• 0

Wijzigingen door een 3e partij

Een aantal jaar geleden heb ik voor een klant 2 websites gemaakt. "Wegens niet nader te noemen omstandigheden" is de relatie met die klant beëindigd. De websites zijn nu in beheer bij een andere partij.

 

1. Die partij vraagt mij nu om de websites van mijn portfolio te verwijderen. Mijn reactie zou zijn: ik laat ze staan, ik heb ze gemaakt!

2. Die partij past de bronbestanden van de website aan. Mag dat zonder mijn toestemming?

 

Er zijn geen AV getekend ten tijden van bouwen/levering.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je de layout van de website ook gemaakt hebt zou ik de website zeker niet uit je portfolio verwijderen (of enkel tegen een goede vergoeding).

De nieuwe partij mag naar mijn idee ook niet zomaar de door jouw gemaakte website in zijn portfolio plaatsen als dat die door hem gemaakt is.

Hooguit kan hij er bij plaatsen dat hij bepaalde aanpassingen gemaakt heeft en dan de orginele maker vermelden (dat zou in elkgeval mijn eis zijn).

Hoe dat zit met echte aanpassingen in de layout durf ik zo niet te zeggen omdat bepaalde aanpassingen jouw werk kunnen "verpesten" en dat jouw goede naam kan kosten. Als je het vergelijkt met het werk van een "kunstenaar" zou ik verwachten dat je daar bezwaar tegen kan ehbben aangezien dat soort figuren ook vaak met succes protesreren tegen het veranderen, verplaatsen of zelfs maar het verwijderen van hun werk.

 

Het aanpassen van de bronbestanden (achterliggende code van de website??) lijkt me dat je minder tegen kan doen tenzij hierover contractueel iets is vastgelegd.

 

 

Maar uiteraard is het meeste tegen een goede financiele vergoeding altijd te overwegen, die klant ben je toch al kwijt en als jouw werk aangepast wordt door een ander wil je die klant misschien ook wel helemaal niet meer in je portfolio (stel dat een potentiele opdrachtgever je portfolio gaat bekijken en daaruit bedrijven gaat benaderen voor referenties en dan dus een slecht verhaal krijgt). Kan je beter nog wat geld pakken op die website (ergens tussen de 25 en 75% van het bedrag dat je oorspronkelijk voor de website ontvangen hebt voor het verwijderen uit je portfolio). En zelfs dan heb je nog de oorspronkelijke copyright.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een aantal jaar geleden heb ik voor een klant 2 websites gemaakt. "Wegens niet nader te noemen omstandigheden" is de relatie met die klant beëindigd. De websites zijn nu in beheer bij een andere partij.

 

1. Die partij vraagt mij nu om de websites van mijn portfolio te verwijderen. Mijn reactie zou zijn: ik laat ze staan, ik heb ze gemaakt!

Uiteraard.

2. Die partij past de bronbestanden van de website aan. Mag dat zonder mijn toestemming?

Je hebt - tenzij je dit werk in loondienst hebt verricht - het auteursrecht. Aanpassing is een inbreuk op jouw auteursrecht.

Link naar reactie
  • 0

stel dat een potentiele opdrachtgever je portfolio gaat bekijken en daaruit bedrijven gaat benaderen voor referenties en dan dus een slecht verhaal krijgt.

 

Dat is inderdaad wel een risico van laten staan. Als een potentiele klant het checked als referentie en een verhaal krijgt "Die site hebben we laten maken bij A, maar sindsdien in onderhoud door B, die beter bevalt..." heb je kans dat het prospect ook eens bij B gaat informeren.

Link naar reactie
  • 0

Hmm ok, duidelijk.

 

Gezien het feit dat die 3e partij "lekker" bij me binnenkwam zal ik met eenzelfde liefde mijn antwoord formuleren.

 

Als ik dus zeg: ik geef jullie geen toestemming wijzigingen aan te brengen op de website. Gezien het feit dat dit al gebeurd is wil ik jullie de kans geven mij te compenseren voor de inbreuk die jullie hebben gepleegd op mijn auteursrecht. Tegen betaling van € xx,- zie ik af van mijn auteursrecht op website y. Indien jullie niet akkoord gaan met dit voorstel dan wend ik mij tot de rechterlijke macht?

 

Is dat prima? Of zouden jullie iets anders voorstellen? Ik ben niet in een liefdadigheidsbui gezien de aard van hun 1e mailtje.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als de tegenpartij al bijdehand binnenkomt geen afstand doen van de copyright.

Ik zou dus een mooi bedrag claimen voor het laten doen van die uitvoering op de website maar het copyright niet afstaan en desnoods eisen dat ze credits blijven vermelden voor jouw oorspronkelijke werk.

 

Indien een bedrijf al op een brutale/bijdehante manier bij jou aanklopt voor zo een zaak word alles natuurlijk gelijk een stuk duurder dan als ze het op een normale vriendelijke manier verzoeken.

 

Dus of ze een xxx bedrag laten betalen voor deze eenmalige aanpassing of nog een hoger bedrag als ze in de toekomst ook nog aanpassingen willen doen en als je dat niet wil ze dat dus gelijk nadrukkelijk verbieden.

 

Mogen ze zelf kiezen hoeveel het ze waard is.

Proberen zoveel mogelijk geld uit te slepen en dan afsluiten. En als ze dus niet willen betalen ze het inderdaad ontzeggen.

Link naar reactie
  • 0
Indien een bedrijf al op een brutale/bijdehante manier bij jou aanklopt voor zo een zaak word alles natuurlijk gelijk een stuk duurder dan als ze het op een normale vriendelijke manier verzoeken.

 

Da's allemaal hardstikke leuk, maar dat wordt uiteindelijk gewoon doorberekend aan de klant die niets kan doen aan de manier van communiceren van dit bedrijf.

 

Ik zou die klant dus zeker ook betrekken in de hele communicatie een kopie van alle communicatie met de andere partij doen toekomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hah. Ja je hebt wel een punt ja.

 

Maar wat is een redelijk bedrag. Stel je voor ik vraag 100.000 euro. (even een absurd bedrag) dan zegt de rechter toch gewoon: nee je moet afstand doen van je auteursrecht tegen x bedrag omdat ... (noem een paar argumenten: bedrijfsvoering, omzetderving door weet ik het....) Of zegt de rechter dan het auteursrecht blijft bij mij totdat er een overeenkomst is. (of het nou voor 100k is of voor 1k)?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Indien een bedrijf al op een brutale/bijdehante manier bij jou aanklopt voor zo een zaak word alles natuurlijk gelijk een stuk duurder dan als ze het op een normale vriendelijke manier verzoeken.

 

Da's allemaal hardstikke leuk, maar dat wordt uiteindelijk gewoon doorberekend aan de klant die niets kan doen aan de manier van communiceren van dit bedrijf.

 

Ik zou die klant dus zeker ook betrekken in de hele communicatie een kopie van alle communicatie met de andere partij doen toekomen.

 

 

Goed punt Peter. Neem ik mee.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel even kijken met wie je nou een conflict hebt over die auteursrechten: met het bedrijf dat nu aanpassingen maakt, of met de klant aan wie je het destijds geleverd hebt.

 

Op zich zou het nl best kunnen dat die klant gezegd heeft te beschikken over de auteursrechten (of in ieder geval niet gezegd heeft van niet) waardoor de aanpasser in zijn recht denkt te staan.

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal. Beetje in de lijn van waar Peter heen gaat. Maar gezien de relatie die "wegens niet nader te noemen omstandigheden" is beëindigd ben ik zeer geneigd me in deze erg stug op te stellen. :) Uiteindelijk zal opdrachtgever hiervoor aansprakelijk zijn denk ik.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een brief gestuurd aan de opdrachtgever waarin ik heb aangegeven ze aansprakelijk te stellen voor de schade die voortvloeit uit het schenden van mijn auteursrecht. Ik heb tot nu toe geen stappen ondernomen omdat het lijkt alsof de storm is gaan liggen. Ze wilden allerlei zaken door een webbouwer laten aanpassen. Van die aanpassingen zie ik niets, waarschijnlijk omdat ik me zo stug heb opgesteld en heb aangegeven geen toestemming te geven voor de aanpassingen.

 

Ik heb wel "bewijsmateriaal" in de vorm van screenshots van de site genomen om aan te tonen dat er al dingen zijn aangepast. Bij een van de websites is er menu toegevoegd waar een typefout instaat. Hieruit zou je kunnen opmaken dat ik schade leid door het feit dat er aanpassingen zijn gedaan aan de website.

 

Als ik merk dat er nog meer veranderingen plaatsvinden zonder mijn toestemming, neem ik juridische stappen.

 

Wat vooral belangrijk is, is dat je kunt aantonen dat je schade lijdt doordat jouw auteursrecht is geschonden. Als ze een volledig nieuwe site hebben gemaakt in het Engels kun je volgens mij wel relatief eenvoudig aantonen dat je schade hebt geleden. Je hebt immers maar voor 1 site dat ontwerp gemaakt (tenzij het een logische stap is dat jouw klant het ook in het Engels gaat gebruiken.)

 

Een typefoutje vind ik nog niet sterk genoeg. Ik wacht dus op meer.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht of ik schade zou lijden door typefouten of dat het er kwalitatief niet goed uit zou zien, is het toch een vaststaand feit dat er een kopie zonder mijn toestemming is gemaakt en dat er iemand anders aanpassingen heeft gedaan in het origineel? Dat lijkt mij genoeg om eens een briefje te sturen of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Het auteursrecht zou ik niet overdragen (niet zeker of dat juridisch ook wel kan, trouwens). Je kunt wel een derde het gebruiksrecht voor een (on) bepaalde tijd, tegen bepaalde voorwaarden verlenen. Die voorwaarden kunnen geld zijn, maar zouden ook kunnen inhouden dat jij als auteur gerespecteerd wordt, en dus vermeldt wordt - met linkje - op de website... Of dat ze alle aanpassingen mogen doen die ze willen, zolang ze maar niet de kleur blauw gebruiken... of ze moeten iedere dag een liede voor je zingen... ze mogen de website alleen op crt schermen laten zien... weet ik veel... verzien iets leuks ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik me inleef in de situatie van de klant vind ik dit wel erg lastig.

Ik laat een website ergens maken en ben op een gegeven moment niet meer tevreden over dat bedrijf en ga op zoek nr een ander bedrijf wat mijn website kan onderhouden etc.

Dat zou dan dus betekenen dat ik een hele nieuwe website moet maken? Want met de oude kan ik niet verder want ik zit niet meer bij de originele maker waar ik niet meer tevreden over ben?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik met je eens, maar deze klant heeft eerst een offerte voor aanpassingen bij mij aangevraagd. Als iemand ontevreden zou zijn, zou hij of zij dat vast niet doen.

 

Het is voor mij ook een principekwestie: ik besteed veel tijd aan doelgroepbepaling, usability en een mooi design. Vervolgens komt er een zolderkamer knutselaar die met lage kwaliteit-afbeeldingen aan de gang gaat en hier en daar essentiële onderdelen van het ontwerp weglaat. Daar gaat je goede naam!

 

Inmiddels heb ik een nette email verstuurd met het vriendelijke verzoek de site terug te brengen in oude staat en de kopie op het andere domein te verwijderen. Later vast meer!

Link naar reactie
  • 0

Als het om je naam gaat, is het dan een optie om in je eigen portfolio de oude versie op te nemen en er een opmerking bij te plaatsen dat inmiddels de website door een ander bedrijf wordt onderhouden en aangepast?

Link naar reactie
  • 0

Als ik me inleef in de situatie van de klant vind ik dit wel erg lastig.

Ik laat een website ergens maken en ben op een gegeven moment niet meer tevreden over dat bedrijf en ga op zoek nr een ander bedrijf wat mijn website kan onderhouden etc.

Dat zou dan dus betekenen dat ik een hele nieuwe website moet maken? Want met de oude kan ik niet verder want ik zit niet meer bij de originele maker waar ik niet meer tevreden over ben?

 

Heel veel mensen denken daar inderdaad niet bij na als ze een website laten maken. Ik zou altijd vooraf laten vastleggen hoe het met de gebruiksrechten van je website zit, en bij voorkeur dat de auteursrechten aan je worden overgedragen. Vooraf als een webdesigner graag de opdracht wil hebben is daar een stuk makkelijker overeenstemming over te krijgen dan achteraf als de website al af is.

 

Aan de kant van de designer vind ik het trouwens wel zo netjes om ook de klant vooraf te laten weten welk gebruiksrecht hij krijgt, in plaats van achteraf een hoop geld te gaan vragen.

Link naar reactie
  • 0

@maarten: Dat kan best met die auteursrechten overdragen maar daar zitten nogal wat complicaties aan vast. Daarnaast is een klant er vaak dan weer niet voor bereid te betalen. Kortom: Lastige kwestie die ook hier op HL regelmatig terugkomt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@maarten: Dat kan best met die auteursrechten overdragen maar daar zitten nogal wat complicaties aan vast.

 

Ja, dat weet ik wel, maar het gaat mij er meer om dat je het vooraf bespreekt, in plaats van achteraf elkaar het leven zuur maken. Hoe je het verder juridisch oplost is een tweede, maar als er vooraf duidelijkheid is, voorkomt dat al dit soort problemen achteraf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.