien.

 

Anders even het dossier richting Kassa, die zijn ook al een tijdje bezig met de persoon in kwestie :)

 

 

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
  • 0

Als u onverschuldigd aan het incassobureau betaald heeft en dit kan aantonen dient u dit geld retour gestort te krijgen. Dit kan goedschiks (vrijwillig) of kwaadschiks (via de kantonrechter).

 

Bij de kantonrechter kunt u in persoon procederen maar het kan in bepaalde zaken toch verstandig zijn om u bij te laten staan / te laten vertegenwoordigen door een jurist. Dit onder het motto schoenmaker hou je zelf bij de leest. Het feit dat je iets zelf mag / kan betekend niet altijd dat je over de juiste expertise beschikt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.